Jump to content
Saturday 10 April 2021
Faderullan

Vart är båttidningarna på väg?

Recommended Posts

Brittiska Yachting Monthly och Practical Boat Owner är bra, tycker jag. I synnerhet den senare är ofta späckad med artiklar. Gör-det-själv-guider, reseberättelser, tester av utrustning och båtar (ofta mer budgetvänliga) och generellt en inriktning på "vanligt folk", dvs inte nåt fokus på tester av båtar i mångmiljonklassen eller avlägsna lyxresmål.

På Youtube kan jag rekommendera följande:

https://www.youtube.com/user/DangarMarine

https://www.youtube.com/user/tomcunliffe1

https://www.youtube.com/user/YachtingMonthly

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj vilken negativism angående PB. Själv tycker jag det är rätt trevlig läsning oftast, tycker om att sjunka ner i soffan då senaste nummer dyker upp i lådan. Finns en hel del nyttiga tips av vad man kan införskaffa i form av tillbehör, samt intressant läsning vad man bör tänka på vid sjösättning osv. Likaså test av båtar och motorer. Alla är ju inte en meiserschmit och kan allt, för en del båtägare kan det vara mycket att bara byta olja eller tändstift. Själv lärde jag mig i PB hur man byter genomföring med vinkelslip och huggmejsel, aldrig tänkt på det tidigare. Likaså vid polering test av polermaskiner och tillhörande medel etc. Man måste ju komma ihåg att de som hänger här på MG har väldigt stor kunskap om båtar och båtliv. Det är få förunnat att ha de kunskaper som representeras här. För den enskilde är nog tråden kan själv i tidningen fördjupande och lärande. Kunskap ska man aldrig förringa i någon form, så nog anser jag att PB med flera fyller funktion, om inte annat ger de lite förströelse och drömmar om en sommar som snart stundar. Vad gäller att de blir som en bond film där allt återkommer, ja hur är det på MG hur många trådar finns det inte inom lika ämne, och hur ofta debatteras  inte samma ämnen om och om igen, ta tex sjöfylleritråden, och vart leder det.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev kossor:

Oj vilken negativism angående PB. Själv tycker jag det är rätt trevlig läsning oftast, tycker om att sjunka ner i soffan då senaste nummer dyker upp i lådan. Finns en hel del nyttiga tips av vad man kan införskaffa i form av tillbehör, samt intressant läsning vad man bör tänka på vid sjösättning osv. Likaså test av båtar och motorer. Alla är ju inte en meiserschmit och kan allt, för en del båtägare kan det vara mycket att bara byta olja eller tändstift. Själv lärde jag mig i PB hur man byter genomföring med vinkelslip och huggmejsel, aldrig tänkt på det tidigare. Likaså vid polering test av polermaskiner och tillhörande medel etc. Man måste ju komma ihåg att de som hänger här på MG har väldigt stor kunskap om båtar och båtliv. Det är få förunnat att ha de kunskaper som representeras här. För den enskilde är nog tråden kan själv i tidningen fördjupande och lärande. Kunskap ska man aldrig förringa i någon form, så nog anser jag att PB med flera fyller funktion, om inte annat ger de lite förströelse och drömmar om en sommar som snart stundar. Vad gäller att de blir som en bond film där allt återkommer, ja hur är det på MG hur många trådar finns det inte inom lika ämne, och hur ofta debatteras  inte samma ämnen om och om igen, ta tex sjöfylleritråden, och vart leder det.

Ja du har ju rätt, men det är ju helt ok att vara negativ numera (samt att lukta sprit).

 

Ja här på MG är det ju många frågor som återkommer, många om toaletter, om batteriladdning, om styrsystem och en hel del andra saker men lika gärna kunde ha en stående FAQ-avdelning för.

 

Eftersom jag fortsätter att prenumerera på PB gillar jag ju tidningen i stort, men hakar ju upp mig på en och annan petitess. Sedan har det ju varit en följetong om en renovering av en Nimbus nånstans i W-län som var läsvärd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med om vad som har skrivits hittills, men visst kan vi väl vara överens om att kvalitén har sjunkit med åren? För hur svårt eller dyrt skulle det vara att ta hjälp av några experter när man skriver en artikel om "så gör du ..."? Dom har ju doktor Diesel som fått en egen spalt vilket ju är bra, och hade man haft en panel av personer som honom hade det lyft tidningen avsevärt. Och ja, det finns intressanta artiklar även idag så jag prenumererar på den.

 

Att sedan blanda in Båtnytt och testa löjligt dyra 45-50 fotare från t.ex. HR eller snabba motorbåtar, eller att återkommande jämföra öppna styrpulpetare med varandra är säkert kul för testarna, men det är en annan målgrupp av läsare. Själv är jag måttligt road av att få veta att en av dom går 2 knop snabbare än dom andra med samma motor. Risken är väl snarare att man tappar läsare än att man får fler?

 

Ska jag slå ytterligare ett slag med sleven så kan jag väl ge min syn på PBO också. Den vänder sig till den fattiga båtägaren (skulle inte säga "vanligt folk" som du säger Raol) med artiklar som beskriver hur man renoverar sin fallfärdiga lanterna, hur man svetsar ihop sin egen koks-kamin av 6 järnplåtar och ett rör så man slipper köpa en dyr värmare (ja, det beskrevs för ett par år sedan), hur man bygger en egen elmotor med en skokartong som kåpa (ful är bara förnamnet), hur xyz höll på att förolyckas i en storm när hans 40 år gamla motor som inte underhållits slutade fungera. Ok, det finns mer användbara artiklar också, men den har en i mitt tycke en annan målgrupp än PB. Prenumererade på den för ett par år sedan men läser den nu bara av och till via Readily.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ABC:

Dom har ju doktor Diesel som fått en egen spalt vilket ju är bra, och hade man haft en panel av personer som honom hade det lyft tidningen avsevärt.

Det var just det man hade i början. Dessutom spridda över landet vilket gav en ytterligare större dynamik i artiklarna. Undertecknad var f.ö. en av dem. Minns att det t.o.m. var en sida marinrelaterat kåseri i varje nummer, och artikelskrivandet var såpass prestigelöst men med kvalitetstänk att det förekom att man granskade varandras artiklar för att få dem så rätt som möjligt.

 

Men nya idéer gjorde att dessa skribenter till slut inte var välkomna, och det blev betydligt mer koncentrerat kring redaktionen i Huvudstaden. Och de som hängde med dem fick skriva. Men förändringen var inte uttalad, snarare var det en långsam process i det tysta. Men när man skickade ut Stockholmsfolk att göra reportagen ute i landet istället för att tala med den frilansare som redan bodde där och var expert på sina hemmavatten, var det uppenbart att något ändrats.

 

Dr Diesel är väl den enda som egentligen blev kvar. Men han hade ju inte så långt till redaktionen....;)

 

Tyvärr kostar hög kvalitet. Så småningom - efter ägarbyten och rationaliseringar - tenderar en produkt att bara ha precis så hög kvalitet och inte mer än absolut nödvändig produktionskostnad att folk fortfarande köper den. Det är inget unikt för PB, utan allt har sin tid. Vid en brytpunkt vill eldsjälen gå vidare och skörda frukten av sin sådd. Och nya ägare med kapitalstyrka har ofta andra prioriteringar.

Ibland går man dock för långt i rationaliseringen (försämringen), och folk slutar köpa. Då läggs tidningen/produkten ner.

Men av de som är kvar samlas därför så småningom nästan alla på samma halvlåga nivå, med liknande innehåll och likriktning. Att läsa dem ger sällan något man inte redan visste, men har man inget annat att läsa så visst. Där är tyvärr de flesta båttidningar idag. Och därför läser jag ingen av dem numera.

Edited by IngemarE
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att den här tråden gick igång igen.
Det jag ser som den stora tradegin är att ett enda förlag dominerar marknaden, inte bara när det gäller båttidningar. Förlaget försökte ett tag med att ge ut Vi Båtägare, Båtnytt och PBA med minimala redaktioner vars redaktörer dessutom dök upp i samtliga tidningar. Ibland använde man samma (ibland lite omarbetade) artiklar i flera tidningar. Till slut insåg man väl det poänglösa i att ge ut tre tidningar med i stort sett samma innehåll men med aningen olika profil.
Det råder inget tvivel om att det finns en god chans att en ny annorlunda och mångsidig (i båda avseendena) tidning på ett annat förlag skulle klara sig riktigt bra. Det borde finnas en del avlagda redaktörer från de nedlagda tidningarna som kunde åstadkomma något.

Edited by Faderullan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns inte mycket hopp tyvärr. Tittar vi på biltidningarna så är det väl främst Vi Bilägare som är läsvärd. Visst Classic är rolig ibland men de flesta har tappat sin själ. Det som skrivs är ren reklam och sponsrade test.

 

Liknelsen kanske är dålig det finns ju många biltidningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förväntade mig att Svenska Kryssar Klubbens klubbtidning för 40 000 medlemmar skulle kunna vara en kvalitativprodukt men tyvärr outsourcades redaktionen. Går väldigt fort idag att bläddra igenom ett nummer av På Kryss & Till Rors.

Om inte PK har ekonomiska muskler förstår jag att loppet är kört för svenska kommersiella kvalitetstidningar.

 

Läge att läsa Yachting Monthly för egen del.

 

gammal och bitter😉

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad skulle egentligen krävas av en bra båttidning för att konkurrera både med nättidningar och internationella tidningar och all annan "underhållning" som finns tillgänglig 24/7? Inte lätt att svara på.

 

Jag tycker Praktiskt Båtägande har lite för banala artiklar (inte alltid) och lite för mycket småfel (som jag tycker). Andra tycker säkert den är bra.

 

Det går nog inte att göra en PB som uppskattas av alla, men samtidigt blir det ju svårt att konkurrera med sig själv genom att ge ut två tidningar, en PB for Dummies och en PB for Experts.

 

Jag uppskattar Dagens båtliv som bara finns på nätet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

 

 

Jag uppskattar Dagens båtliv som bara finns på nätet.

Det gör jag också, men det är litet svårt att veta när sidan uppdateras.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:
4 timmar sedan skrev Mackey:

Jag uppskattar Dagens båtliv som bara finns på nätet.

Det gör jag också, men det är litet svårt att veta när sidan uppdateras.

Jo, man får titta in lite då och då.

 

Sedan är det kul att man kan tipsa om något man tror är intressant och faktiskt få gehör för sina tips ibland.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det gör jag också, men det är litet svårt att veta när sidan uppdateras.

 

Jag prenumererar på deras nyhetsbrev och när det kommer är det lagom mycket nytt för att gå in och läsa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har läst några tester på nätet från norska Båtmagasinet som jag tycker verkar välskrivna och igår hittade jag tidningen på den lokala ”tappen” eller macken som det också heter.

 Jag blev positivt överraskad och köper nog ett nummer till även om 120kr är rätt saftigt.

Sen kanske inte norska språket passar alla men som Bohuslänning så tycker jag att det funkar bra.

 

0B955D85-3BD9-40CA-9368-B6631C4B0917.jpeg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det gäller välskrivna biltidningar så håller Klassiker hög standard på sina artiklar, ska inte blandas ihop med Classic Motor som är en helt annan tidning.

 

Om man är nyfiken på något riktigt läsvärt så är det tidningen Moped som gäller, välskrivet engagerat och alltid med glimten i ögat, i synnerhet Claes Johanssons artiklar, han är av en händelse även inblandad i Klassiker.

 

Klassiker och Moped drar sig inte för att skoja om det egna nörderiet, sånt gillas!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Stephan_D:

När det gäller välskrivna biltidningar så håller Klassiker hög standard på sina artiklar, ska inte blandas ihop med Classic Motor som är en helt annan tidning.

 

Om man är nyfiken på något riktigt läsvärt så är det tidningen Moped som gäller, välskrivet engagerat och alltid med glimten i ögat, i synnerhet Claes Johanssons artiklar, han är av en händelse även inblandad i Klassiker.

 

Klassiker och Moped drar sig inte för att skoja om det egna nörderiet, sånt gillas!

Dessvärre innehåller varken Klassiker eller Moped särskilt mycket artiklar om båtar och båtliv. Fast jag håller med. En båttidning i samma anda skulle absolut ha mig som trogen läsare.

Anders Værnéus bland andra höll några år igång tidningen Klassiska Båtar. Den var läsvärd men tydligen inte tillräckligt bred för att räcka till för de större läsarskarorna.

Jag vågar påstå att det i Sverige finns ett bra utbud på journalister som kunde få till en ny underhållande och tekniskt bra båttidning. Problemet på lång sikt är att förhindra uppköp från "Det Stora Förlaget" som köper upp allt, slår samma med andra och slutligen levererar journalistisk mellanmjölk.

Edited by Faderullan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har varit PB-prenumerant i mer än 15 år. 

Skrivit några artiklar. 

 

Under åren har jag rivit ur intressanta delar och arkiverat i pärmar. 

Hänt allt färre gånger senaste åren. 

 

Nu säger jag upp min prenumeration! 

 

Finns så mycket annat att lägga pensionspengarna på. 

 

Edited by Hybro
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Stephan_D:

När det gäller välskrivna biltidningar så håller Klassiker hög standard på sina artiklar, ska inte blandas ihop med Classic Motor som är en helt annan tidning.

 

Om man är nyfiken på något riktigt läsvärt så är det tidningen Moped som gäller, välskrivet engagerat och alltid med glimten i ögat, i synnerhet Claes Johanssons artiklar, han är av en händelse även inblandad i Klassiker.

 

Klassiker och Moped drar sig inte för att skoja om det egna nörderiet, sånt gillas!

Just det, artiklar med litet torr humor som gör att man blir mer intresserad, men då en hel del gummi och asfalt, inte så mycket sjö och hav.

5 timmar sedan skrev Faderullan:

Dessvärre innehåller varken Klassiker eller Moped särskilt mycket artiklar om båtar och båtliv. Fast jag håller med. En båttidning i samma anda skulle absolut ha mig som trogen läsare.

Anders Værnéus bland andra höll några år igång tidningen Klassiska Båtar. Den var läsvärd men tydligen inte tillräckligt bred för att räcka till för de större läsarskarorna.

Jag vågar påstå att det i Sverige finns ett bra utbud på journalister som kunde få till en ny underhållande och tekniskt bra båttidning. Problemet på lång sikt är att förhindra uppköp från "Det Stora Förlaget" som köper upp allt, slår samma med andra och slutligen levererar journalistisk mellanmjölk.

Det är väl risken, att det blir för mycket mellanmjölk och lätt och lagom.

4 timmar sedan skrev Hybro:

Har varit PB-prenumerant i mer än 15 år. 

Skrivit några artiklar. 

 

Under åren har jag rivit ur intressanta delar och arkiverat i pärmar. 

Hänt allt färre gånger senaste åren. 

 

Nu säger jag upp min prenumeration! 

 

Finns så mycket annat att lägga pensionspengarna på. 

 

Ja, du kan ju alltid prenumerera på Klassiker och Moped...😶

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy