Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Botved

Segelsemester norr ut.

Rekommendera Poster

Vi funderar på att segla norr ut i sommar men har inte bestämt oss. Vi utgår från Stockholms skärgård och kommer vara ute tre till fyra veckor. Hur långt är rimligt att komma utan att stressa? Vad är "viktigt" att inte missa om vi vill uppleva vackra omgivningar. Är det gott om naturhamnar eller måste man förlita sig på gästhamnar? När jag var ung på 70-talet seglade jag med föräldrar till Ulvön och vände men minns inte mycket av resan.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser besättningen ut..?

Hur långa etapper orkar ni..?

Är prion segling eller att hänga på öar..?

Skall ni hem igen på 3-4 veckor, eller skall båten övervintra i norr..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 pers och hund. Vi ska vara tillbaka i Stockholm efter ca 4 veckor. Prio blir att uppleva lite nya vyer. Efter 50 år i Stockholms och st Anna skärgård lockar något nytt. Etapplängden blir ju med hänsyn till hunden inte mycket längre än 3-4 timmar och sedan rastning. Men det behöver ju inte betyda stopp för dagen. Det går bra att lägga till för rastning och sedan fortsätta. Var det inte mackey här på mg som seglade norr ut för något år sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minutes ago, Botved said:

 Etapplängden blir ju med hänsyn till hunden inte mycket längre än 3-4 timmar och sedan rastning. 

Det är tyvärr ett problem när man tar sig norrut. Klart det är möjligt men ofta seglar man en bit från kusten, och det är långt mellan öarna. Ni har ju gott om tid, men förbered er på att det kan bli tålamodsprövande med voffsingen. 

 

Men det är fint här på den norra halvan. Höga kusten är ju toppenfint men jag vill också slå ett slag för Hälsingekusten. Många fina pärlor där. 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Det är tyvärr ett problem när man tar sig norrut. Klart det är möjligt men ofta seglar man en bit från kusten, och det är långt mellan öarna. Ni har ju gott om tid, men förbered er på att det kan bli tålamodsprövande med voffsingen. 

 

Men det är fint här på den norra halvan. Höga kusten är ju toppenfint men jag vill också slå ett slag för Hälsingekusten. Många fina pärlor där. 

Jo vi har en känsla av att avstånden kan bli långa tyvärr. Kom gärna med förslag på strandhugg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, Botved said:

Jo vi har en känsla av att avstånden kan bli långa tyvärr. Kom gärna med förslag på strandhugg. 

Jag har lite gammal info, så någon annan har säkert bättre uppdaterade tips. Har ägnat senaste åren åt småbarn och hemmavatten

 

Det är mest gästhamnar som gäller, eller svajankring. Men gästhamnarna är ofta mysiga och småskaliga. En brygga och en bastu typ. Men det finns alla sorter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Botved:

Var det inte mackey här på mg som seglade norr ut för något år sedan?

Stämmer bra, kolla här.

 

Vi streckseglade till Haparanda/Torneå från Stockholm på fyra dygn och tog oss hem längs Svenska kusten. Till det räcker inte 3-4 veckor.

Vi stack den 10 juli och kom hem den 7 augusti och det var i kortaste laget (utan hund).

 

Gästhamnar är som sagt inget att oroa sig för, de flesta är små och mysiga.

 

Fundera på hur långt ni tror ni hinner så kan vi väl alla fylla på med tips när vi vet hur långt ni ska.

 

Vi hade cyklar med oss och det var kul att lite lätt komma bort en bit från hamnen, men på en hel del ställen fanns det cyklar att låna/hyra så det är inte riktigt nödvändigt att släpa på cyklar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

 

Vi streckseglade till Haparanda/Torneå från Stockholm på fyra dygn och tog oss hem längs Svenska kusten.

Det är en klart smart variant, sträcksegling går smidigt när man kommer in i det.

En riktig hund kan man lära att pinka på däck. Vi lyckades inte helt med utbildningen, vår hund pinkade tvångsmässigt på genuan när den låg på däck! Annars var det fördäck som gällde. Han brukade visa tydligt att han ville "gå på däck".

En annan hund tyckte om att bada så han och jag brukade simma i land, sen sprang han upp till ett lämpligt träd. Han tyckte fö att båten var det tryggaste stället att vara på. Låg vi landförtöjda så följde han gärna med i land men sen ville han tillbaka ombord så snabbt som möjligt trots att vi stannade i land.

Hundar anpassar sig väldigt bra bara de får vara med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bifogar en fil med våra waypoints från norrlandsseglingen.

 

Lite förklaringar

Namn

En beskrivning som mest är intern.

Står det ett datum så har vi legat stilla där

 

Symbol

dimond 1 = Oftast en traditionell waypoint.

anchor  = Vi har ankrat över natten

campsite = Vi har legat mot land över natten.

fork and spoon = Vi har legat stilla och ätit, oftast för ankar.

Camera/Movie Theater = Vacker plats

Det finns några till, oftast tror jag bara dessa är felknappade.

 

Djup

Vad ekolodet framför kölen visade när vi lagt till.

 

Hoppas du eller någon annan kan ha glädje av detta.

 

Waypoints från norrlandssegling.xls

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey. Ska sätta mig vid datorn nån dag och titta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samlat på mig och registrerat waypoints efter några artiklar om norrlandsseglatser som jag hittat i PåKryss och SMBF-kalendern

PåKryssfilen har numrering av waypoint/dag så där finns även en tidsplan. Uppresan gick via Åland-Finland men det är bara att skippa den första halvan av rutten.

SMBF-filen är numrerad i ordning från söder o vänder i Töre så där får du radera en del i mitten av listan.

Jag har inte kommit iväg norrut själv så jag har inga personliga erfarenheter av hamnarna

(förutom upp till Gävlebukten där vi varit på Lövgrund. Ett gammalt fiskeskär med fint kapell, vattenståndsmärke mm. Det finns SXK-boj, landstigning kräver jolle)

 

Filerna går att öppna i Garmin Mapsource och Garmin BaseCamp

SXK Bottenhavseskader 2010.gdb Töreseglats SMBF-kalendern.gdb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Lintott:

Filerna går att öppna i Garmin Mapsource och Garmin BaseCamp

Det borde gå att öppna dem i annan programvara också, typ GPSBabel, för att sedan spara ner i önskat format.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tips från Gästrike kusten.

Att passera den berömda Öregrundsgrepen är enkelt och utan större besvär, bara man inte väljer en dag med vind mellan nord och ost. Om vinden är 4-6 m/s eller högre. Naturligtvis går det även då, men det kan vara lite guppigare.

Gissar att Botved har segelbåt.

Här kommer några tips, men långt ifrån alla.

Första stopp efter Öregrund kan vara Gårdskärs inlopp, boj och brygga. (Uppland)

Furuvik, Gävle gästhamn, Huseliharen och sen Granskärs gästhamn som är SK Surfing o SXK gemensamma gästhamn. Sjödiesel finns i Fliskär, stora marinan i Gävle. Samtliga dessa stopp är i närheten av Gävle.

Lite norrut kommer en liten brygga med bojar på Vitgrund, en lite större vid Gålsgrund samt några gästbojar vid Enmaren. Fortsätt norrut mot Axmar så finns Synskär,  Kusön samt Axmar brygga (restaurangen).

Sen tar Gästrikland slut och nån Hälsing får väl fortsätta. Det är dock väldigt fint och bra segling åtminstone upp till Örnsköldsvik, där vi vände härom året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Stan:

Några tips från Gästrike kusten.

Att passera den berömda Öregrundsgrepen är enkelt och utan större besvär, bara man inte väljer en dag med vind mellan nord och ost. Om vinden är 4-6 m/s eller högre. Naturligtvis går det även då, men det kan vara lite guppigare.

Gissar att Botved har segelbåt.

Här kommer några tips, men långt ifrån alla.

Första stopp efter Öregrund kan vara Gårdskärs inlopp, boj och brygga. (Uppland)

Furuvik, Gävle gästhamn, Huseliharen och sen Granskärs gästhamn som är SK Surfing o SXK gemensamma gästhamn. Sjödiesel finns i Fliskär, stora marinan i Gävle. Samtliga dessa stopp är i närheten av Gävle.

Lite norrut kommer en liten brygga med bojar på Vitgrund, en lite större vid Gålsgrund samt några gästbojar vid Enmaren. Fortsätt norrut mot Axmar så finns Synskär,  Kusön samt Axmar brygga (restaurangen).

Sen tar Gästrikland slut och nån Hälsing får väl fortsätta. Det är dock väldigt fint och bra segling åtminstone upp till Örnsköldsvik, där vi vände härom året.

Stort tack. Precis sån här hjälp som är toppenbra. Jo det är segelbåt vi har.

//Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte såhär att Gästrikekusten ligger så nära så den hoppar vi över för att få mera tid längre norrut dit vi kanske aldrig kommer igen.

 

Från fyren Björn till fyren Gåshällan är det cirka 30 M vilket går att fixa på fem, sex timmar om man är beredd att använda järngenuan om det blåser fel.

 

Följer man kusten är det risk att man "slösar bort" några dagar.

 

Nu vill jag inte vara negativ till Gästrikekusten, men dit kommer man ju rätt lätt trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte iofs med motorbåt när vi körde Stockholm - Örnsköldsvik - Stockhiolm. Vi hade 3 veckor på oss, varav en vecka på Trysunda. 

Vi marschade 25 knop så vi tog Öregrund - Huddik i ett svep på uppvägen. 

 

Det är några öppna bitar där det inte finns något skydd. 

 

Gävlebukten (kan vara stökig, vi hade tur). 

Söder om Huddik finns en trevlig led att segla läng.

Norr om Huddik - runt Hornslandet - här hade vi 3-4 meters sidsjö, ganska stökigt. 

Sundsvall (Jätt öarna är det enda skyddet). 

 

Öregrund - mycket trevlig hamn - man tröttnar snabbt. 

Gävlebukten - kan vara stökig, Vi hade tur med sjö just här. 

Axmar brygga - väl värt ett besök! Trevlig restaurang, man lägger till precis vid restaurangen. 

Norrsundet - pitoresk ganska livlös gästhamn. Bra att tvätta kläder och annat. 

Huddiksvall har helt ok gästhamn för att fylla vatten och annat. 

Utanför Hudiksvall (söder om) - Åstön och innerstön, finns klubbholmar där man är välkommen!

Hölick - precis norr om Huddiksvall är kanonfint! 

Förbi Jätt öarna, söder om Sundsvall finns Lill Lubban & Galten. Riktigt trevligt ställe! 

Näset/ Kattskär precis nott om Sundsvallsbukten - Mysigt och lugnt som attan, två kanaler in. Dock är det kanske begränsningar i djup.

Vi åkte inomskärs mot Härnösand, det var en trevlig stad med gästhamn mitt i stan. 

Därefter åkte vi inom skärs mot Åbotsön - för att kunna åka under Högakustenbron - 

Efter det körde vi full märla till Ulvön - riktigt fint! 

Sista delen i vår resa var Trysunda norr om Ulvön. 

 

Vad jag hört är att Mjältön skall vara riktigt fin! 

 

Vi gjorde vår resa 2011, vi kommer nog göra den igen, men med segelbåt. 

 

Jag kan hålla med tidigare inlägg att det kan vara smart att sträckköra upp och mysa hemmåt. 

 

Vi var inblåsta - det kan gå riktigt stökig sjö eftersom det inte finns så mycket sjärgård hela vägen - det bör man ha med i planeringen. 

 

En annan sak som vi upplevde var att det var större men snällare sjö en bit ut på havet. Dessutom betydligt trevligare sjö än den vi har inom skärs i Stockholm. 

 

Kul resa!! Väl värt det!! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du skaffar boken Norrlandskust av Erik Nyström. Den har jag haft god nytta av vid mina Norrlandsseglingar. Boken beskriver både små och lite större gästhamnar samt naturhamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...