Gå till innehåll
tisdag 21 oktober 2025
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

Transportstyrelsens föreläggande från 2021-02-05 redovisas i bilaga.  

Det var tydligen inte förenat med juristernas intressen att åberopa REACH-förordningen eller Kemikalieinspektionens förordning KIFS 1988: 3.

Sistnämnda förordning redovisas på de fyra sista sidorna i bilagan. Förordningen var i kraft mellan 1989-01-01 och 2022-05-01.

Jag har en ansökan om resning i Högsta förvaltningsdomstolen, målnummer 519-25. Den avser upphävande av ett regeringsbeslut från 2022-12-08, diarienummer I2021/02778.

Föreläggande.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde följande fråga till SuperGROK

Finns det någon EU-förordning som en myndighet i ett EU-land kan stödja sig på för att införa sanktioner mot båt som för mer än 30 år sedan blivit bottenmålad med tennorganiska föreningar? Båten är kortare än 24 meter. Direktiv 76/769/EEG är upphävt och ersatt med REACH-förordning (EG) nr 1907/2006.

Ett långt svar utmynnade i följande slutsats

Det är osannolikt att en myndighet i ett EU-land kan införa sanktioner enbart baserat på EU-förordningar som REACH eller AFS-förordningen för en båt kortare än 24 meter som bottenmålades med TBT för över 30 år sedan, såvida det inte finns bevis för aktiv miljöskada eller om båten används på ett sätt som strider mot nationella miljölagar. REACH kan teoretiskt tillämpas om båten betraktas som en artikel som släpper ut TBT, men retroaktiv tillämpning är osannolik utan pågående miljöpåverkan. AFS-förordningen gäller inte båtar under 24 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Och vilken slutsats dras TS om min båt blästrad i början på 2000-talet.

Därefter bottenmålad flera gånger.

5 år sedan med  Temacoat Tikkurila RM 40. 4 lager med denna. Verkar helt tät mot sötvatteninträngning.

Är det nån risk att tidigare ev onyttig färg läcker?

Om jag skrapar ned till ren polyester, finns det väl risker, med både ett o annat, gissar jag.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev Mellgard:

Ställde följande fråga till SuperGROK

Är du på väg någonstans med dessa inlägg med klipp ur AI-tolkningar och upprepningar av sådant du skrivit tidigare här i tråden..? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mellgard:

Ett långt svar utmynnade i följande slutsats

Så snart en part i ett mål själv klipper (efter eget huvud valda delar) i ett svar, tappar det ju hela sin trovärdighet och relevans.

Att du (som @Peter_K ovan också påpekar) dessutom anlitar en AI-funktion för att få ditt svar tycker jag tyder på långt gången desperation.

Som en numera hädanfaren munvig skämtsam herre sade på någon av alla sina inspelningar, något som - trots att det är improviserat nonsens - ändå faktiskt passar ganska bra in på din (för oss skattebetalare kostsamma) vendetta: 

"Allt går ju, som bekant, runt och åter runt i cirklar. Därför gäller det att börja angripa problemen i slutet av vad de en gång var. Gärna flera gånger"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...