Jump to content
Wednesday 03 March 2021

martengoose

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About martengoose

  • Rank
    Kadett
  1. Sorry...båtarna jag kollade på när jag startade tråden va en Fairline 30 Targa (Diesel) eller Monterey 295 (Bensin). Har av olika anledningar inte valt att inte gå vidare med någon av dessa men kollar fortfarande på olika alternativ så för mig är diskussionen långt ifrån meningslös. På vilket sätt är specifik båtmodell en viktig parameter? Finns det båtmodeller där tex dubbla dieslar är kass ?
  2. Tack för alla goda råd, Makro! När jag kollade på dieselspisarna reagerade jag faktiskt lite på att toppkåporn såg lite rostiga ut. Kanske en liten varningsflagga?
  3. Sorry, hade lite fel om vikten innan :o/ Bensinbåten ligger på 3.4 ton och dieseln på ca 4 ton. Har ju bara haft bensinmotorer innan så en annan fråga är hur dieselns ökade vrid påverkar förbrukningen. Maxeffekten är ju densamma men ingen kör ju runt med full gas.... / Gåsen
  4. Hej, Sitter och väljer mellan två båtar med samma prislapp och en torrvikt på ca 4.5 ton. Den ena har 2x KAD32 på 340hk från 2000 (800tim) och den andra 1x VP 5.7GXI på 320hk från 2009 (200tim) Hur ska jag tänka när det gäller kostnader för service, delar och bränsle? Vilken skulle du välja och varför? / Gåsen
  5. Hej, Letar fnv efter en DC och har kollat på en Bayliner från 2007. Skapligt välskött men den förra ägaren har troligen slarvat med byte av anoder så det var massor av vit oxid på mercruiser drevet vid bultar, fästena för tilt-hydraliken samt inne vid bälgarna Att slipa ner och lacka om drevet samt byta några delar är inget problem men man vill helst slippa en renovering av drevet i juni. Frågan är alltså om vad risken är för riktiga drevskador och vilka skador det isåfall kan handla om? Tips någon?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy