Jump to content
Monday 13 July 2020
daniel1143

bytat Topppckning på md11.

Recommended Posts

hej

Efter att motorn rök vitt så beslutade jag mig för att byta topppackning samt rengöra kylkanaler, nu till saken, motorn är stendöd har pumpat fram diesel luftat vid spridarna, men inget funkar, har dock inte ställt in ventilerna efter att jag skruvat av dem om det  kan det ha med saken att göra eller om jag på något sätt gjort galet så det är för dålig komp nu, finns det något sätt att mäta kompen utan  att använda komptest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej Daniel,
Har kollat din historik* i forumet angående ditt motorärende.
Kan ha missuppfattat ärendets historik, men...
   1. Du upptäckte oroande "vitt skum" under påfyllningslocket enligt denna äldre forumtråd.
   1a. Råden som där gavs gjorde att du lyfte cylindertoppen.
   1b. Detta trots att motorn fungerade bra, enda orsak till topplockslyft var vitt skum under påfyllningslocket samt din tveksamma beskrivning `ryker vitt´?
  
   2.  Nu startar inte motorn, kompressionen som ju alltid är viktig - särskild för dieslar - tycks ha försvunnit?
  2a. Att handveva en diesel skall vara utomordentligt trögt/jobbigt!? För annars kan den omöjligen starta så förmodligen har du gjort nåt rätt fundamentalt misstag?

   3. TRÅDSKAPAREN I FORUM ÄR ALLTID KUNG enligt mitt sätt att se. (Är liksom per definition upp till svarsskribenter att uttrycka sig tydligare ifall kungen inte förstår, kan jag smått idealistiskt tycka? ;))


Fotnot*) Sådan historikundersökning kan/bör f.ö. vem som helst alltid göra - funkar oinloggad - genom att klicka på vilken som helst medlems avartarbild i forumet.
    Då kommer tidigare inlägg upp, och man kan möjligen börja sammanställa saker som annars inte är uppenbart, i just nu enskilda men aktuella forumfrågor.
[Sakta börja försöka förstå enskilda skribenters olika erfarenheter. (Här typ, hur motorkunnig är TS egentligen. Vad kan denne tänkas förstå av olika svarsskribenters välmenta men lösryckta svar etc??]

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du provat ifall den tänder på startgas? Vet att det inte är bra att starta diesel på startgas men lite för att se om den tänder är ingen fara. 
får du fram diesel till spridarna? Inte så enkelt att stoppen ligger på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får läsa TS senaste inlägg igen. 

Printa ut då du har det tillgängligt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att jag lyfte topparna berodde dels på att den rök lite vitt men också för att tempmätaren stutsade lite som den ville, när jag väl lyft topparna så jag att nästan alla kylkanaler var igensatta så den måste ha kylt väldigt dåligt.

När jag snurrar svängljulen så känns det som jag kan minnas som tidigare innan jag plockade isär den,  

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev daniel1143:

Att jag lyfte topparna berodde dels på att den rök lite vitt men också för att tempmätaren stutsade lite som den ville, när jag väl lyft topparna så jag att nästan alla kylkanaler var igensatta så den måste ha kylt väldigt dåligt.

När jag snurrar svängljulen så känns det som jag kan minnas som tidigare innan jag plockade isär den,  

Du skall i princip inte kunna snurra svänghjulet ett varv med handkraft, inte utan hävarm såsom en vev. Och som nämnts är det extremt tungt även då.

 

Har du dekomprimeringsspakar på ventilkåporna, det är inte så dumt att de står i fel läge ? 

Hur såg kylkanalerna ut rostmässigt ?  Om det var så illa att de var i princip igensatta (av vad ?) är frågan om de korroderat in i kompressionsutrymmet eller andra ställen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 det sitter inga dekomprimeringsspakar på den, så om man nu kan snurra motorn för hand så har det antagligen blivit för dåligt komp i den, då antar jag att det bara är att lyfta allt igen även cylindrarna och kolla hur det ser ut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har någon koll på vilken kompmätare som passar, jag har sett att det finns lite olika set att köpa ute på nätet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev daniel1143:

hej

Efter att motorn rök vitt så beslutade jag mig för att byta topppackning samt rengöra kylkanaler, nu till saken, motorn är stendöd har pumpat fram diesel luftat vid spridarna, men inget funkar, har dock inte ställt in ventilerna efter att jag skruvat av dem om det  kan det ha med saken att göra eller om jag på något sätt gjort galet så det är för dålig komp nu, finns det något sätt att mäta kompen utan  att använda komptest.

Du måste justera ventilerna. Hur gör du när du luftar vid spridarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej kan man göra det fast den är kall, de står ju att den måste vara varm, så då räcker det kanske inte med att man skruvar tillbaks dem bara, och lufta gjorde jag med den lilla pumpen och öppnade luftskruven på toppen på grunkan ovanför. Samt lossade rören på spridarna 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev daniel1143:

Okej kan man göra det fast den är kall, de står ju att den måste vara varm, så då räcker det kanske inte med att man skruvar tillbaks dem bara, och lufta gjorde jag med den lilla pumpen och öppnade luftskruven på toppen på grunkan ovanför. Samt lossade rören på spridarna 

När du ska lufta spridarrören måste du köra runt motorn med startmotorn tills det börjar skvätta vid spridarna.

Edited by Rollen

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev daniel1143:

Okej kan man göra det fast den är kall, de står ju att den måste vara varm, så då räcker det kanske inte med att man skruvar tillbaks dem bara,

- - -

Angående att justera ventilerna:

Du har väl inget alternativ annat än att justera ventilerna med kall motor om du vill kunna provstarta före sjösättningen. När du sedan har sjösatt och kan köra motorn med normal kylning från sjön så ska du kontrollera med varm motor så att ventilspelet är enligt specifikationerna.

 

Att bara skruva tillbaka ventilspelet utan att kontrollera med bladmått så riskerar du att ventilerna inte stänger, då får du ingen kompression och kommer aldrig att få igång motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Justera  så du är säker att dom stänger. Om den startar då kan du justera när den är varm 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 minuter sedan skrev daniel1143:

Okej ska testa de, men hur ställer man ventilera om den är kall 

På samma sätt som med en varm motor, med hjälp av bladmått. Det viktiga är att ventilerna inte står konstant öppna. Den lilla stund du kommer att provköra motorn spelar ingen roll om det blir något för stort ventilspel (men ställ enligt spec för varm motor även om motorn är kall).

 

Här strömmar det in goda råd medan jag skriver. Men alla är samstämmiga...

Edited by Lintott

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut jag är jättetacksam för alla svar jag får 😀 så som jag förstår ska man snurra svänghjulet tills det att vipparna börjar öppna ventilerna sen snurra den ytterligare ett varv sen ställa in med bladmått stämmer detta 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan

Nu har jag ställt ventilerna utan framgång, när jag snurrar svänghjulet sakta så försvinner kompet allt efter som man snurrar  svänghjulet  och sen så låter det nästan som ett sörplande ljud, hoppas ni förstår jättesvårt att förklara.

När jag hade av toppen så slipade jag ventilerna med indianpinne kan det ha hänt något där eller med ventilsätena 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev daniel1143:

- - -

när jag snurrar svänghjulet sakta så försvinner kompet allt efter som man snurrar  svänghjulet  och sen så låter det nästan som ett sörplande ljud, hoppas ni förstår jättesvårt att förklara.

När jag hade av toppen så slipade jag ventilerna med indianpinne kan det ha hänt något där eller med ventilsätena 

Att det sörplar tolkar jag som att kolvringarna är täta (i alla fall tillräckligt täta för att inte börja mecka med dem). Ventiler o kolvringar är inte 100% täta, det läcker alltid lite. Om du aldrig dragit runt en motor tidigare så kan det vara svårt att avgöra vad som är normalt/inom rimligt läckage. Har du provat att starta efter justeringen? Eventuelt med startgas. Om motorn startar på startgasen och det t.o.m. går att hålla liv i den med startgas (rimligt mycket för att inte skada) så kan det vara bränslesystemet. Går den självmant efter att ha startat så är det startsvårigheter som kan bero på otät motor eller dålig bränsletillförsel. En frisk motor ska självklart starta utan startgas men det kan vara ett sätt att hantera felsökningen.

 

Problemet kan fortfarande vara otäta ventiler. Det kan bero på att ventilsätena inte håller tätt eller att din justering av ventilspelet inte blev helt OK.

 

En okunnigs fråga - vad är en indianpinne - och vad gjorde du med den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En indianpinne är en ventilslipinne 😀 Ja kanske ska ge mig på att ställa ventilerna en gång till och kanske testa med lite startgas för att se om det finns något liv  i den, hur kan man kolla om det läcker kring ventilerna ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev daniel1143:

En indianpinne är en ventilslipinne 😀 Ja kanske ska ge mig på att ställa ventilerna en gång till och kanske testa med lite startgas för att se om det finns något liv  i den, hur kan man kolla om det läcker kring ventilerna ?

Lossa på ventiljusteringen så du är säker på att ventilerna ligger an o provdra motorn. Om det fortfarande pyser mycket så är ventilerna sannolikt otäta så de behöver slipas in bättre. Eller i värsta fall så har du en spricka (rostskada?) mellan cylindern och någon kylkanal, men det borde du ha sett när du hade av toppen om du tittat efter sådana skador.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att det har blivit fel när du ha slipat med indianpinnen, Då spelar det ingen roll vad du gör utan måste få ventiler och top justerade i maskin.

 

Ta av toppen igen och fyll i med lite diesel innan ventilerna så ser du om dom släper förbi vätskan. Rinner den igenom så kan motorn inte hålla kompressionen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då ska jag testa två saker dels släppa ventiljusteringen och dra runt och känna om det blir skillnad i kompet blir det det så kan det vara felinställda ventiler eller blir det ingen skillnad så får jag skruva av topparna igen och kolla med vätska i ventilerna  

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev daniel1143:

... blir det ingen skillnad så får jag skruva av topparna igen och kolla med vätska i ventilerna  

Tänk på att du måste sätta dit en ny topplockspackning när du demonterat och återmonterar. Den får/kan inte återanvändas om du vill vara på den säkra sidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de får bli nya packningar med, de kanske är billigare att köpa ett par bättre begagnade och sätta dit 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menar du begagnade packningar????? Om ja 👎 så tänk om. Det som räddar dig i det fallet är att det troligtvis inte finns begagnade packningar att köpa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev daniel1143:

Jag var kanske lite oklar, nä jag menade bättre begagnade toppar 

Nja, dels är de inte lätta att få tag på, dels brukar de man får tag på som är i vettigt skick vara ohemult dyra. Men eftersom du är inne på att kassera hela topparna - är det något om dem som du inte skrivit i tråden som vi bör veta om ?  (Nästan) allt går ju att reparera....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev daniel1143:

Då ska jag testa två saker dels släppa ventiljusteringen och dra runt och känna om det blir skillnad i kompet blir det det så kan det vara felinställda ventiler eller blir det ingen skillnad så får jag skruva av topparna igen och kolla med vätska i ventilerna  

Om du tar bort avgaskröken och Insugsljuddämparna/Luftfiltren, och vrider runt vevaxeln, hör du om ventilerna läcker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej ska testa detta i .morgon. fråga bara. Om avgaslimpan är kass kan den förlora komp då Eller märker man det bara genom att det kommer in vatten i motorn 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy