Jump to content
Tuesday 09 March 2021
martengoose

Dubbla KAD32 -00 eller enkel VP 5.7 GXI -09

Recommended Posts

Hej, 

Sitter och väljer mellan två båtar med samma prislapp och en torrvikt på ca 4.5 ton.

Den ena har 2x KAD32 på 340hk från 2000 (800tim) och den andra 1x VP 5.7GXI på 320hk från 2009 (200tim)

Hur ska jag tänka när det gäller kostnader för service, delar och bränsle?
Vilken skulle du välja och varför?

/ Gåsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har själv gått från bensin till diesel nyss och är mycket nöjd med det. Tystare (och i mitt tycke mäktigare ljud), lägre brandrisk, mindre el-prylar, lägre varv, bättre vrid etc. Stabilare grejer helt enkelt. Nackdelarna är väl mer tyngd och större volymer av olja och kylvatten vid service, dubbelmontage förvärrar ju det problemet... Jag hade ändå valt oljebrännarna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag diggar också diesel men i detta fallet hade jag valt bensinaren. Kör den så länge det håller och byt ut den mot en diesel om du behåller båten så länge.Dubbelmontage är dyrt men bra. Men skicket på motorerna måste också vägas in så klart.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev martengoose:

Sitter och väljer mellan två båtar med samma prislapp och en torrvikt på ca 4.5 ton.

Den ena har 2x KAD32 på 340hk från 2000 (800tim) och den andra 1x VP 5.7GXI på 320hk från 2009 (200tim)

I det här fallet hade jag valt bensinaren. Singelmontage borde ge billigare service och i det här fallet har bensinaren även få gångtimmar och är nästan 10 år yngre. Har båten samma ålder som motorn borde även det vara ett plus för bensinaren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diesel går ju oftast ganska snålt och har bra kraft men kolla noga hur dieslarna är servade och vad som är utbytt genom åren.

Beroende på gångtimmar ska ju spridare kollas och ev. renoveras, remspännare kan behöva bytas på KAD-motorer. Ligger båten djupt i aktern (som de flesta gör) så kommer turbo aggregaten att behöva bytas förr eller senare om det inte är gjort eftersom turbinhuset rostar sönder och motorn tappar kraft successivt.
Jag har haft AD41 och nu AD31 i dubbelmontage förvisso äldre motorer än de du är spekulant på men de är ju ändå 20 år.
Efter att ha reparerat mina motorer och hjälpt kompisar med nyare dieslar så är uppfattningen att är det inte perfekt skött sen nytt så går saker sönder och delar är dyrt till Penta.

 

Kanske är bensinaren billigare vad det gäller service och reservdelar än en diesel även om den har en högre bränslekostnad om man nu kanske inte kör mer än kanske 50 timmar per år.

Eftersom jag inte ägt någon båt med bensinmotor så lämnar jag den jämförelsen till någon med erfarenhet.

 

Men jag föredrar dieselmotorer i båt men man ska ha underhållskostnaderna i bakhuvudet sen kan man ju ha tur och råka på välskötta exemplar som bara går och går.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Vad är det för fabrikat? Eller är det två olika fabrikat?

Jag menar på båtarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utan tvekan båten med dieslar utav den anledningen att ca 5.5 ton matchvikt och en 5.7 bensinare på 320hk blir väldigt trög och trist att köra samt får kämpa väldigt mycket(kortare livslängd)

Semesterpackad kan nog båten vara svår/väldigt trög att få upp i planing tänker jag(beroende på båtmodell så klart)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Capitan:

Utan tvekan båten med dieslar utav den anledningen att ca 5.5 ton matchvikt och en 5.7 bensinare på 320hk blir väldigt trög och trist att köra samt får kämpa väldigt mycket(kortare livslängd)

Semesterpackad kan nog båten vara svår/väldigt trög att få upp i planing tänker jag(beroende på båtmodell så klart)

Håller med till 100%.

Vår båt väger ca 3.5 med en 350MPI, och där går nog gränsen om man vill kunna plana utan att fippla med trimplan och fördelning av last.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev -PLM-:

Håller med till 100%.

Vår båt väger ca 3.5 med en 350MPI, och där går nog gränsen om man vill kunna plana utan att fippla med trimplan och fördelning av last.

Sorry, hade lite fel om vikten innan :o/

Bensinbåten ligger på 3.4 ton och dieseln på ca 4 ton.
Har ju bara haft bensinmotorer innan så en annan fråga är hur dieselns ökade vrid påverkar förbrukningen. Maxeffekten är ju densamma men ingen kör ju runt med full gas....

/ Gåsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Makro:

Diesel går ju oftast ganska snålt och har bra kraft men kolla noga hur dieslarna är servade och vad som är utbytt genom åren.

Beroende på gångtimmar ska ju spridare kollas och ev. renoveras, remspännare kan behöva bytas på KAD-motorer. Ligger båten djupt i aktern (som de flesta gör) så kommer turbo aggregaten att behöva bytas förr eller senare om det inte är gjort eftersom turbinhuset rostar sönder och motorn tappar kraft successivt.
Jag har haft AD41 och nu AD31 i dubbelmontage förvisso äldre motorer än de du är spekulant på men de är ju ändå 20 år.
Efter att ha reparerat mina motorer och hjälpt kompisar med nyare dieslar så är uppfattningen att är det inte perfekt skött sen nytt så går saker sönder och delar är dyrt till Penta.

 

Kanske är bensinaren billigare vad det gäller service och reservdelar än en diesel även om den har en högre bränslekostnad om man nu kanske inte kör mer än kanske 50 timmar per år.

Eftersom jag inte ägt någon båt med bensinmotor så lämnar jag den jämförelsen till någon med erfarenhet.

 

Men jag föredrar dieselmotorer i båt men man ska ha underhållskostnaderna i bakhuvudet sen kan man ju ha tur och råka på välskötta exemplar som bara går och går.

 

Tack för alla goda råd, Makro!
När jag kollade på dieselspisarna reagerade jag faktiskt lite på att toppkåporn såg lite rostiga ut. Kanske en liten varningsflagga?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ganska många "rostiga dieslar" som är 40 år gamla, som tuffar och går. Samtidigt som det inte finns 40 år gamla benisnmototrer som tuffar och går. 

En diesel är inte lika känslig för fukt som en bensinmotor - det gör att det blir mindre driftstök med en diesel. 

Jag hade kikat på en dieselmotor före en bensinare. Två motorer brukar sällan ge med förbrukning kontra en ensam motor i samma storlek på båt. Lite tyngre i aktern gör oftast att båten går lugnare och bättre i sjön när det blir lite vågor. 
Om en ventilkåpa ser lite rostig ut och man stör sig på det - ta loss den - slipa och lacka om den så är problemet ur världen.. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fattade jag rätt att det var samma båttyp eller inte? men du skriver att det skiljer 800 kilo i vikt, olika båttyper?

 

Om båtarna är likvärdiga men med olika motorer är ju valet väldigt enkelt: DIESEL!

Klart högre underhållskostnader om det så bara varit en motor, nu är det två, men det har du igen med högre driftsäkerhet.

-Om det nu är välskötta maskiner det vill säga, gäller ju förvisso även bensinaren.

 

Dieslarna behöver ju inte anstränga sig lika mycket som den ensamma bensinaren, som ju redan sagts här, det blir en lugnare gång med mer kraft över vid behov.

Även lättare att manövrera båtar med dubbla maskiner än sådana med singelmontage.

 

Sedan själva båten, båtarna hur ser dom ut, hur har dom skötts?

Om det nu är olika båttyper är det ju fler saker det hänger på än motorerna, hur praktisk är båten tillsammans med dina behov?

 

Sedan generellt då hur har båten skötts om, bra tips är att kolla hur det ser ut i motorrummet, i byssan (=köket) och på toan, dessa utrymmen brukar avslöja en hel del om båtens övriga status.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev martengoose:

Tack för alla goda råd, Makro!
När jag kollade på dieselspisarna reagerade jag faktiskt lite på att toppkåporn såg lite rostiga ut. Kanske en liten varningsflagga?

De flesta fallgroparna är kanske inte är så lätta se förutom t.ex slitna insprutare som ofta gör motorn svårstartad och man ser att den ryker lite extra eller att motorn skramlar och låter.

Det var därför jag anser att servicehistorik och dokumentation är viktig på en gammal motor.

Finns inget dokumenterat så betrakta motorn som orenoverad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej på er alla,

Intressant frågeställning.

Jag hade tagit bensinaren 1000%!

Jag har en 28 fot singelmonterad KAD42 själv. Renoverat den i vinter (100-150 timmar).

Jag är supernöjd med min diesel - jag älskar den!

Men valet mellan 2 rev och två dieslar ELLER en bensinare och ett drev är enkelt på även på en 3,4 tons båt. Bensin! Mindre antal prylar innebär mindre jobb och kostnad (och vikt).

Grannen har en Delfin 900 (4 ton) med 2 st ad32. Rent för mycket jobb och problem. En kompis hade en lika dan båt med enkelmontage bensin 270 hk - det fungerade lika bra.

Bränslekostnaden är lägre med bensin enkel mot 2 dieslar på den vikten.

Thomas

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tag fram popcornen, denna diskussion blir längre än en viss kultförklarad rymdfilm regisserad av Stanley Kubrick!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-04-28 vid 19:59 skrev Jorgen01:

Fortfarande vet vi inte vad det är för båtar.

Precis, utan att ha den parametern att ta ställning till är diskussionen meningslös.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Precis, utan att ha den parametern att ta ställning till är diskussionen meningslös.

Sorry...båtarna jag kollade på när jag startade tråden va en Fairline 30 Targa (Diesel) eller Monterey 295 (Bensin). Har av olika anledningar inte valt att inte gå vidare med någon av dessa men kollar fortfarande på olika alternativ så för mig är diskussionen långt ifrån meningslös. 

På vilket sätt är specifik båtmodell en viktig parameter? Finns det båtmodeller där tex dubbla dieslar är kass ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev martengoose:

Sorry...båtarna jag kollade på när jag startade tråden va en Fairline 30 Targa (Diesel) eller Monterey 295 (Bensin). Har av olika anledningar inte valt att inte gå vidare med någon av dessa men kollar fortfarande på olika alternativ så för mig är diskussionen långt ifrån meningslös. 

På vilket sätt är specifik båtmodell en viktig parameter? Finns det båtmodeller där tex dubbla dieslar är kass ?

Båtar är ju som båtar är i allmänhet, olika modeller från olika tillverkare är rätt så olika, för att nu gå från den ena klarheten till den andra. Sedan finns det snarlika båtar från olika tillverkare också för den sakens skull.

 

Först bestämmer du dig vad det är för båttyp du är ute efter, vilka behov du har, vad du vill använda båten till, sedan kollar du vilka tillverkare som tillverkar eller har tillverkat sådana båtar, därefter ger du dig ut på begagnatmarknaden och söker.

Man kan ju göra det i en annan ordning också, beroende på hur tillfällen uppstår.

 

Att sedan finna två identiska jämförbara båtar den ena med bensin- och den andra med dieselmotor gör man kanske inte så ofta. Man väljer nog mer efter båtens beskaffenhet och typ, samt prisbild och får acceptera den motorn som råkar sitta i båten... iofs skulle jag sannolikt avtått att köpa en båt med bensinmotor om det så var den enda båten i hela världen som var till salu, men vi är även vi olika och värderar olika saker på olika sätt.

 

Hoppas att du är hjälpt av det svaret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy