Jump to content
Friday 03 February 2023

soderper

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About soderper

  • Rank
    Fänrik

Profile Information

  • Location
    Mariestad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det funkar säkert, men som sagt ligger man med sidvind så bromsar det en del när linan löper genom bygeln. Sen funkar det kanske bättre med lina än med band. Bandet har en tendens att halka av löphjulen och fastna mellan bygel o hjul när man drar den vägen.
  2. Jag drar alltid upp bandet/linan "vid sidan av" och lägger på däck eller i motorbrunn tillfälligt, sen när man är ute vevar jag upp. Blåser det inte kan man dra upp och veva in samtidigt. Man kan inte dra genom bygeln då det bromsar för mycket och sliter på linan/bandet. Denna ankarhållare är det: https://www.seasea.se/ankarrulle-oc-10-15kg-vinklad Ankarfällare köpte jag av http://www.ankraprodukter.se men de verkar inte ha kvar på hemsidan?
  3. Hej! Jo, tack det funkade så pass fint att jag monterade liknande lösning på min 22C, istället för ankarspel så köpte jag en Butler ankarfällare. Efter man har fällt ankaret får man ta tag i linan på utsidan ("bakom" ankarhållaren) och sätta fast linan på knapen på lämplig sida.
  4. Efter ett antal nätter med hela familjen i "nya" båten (Aquador 22C) kan man konstatera att brist på förvaring är ett problem. Jag har googlat runt men inte hittat så många alternativ på stuvfack / förvaringsfickor för småsaker (telefon, laddare, necessär, tidningar, etc.). Jag har hittat Blue Performance som bl.a. Benns säljer, och Robship. Jag skulle dock vilja ha lite mer att välja på. Har även hittat diverse varianter för husbil och camping. Är det någon som har några tips på "båtanpassade" stuvfack?
  5. Jag har varit och känt lite med ett "brytjärn" (i plast...) men det kändes väldigt stumt. Jag får känslan av att de är limmade (som det mesta andra i inredningen). Vågar inte ta i mer... Andra paneler som jag lossat, som varit skruvade, har varit limmade också och fått brytas loss. Se bif exempel.
  6. OK, kanske får försöka bryta lite försiktigt. Det sitter samma typ av paneler i akterruffen, får testa där först. Ingen annan med erfarenhet just från Aquador's paneler?
  7. Är det någon som vet hur panelerna i taket på Aquador sitter fast? Se bif. foto. Sitter de med clips eller är de limmade? Jag har lossat några andra paneler i båten och de har varit limmade... Jag skulle behöva dra om lite kabel i taket, men om de är limmade vet i tusan om jag vill lossa dem... Min båt är en 22C.
  8. Så var tunnel och motor på plats! Ø125 mm med 2.2 kW motor. Kvarstår att göra elinstallation vilket blir höstens pyssel i båtskjulet...
  9. Just elektroniken var argumentet från marinan, min Mercury Verado 200 är väl lite mer avancerad än en gammal diesel... Jag ser hellre att plottern slocknar än att motorelektronik skadas. Mitt förbrukarbatteri är ett Varta Pro Dual Purpose 105 Ah som är nytt för i år och skall ge 800CCA så teroretiskt ska det räcka.
  10. Liten uppdatering; Var och beställde jobbet idag och de tyckte jag skulle sätta in den större 2.2 kW (=40 kg). De ansåg inte strömförbrukningen skulle vara ett problem så länge man har grovt kablage. Så så blir det... Han tyckte jag skulle koppla till förbrukarbatteriet för att inte riskera "störa" motorn. Jag hade nog kopplat mot startbatteriet. Vad säger den samlade kunskapen här?
  11. Kan vara värt att titta på men tveksamt om den får plats i min tamp-låda. Uppe på däck vill jag inte ha något. Vidare är prislappen lite hög i förhållande till vad jag vill investera i denna funktion.
  12. "Behållare" för ankarspel är uteslutet, det lilla utrymmet som finns på mitt akterdäck är värt mer per kvm än en bostadsrätt på fin adress i Stockholm. :-) Brännmaneter är inte ett så stort problem i Vänern som tur är... Dra upp ankaret ser jag inte som största problem, utan det är som sagt att bli av med linan och ankaret. Samt att kunna släppa ankar från förarplatsen. Så jag får nu ta mig en funderare hur jag skall göra, hur som helst kommer jag börja med att montera ankarrulle, den behövs ju i vilket fall! Ankarfällare (manell eller elmanövrerad) i kombo med Ankarolina känns just nu som hetaste spåret. "Bogis" diskuterar vi vidare i min andra tråd...
  13. Tack för svar. Då är nog Ø125 med 1.5kW (=30 kg) rätt kompromiss och det jag ska välja till min "lilla" båt. Den största kostnaden ligger i själva montaget av tunneln, storleken på själva bogprop-motorn är inom spannet 500 kr. Utrymmesmässigt är det nog inte ett problem. Vidare går vi sällan eller aldrig ut i dåligt väder, såvida det inte skulle blåsa upp när vi är ute. Jag kommer inte ha ett dedikerat batteri bara till bogprop utan tänkte köra det på motorns startbatteri (92 Ah / 850A) som sitter vänster bak och kabellängden kommer bli ca 4-5 m till bogprop:en. Då är det rekommenderat 50 mm2 kabel enl Quick.
  14. Jag hade tänkt sätta in bogpropeller i min Aquador 22C (6,7 meter kabinbåt). Valet står mellan: 1. Quick BTQ-110 med 25 kg tryckkraft, 1.3 kW motor, Ø110 mm tunnel 2. Quick BTQ-125 med 30 kg tryckkraft, 1.5 kW motor, Ø125 mm tunnel Länk: https://www.watski.se/Bogpropellerkit--118qh Prisskillnaden är marginell så det är mest en fråga om vad som är mest lämpligt. Det lutar åt 125, men kanske är 110 tillräckligt stort. Det finns ju även Ø125 med 40 kg men den har 2.2 kW motor och det tycker jag blir för "stor", är rädd för att belasta batteriet för mycket. 2.2 kW på 12V blir ju hysteriskt många ampere... Tips mottages tacksamt! Samt ev. erfarenhet om Quick har bra kvalitet på sina produkter?
  15. Lånar denna tråd för att få lite tips; Du har alltså en 7,6 meters daycruiser om jag googlat rätt. Tycker du att Ø110 mm bogprop räcker till din båt? Har Quick-produkten funkar bra? Jag hade tänkt sätta in bogprop i min Aquador 22C (6,7 meters kabinbåt) nu i vinter och valet står mellan Ø110 (25 kg) eller Ø125 (30 kg).
×
×
  • Create New...