Jump to content
Monday 18 October 2021

Ormen

Medlemmar
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Ormen

  • Rank
    Löjtnant
  1. För en provisorisk tätning, slipa lätt och stryk på ett eller flera lager ren epoxi. West Systems epoxi härdar även vid låga temperaturer.
  2. Bor själv i Järfälla. Har haft båt i BS Arken i Upplands- Bro sedan 1981. 25 min bilresa, inga köer. Du kan troligen få plats direkt. Mälaren är klart underskattat som seglarvatten. Många klubbholmar och några naturhamnar i omedelbar närhet. Sen är det ju inte svårt att ta sig ut i Östersjön när du känner för det. Tänk bara på att du måste ha biocidfri bottenfärg på båten för att få ligga i Mälaren.
  3. Pilotbok: https://www.bokus.com/bok/9789113030029/malaren-din-guide-till-oar-stader-och-hamnar/?gclid=Cj0KCQjwutaCBhDfARIsAJHWnHvLJH8wg4ICdl7mrG6ZeLqN-JOrIhcBi5suMjhQYcYuTVSNbrUOvs8aAn-aEALw_wcB
  4. Det kan funka bra att sätta givaren i en rejäl klump med Sikaflex.
  5. Jag har installerat en tryckknapp i motorrummet (startknapp Biltema) som triggar startsolenoiden på min D1-20 F. Drog kabel från mdi-boxen på motorn. Förutom till nödstart är den bra när man ska köra in och ut glykol höst och vår.
  6. Väldigt bra när kajen är ojämn. Har en på 130 cm. Har borrat vertikala hål för linorna så att de inte nöts mot kajen.
  7. Seglade i området mellan de estniska öarna i tre veckor i somras. Kan verkligen rekommenderas om man vill båt-turista. Hade god nytta av https://veeteedeamet.ee/en och https://www.visitestonia.com/en/sailinestonia förutom de skrifter som MacKey nämnt. Vi gick från Sandhamn till Kärdla på Dagö på ditvägen och från Dirhami på fastlandet till Hangö på hemvägen.
  8. Föreslår att du skaffar boken Norrlandskust av Erik Nyström. Den har jag haft god nytta av vid mina Norrlandsseglingar. Boken beskriver både små och lite större gästhamnar samt naturhamnar.
  9. Har köpt del 2 Bornholm-Köpenhamn från 2010 och del 4 Boddengewässer-Stettin från 2006 begagnade på Blocket. Har använt dessa 'skarpt'. Tycker att både innehåll och papperskvalitét är helt OK. Hamnböckerna som följde med är mycket bra. De elektroniska korten som låg på CD har jag inte använt alls.
  10. Jag tyckte att Navionics var bra till för något år sedan då dom gick ihop med Garmin. Nu har dom klottrat ner ett antal naturhamnar i Stockholms skärgård med så kallade Points Of Interest (POIs). Dessa kan man inte välja bort eller stänga av. Så här ser det ut på Huvudskär och många andra hamnar:
  11. Förutom de fördelar som Peter_K nämnt tycker jag att det är bekvämt när båten står på land. Kliva/lasta i/ur.
  12. Ormen

    Ro-iland-jolle

    Sammandrag av erfarenheterna av Fish Hunter i jämförelse med AX2 denna sommar: Jollen passar bra för tillfälligt bruk för två pers på relativt skyddade vatten. Den är inte lika stryktålig som AX2 men minst lika lätt att ro. Väger mindre än hälften av AX2 och tar kanske hälften så stor plats hoppackad ombord-bra för min båt som har ont om stuvutrymmen. Den är nog för lätt att ha på släp. Den följde med på semestern från östra Mälaren-runt Gotland-längs ostkustens skärgård-tillbaka till Mälaren. Vi kommer att ta med den på vår planerade tur till Höga Kusten nästa år.
  13. 10-20 nr 2. Dometic har fästen för tanken.
  14. Såhär ser sjön vid Smedjebacken ut i min Navionics app Europe för Android.
  15. Ormen

    Ro-iland-jolle

    Delrapport 2: Nu har jag provat att stuva den i moderskeppet, packa upp, blåsa upp den i moderskeppet (med fotpump), sjösätta den, kliva i från moderskeppet (två 70- plussare) samt ta en roddtur i vår skyddade hamnbassäng. Vidare har vi klivit upp igen till moderskeppet, tagit ombord jollen, släppt ur luften samt packat ihop och stuvat den igen. Resultat: Uppackning, uppblåsning samt sjösättning gick på en knapp kvart. Det kändes ungefär lika lätt att kliva i den som till vår Bombard AX2. Den var minst lika kursstabil att ro och gjorde mindre motstånd i vattnet jämfört med AX2:an. Vi har ju inte provat den i blåst och vågor än och där skulle jag tro att man blir blötare i Fish Huntern genom att vågor lättare stänker över 'friborden'. Hoppackning går lätt , mindre än 10 min exklusive tid för luft att pysa ut samt för jollen att torka men man får troligen ett mer kompakt paket om man tar den med sig upp på en brygga och packar där. Slutsats: Än så länge uppfyller jollen väl mina förväntningar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy