Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

8 timmar sedan skrev Peter_K:

Att en handläggare påstår något är inte samma sak som att du är undanhållen något, men det kan Högsta Förvaltningsdomstolen berätta för dig också.

Varför gör du dig dummare än du är? Jag tror du kan skilja på huvudsak och en kompletterande detalj.

 

Brevet till HF (huvudsaken) finns som bilaga i ett inlägg i tråden från 24 februari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mellgard:

Varför gör du dig dummare än du är? Jag tror du kan skilja på huvudsak och en kompletterande detalj.

 

Brevet till HF (huvudsaken) finns som bilaga i ett inlägg i tråden från 24 februari.

Åh, javisst - JAG kan skilja på det. 
Och snart kommer högsta förvaltningsdomstolen förklara för dig att DU inte kan skilja på det 😊

 

Idag blir det påskmiddag med familjen, men igår bottenmålade jag båten. Sjösättning om två veckor, trots kylan som varit. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! När jag läste jöken (juridisk översiktskurs) på 1990-talet gick vi igenom två fall som skulle illustrera begreppet rättshaverist. Efter att ha skummat tråden tror jag att det här överträffar båda exemplen vår föreläsare hade valt.

Sagolikt envis människa!

Att inte få gehör någonstans, då menar jag verkligen någonstans, men ändå driva det vidare.

Det hade väl varit enklare att sanera båten?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något samband mellan å ena sidan de övermålade rester av tennorganiska föreningar som sannolikt finns på min båt och å andra sidan de rester av tennorganiska föreningar som sannolikt finns i sediment i båtklubbens hamn?

 

Resterna kan knappast förflytta sig fram och tillbaka mellan båt och hamnbotten vid tidpunkterna för mätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Janken:

Att inte få gehör någonstans, då menar jag verkligen någonstans, men ändå driva det vidare.

Jag får gehör, även från inflytelserika. Men jag "outar" dem inte.

 

Jag skulle inte fortsätta driva frågan om utsikterna vore hopplösa. Fakta kan emellanåt trumfa en trosuppfattning.

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mellgard:

Finns det något samband mellan å ena sidan de övermålade rester av tennorganiska föreningar som sannolikt finns på min båt och å andra sidan de rester av tennorganiska föreningar som sannolikt finns i sediment i båtklubbens hamn?

Du inbillar dig att du är så himla bra på den juridiska biten - ändå har du fortfarande inta fattat att detta helt saknar betydelse. För hur mycket du än vill att det skall handla om just detta, så kokar allt ner till att din båt både bryter mot AFS-förordningen och din klubbs regler som fattats i demokratisk anda, och det är vad som domstolar dömer efter. Inte vad du tycker om lagar och regler, eller hur relevanta du anser de är. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Du inbillar dig att du är så himla bra på den juridiska biten - ändå har du fortfarande inta fattat att detta helt saknar betydelse.

Jag är dålig på den juridiska biten. Men eftersom motståndarsidan är ännu sämre så finns det hopp.

  • Haha 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-04-07 vid 16:55 skrev Mellgard:

Det är roligare att skapa problem för motståndarsidan. 😂 Kreativitet är min styrka.

Din svaghet, i alla fall på senare år, verkar vara oförmågan att använda din kreativitet till något nyttigt.

 

Du har verkligen varit en ögonöppnare för hur jag inte vill leva mina sista år på jorden. Tack!

 

Sedan hoppas jag att dina nära och kära inte möter samma Mellis som vi här på MG möter.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Mackey:

Sedan hoppas jag att dina nära och kära inte möter samma Mellis som vi här på MG möter.

Inte den minsta risk för det! 

 

Du var en av dem som valde tonen i den här tråden. Du bär ansvar.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Inte den minsta risk för det! 

 

Du var en av dem som valde tonen i den här tråden. Du bär ansvar.

Att se och ta eget ansvar verkar inte vara din starkaste gren i livet 🤣

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Att se och ta eget ansvar verkar inte vara din starkaste gren i livet 🤣

Haha, det är min starkaste sida!

 

Exempelvis tar jag ansvar för att båtägare i Västerås ska slippa utsättas för stroppiga miljöinspektörers okunniga infall. Men jag väntar en vecka med JO-anmälan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mellgard:

Haha, det är min starkaste sida!

 

Exempelvis tar jag ansvar för att båtägare i Västerås ska slippa utsättas för stroppiga miljöinspektörers okunniga infall. Men jag väntar en vecka med JO-anmälan.

Fast… DET är inte ditt ansvar. 
Det är inte din båt. 
Det är inte din sak. 
Fy fan vad förbannad jag hade varit om du lagt dig i hur jag sköter min båt genom att göra myndighetsärende av det.
Jag hade polisanmält dig. 
 

Åter igen - noll självinsikt, noll egenansvar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mellgard:

Haha, det är min starkaste sida!

 

Exempelvis tar jag ansvar för att båtägare i Västerås ska slippa utsättas för stroppiga miljöinspektörers okunniga infall. Men jag väntar en vecka med JO-anmälan.

Intressant. Jag tycker snarare att den starkaste sidan verkar vara förmågan att idiotförklara och i förekommande fall stämma de som inte delar din förvirrade världsbild.

 

I ärlighetens namn kan tilläggas att du även besitter styrkor som renommésnyltare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Fy fan vad förbannad jag hade varit om du lagt dig i hur jag sköter min båt genom att göra myndighetsärende av det.
Jag hade polisanmält dig. 

Ska avslöja en "yrkeshemlighet". Göra makthavare så förbannade att de förlorar omdömet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Ska avslöja en "yrkeshemlighet". Göra makthavare så förbannade att de förlorar omdömet.

Är båtägare ”makthavare”..?

Har du en för tight foliehatt..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Peter_K:

 Fy fan vad förbannad jag hade varit om du lagt dig i hur jag sköter min båt genom att göra myndighetsärende av det.
Jag hade polisanmält dig. 

Fast jag tänker inte polisanmäla dig och er andra för att ni lägger er i hur jag sköter min båt. 😂

 

Den här städdagen blev ju riktigt rolig på slutet. I morgon ska jag åka och testa de nya klätterskorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mellgard:

Fast jag tänker inte polisanmäla dig och er andra för att ni lägger er i hur jag sköter min båt. 😂

Så du har inget emot om jag anmäler till en myndighet att du planerar en fejk-försäljning av din båt för att undvika ett föreläggande du själv begärt ut?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Peter_K:

Så du har inget emot om jag anmäler till en myndighet att du planerar en fejk-försäljning av din båt för att undvika ett föreläggande du själv begärt ut?

Jag begärde ett föreläggande från kommunen för att få prövning under miljöbalkens skälighetsregel. En prövning som myglades bort.

 

Anmäl gärna den påstådda planerade fejk-försäljningen. Kanske jag svarar att jag planerar lämna båten till skrotning? 

 

För att återgå till sjösättningsförbudet i Västerås.  Tydligen hade 200 båtar blivit XRF-mätta. Då har nog minst 20 båtar haft för höga värden på tenn. Därmed läge för ideell insats av mig. Eller kanske någon annan här har högre kompetens? 😂

 

Hade man frågor kring informationen om sjösättningsförbudet skulle man kontakta Nämnden för idrott, fritid och förebyggande. En nämnd som utgörs av politiker.

 

Kanske har nämnden blivit vilseledd av anställda tjänstemän? I kommuner råder motsättningar mellan politiker och anställda.

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mellgard:

För att återgå till sjösättningsförbudet i Västerås.  Tydligen hade 200 båtar blivit XRF-mätta. Då har nog minst 20 båtar haft för höga värden på tenn. Därmed läge för ideell insats av mig. Eller kanske någon annan här har högre kompetens? 😂

 När personerna från Västerås hör av sig till dig och ber om din hjälp, är det såklart att du skall hjälpa till. Har ingen hört av sig, är det inte din sak att lägga dig i. 
 

Vad gäller din kompetens talar resultaten av ditt agerande sitt tydliga språk. Du har båten på land sedan flera år, du har inte vunnit i någon instans med ditt vevande till höger och vänster. Vad gäller min kompetens så är jag jätteduktig på att ta bort olaglig färg från båtens botten, och skall sjösätta om mindre än två veckor. 
Om man gillar att segla - vem av oss två skulle du säga är mest framgångsrik i sitt agerande och sin kompetens..?

 

22 minuter sedan skrev Mellgard:

Anmäl gärna den påstådda planerade fejk-försäljningen. Kanske jag svarar att jag planerar lämna båten till skrotning? 

Låter som en god idé. 
Hoppas de begär intyg på skrotningen 🙂 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad gäller din kompetens talar resultaten av ditt agerande sitt tydliga språk. Du har båten på land sedan flera år ....

Det gäller att förstå att min verksamhet kring rester av TBT på fritidsbåtar till största delen är ideell. Falskhet ska dras fram i ljuset och motarbetas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag begärde ett föreläggande från kommunen för att få prövning under miljöbalkens skälighetsregel. En prövning som myglades bort.

 

På vilket sätt myglades prövningen bort?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mellgard:

Det gäller att förstå att min verksamhet kring rester av TBT på fritidsbåtar till största delen är ideell. Falskhet ska dras fram i ljuset och motarbetas.

Om man gör något för sig själv, är det inte ideellt. Apropå falskhet.


Om man blandar in myndigheter i ärenden utan att de inblandade i ärenden bett om det, är det inte heller ideellt. Det är klåfingrigt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ArneRadar:

På vilket sätt myglades prövningen bort?

Det kommer Högsta förvaltningsdomstolen ge besked om. Eftersom du tydligen misstror vad jag skrev i inlagan dit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mellgard:

Det kommer Högsta förvaltningsdomstolen ge besked om. Eftersom du tydligen misstror vad jag skrev i inlagan dit.

 

Svara gärna på frågan istället för att gödsla med egna antaganden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ArneRadar:

Svara gärna på frågan istället för att gödsla med egna antaganden.

Varför är TBT-rester intressant för dig och andra här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Mellgard:

Varför är TBT-rester intressant för dig och andra här?

Om jag talar för egen del, så handlar det om att jag älskar skärgården runt Stockholm och Östersjön, men havet är känsligt och kräver att vi är försiktiga med det, speciellt i skyddade vikar. TBT är ett kraftigt hormonstörande ämne som påverkar vattenlevande organismer, och jag gillar inte att personer svinar ner havet för att de är lata och/eller snåla. 
 

För att förtydliga - jag tycker det är jävligt magstarkt av en gubbe som har ett fåtal år kvar av sitt jordeliv att ta upp tid och penar samhällets gemensamma resurser för att slåss för att han hoppas att han får fortsätta förstöra havet, bara för att han fått sitt ego sårat och kränkt. Och det provocerar mig något fruktansvärt, för jag vet att jag och mina barn är de som får ta konsekvenserna av agerandet. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Peter_K:

TBT är ett kraftigt hormonstörande ämne som påverkar vattenlevande organismer, och jag gillar inte att personer svinar ner havet för att de är lata och/eller snåla. 

Har du någon förklaring till att det på min båt finns kvar tenn i en mängd motsvarande ett lager nymålad TBT-färg nu mer än 32 år efter senast möjliga påmålning?

 

Vilka påståenden i länken nedan är sanna? Vilka är falska?

 

https://www.nyteknik.se/nyheter/matningen-avslojar-gifter-i-batens-skrov/1073161 

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mellgard:

Har du någon förklaring till att det på min båt finns kvar tenn i en mängd motsvarande ett lager nymålad TBT-färg nu mer än 32 år efter senast möjliga påmålning?

För att det är ett långsamt läckage i kombination med att det var en stor mängd från början. Din båt har sannolikt målats med TBT-haltig färg i c:a femton år innan färgen förbjöds 1989, två lager per år.

Mycket TBT blir det…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Din båt har sannolikt målats med TBT-haltig färg i c:a femton år innan färgen förbjöds 1989, två lager per år.

Mycket TBT blir det…

Du kan kanske prata dig samman med Mackey om hur många år TBT-färg är aktiv? 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mellgard:

Varför är TBT-rester intressant för dig och andra här?

Whataboutism.

 

Jag frågar igen: på vilket sätt myglades prövningen bort?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...