Jump to content
Sunday 29 November 2020
08sthlm

Skillnad Bravo II och III

Recommended Posts

Hej,

 

vad är det för skillnad på de två förutom att Bravo III är duo propp. Är det ena bättre än det andra? Och varför 🙂

 

Mvh Dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det måste väl vara helt två helt ojämförbara produkter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2020-08-14 vid 22:20 skrev Kane:

Det måste väl vara helt två helt ojämförbara produkter?

Utveckla gärna? :) Jag är ute efter en båt typ som ofta har samma typ av motor (MPI 7,4L  310hk) då med olika drev, vanligtvis bravo II eller III. 

Edited by 08sthlm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det en motor => Bravo III pga duoproppen

 

image.png.44e429961dc916a65c7eba8dceb26816.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack för svar,  de båtar jag kollat har singelmotor och vanligast är bravo II eller III drev. Därför försöker jag förstå skillnaden mellan de olika dreven. Men bilden du bifogade tydlig gjorde lite, känns som att både II och III funkar gott då på den båttypen vi kikar på.

Edited by 08sthlm

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev 08sthlm:

Tack för svar,  de båtar jag kollat har singelmotor och vanligast är bravo II eller III drev. Därför försöker jag förstå skillnaden mellan de olika dreven. Men bilden du bifogade tydlig gjorde lite, känns som att både II och III funkar gott då på den båttypen vi kikar på.

provkör och jämför om du kan.

 

Skillanden som du borde märka är att Bravo 3 kommer "vandra" mindre i lägfart, vara enklare att manövera i hamn.

 

Om båtarna är helt lika i övrigt skulle jag personligen ta bravo 3. Men verkligheten är ofta en annan så då är rådet att ta den båt som har bäst skick / verkar mest välskött.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

provkör och jämför om du kan.

 

Skillanden som du borde märka är att Bravo 3 kommer "vandra" mindre i lägfart, vara enklare att manövera i hamn.

 

Om båtarna är helt lika i övrigt skulle jag personligen ta bravo 3. Men verkligheten är ofta en annan så då är rådet att ta den båt som har bäst skick / verkar mest välskött.

Tack Johan 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jämför jag Bravo3 mot VP290 singelprop som jag hade tidigare är manövreringen i lågfart betydligt bättre med Bravo3. Upplevs ge bättre grepp vid acceleration också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Rätta mig om jag har fel men brukar man inte prata om Bravo 2 som både betydligt hållbarare och billigare att laga? Tror @patrikflink har en del att säga om det men där är det kanske tom bravo 1? Det gäller kanske alla Bravo drev men Bravo3 har ju sin mercathode som ska motverka korrossion. Det är inte helt ovanligt att dessa inte är inkopplade alls eller att de inte fungerar och då är dessa drev rätt utsatta.

 

Att manövrera i trånga utrymmen med bravo3 är däremot en dröm. I kombination med bogpropeller på lite större båt flyttar man båten hur man vill!

Edited by Olleman82

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Olleman82:

Rätta mig om jag har fel men brukar man inte prata om Bravo 2 som både betydligt hållbarare och billigare att laga? Tror @patrikflink har en del att säga om det men där är det kanske tom bravo 1? Det gäller kanske alla Bravo drev men Bravo3 har ju sin mercathode som ska motverka korrossion. Det är inte helt ovanligt att dessa inte är inkopplade alls eller att de inte fungerar och då är dessa drev rätt utsatta.

 

Att manövrera i trånga utrymmen med bravo3 är däremot en dröm. I kombination med bogpropeller på lite större båt flyttar man båten hur man vill!

Helt korrekt. Håller bättre samt billigare. Jag har ju över 350 Hk i min bigblock och kör med Bravo 2 utan problem.

 

Bravo 1 kom som efterval till smallblock (5.7L) istället för Alpha One Gen II.

 

Ang Mercathode så har jag det. Enkelt att eftermontera på samtliga Bravo drev.

 

Dock så är ju Bravo 3 utrustad med duopropp som gör att båten går rakare vid lägre farter. Men enkelt löst till Bravo 2, jag kör fyrbladig rostfri propeller. Sänker lite toppfart men greppet är grymt och man får lite mindre slingrande vid lägre farter.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bravo finns i olika övre del av drivhuset - dvs std x och XR det er storleken på kugghjulen som styr detta. Och hur mycket vrid dom räcker med. "The X drive features net forged upper gears with heavier floors along with heavier bearings, input yoke and u-joints. X drives are rated for 525 foot pounds of torque. "

 

Sen nedre delen av drevet:

Bravo 1 har utväxling på 1.36, 1.5 och 1,65 med størsta propeller på ca 16" dvs X dimension är lägre. Dvs att dette undervattenshus är kort.

Bra för snabba båtar

 

Bravo 2 är för två motorar med lägra rotasionshastighet har plats för större propellrar 20" och utväxling til 2.2. Bra för tyngre båtar, flera drev. Upp till 55 mph.

Mycket längre undervattenshus - ca 3 tummer lengre ner i vattnet 

 

Bravo 3 år dual prop, med samme som Bravo 2 mhp utväxling och stora proppar.

Lite imellan, med 1.5 tills 2.43 i utväxling. Men för single installation ochså.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy