Jump to content
Sunday 21 July 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

11 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur skulle du säga att det tillvägagångssättet fungerat för dig hittills..?

Jag misslyckades med att få kommunen att utfärda ett föreläggande under miljöbalken som efter överklagande blir prövat gällande skälighet. Det hindrar inte andra från att lyckas.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag misslyckades med att få kommunen att utfärda ett föreläggande under miljöbalken som efter överklagande blir prövat gällande skälighet. Det hindrar inte andra från att lyckas.

Skälighetsprincipen funkar inte som du tror. Att ta bort 40 år gammal färg som läcker ett hormonstörande ämne är fullt rimligt och skäligt, speciellt då båtägarna haft 15 år på sig att göra arbetet. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-06-20 vid 22:28 skrev Mellgard:

Jag misslyckades med att få kommunen att utfärda ett föreläggande under miljöbalken som efter överklagande blir prövat gällande skälighet. Det hindrar inte andra från att lyckas.

Lagen är samma för dem som för dig. Ditt rättshaverande kommer snarare att framstå som ett varnande exempel att det är dumt att bryta mot lagen och sedan försöka processa för sin självupplevda rätt att bryta mot lagen.

 

Du är ett vandrande skräckexempel på hur man inte ska göra, inte direkt någon man vill ha hjälp av och särskilt inte den påtvingade hjälp som du tycks syssla med.

 

Fick för övrigt vår båt i sjön förra veckan med ren botten och rent samvete.

Edited by JEC78

Share this post


Link to post
Share on other sites

I regeringsbeslutet stod "Regeringen konstaterar att enligt AFS-förordningen utgör en spärrande beläggning som täcker den förbjudna TBT-färgen ett godtagbart alternativ till att sanera skrovet och de yttre delarna. Regeringen finner dock inte att du i ärendet kunnat påvisa att flera lager av den konventionella bottenfärg du använt på din båt skulle utgöra en spärrande beläggning."

 

Högsta förvaltningsdomstolens beslutade 20 juni att inte upphäva regeringsbeslutet. Fristen för att efterkomma vitesföreläggandet utgår efter en andra förlängning den 30 juni. 

 

Om inte styrelsen i Grödinge båtklubb krävt att jag sanerade båten senast 8 juni hade den legat kvar på land.

 

Då hade jag nu varit sysselsatt med att måla på två lager av spärrfärgen Primocon. En färg som jag i går kunde konstatera fanns på hyllorna hos SeaSea i Segeltorp. https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/Primocon_swe_A4_20180307.pdf

 

Kanske Transportstyrelsen inte godtagit påmålning av spärrfärg? Då hade en vanlig förvaltningsdomstol dömt till min fördel och gett mig ett önskat prejudikat.  

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Om inte styrelsen i Grödinge båtklubb krävt att jag sanerade båten senast 8 juni hade den legat kvar på land.

Säkert. 
Du har haft tre år på dig…

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Säkert. 
Du har haft tre år på dig…

Dom passar nog på och utesluter honom innan höstupptagningen så dom slipper gubbfan i framtiden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många här verkar finna det naturligt att båtklubbar tar sig rätten att förtrycka en minoritet av ägare till äldre fritidsbåtar.

 

Om en myndighet inte godkänner påmålning med spärrfärg kan man överklaga. Men båtklubbar är inte myndigheter.

 

På SBU verkar man inte förstå att en båtklubb kan hållas vara ansvarig verksamhetsutövare för markföroreningar. Men inte som ansvarig för ämnen som finns på klubbmedlemmarnas privatägda fritidsbåtar. 

 

Länsstyrelsen fastslog i Sollentuna-fallet att 

"Det är således den enskilde båtägaren som ensamt är rättsligt ansvarig för sin båt, vilket inbegriper att vidta åtgärder avseende densamma som val av båtbottenfärg och att vidta undersökningsåtgärder gällande båten."  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det handlar inte om förtryck av gamla grinsillar med gamla båtar. Det handlar om ansvarstagande för båtlivets fortlevnad, miljön och framtida generationer.

Vill vi ett fritt båtliv kvar till kommande generationer behöver alla dra sitt strå till stacken, exempelvis genom att sanera sin botten. 

 

De är totalt egalt om det kommunerna , trandportstyrelsen eller kravet kommer från. Förhoppningsvis blir Mellis utesluen och sedan även inte välkommen i någon annan klubb.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev JEC78:

De är totalt egalt om det kommunerna , trandportstyrelsen eller kravet kommer från. Förhoppningsvis blir Mellis utesluen och sedan även inte välkommen i någon annan klubb.

Då jag för ett par dagar sedan gjorde båten klar för sjösättning kom styrelsens nye miljösamordnare över och hälsade. Fick besked att om Transportstyrelsen fortsatte ställa till besvär för mig kunde jag vända mig till honom. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev Mellgard:

Då jag för ett par dagar sedan gjorde båten klar för sjösättning kom styrelsens nye miljösamordnare över och hälsade. Fick besked att om Transportstyrelsen fortsatte ställa till besvär för mig kunde jag vända mig till honom. 

Bra. Och var skall han vända sig om du fortsätter ställa till besvär för klubben..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Och var skall han vända sig om du fortsätter ställa till besvär för klubben..?

Det är klubben som ställt till besvär för mig. Bland annat genom att i april 2021 och april 2022 kort före sjösättning kräva intyg om TBT-fri båtbotten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Mellgard:

Det är klubben som ställt till besvär för mig. Bland annat genom att i april 2021 och april 2022 kort före sjösättning kräva intyg om TBT-fri båtbotten. 

Men bu-hu. Den där offerkoftan måste klia. 
Dock inget svar på fråga.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns nog klartänkta läsare i tråden som noterat att båtklubbens krav på sanering senast 8 juni råkade innebära "hindrande av rättvisa". På engelska "obstruction of justice". 

 

Domslutet från Högsta förvaltningsdomstolen kom vid tidpunkt när båten efter utpressning blivit sanerad. Därmed kunde jag inte längre få rättslig prövning och eventuellt prejudikat gällande påmålning med etablerad spärrfärg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Mellgard:

Det finns nog klartänkta läsare i tråden som noterat att båtklubbens krav på sanering senast 8 juni råkade innebära "hindrande av rättvisa". På engelska "obstruction of justice". 

Inte då. 
Du kunde ju hämtat din båt med kranbil och ställt den på din uppfart till radhuset. Då kunde du njutit av din fruktlösa kamp ännu längre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Du kunde ju hämtat din båt med kranbil och ställt den på din uppfart till radhuset. Då kunde du njutit av din fruktlösa kamp ännu längre. 

Ni stackare retar er tydligen på att jag sitter nöjd och upprättar planer för nya upptåg. 

 

Det är intressant att arbeta med sådant som SBU borde klarat av för 6-7 år sedan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Mellgard:

Ni stackare retar er tydligen på att jag sitter nöjd och upprättar planer för nya upptåg. 

 

Det är intressant att arbeta med sådant som SBU borde klarat av för 6-7 år sedan. 

Vi retar oss på att du förstör för andra, slösar offentliga resurser och jävlas med oskyldiga bara för att du inbillar dig att du har nån slags gudagiven rätt att få göra vad fan du vill. Lägg av med att jävlas med folk, så lovar jag att vi slutar reta oss på dig.

Hade jag varit moderator eller admin på forumet hade den här tråden varit max ett par sidor lång, och du, Mellgard, hade varit portad härifrån. Du borde dra härifrån. Stick ut på din nymålade båt och försvinn till Norge eller var det nu var, så vi, Sverige och alla andra här slipper se, höra och märka av dig för resten av ditt liv.

 

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Mellgard:

Ni stackare retar er tydligen på att jag sitter nöjd och upprättar planer för nya upptåg. 

 

Det är intressant att arbeta med sådant som SBU borde klarat av för 6-7 år sedan. 

SBU har ett intresse i att båtägare följer med tiden. Och följer lagar och regler. Inte ordna att gamla gubbar skall få specialbehandling. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personalen på SBU håller kemister och toxikologer borta från miljökommittén.

 

Sådana skulle exempelvis kunnat ställa frågan vad det är för problem man tänker sig kan uppstå vid hantering/skrotning av båtar målade med spärrfärg?

 

"SBU verkar för att så kallade spärrfärger inte används då de leder till att TBT och andra giftiga ämnen blir kvar på båtbotten vilket kan innebära problem vid framtida hantering/skrotning."
https://batunionen.se/wp-content/uploads/2017/11/SBU-Miljoprogram-2018.pdf (sista sidan) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Mellgard:

Det är klubben som ställt till besvär för mig. Bland annat genom att i april 2021 och april 2022 kort före sjösättning kräva intyg om TBT-fri båtbotten. 

Jag har svårt att se att det kan ha varit någon större överrakning för dig i april 2022, ett år efter att intyg krävdes första gången.

Dessutom var det ju ingen nyhet för någon ens 2021 att TBT inte var tillåtet de senaste årtiondena.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev raol:

Hade jag varit moderator eller admin på forumet hade den här tråden varit max ett par sidor lång, och du, Mellgard, hade varit portad härifrån.

Jag har liknande åsikt.

Tråden finns kvar bara för att alla tycker det är roligt att se vad nästa upptåg ska bli, någon sorts lyteskomik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...