Jump to content
Sunday 18 April 2021
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Recommended Posts

36 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har tänkt ibland när jag kör över den stora tomma båtuppställningsplatsen i hamnen, typ ikeaparkering, på sommaren är detta är som att köra båt. 

Min båt gör ungefär 10 km/h och det är en ganska vanlig båtfart. Vissa båtar är snabbare, kanske uppåt 55 km/h i marchfart.

Är detta jämförbart med bilkörning på allmän väg?

Du skall väl lägga till någon gång eller väntar du till du nyktrat till?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det alkoholförbud på oljetankers.

svaret har du här

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämn ett rederi som godkänner att den som för tillfället har befälet på ett fartyg är alkoholpåverkad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fakta om problemet som den nya promillelagen ska lösa till stora dyra resurser för samhället.
Mellan åren 2011 och 2018 så omkom ca 210st.
Av dem omkom ca 50% under 0,2‰. Ett stort antal. det förefaller som det är farligare vara under 0,2‰ onekligen.
Återstår ca 110st. Av dem faller 78st under gamla lagen.

Återstår ca 32st. Av dem 26st mellan 0,2 till 0,99‰.
Mellan 0,2‰ och 0,5‰ finns 6st.
Ingen av dessa har en båt som faller under lagens gränser med undantag av två stycken förtöjda segelbåtar som var över 10 meter.
Här ingår kanoter segelbåtar, ekor i detta segment samt även ett sannolikt mord samt flera omkomna i hamn/förtöjda båtar. Olyckor till och från båtar finns med här.

Det finns således inga olyckor som faller inom den nya promillelagen och helt enligt SjörättsInstitutets fallstudie sedan 1994 och framåt - inga olyckor som kan tillskrivas den nya lagen.

När lagen infördes var det ca 2,5 miljon som vistades på sjön.
2015 en nedgång med 40% till 1,5 miljon. 
Vi lägger oss mitt i mellan, 2miljoner som vistas på sjön och år.
2 miljoner x 8 år = 16 miljoner som vistats på sjön gm 210 olyckor = 0,0013%.
Genom ca 100st = 0,0006% (de under 0,2‰)
26st genom 16 miljoner = 0,0002% (de 26st mellan 0,2‰ och 0,99‰)
Mellan 0,2‰ och 0,5‰ genom 2 miljoner (de 6st) = 0,00004%.

Så de FÖR lagen har här en svår sak att tala om vad de lutar sig på.
Tyckare och moralister och absolutister eller de med präktighetssyndrom  göra sig icke besvär. 

Den detaljerade fallstudien går att ladda hem här.








 

Edited by Ljungbergarn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du... nu har jag visserligen bara några högskolepoäng i matematisk statistik, så förlåt om jag har svårt att se relevansen i hur du räknar. Jag räknar mer... så här:

DFA1FBC3-E9D6-4B11-BBC8-CF6E93520F7B.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Jorgen01:

Nämn ett rederi som godkänner att den som för tillfället har befälet på ett fartyg är alkoholpåverkad.

Finns inga vad jag vet men internationella regler på sjön tillåter 0,8 på oljetankers. 
men det är företags regler, inte lagar för kännedom. en viss skillnad..

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja du... nu har jag visserligen bara några högskolepoäng i matematisk statistik, så förlåt om jag har svårt att se relevansen i hur du räknar. Jag räknar mer... så här:

DFA1FBC3-E9D6-4B11-BBC8-CF6E93520F7B.jpeg

Det stämmer inte relativt sett. Antalet som vistas på sjön har gått ned samt att långt innan lagen infördes hade olyckorna ett nedåtgående trend. Oavsett. inte en enda olycka finns inom lagens avgränsningar så var har det gått ned då? Inte inom lagens zoner i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är vi i Sverige och då är det svenska lagar som gäller.

Och vad är det som är så märkvärdigt med att vara full och köra båt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Nu är vi i Sverige och då är det svenska lagar som gäller.

Och vad är det som är så märkvärdigt med att vara full och köra båt.

 

Ja det är den svenske lagen ja. Full vid 0,2 när man får köra en oljetanker lagligt upp till 0,8 osv..

, märkvärdigt? förstår inte..

Edited by Ljungbergarn

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Ljungbergarn:

Det stämmer inte relativt sett. Antalet som vistas på sjön har gått ned samt att långt innan lagen infördes hade olyckorna ett nedåtgående trend. Oavsett. inte en enda olycka finns inom lagens avgränsningar så var har det gått ned då? Inte inom lagens zoner i alla fall.

Vad som gått ner..?

Jo - antalet dödsolyckor! Punkt. 
Fakta: Sedan promillelagen infördes HAR antalet dödsolyckor gått ner. Allt annat är dimridåer, svepskäl. 
Det visar att promillelagen fyller sitt syfte.
 

Orsaken är såklart inte att det är farligare att framföra en motorbåt på en fjärd med 0,21 promille i kroppen än det är med 0,19 promille i kroppen - den skickar en signal om att man kör båten nykter. Punkt. 
Och sedan fler har börjat köra sin båt nykter, har antalet döda på sjön gått ner. 
 

Och därför funkar lagen. Trist för de som har svårt att hålla sig nyktra och känner att de inte längre vill vara på sjön av den anledningen (du har ingen båt längre va, Ljungbergarn..?), bra för alla andra. 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Ja det är den svenske lagen ja. Full vid 0,2 när man får köra en oljetanker lagligt upp till 0,8 osv..

, märkvärdigt? förstår inte..

Fortfarande vet du ju inte när du nått promillegränsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad som gått ner..?

Jo - antalet dödsolyckor! Punkt. 
Fakta: Sedan promillelagen infördes HAR antalet dödsolyckor gått ner. Allt annat är dimridåer, svepskäl. 
Det visar att promillelagen fyller sitt syfte.
 

Orsaken är såklart inte att det är farligare att framföra en motorbåt på en fjärd med 0,21 promille i kroppen än det är med 0,19 promille i kroppen - den skickar en signal om att man kör båten nykter. Punkt. 
Och sedan fler har börjat köra sin båt nykter, har antalet döda på sjön gått ner. 
 

Och därför funkar lagen. Trist för de som har svårt att hålla sig nyktra och känner att de inte längre vill vara på sjön av den anledningen (du har ingen båt längre va, Ljungbergarn..?), bra för alla andra. 

Till de som vill försvara lagen med bombastiska och demoniserande ”full” vid 0,2promille etc etc vi jag säga så här.

Då är riksdagens öppna rena fylleslaget. De är aspackade på autobahn med delvis fri fart på stora delar, lagligt med upp till 0,5p. I England med lagligt upp till 0,8p och ett av de mest olycksfria länderna , vad är engelsmännen då?

Alla fakta sedan 1994 och framåt säger det finns inte en enda olycka inom lagens avgränsningar, däremot krävs stora dyra resurser som andra av samhällets sektorer skulle kunna ha nytta av.

Våldtäkter, sjukvård, mord osv.

 

På vilka rena fakta försvarar du lagen och detta resursslöseri?

Inga fakta = inget svar från mig.

Fakta finns här:

www.alltom02promillepasjon.se

www.båtfolket.se

 

Till de som säger att olyckorna har gått ned svarar jag följande:

Olyckor har inte gått ned relativt sett då antalet som vistas på sjön har gått ned likaledes. Ett samband omöjligt att inte se. Därtill finns inga olyckor sedan 1994 inom lagens avgränsningar så här har inga olyckor gått ned för det finns inga.

Vi talar om olyckor som gått ned inom lagens avgränsningar = 0%. Noll är noll.

 

Edited by Ljungbergarn

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Fortfarande vet du ju inte när du nått promillegränsen.

Med en alkomätare jo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir du lyckligare av att dricka på sjön.

När du lagt till kan du dricka hur mycket du vill eller eventuell fru tillåter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Blir du lyckligare av att dricka på sjön.

När du lagt till kan du dricka hur mycket du vill eller eventuell fru tillåter.

Till de som vill försvara lagen med bombastiska och demoniserande ”full” vid 0,2promille etc etc vi jag säga så här.
Då är riksdagens öppna rena fylleslaget. De är aspackade på autobahn med delvis fri fart på stora delar, lagligt med upp till 0,5p. I England med lagligt upp till 0,8p och ett av de mest olycksfria länderna , vad är engelsmännen då? 

Alla fakta sedan 1994 och framåt säger det finns inte en enda olycka inom lagens avgränsningar, däremot krävs stora dyra resurser som andra av samhällets sektorer skulle kunna ha nytta av.
Våldtäkter, sjukvård, mord osv. 

På vilka rena fakta försvarar du lagen och detta resursslöseri?
Inga fakta = inget svar från mig.
Fakta finns här:
www.alltom02promillepasjon.se
www.båtfolket.se

Till de som säger att olyckorna har gått ned svarar jag följande:
Olyckor har inte gått ned relativt sett då antalet som vistas på sjön har gått ned likaledes. Ett samband omöjligt att inte se. Därtill finns inga olyckor sedan 1994 inom lagens avgränsningar så här har inga olyckor gått ned för det finns inga.
Vi talar om olyckor som gått ned inom lagens avgränsningar = 0%. Noll är noll.
 

Jag svarar inte heller på infantila osakliga kommentarer av typ:
Blir du lyckligare av att dricka på sjön
När du lagt till kan du dricka hur mycket du vill eller eventuell fru tillåter.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Med en alkomätare jo

Du menar att denna debatt handlar om att ha snappsglaset i ena handen

och en kalibrerad alkomätare i den andra.

Plus att mätaren skall vara i harmoni med polis och kustbevakningens apparatur.

 

Tack för kaffet och godnatt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Statistiskt sett orsakas 5% av alla trafikolyckor av berusade bilförare. Således orsakas 95% av olyckorna av nyktra förare. Borde vi då inte enligt statistiken förbjuda nyktra förare?

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev sniparn:

Statistiskt sett orsakas 5% av alla trafikolyckor av berusade bilförare. Således orsakas 95% av olyckorna av nyktra förare. Borde vi då inte enligt statistiken förbjuda nyktra förare?

I vilket land är de berusade? I Tyskland med 0,5, eller i UK med 0,8 eller i Sverige med 0,2?
Ja varför inte förbjuda allting, då är vi säkerligen olycksfria. Bra där.
Lyssna på politikerna om det i slutet på den här korta filmen.

Edited by Ljungbergarn

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Ljungbergarn:

Till de som säger att olyckorna har gått ned svarar jag följande:

Olyckor har inte gått ned relativt sett då antalet som vistas på sjön har gått ned likaledes. Ett samband omöjligt att inte se. Därtill finns inga olyckor sedan 1994 inom lagens avgränsningar så här har inga olyckor gått ned för det finns inga.

Vi talar om olyckor som gått ned inom lagens avgränsningar = 0%. Noll är noll.

Fast nä. 
Det finns inget bra värde på hur många som vistas på sjön. Ingen räknar det absoluta antalet. Det som finns är en uppskattning från ”Båtlivsundersökningen” där man frågar hur många som vistas på sjön till en liten grupp, och sedan utgår man från det lilla underlaget. Tittar man istället på t ex antal båtar i marinor och klubbar, antal besökare till gästhamnar och skärgårdskrogar osv så blir bilden en annan - antalet besöksnätter med egen båt har inte minskat speciellt mycket. 


Att antalet olyckor var på väg ner stämmer inte. De hade legat på ungefär samma nivå sedan mitten av 90-talet (glidande medelvärde) och började sjunka igen först efter 2010 när promillelagen infördes. 
 

Vill du att människor lyssnar på dig/er och bli tagen på allvar får du nog komma med argument som inte är så lätta att slå hål på, och sluta håna och raljera motståndarens åsikter.

Du skall övertyga dem, inte förlöjliga dem. 

Litet tips bara, i all välmening. 
 

Du och dina kompisar missar också en annan viktig poäng. Ni är dinosaurer. Alkoholfria ölen är OK att dricka, och det är inte coolt att vara full längre. 

813CD9D4-1D8C-421B-BF0D-D0FEA4175BB0.jpeg

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Ljungbergarn:

Finns inga vad jag vet men internationella regler på sjön tillåter 0,8 på oljetankers. 
men det är företags regler, inte lagar för kännedom. en viss skillnad..

0,2 gäller som absolut max under tjänst och 0,4 är max under frivakt.

Detta för fartyg som inte specifikt framför farlig last.

Jag är lite osäker på reglerna kring farlig last och promille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att diskutera detta med de "vanliga freaken" är som att spela schack med en duva.

 

Oavsett hur bra man spelar så kommer duvan oundvikligen välta ner alla pjäser, skita på schackbordet och sedan flyga iväg fullt övertygad om att den vunnit.

 

Efter så många år med samma argument försöker ändå samma personer regelbundet bilda opinjon genom att förolämpa en massa folk. Mycket effektiv lobbyverksamhet Ljungbergarn. 🤑

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Ljungbergarn:

Lyssna på politikerna om det i slutet på den här korta filmen.

Verkar bara vara tillgänglig för "klubben".

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Fast nä. 
Det finns inget bra värde på hur många som vistas på sjön. Ingen räknar det absoluta antalet. Det som finns är en uppskattning från ”Båtlivsundersökningen” där man frågar hur många som vistas på sjön till en liten grupp, och sedan utgår man från det lilla underlaget. Tittar man istället på t ex antal båtar i marinor och klubbar, antal besökare till gästhamnar och skärgårdskrogar osv så blir bilden en annan - antalet besöksnätter med egen båt har inte minskat speciellt mycket. 


Att antalet olyckor var på väg ner stämmer inte. De hade legat på ungefär samma nivå sedan mitten av 90-talet (glidande medelvärde) och började sjunka igen först efter 2010 när promillelagen infördes. 
 

Vill du att människor lyssnar på dig/er och bli tagen på allvar får du nog komma med argument som inte är så lätta att slå hål på, och sluta håna och raljera motståndarens åsikter.

Du skall övertyga dem, inte förlöjliga dem. 

Litet tips bara, i all välmening. 
 

Du och dina kompisar missar också en annan viktig poäng. Ni är dinosaurer. Alkoholfria ölen är OK att dricka, och det är inte coolt att vara full längre. 

813CD9D4-1D8C-421B-BF0D-D0FEA4175BB0.jpeg

De som vistas på sjön står i Båtlivsundersökningarna men det vet det ju, du bara försöker på alla vis försvara lagen med den drucknes envishet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blev ingen prishöjning på segelbåtar och deplacementpåtar under 10 m längd så intresset för att dricka alkohol och framföra båt är nog inte så stort.

 

Personligen har jag inte sett några fördelar med 0,2-lagen och inga nackdelar heller.

 

Samhällsekonomiskt är lagen dyr ute på fältet, men kanske lönsam totalt sett.

 

Frågan är vad som ska ligga till grund för ny lagstiftning?

Det finns mycket som borde förbjudas som är mycket mera kostsamt för samhället och skadligt för individer och egendom än det som 0,2-lagen reglerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

De som vistas på sjön står i Båtlivsundersökningarna men det vet det ju, du bara försöker på alla vis försvara lagen med den drucknes envishet. 

Eh... ja, jag skrev ju att det..?

Att det var i Båtlivsundersökningen du fått siffrorna ifrån, och hur statistiska underlaget ser ut, och varför det är osäkerhet i det. 
Vad är din poäng..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hör du Ljungberg, jag tror att du själv måste råka ut för en alkoholpåverkad båtförare och därmed olycka innan

du möjligen kanske skulle lyssna. Exempelvis någon som somnat vid rodret och glömt tända lanternorna.

Kan ju även hända en nykter men större chans om du är alkoholpåverkad. Promillen slår olika ifrån individ till annan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gaidin:

Efter så många år med samma argument försöker ändå samma personer regelbundet bilda opinjon genom att förolämpa en massa folk. Mycket effektiv lobbyverksamhet Ljungbergarn. 🤑

Kalla folk ”faktaresistenta” vinner inte sympatipoäng direkt heller...

5232CE0E-DC05-451A-B7E4-2D695D340CB2.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väldigt märkligt, denna typ av diskussion borde vara död. Det är inte längre accepterat att vara berusad på sjön längre, det kan man till stor del tacka lagen för. Det har skett en förändring av värderingar. jag själv är en del av den. När lagen kom tyckte jag den var nonsens. Några öl skulle jag självklart få dricka tyckte jag. Lika så många i bekantskapen.  Ta båten till någon fest, grilla, bada och dricka öl. Idag finns det inte på kartan att köra båt berusad eller ha med folk ombord som är berusade. Förr var det starköl som gällde, nu ser man allt oftare både alkoholfria och folköl i gästhamnar. Lika så i naturhamnar. Man vill ju kunna flytta båten utifall att... och köra dagen efter. På köpet slipper man ev bakfylla. Mindre bråk. 
idag irriterar jag mig mest över att det finns snipor och segelbåtar som inte omfattas. Lika för alla borde det vara. 
sitta och njuta av skärgården över en kall folköl funkar för mig. Avnjuta en rökig whisky gör jag bara när det inte finns tveksamheter med väder och jag ligger bra förtöjd eller i en gästhamn. Och då stannar det vid en eller möjligen två whisky. 
jag ställer frågan som någon tidigare. Varför i hela världen skulle man köra berusad? Och varför skulle man försöka dricka alkohol och försöka ligga precis under en fastställd gräns oavsett om den är 0,2 eller 0,8? Jag skulle inte få för mig att vare sig med bil eller båt ta ett järn uträknat efter lagen, köra ett tag och ta ett järn till för att ha alkohol i kroppen men hålla mig under gränsen. Det är väl bara avstå tills man är förtöjd. Behöver man alkohol även under gång är kanske problemet någonstans, ett beroende eller så behöver man jobba med sina värderingar och vara lite i sin tid. Så tycker jag. 

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Kalla folk ”faktaresistenta” vinner inte sympatipoäng direkt heller...

5232CE0E-DC05-451A-B7E4-2D695D340CB2.jpeg

Ledsen Ola Ljungberg, men det är nog du som är omgiven av en klunga med en avvikande och ålderdomlig världsbild.

 

Jag är uppväxt med en far som gärna tog sig några järn ombord undr färd och var vi på krogen i Vaxholm, Sandhamn, Dalarö eller annorstädes var det jag som fick ta oss hem redan från 12-13-års ålder. Det var helt okej tyckte jag oavsett om det var en Smuggler, en 15 m fiskebåt, Fjordling eller en större tvåmotorig Coronet.

 

Pappsen var också väldigt bra på att lära ut allt man behövde kunna ombord och i kombination med det påtvingade ansvarstagande blev det en bra skola för mig då, på den tiden.

 

Detta är 45 år sedan och samhället förändras och det kan jag leva med även om jag själv inte sympatiserar med 0,2-lagen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Kalla folk ”faktaresistenta” vinner inte sympatipoäng direkt heller...

5232CE0E-DC05-451A-B7E4-2D695D340CB2.jpeg

Ola Ljungberg är ett nättroll!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy