Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Rekommendera Poster

Just nu skrev M__G:

Men lagen ändrar normen. Det ger positiva effekter även på materiella skador som du inte nämnt eller tagit upp alls. Inte heller att normen minskar körande därmed risken och att normen minskar det grova sjöfylleri heller. 

Så varför ska just du får köra berusad? Varför kan inte du vänta med att korka upp tills du förtöjt? 

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, Däremot båtlivet i stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Vad är det du vill uppnå och varför? Du verkar bara missnöjd utan att kunna förklara varför. 

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, Däremot båtlivet i stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Vad är det du vill uppnå och varför? Du verkar bara missnöjd utan att kunna förklara varför. 

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, Däremot båtlivet i stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Jag vet att läsa på innan du skriver är inte din starka sida. Du får jobba på det. endast Googlingar bort. 

Sorry... hittade inte... inga resultat på googlebild.png.974375e833a4582f21c22b9df00b3e6d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Är man olika berusad vid en viss promillehalt beroende på var man befinner sig..? Nu blir frågan inte bara medicinsk - den blir också filosofisk.
intressant, berätta mer!

Man kan ju drabbas av patologiskt rus, kanske det Ljungbergarn är rädd för... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Man kan ju drabbas av patologiskt rus, kanske det Ljungbergarn är rädd för... 

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, Däremot båtlivet i stort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ljungbergarn:

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, Däremot båtlivet i stort.

Fast - då funkar ju lagen!
Har du ännu inte - efter tio år av tjabbande om detta -  fattat att lagen är till för att olyckorna skall gå ner i båtlivet i stort? Inte för att olyckorna inom ett visst promillespann skall minska..?
Att du inte fattat detta kan iofs förklara varför du argumenterar som du gör, och varför du inte inser att du slåss för en hopplös sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ljungbergarn:

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, Däremot båtlivet i stort.

 

2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, Däremot båtlivet i stort.

Nä, du skriver ju så. Som att titta på massa fakta och bara välja ut det som passar din agenda. Men det besvarar inte frågan på vad det är du vill uppnå och varför. 

Varför är det så viktigt för dig att få köra berusad? Jag förstår inte problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Nej, jag tror inte en person/organisation utan takt och ton kan få några sympatisörer ens på att driva frågan om sänkt drivmedelsskatt.

8 minuter sedan skrev Mackey:

Nej, jag tror inte en person/organisation utan takt och ton kan få några sympatisörer ens på att driva frågan om sänkt drivmedelsskatt.

Jag slirade på knappen, men du har helt rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undra varför jag tänker på don quijote? 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast - då funkar ju lagen!
Har du ännu inte - efter tio år av tjabbande om detta -  fattat att lagen är till för att olyckorna skall gå ner i båtlivet i stort? Inte för att olyckorna inom ett visst promillespann skall minska..?
Att du inte fattat detta kan iofs förklara varför du argumenterar som du gör, och varför du inte inser att du slåss för en hopplös sak.

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och ett minskat båtliv minskar olyckorna, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar. 
Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev M__G:

 

Nä, du skriver ju så. Som att titta på massa fakta och bara välja ut det som passar din agenda. Men det besvarar inte frågan på vad det är du vill uppnå och varför. 

Varför är det så viktigt för dig att få köra berusad? Jag förstår inte problemet. 

Jag har svarat på detta. Empiri, detaljstyrning, eget ansvar och omdöme. Glömt redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och ett minskat båtliv minskar olyckorna, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar. 
Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...
 

Som sagt... precis det jag skrev...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Som sagt... precis det jag skrev...

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls.

50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?

 

Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla ännu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Jag har svarat på detta. Empiri, detaljstyrning, eget ansvar och omdöme. Glömt redan?

Nä, varför är det så viktigt för just dig att du ska få köra berusad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

Nä, varför är det så viktigt för just dig att du ska få köra berusad. 

Det handlar fortfarande inte om det. Och man är inte berusad vild 0,2- har jag inte sagt det till dig tillräckligt nu?
1.Vilket problem vill du lösa med denna lag?
2. Hur stort är problemet?
3. Hur ska problemet lösas?
 

Det finns heller ingen statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls.

50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?

 

Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls.

50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?

 

Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla ännu...

Men lagen är normbildande. Fylleriet minskar ju inte bara på en del utan du måste se helheten. 

Om det är så viktigt att få köra båt berusad är mitt tips att antingen ta hjälp av proffs så du kommer över alkoholproblemen eller jobba med dig själv och dina inre värderingar. Jag tror det kommer få dig bättre till mods. Dina resonemang är väldigt övervintrade. Omoderna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normen funkar inte.
 

För det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls.

50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?

 

Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla ännu...

Om du läser vad jag skrev högre upp, funderar på innebörden en stund och sedan eventuellt bemöter det så kan vi fortsätta sedan.
Nu beter du dig bara som en trasig skiva, och skämmer ut dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ljungbergarn:

Det handlar fortfarande inte om det. Och man är inte berusad vild 0,2- har jag inte sagt det till dig tillräckligt nu?
1.Vilket problem vill du lösa med denna lag?
2. Hur stort är problemet?
3. Hur ska problemet lösas?
 

Det finns heller ingen statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls.

50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?


Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...

2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Det handlar fortfarande inte om det. Och man är inte berusad vild 0,2- har jag inte sagt det till dig tillräckligt nu?
1.Vilket problem vill du lösa med denna lag?
2. Hur stort är problemet?
3. Hur ska problemet lösas?
 

Det finns heller ingen statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls.

50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?

 

Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...

Men vad handlar det om då? Om du inte vare sig vill köra berusad eller inte gör det. Vad spelar då lagen dig för roll? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Om du läser vad jag skrev högre upp, funderar på innebörden en stund och sedan eventuellt bemöter det så kan vi fortsätta sedan.
Nu beter du dig bara som en trasig skiva, och skämmer ut dig. 

vad finns det att diskutera?

Det finns ingen statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls.

50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?

 

Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normen fungerar ju jättebra. Attityden till att köra båt berusad har förändrats. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev M__G:

Men lagen är normbildande. Fylleriet minskar ju inte bara på en del utan du måste se helheten. 

Exakt. Och därför har dödsolyckorna minskat med 2/3 sedan lagen infördes (jfr data 2009 och där före, med data för 2018). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?

 

Var har du hittat den informationen? Den har inte jag läst om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

 

  • Avhända folk deras egna ansvar och omdöme
  • Resursslöseri
  • Detaljstyrning.
  • Att en lagoberörd majoritet kan nykriminilasera en minoritet utan sakliga belägg men på tyckande.
  • Att lagen är rättsosäker.
  • Att det dränker våra domstolar med struntmål (enligt professorer)
  • Att den löser inget problem för problemet finns inte.
  • Den är kontraproduktiv sjösäkerhetsmässigt. 
  • med mera. 

    Allt finns att lösa i båtfolkets vitbok eller på Alltom02promllepasjon.se

    Vilket problem vill du lösa med denna lag M_G?
    Hur stort är problemet?
    Hur ska det lösas?
    Till vilka resurser?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Exakt. Och därför har dödsolyckorna minskat med 2/3 sedan lagen infördes (jfr data 2009 och där före, med data för 2018). 

Lika solklart i denna fråga som i alla frågor som regleras. En lag, med tiden som den sätter sig så blir den norm. Det är väldigt få som tänker. Högertrafik är skit. Jag struntar i det och kör på vänster sida. Eller så är just det självbevarelsedrift ty det blir väldigt omständligt köra på vänster sida. Just det, ordet självbevarelsedrift har vi inte diskuterat här... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ljungbergarn:

 

Kontraproduktivt? Så om vi kör berusade så minskar olyckorna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Kontraproduktivt? Så om vi kör berusade så minskar olyckorna? 

ta bort all båttrafik så minskar olyckorna.
Märk väl att hela 50% av olyckorna utgörs av de under 0,2.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Exakt. Och därför har dödsolyckorna minskat med 2/3 sedan lagen infördes (jfr data 2009 och där före, med data för 2018). 

Provar igen om minskade olyckor. är du hemma Peter_K denna gång?
 

Det finns inget statistik som säger att olyckorna inom lagens avgränsningar har gått ned sedan lagen infördes, däremot båtlivet i stort och med ett minskat båtliv minskar olyckorna givetvis, men det finns inga minskade olyckor inom lagens avgränsningar för där finns och har inte funnits några alls.

50% av olyckorna utgörs av de under 0,2promille. Förtöjda båtar, olyckor till och från båtar osv. Med de FÖR lagens retorik så bör då all alkohol förbjudas närmare än exvis 50 meter från vatten men vad får vi för samhälle då och med vilka resurser?

 

Vad är svårt här att begripa frågar jag mig stilla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Märk väl att hela 50% av olyckorna utgörs av de under 0,2.  

Jo... så är det. 
Och några av de som drunknat hade flytväst. 
Vad försöker du säga..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...