Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

"De rekommendationer och slutsatser man ger i rapporten om att spärrfärger kan fungera om de INTE borstas har ingen verklighetsgrund, då spärrfärgerna aldrig ska användas utan en utanpåliggande bottenfärg".

 

"Spärrfärger är grundfärger/primers, det vill säga underfärger som normalt alltid ska målas över med båtbottenfärg, detta framgår i produktbladen för produkterna!"

 

"Försöket med att spärra påmålade biocidfärger (även en TBT-färg) har gjorts utan att följa färgtillverkarnas rekommendationer, det vill säga att spärrfärgen ska målas över med en båtbottenfärg."

 

"Om man vill kan man gå in på viktiga enskildheter. Så verkar också borstförfarandet i testet vara kraftigt överdrivet i tid jämfört med den tid en borsttvätt går över en yta."  

 

Sakkunskapen här (ironi) behöver inte upplysa mig om saker jag vet, exempelvis att jag hittills inte påmålat någon etablerad spärrfärg. 

 

Skärmbild.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mellgard:

Sakkunskapen här (ironi) behöver inte upplysa mig om saker jag vet, exempelvis att jag hittills inte påmålat någon etablerad spärrfärg.

Vi gör framsteg - det tog bara fyra år att förstå för dig 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det jag får ut av artikeln från Mellis är att det är bäst att ta bort all gammal båtbottenfärg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-04 vid 09:24 skrev Peter_K:

Vi gör framsteg - det tog bara fyra år att förstå för dig 🙂

"Gammal man gör så gott han kan..."

 

😂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fräckheten hos en del kommunala miljöförvaltningar upphör inte att förvåna. Se bilaga. Läge för JO-anmälan?

Det finns 72 kommentarer i facebookgruppen Segelbåtsfix. Någon tror att det är ett aprilskämt.

 

Har mejlat nedanstående till Nämnden för idrott, fritid och förebyggande i Västerås

 

"Har observerat bifogad fråga från Åsa Ekdahl i facebook-gruppen Segelbåtsfix.

 

Jag har fått ett regeringsbeslut utfärdat 8 december 2022 av vilket det framgår att en spärrande beläggning som täcker den förbjudna TBT-färgen är ett godtagbart alternativ till att sanera skrovet och de yttre delarna. Se bifogat utdrag.

 

Se även länken  https://vss.nu/wp/wp-content/uploads/2020/10/1893_Hantering-av-biocidfarger.pdf?fbclid=IwAR0p_AVmbrnM9sHs4lElpEDoe22_aRMmA8zRX8cIcqlUPDoNINljgkqV26Q 

 

Saltsjön-Mälarens Båtförbund skriver där "SMBF kommer, om någon båtägare drabbats av något föreläggande efter att denne målat båten med spärrfärg, driva frågan på förbundets kostnad i domstol."

 

På vad grundas påståendet att Åsa Ekdahls båt "utifrån gällande lagstiftning inte får sjösättas"? XRF-mätning kan inte detektera eller mäta förekomst av spärrande beläggning.

 

Nämnden skriver "Sjösätts båten ändå kommer en polisanmälan göras gällande miljöbrott". Är tanken att man ska polisanmäla båtägaren eller de personer som utför sjösättningen?

 

För övrigt så är påståendet från Nämnden för idrott, fritid och förebyggande att "TBT är ett av de giftigaste ämnen som finns" oriktigt. Se bifogad pdf-fil som återger ett mejl sänt från mig till GD för Transportstyrelsen i januari 2020.

 

Mvh
Ingemar Mellgard

 

Ekdahl.png

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väderkvarnarna tar aldrig slut...

 

  • Tack 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste kommentar på Segelbåtfix

 

Västerås Stad erbjuder just nu gratis XRF-mätning till stadens båtägare🤪 Tjena, vem vill ha sjösättningsförbud för några sedan länge övermålade färgrester någonstans på skrovet? 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mellgard:

Senaste kommentar på Segelbåtfix

 

Västerås Stad erbjuder just nu gratis XRF-mätning till stadens båtägare🤪 Tjena, vem vill ha sjösättningsförbud för några sedan länge övermålade färgrester någonstans på skrovet? 

Du tror man får sjösätta en omätt båt..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Har mejlat nedanstående till Nämnden för idrott, fritid och förebyggande i Västerås

 

"Har observerat bifogad fråga från Åsa Ekdahl i facebook-gruppen Segelbåtsfix.

Har Åsa bett dig lägga sig i hennes ärende, eller är det din ”altruistiska arbete” du tvingar på henne här..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Peter_K:

Har Åsa bett dig lägga sig i hennes ärende, eller är det din ”altruistiska arbete” du tvingar på henne här..?

Kommunanställda har påtvingat henne och andra ett sjösättningsförbud för privatägda båtar.

 

Hur kommer det sig att kommunanställda inte gett henne och andra ett överklagningsbart föreläggande om färgborttagning?

 

Hur har hon och andra blivit delgivna sjösättningsförbuden?

 

Har kommunanställda på laglig väg erhållit ägaruppgifter till hennes och andras båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Du tror man får sjösätta en omätt båt..?

Jag vet att man får sjösätta omätta båtar.

 

Båtklubbar har rätt att vägra mäta medlemmarnas privatägda båtar. Senast fastslaget av Länsstyrelsen Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag vet att man får sjösätta omätta båtar.

 

Båtklubbar har rätt att vägra mäta medlemmarnas privatägda båtar. Senast fastslaget av Länsstyrelsen Stockholm.

Fick du sjösätta din båt som omätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mellgard:

Kommunanställda har påtvingat henne och andra ett sjösättningsförbud för privatägda båtar.

Så nej - du lägger dig alltså i andras ärenden helt oombedd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Fick du sjösätta din båt som omätt?

Båtklubbens medlemmar påtvingades mätning genom beslut av klubbstyrelsen hösten 2019. Jag vägrade mätning då och fick likväl min båt sjösatt 2020.

 

Efter mätning hösten 2020 vägrades jag hjälp med sjösättning 2021 och 2022.

 

Gjorde misstaget att stämma båtklubben i stället för att göra brottsanmälan. Upphjälpt nyligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mellgard:

Efter mätning hösten 2020 vägrades jag hjälp med sjösättning 2021 och 2022

Lilla Mellgard....

På samma sätt som det finns andra förhållningsregler i samhället så finns också regler för båtar. Din stora vendetta är att du tycker "din" båtklubb tolkar dessa fel, som anser att ett godkänt test är ett krav för att sjösätta en medlemsbåt.

 

Kommer du någonsin att fatta att du kan tycka precis vad du vill, för båtklubben kan och får ha vilka regler de vill från tid till annan ?   Istället skjuter du vid sidan om och försöker hitta kryphål och felaktigheter i det regelverk båtklubben åberopar.

Men det spelar ju ingen roll hur fel detta än skulle visa sig vara eller vad de åberopar. Det får refererar till Kurt Olssons TV-program eller vad som helst, som de t.o.m. kan ha hittat på själva. Att din båt inte är rosa t ex. Det FÅR de göra och är inget du med framgång kan stämma dem för.

 

Kom ut ur din bubbla, sluta bränna VÅRA skattepengar på dina dumheter. Gå ur båtklubben, sälj båten och börja knyppla eller nå't istället. Eller ännu bättre - stanna kvar i klubben men inse att det minst energi- och kostnadskrävande (och dessutom det moraliskt rätta) är att låta sanera båten och sedan börja njuta av livet....

Naturligtvis kan du inte göra det sistnämnda, eftersom det skulle bekräfta att du hade fel och de hade rätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Gå ur båtklubben, sälj båten och börja knyppla eller nå't istället. Eller ännu bättre - stanna kvar i klubben men inse att det minst energi- och kostnadskrävande (och dessutom det moraliskt rätta) är att låta sanera båten och sedan börja njuta av livet...

Har för ett par dagar sedan via tingsrätten föreslaget båtklubben att min båt ska lämna båtklubben för gott före 8 juni i år. Under förutsättning att jag eller ny ägare får hjälp med sjösättning av båten i båtklubbens hamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mellgard:

Efter mätning hösten 2020 vägrades jag hjälp med sjösättning 2021 och 2022.

Så svaret är nej, även där. 
Man får i de flesta klubbar inte sjösätta en båt som inte konstaterats fri från det hormonstörande ämnet TBT. Den personen som du o-ombedd lägger sig i ärendet för har dessutom sin båt i dricksvattentäkten Mälaren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Mellgard:

Har för ett par dagar sedan via tingsrätten föreslaget båtklubben att min båt ska lämna båtklubben för gott före 8 juni i år. 

Bra förslag. 
Jag kan tipsa om ett eller flera företag som kör båtar på lastbil, så kan du ställa din båt någon annanstans på land 😊

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Peter_K:

Man får i de flesta klubbar inte sjösätta en båt som inte konstaterats fri från det hormonstörande ämnet TBT. 

Ingen här som stör sig på att båtklubbar gör egna lagtolkningar eller utfärdar egna "miljölagar"?

 

Grödinge båtklubb kräver förutom färgborttagning att man intygar att båtbottnen är TBT-fri. Att påmåla etablerad spärrfärg ger inte rätt till sjösättning eller plats i båtklubbens hamn.

 

Det kostar att låta de mest naiva och räddhågsna styra över oss.

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Har Åsa bett dig lägga sig i hennes ärende, eller är det din ”altruistiska arbete” du tvingar på henne här..?

Om du läser Åsa Ekdahls inlägg i Segelbåtsfix ser du att hon ber om hjälp. 

 

För egen del tar jag gärna emot o-ombedd hjälp. Dock verkar hjälpsamheten här på forumet vara stort sett obefintlig. 😀 Åtminstone i den här tråden.

 

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mellgard:

 

För egen del tar jag gärna emot o-ombedd hjälp. Dock verkar hjälpsamheten här på forumet vara stort sett obefintlig. 😀 Åtminstone i den här tråden.

 

 

Du har vid det här laget fått 100-tals hjälpsamma tips i denna tråd. Att du är oförmögen att ta dem till dig är inte ett tecken på bristande hjälpsamhet. 🙂

  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ArneRadar:

Du har vid det här laget fått 100-tals hjälpsamma tips i denna tråd. Att du är oförmögen att ta dem till dig är inte ett tecken på bristande hjälpsamhet. 🙂

Krav på kapitulation är ingen hjälpsamhet.

 

Tröttnar du och ni andra aldrig på att nålen till skivspelaren fastnat i ett spår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Ingen här som stör sig på att båtklubbar gör egna lagtolkningar eller utfärdar egna "miljölagar"?

Menar du att domstolarna tolkar lagen annorlunda? Jag tänker du har ju provat, vad säger ”facit”, har du vunnit..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mellgard:

Om du läser Åsa Ekdahls inlägg i Segelbåtsfix ser du att hon ber om hjälp. 

Ja, hon bad om hjälp med hur hon bäst tar bort färgen. Inte hjälp med att bråka med myndigheter och markägare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mellgard:

Krav på kapitulation är ingen hjälpsamhet.

 

Tröttnar du och ni andra aldrig på att nålen till skivspelaren fastnat i ett spår?

Jo, det gör jag. Jag inser dock att du inte kommit till insikt om att det är du själv som fastnat i spåret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Menar du att domstolarna tolkar lagen annorlunda? Jag tänker du har ju provat, vad säger ”facit”, har du vunnit..?

För tillfället är fyra rättsärenden under behandling. Sannolikt tillkommer ytterligare ett inom kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Mellgard:

 

 

Tröttnar du och ni andra aldrig på att nålen till skivspelaren fastnat i ett spår?

Min nål har inte fastnat. Jag har inga TBT-problem och gör bara inhopp i tråden när jag har lust. 🙂

 

Jag låter väderkvarnarna vara väderkvarnar, inget annat. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mellgard:

För tillfället är fyra rättsärenden under behandling. Sannolikt tillkommer ytterligare ett inom kort.

Så nej, alltså. 
Du har inte vunnit några ärenden du lämnat in, så klubbarna har inte egna tolkning av miljöregler. Det är du som har. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Peter_K:

Du har inte vunnit några ärenden du lämnat in, så klubbarna har inte egna tolkning av miljöregler.

Att Svea hovrätt fastslagit rättegångsfel och inte gav tingsrätten rätt att överklaga är ingen obetydlig vinst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev Mellgard:

Att Svea hovrätt fastslagit rättegångsfel och inte gav tingsrätten rätt att överklaga är ingen obetydlig vinst.

Va..? Vad menar du? Det är väl inte rätten som överklagar, det är väl parterna i målet..? 


Men - det kvarstår; du har inte vunnit några mål avseende din båtbotten med hormonstörande färg, och det var väl ändå frågan?

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...