Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
08sthlm

Skillnad Bravo II och III

Rekommendera Poster

Hej,

 

vad är det för skillnad på de två förutom att Bravo III är duo propp. Är det ena bättre än det andra? Och varför 🙂

 

Mvh Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste väl vara helt två helt ojämförbara produkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-14 vid 22:20 skrev Kane:

Det måste väl vara helt två helt ojämförbara produkter?

Utveckla gärna? :) Jag är ute efter en båt typ som ofta har samma typ av motor (MPI 7,4L  310hk) då med olika drev, vanligtvis bravo II eller III. 

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en motor => Bravo III pga duoproppen

 

image.png.44e429961dc916a65c7eba8dceb26816.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar,  de båtar jag kollat har singelmotor och vanligast är bravo II eller III drev. Därför försöker jag förstå skillnaden mellan de olika dreven. Men bilden du bifogade tydlig gjorde lite, känns som att både II och III funkar gott då på den båttypen vi kikar på.

Redigerad av 08sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev 08sthlm:

Tack för svar,  de båtar jag kollat har singelmotor och vanligast är bravo II eller III drev. Därför försöker jag förstå skillnaden mellan de olika dreven. Men bilden du bifogade tydlig gjorde lite, känns som att både II och III funkar gott då på den båttypen vi kikar på.

provkör och jämför om du kan.

 

Skillanden som du borde märka är att Bravo 3 kommer "vandra" mindre i lägfart, vara enklare att manövera i hamn.

 

Om båtarna är helt lika i övrigt skulle jag personligen ta bravo 3. Men verkligheten är ofta en annan så då är rådet att ta den båt som har bäst skick / verkar mest välskött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

provkör och jämför om du kan.

 

Skillanden som du borde märka är att Bravo 3 kommer "vandra" mindre i lägfart, vara enklare att manövera i hamn.

 

Om båtarna är helt lika i övrigt skulle jag personligen ta bravo 3. Men verkligheten är ofta en annan så då är rådet att ta den båt som har bäst skick / verkar mest välskött.

Tack Johan 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför jag Bravo3 mot VP290 singelprop som jag hade tidigare är manövreringen i lågfart betydligt bättre med Bravo3. Upplevs ge bättre grepp vid acceleration också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men brukar man inte prata om Bravo 2 som både betydligt hållbarare och billigare att laga? Tror @patrikflink har en del att säga om det men där är det kanske tom bravo 1? Det gäller kanske alla Bravo drev men Bravo3 har ju sin mercathode som ska motverka korrossion. Det är inte helt ovanligt att dessa inte är inkopplade alls eller att de inte fungerar och då är dessa drev rätt utsatta.

 

Att manövrera i trånga utrymmen med bravo3 är däremot en dröm. I kombination med bogpropeller på lite större båt flyttar man båten hur man vill!

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Olleman82:

Rätta mig om jag har fel men brukar man inte prata om Bravo 2 som både betydligt hållbarare och billigare att laga? Tror @patrikflink har en del att säga om det men där är det kanske tom bravo 1? Det gäller kanske alla Bravo drev men Bravo3 har ju sin mercathode som ska motverka korrossion. Det är inte helt ovanligt att dessa inte är inkopplade alls eller att de inte fungerar och då är dessa drev rätt utsatta.

 

Att manövrera i trånga utrymmen med bravo3 är däremot en dröm. I kombination med bogpropeller på lite större båt flyttar man båten hur man vill!

Helt korrekt. Håller bättre samt billigare. Jag har ju över 350 Hk i min bigblock och kör med Bravo 2 utan problem.

 

Bravo 1 kom som efterval till smallblock (5.7L) istället för Alpha One Gen II.

 

Ang Mercathode så har jag det. Enkelt att eftermontera på samtliga Bravo drev.

 

Dock så är ju Bravo 3 utrustad med duopropp som gör att båten går rakare vid lägre farter. Men enkelt löst till Bravo 2, jag kör fyrbladig rostfri propeller. Sänker lite toppfart men greppet är grymt och man får lite mindre slingrande vid lägre farter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jänkarna på baylinerclubben. Anser att Bravo 2 är det bättre drevet. 

Torgny. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo finns i olika övre del av drivhuset - dvs std x och XR det er storleken på kugghjulen som styr detta. Och hur mycket vrid dom räcker med. "The X drive features net forged upper gears with heavier floors along with heavier bearings, input yoke and u-joints. X drives are rated for 525 foot pounds of torque. "

 

Sen nedre delen av drevet:

Bravo 1 har utväxling på 1.36, 1.5 och 1,65 med størsta propeller på ca 16" dvs X dimension är lägre. Dvs att dette undervattenshus är kort.

Bra för snabba båtar

 

Bravo 2 är för två motorar med lägra rotasionshastighet har plats för större propellrar 20" och utväxling til 2.2. Bra för tyngre båtar, flera drev. Upp till 55 mph.

Mycket längre undervattenshus - ca 3 tummer lengre ner i vattnet 

 

Bravo 3 år dual prop, med samme som Bravo 2 mhp utväxling och stora proppar.

Lite imellan, med 1.5 tills 2.43 i utväxling. Men för single installation ochså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...