Mellgard 60 Postad 6 Januari , 2023 1 minut sedan skrev ArneRadar: Mellgard, vad är din syn på läckage av PFAS i fjällmiljö? Har ingen mening om saker som jag inte vet något om. Men vet att det är fråga om stora oförstörda och opåverkade områden. Det gynnar utspädning till ofarlig koncentration. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 6 Januari , 2023 1 timme sedan skrev Mellgard: Har ingen mening om saker som jag inte vet något om. Men vet att det är fråga om stora oförstörda och opåverkade områden. Det gynnar utspädning till ofarlig koncentration. Fast det är väl precis tvärtom, ämnena koncentreras i små rännilar och vattendrag som rinner ihop i sjöar osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 7 Januari , 2023 8 timmar sedan skrev Peter_K: Det är OK, jag förväntar mig inget annat heller. Lyssna på andra verkar inte vara din starkaste sida. Jag tar heller till mig dina åsikter du delar här, och information i form av fakta är det rätt tunnt med från din sida. Vilket jag, regeringen, Transportstyrelsen och många andra här berättat för dig. Att Mellgard inte lyssnar kommer an på att det kikar ut små troll ur öronen på honom, man får minst lika bra respons av valfri stubbe i skogen. Enligt sagorna ska det finnas troll i stubbar i skogen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 7 Januari , 2023 3 timmar sedan skrev Lasker: Att Mellgard inte lyssnar kommer an på att det kikar ut små troll ur öronen på honom, man får minst lika bra respons av valfri stubbe i skogen. Enligt sagorna ska det finnas troll i stubbar i skogen . Jag förstår att han kan uppfattas som ett troll, men då det går att hitta spår som bekräftar hans historia såsom protokoll från hans båtklubbs årsmöten mm, betyder det att det finns människor som faktiskt beter sig så här illa på riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 13 timmar sedan skrev Mellgard: Vad kan det finnas för förklaring till att gamla övermålade rester av TBT på fritidsbåtar inte ses som ett miljöproblem i våra grannländer? Där finns det också en aktiv miljörörelse. Varken Happy Boat eller Båtunionen har lyckats intressera andra länder för XRF-mätning. Patent söktes också i andra länder. Men övergavs och ledde inte till patent. Vid ett seminarium om Östersjön 2021-11-18 deltog två representanter från SBU miljökommitté. Föredragshållare var bland annat Sveriges och Finlands miljöministrar samt professorer från svenska och finska universitet."Seminariet väckte en del frågor, bland annat om kommittén bör byta namn till Hållbarhetskommittén och vem är uppdragsgivare för XRF-projektet?"https://batunionen.se/wp-content/uploads/2021/12/MiK-2021_13.pdf Vem eller vilka var uppdragsgivare till båtunionens XRF-projekt? Har medlemmar i båtklubbar haft någon nytta eller glädje av det projektet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 655 Postad 7 Januari , 2023 (redigerade) Det där med nytta är intressant. Det finns ett försäkringsbolag som heter Svenska Sjö och som tydligen ägs av sveriges ideella båtorganisationer. De försöker varje år erbjuda mig en båtförsäkring som är dyrare än den jag har. Vilken nytta ger det mig som båtklubbsmedlem (och tydligen då delägare i det bolaget) att de tillhandahåller en dyrare försäkring än marknaden i övrigt kan erbjuda? Det är ett sätt att se på en sak om nytta i vissa arbeten en organisation bedriver. En annan kan vara att det kanske finns andra som blir erbjudna billigare försäkringar och därför ser en nytta. Det kan vara så att bolaget gör vinst och att jag (genom båtklubben) faktiskt tjänar pengar i dubbel bemärkelse (köper billigare försäkring annanstans och min klubb får ändå återbäring). I en klubb/organisation är det omöjligt att alla ser nytta i allt. Jag ser nytta i XRF-projektet och därför är det projektet till nytta för mig. Och jag ser att det är till nytta för alla människor runt Östersjön även om de inte är medlemmar i SBU. Jag hoppas att andra än klubbmedlemmar gör det också och uppskattar projektet oxå. Jag hoppas att det finns andra organisationer runt Östersjön som gör andra miljöåtgärder i sina lokala klubbar och organisationer som även jag i det långa loppet får nytta av genom ett friskare Östersjön, fast jag inte är med och betalar i just deras projekt. Var och gör mot andra så som du skulle vilja att andra är och gör mot dig. Det är därför man hjälper någon annan och det är därför man får hjälp när man behöver. Det ingår i det vi i våra kretsar kallar sjömanskap, sjövett etc. Det är en sorg att vissa envist aktivt ska motverka något bara för att denne själv inte ser en nytta i det. Det gör bara samhället sämre. Redigerad 7 Januari , 2023 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 7 Januari , 2023 10 minuter sedan skrev Boanjohan: Jag ser nytta i XRF-projektet och därför är det projektet till nytta för mig. Och jag ser att det är till nytta för alla människor runt Östersjön även om de inte är medlemmar i SBU. Jag hoppas att andra än klubbmedlemmar gör det också och uppskattar projektet oxå. Jag instämmer helt, och UTÖVER det kan jag se en nytta med att man som organisation ”äger frågan” och kan visa att man gör rimliga insatser för miljön. För det kan också vara så att samhället börjar ställa krav på båtklubbar och tvinga fram saneringar av uppläggningsplatser och hamnar från generationer av diverse synder. Dvs, på samma vis som jag ser kravet på att toatömning inte får ske i havet - för min toatank lär inte rädda Östersjön, inte heller ALLA toatankar, men det handlar också om att visa att båtliv inte skitar ner utan kan ses som ett bra och hållbart sätt att semestra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 "VEM BLIR FÖRST ut på plan för att agera i det för båtlivet allvarliga miljöhotet?"https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2018/05/Båtpolitik-TBT-färger-Båtliv-3-18.pdf För båtägare som ser "informationen" i artikeln som seriös kan det vara glädjefullt att få sin båt godkänd vid XRF-mätning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Peter_K: Jag förstår att han kan uppfattas som ett troll, men då det går att hitta spår som bekräftar hans historia såsom protokoll från hans båtklubbs årsmöten mm, betyder det att det finns människor som faktiskt beter sig så här illa på riktigt. Förmodar att du syftar på det som står i slutet av paragraf 14 i senaste årsmötesprotokoll. Det ledde till stämning i tingsrätten som "Klander av föreningsstämmobeslut" och med yrkande om undanröjning av paragrafen.https://grodingebatklubb.se/wp-content/uploads/sites/4/2022/02/Arsmotesprotokoll-2022.pdf Redigerad 7 Januari , 2023 av Mellgard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 7 Januari , 2023 52 minuter sedan skrev Mellgard: Förmodar att du syftar på det som står i slutet av paragraf 14 i senaste årsmötesprotokoll. Det ledde till stämning i tingsrätten som "Klander av föreningsstämmobeslut" och med yrkande om undanröjning av paragrafen.https://grodingebatklubb.se/wp-content/uploads/sites/4/2022/02/Arsmotesprotokoll-2022.pdf Nej, jag tänkte på årsmötet från 2019 när du lyfte frågan om TBT första gången. Jag har inte för vana att hänga på din båtklubbs hemsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 "Kopparmätningarna – kunskaper saknas i kommittén för att bemöta undersökningen."https://batunionen.se/wp-content/uploads/2021/04/2021_04_Protokoll_epostjusterat.pdf Undersökningen ska bemötas. Men det saknas kunskap i miljökommittén för det. 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 (redigerade) "På samma sätt kan man i dag se de uppenbara likheterna mellan religion och klimatångest". https://sverigesradio.se/avsnitt/bland-marknadsgudar-och-klimathelgon-religionens-sekulara-liv Också mellan religion och ångest över TBT. "Men historien lär oss att viljan att tvinga alla att tycka likadant i stället leder till de värsta konflikter." Redigerad 7 Januari , 2023 av Mellgard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 1 timme sedan skrev Peter_K: Nej, jag tänkte på årsmötet från 2019 när du lyfte frågan om TBT första gången. Var varken närvarande eller hade lyft någon fråga inför årsmötet i februari 2019. Varför har jag svårt låta bli svara på inlägg från oseriösa personer? Kanske sanningslidelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 604 Postad 7 Januari , 2023 21 timmar sedan skrev Mackey: Har Jotun Nonstop VK någonsin varit tillåten att använda när man har båtplats i Östersjön? Vem blir förvånad över att ts målar över en förbjuden färg med en som är icke godtjänd för det vatten TS har sin båt i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 (redigerade) Skulle de som tillståndsprövar olika bottenfärger med koppar uträtta något av värde för samhället? En bottenfärg innehållande högre halt koppar blir dyrare. Varför skulle man använda en dyrare färg om man får tillräcklig verkan med en billigare? Jag behöver den dyrare färgen för Nord-Norge. En romersk senator avslutade sina anföranden med "För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras". Varför inte båtunionen i stället för Karthago? 😉https://sv.wikipedia.org/wiki/Cato_den_äldre Redigerad 7 Januari , 2023 av Mellgard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 7 Januari , 2023 39 minuter sedan skrev Mellgard: En bottenfärg innehållande högre halt koppar blir dyrare. Varför skulle man använda en dyrare färg om man får tillräcklig verkan med en billigare? Jag behöver den dyrare färgen för Nord-Norge. Är det inte mest bräckt vatten i fjordarna i Nord-Norge? Och tror du verkligen du kommer dit igen med egen båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 22 minuter sedan skrev ArneRadar: Är det inte mest bräckt vatten i fjordarna i Nord-Norge? Och tror du verkligen du kommer dit igen med egen båt? Jo, men båten får stanna där och eventuellt säljas. Saliniteten i den hamn (Henningsvaer/Lofoten) där båten övervintrades 2013/2014 är 27. Mot 37 i öppna havet där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 985 Postad 7 Januari , 2023 16 minuter sedan skrev Mellgard: Jo, men båten får stanna där och eventuellt säljas. Saliniteten i den hamn (Henningsvaer/Lofoten) där båten övervintrades 2013/2014 är 27. Mot 37 i öppna havet där. Hur får du upp den dit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 7 Januari , 2023 29 minuter sedan skrev Mellgard: Jo, men båten får stanna där och eventuellt säljas. Saliniteten i den hamn (Henningsvaer/Lofoten) där båten övervintrades 2013/2014 är 27. Mot 37 i öppna havet där. Sälja i Norge?? Måste den inte momsas då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 7 Januari , 2023 2 timmar sedan skrev Mellgard: Var varken närvarande eller hade lyft någon fråga inför årsmötet i februari 2019. Varför har jag svårt låta bli svara på inlägg från oseriösa personer? Kanske sanningslidelse. Var det 2020? Protokollen finns inte lägre kvar på hemsidan, plockade året ur minnet. Tro det eller ej - men jag har både viktigare och roligare saker att göra än att memorera din båtklubbs årsmötesprotokoll 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Kane: Hur får du upp den dit? Senast var det landsort-böda-kårehamn-grönhögen-utklippan-hällevik-kivik-smygehamn-hven-träslövsläge-læsø-skagen-arendal-farsund-egersund-haugesund-kolbeinshamn-bergen-fedje-hovden (naturhamn)-ålesund-kristiansund-stokkøya-rørvik-igerøy-træna-bodø-henningsvær. 28 seglingsdagar år 2013 men vid tre av dagarna nåddes hamn först nästa morgon. Så säg 31. Var solo från Bergen och norrut. Min fru hade läst på för mycket om Hustadvika och Stadhavet. Det var typ transportsegling till bergen kring Vestfjorden och där det sedan gjordes turer med kompisar. Redigerad 7 Januari , 2023 av Mellgard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 7 Januari , 2023 2 timmar sedan skrev Mellgard: Senast var det landsort-böda-kårehamn-grönhögen-utklippan-hällevik-kivik-smygehamn-hven-träslövsläge-læsø-skagen-arendal-farsund-egersund-haugesund-kolbeinshamn-bergen-fedje-hovden (naturhamn)-ålesund-kristiansund-stokkøya-rørvik-igerøy-træna-bodø-henningsvær. 28 seglingsdagar år 2013 men vid tre av dagarna nåddes hamn först nästa morgon. Så säg 31. Var solo från Bergen och norrut. Min fru hade läst på för mycket om Hustadvika och Stadhavet. Det var typ transportsegling till bergen kring Vestfjorden och där det sedan gjordes turer med kompisar. Fast... då måste du ju lyckas få båten sjösatt först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 7 Januari , 2023 8 timmar sedan skrev Mellgard: Det ledde till stämning i tingsrätten som "Klander av föreningsstämmobeslut" och med yrkande om undanröjning av paragrafen. Var det den du hintade om att du skickade in i slutet av augusti 2022? I så fall skall du inte hoppas för mycket på att tingsrätten tar upp ditt ärende. En sådan anmälan skall göras inom tre månader från beslut. Hur man än ser på när beslutet fattades, så togs ju beslut på årsmötet 13/2-22 att det tidigare fattade beslutet skall ligga kvar. Så det här lär väl gå precis lika bra som dina andra försök med juridiken i det här ärendet. Tur för dig att det går tåg till nord-Norge också 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 7 Januari , 2023 38 minuter sedan skrev Peter_K: En sådan anmälan skall göras inom tre månader från beslut. Hur man än ser på när beslutet fattades, så togs ju beslut på årsmötet 13/2-22 att det tidigare fattade beslutet skall ligga kvar. Får erkänna att jag är fascinerad av din och dina gelikars besatthet. Tror ni inte jag har kollat vad som gäller? 😂 Har informerat om det mesta av möjligt intresse. Nu blir det långt uppehåll för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 7 Januari , 2023 12 minuter sedan skrev Mellgard: Får erkänna att jag är fascinerad av din och dina gelikars besatthet. Tror ni inte jag har kollat vad som gäller? 😂 Efter flera år av fruktlösa resultat av att försöka lösa ditt problem med hormonstörande färg på juridisk väg, är min åsikt - nej, du har inte koll på vad som gäller. Ha en skön paus, det kan man behöva vid din ålder. Passa på att skrapa lite bottenfärg, vetja 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 844 Postad 8 Januari , 2023 11 timmar sedan skrev excel319: Vem blir förvånad över att ts målar över en förbjuden färg med en som är icke godtjänd för det vatten TS har sin båt i. Lite förvånad blir jag eftersom TS har varit engagerad i friluftsliv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 8 Januari , 2023 8 timmar sedan skrev Mackey: Lite förvånad blir jag eftersom TS har varit engagerad i friluftsliv. När egoismens fula tryne visar sig så…….🤬 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mellgard 60 Postad 13 Januari , 2023 2023-01-04 vid 15:04 skrev Boanjohan: Det som alltså nämns om deras slutsats gäller alltså endast ämnet Cybutryne om det övermålats med en anti fouling färg som inte innehåller Cybutryne. Det nämns inget om att denna spärrande effekt även skulle gälla TBT. Leta rätt på fullständiga rapporten så kanske det nämns om undersökningar även gjordes på TBT eller inte. Transportstyrelsen var hjälpsam och tog fram de bägge rapporterna. Figurerna i Rapport 1 är intressanta för de visar att förutom för TBT så fungerar spärrfärg även för den mycket mindre kopparjonen. Följande textavsnitt i Rapport 2 också intressant. "According to the result of the analysis, it can be concluded that there would be almost no environmental benefit in requiring removal or sealer coatings for ships bearing an AFS containing cybutryne which is reaching or has passed the end of its service life." Rapport 1.pdf Rapport 2.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 655 Postad 13 Januari , 2023 Intressant läsning, men dilemmat är det inte verkar ge så mycket stöd till din sak kan jag tycka. Rapport 1 verkar handla om en undersökning/resonemang om att existerande spärrfärger (utvecklade och testade spärtfärger)även fungerar för det där "nya" förbjudna ämnet. Rapporten tydliggör däremot spärrfärgs funktion genom följande graf. Notera även att det finns en angiven test standard: Rapport 2 verkar undersöka mängden kvarstående aktiv substans (det där nya förbjudna ämnet) efter 5 år på ett handelsfartyg och då konkludera med att det är så små mängder att nytt AFS system hindrar de lilla kvarvarande att läcka ut. Problemet för fritidsbåtar är att de flesta målar dem varje säsong, så färgens aktiva substans hinner aldrig förbrukas innan ny tillförs. Så när TBT blev förbjudet så målade man som vanligt på ny AFS utanpå. I de gamla lagren med TBT färg var då TBTn långt ifrån förbrukad. Så på så sätt är Rapport 2 (IMO inlagan från Japan) inte jämförbar med omständigheterna gällande fritidsbåtar, eftersom den utgår från färg som varit exponerad i sjövatten i 5 år. Så intressant men tyvärr tror jag det inte är särskilt hjälpsamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 362 Postad 14 Januari , 2023 I rapport 1 står det dessutom: ”Tributyltin and cybutryne both have a molecular weight less than 600, and physio-chemical similarities indicating that both substances will be immobilised under the sealer coat in the same way. Cybutryne also has a significantly lower solubility in water relative to TBT, reducing the risk of diffusion from any underlying coating.” Understrykning av mig. Dvs, rapporten avser ett annat ämne, och TBT har större möjlighet att vandra från underliggande lager enligt rapporten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser