Jump to content
Tuesday 17 September 2019

Recommended Posts

Jag har funderat på det här med elektrisk avfuktare i båten över vintern och försöker skapa mig en bild av elförbrukningen. De verkar dra 2-300 W når de går. Om den skulle gå konstant så blir det runt 6 kWh per dygn. 

 

Så frågan är hur mycket går de i snitt över en 4-5 månaders period?

 

Jag vet att  väder och vind och båt är parametrar som påverkar massor men undrar om någon har en grov upfattning. 5, 10, 50, 90%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den går ganska mycket i början men när båten torkat ut så blir det väldigt lite men man bör ha en termostat som stänger av när temperaturen går under +5°C.

Tidigare körde jag avfuktaren bara i början och hade sen "torrbollar" det skiter jah i numera. Ventilerna stänger jag men tätar inget annat.

Jag mäter elförbrukningen men har även haft lite värme så jag får gissa lite men säg 200 kWh över vintern. Då har jag varit en del i båten och "fuktat ned".

En struntsumma för att undvika mögel och rost! Jag har erbjudit mig att betala men kommunen tyckte det var för besvärligt.

Det jag varmt kan rekommendera är en NETATMO väderstation, jag har stenkoll på luftfuktigheten ombord. Man behöver WiFi eller 3/4G router och när man har det så kan man ha ett par Sonoff fjärrströmbrytare. Till avfuktaren har jag en med inbyggd termostat. En annan för att slå på värme när jag ska ner och jobba.

Vill man riktigt få ner luftfuktigheten så kör man värme och avfuktare.

 

Vattnet från avfuktaren leder jag ut genom dyvikan, annars får man tömma 1-2 gånger om dagen i början.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ingen avfuktare i båten, men väl en i tvättstugan i källaren.

Som du skriver är det en del parametrar som påverkar. I källaren kan det ju förvisso komma in fukt som det inte gör i båten, men jag ser (och hör) att avfuktaren går mer under den fuktigare höstmånaderna, mindre under de torra vintermånaderna. Men det är subjektivt och luftfuktigheten varierar inte bara meteorologiskt utan också geografiskt.

Till en början lät jag avfuktaren samla vätskan i form av vatten i den inbyggda behållaren, men den blev snabbt full och då stängs avfuktaren av, så nu har jag kopplat en slang som dränerar ut i golvbrunnen.

Den avfuktaren jag har, har såväl termostat som hydrostat som man kan ställa in i olika intervall.

Jag har även en billig digital hygrometer i tvättstugan, så att jag kan hålla koll på källarfukten (börjar bli dags för en dyr husgrundsdränering).

 

Men har du då så mycket fukt att du funderar på en avfuktare?

Finns det andra alternativ? bättre ventilation?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuförtiden är det väl inte i huvudsak mer ventilation som rekommenderas utan mindre för att inte dra in fuktig luft i husgrunden, om det är den du talar om. Till detta rekommenderas en avfuktare. 

I en båt har ju rekommendationen länge varit att ventilera mindre på vintern och använda olika sätt att binda fukten från luften. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men har du då så mycket fukt att du funderar på en avfuktare?

Det har nog de flesta. Det är många liter vatten man får ut när man kör avfuktaren, det är nog alla överens om som provat. Titta bara på "torrbollarna" hur mycket vatten blir det inte där. Men visst, tar man ur allt material som kan binda fukt så blir det nog inget vatten.

Bekvämligheten att slippa tömma båten är värd mycket. Dessutom blir det fräscht, ingen dålig luft på våren. Förr räckte det att bara ventilera ordentligt men det gör det inte med moderna, fuktiga vintrar.

Alternativ? Torrbollar, visst men en del besvär med de och att täta båten. Ventilation, inget alternativ, det är för fuktigt ute. Avfuktaren är en enkel och billig lösning. Dessutom, håller man max 70% RH så rostar inget och man får mindre oxidation.

På sikt är avfuktaren troligen lönsam.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi tar upp båtarna i början av oktober, några hamnar i varm hall och några får stå i kall hall. De båtar som står i varm hall får torrbollar och de som står i kall hall får avfuktare. Första två veckorna går avfuktarna nästan konstant och presterar 3 - 6 liter vatten. Därefter gå de sporadiskt och presterar 0,5 - 1 liter vatten / månad. Så fort det blir minusgrader går de nästan aldrig. Torrbollarna räcker för båtarna i varm hall. Att inte ha avfuktare i de kalla båtarna är för oss numera inget alternativ.

 

Givetvis finns det geografiska skillnader att ta hänsyn till.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Men har du då så mycket fukt att du funderar på en avfuktare

Jag vet inte ännu men jag funderar på att låta båten ligga i sjön över vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försvarsmakten hade, förr i alla fall, "torrluftsaggregat" med fläkt och en slang till varje parkerat fordon. Gummi, elektronik mm. klarade många år utan problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag vet inte ännu men jag funderar på att låta båten ligga i sjön över vintern.

Jag gjorde så, lite ofrivilligt. Inga som helst problem, konservering som vanligt, glykol i handfat, toa och diskho. Några hemmagjorda torrbollar men första tiden kunde jag köra avfuktaren. 

Ska göra så igen men ville byta genomföringar först, nästan klart men sittbrunnsdräneringen återstår.

Gärna en ny båtplats med el också. Kommer att köra avfuktare och lite värme.

Praktiskt och lönsamt samt många fina seglingsdagar!

30 minuter sedan skrev BSven:

Försvarsmakten hade, förr i alla fall, "torrluftsaggregat" med fläkt och en slang till varje parkerat fordon. Gummi, elektronik mm. klarade många år utan problem.

Det är FMV som har hand om förvaringen och man har en utvecklad metotod som fungerar perfekt och sparar stora pengar. Står lite HÄR men det finns en hel rapport om sysemet.

--

Inspirerade av FMV har vi några stycken funderat på en egen variant. Ett litet torn mellan båtarna med en sorptionsavfuktare och slangar till 2 eller 4 båtar. Slangen ansluts till liten huv som täcker tex en ventilator. Fö behöver man inte göra något mer, väldigt smidigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev bhemac:

Det har nog de flesta. Det är många liter vatten man får ut när man kör avfuktaren, det är nog alla överens om som provat. Titta bara på "torrbollarna" hur mycket vatten blir det inte där. Men visst, tar man ur allt material som kan binda fukt så blir det nog inget vatten.

Bekvämligheten att slippa tömma båten är värd mycket. Dessutom blir det fräscht, ingen dålig luft på våren. Förr räckte det att bara ventilera ordentligt men det gör det inte med moderna, fuktiga vintrar.

Alternativ? Torrbollar, visst men en del besvär med de och att täta båten. Ventilation, inget alternativ, det är för fuktigt ute. Avfuktaren är en enkel och billig lösning. Dessutom, håller man max 70% RH så rostar inget och man får mindre oxidation.

På sikt är avfuktaren troligen lönsam.

 

Tja.. jag relaterar väl bara till mig själv.

Sedan jag började ställa upp förra och nuvarande båt på villatomten har fuktproblemet minskat, eller till och med försvunnit. Måhända är den relativa luftfuktigheten något lägre 10 km från havet, än om båten stod uppställd ute i hamnen 3 meter från havet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan jag började ställa upp förra och nuvarande båt på villatomten har fuktproblemet minskat

Visst är det olika på olika platser. Om jag tittar på luftfuktigheten hemma resp vid båten så är det flera procentenheter lägre hemma. Men utan avfuktning är den alltid högre i båten än utanför.

Ytterst få vet hur fuktig luften är ombord, de säger "Nej, det är torrt och fint i min båt". De som sätter in en hygrometer säger snarare "Oj då".

Det är så himla enkelt att sätta in en hygrometer, synlig i ett fönster, eller en fjärrhygrometer. Då vet man. Temperatur kan vi människor avgöra ganska bra men luftfuktighet, nej.

Kör man NETATMO, som är en väldigt vettig väderstation, så kan man enkelt sätta in en extra enhet i båten om man har den hemma.En i växthuset är inte dumt heller. 

Värden lagras var 5:e minut och man kan se 1,5 år tillbaka.

 

För några år sedan ratade jag med en gentleman som berättade, nästan med gråten i halsen, att hans båt stått öppen i minst 30 år utan problem men senaste våren så hade den varit full med mögel. Han hade kämpat hela sommaren med att försöka få bort möglet men det kom snabbt tillbaka.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ju handlat en del av "Mr Wang i Kinna" och en gång i våras fick jag fel grejer.

Jag hade tänkt mig fyra elektroniska termometrar med sensor i en lång sladd, att användas i akvarierna. Jag fick i stället fem hygrometrar, och säljaren svarar inte på PM.

 

Nåväl, en placerades i vardagsrummet hemma (där det finns endast ett akvarium) den visar på ett ungefär ofta 40% luftfuktighet. En placerades i båten och den visade i somras mellan 48-52%.

En tredje gavs bort till min kompis "träbåtsägaren" då det kan tänkas vara mer viktigt att hålla reda på luftfuktigheten i träbåtar, som till skillnad från de i plast, inte får bli för torra, för då börjar de att läcka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja.. jag relaterar väl bara till mig själv.

Sedan jag började ställa upp förra och nuvarande båt på villatomten har fuktproblemet minskat, eller till och med försvunnit. Måhända är den relativa luftfuktigheten något lägre 10 km från havet, än om båten stod uppställd ute i hamnen 3 meter från havet.

Det håller jag med om, inte alls samma mängd fukt i båten som när den låg på hamnplan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Det håller jag med om, inte alls samma mängd fukt i båten som när den låg på hamnplan.

Visst men bygger uppgiften på tro eller fakta?

Den 6:feb hade jag 96% vid båten och 94% hemma. Den 3:e feb var det 77% resp 73%.

Idag hade båten 70%, den ligger i sjön, hemma, några km från sjön och lite högre har vi 64%.

Tro kan försätta berg men lurar knappast mögel och korrosion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående avfuktare så känns det som bra funktioner är återstart efter strömavbrott, avstängning vid lägre temp än +5 och att kunna ställ in önskad max fuktighet.

 

Inställningsområdet för det senare värdet verkar variera mellan modeller. Vilken nivå bör man hålla sig under? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Återstartar gör väl alla, eller?

Håll dig under 70%, det är det vikitga. Jag tror min står så att jag håller drygt 60%, blir det sen lite kallt så sjunker luftfuktigheten till 40% utan avfuktning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK. Jag kollade lite på Woods små modeller och dör stod återstart som en feature.

Woods har jag hört skall vara bra.

Vad säger ni som använder avfuktare? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

OK. Jag kollade lite på Woods små modeller och dör stod återstart som en feature.

Woods har jag hört skall vara bra.

Vad säger ni som använder avfuktare? 

Jag tänkte jag skulle köpa en så jag har kollat runt och undersökt lite. Jag tycker att typ Woods MRD17 verkar vettig. Går man ner mer i pris (typ MRD10) så är det lite oklart om den verkligen har de funktioner man behöver, tänker att ett par tusenlappar kan det vara värt för att hålla möglet i båten borta...

 

/Daniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woods portabla AC fick bra resultat i någon test och var framförallt tystare än många andra. Avfuktaren är säkert bra också.

Min kommer från Biltema. Har fungerat perfekt i säkert 5 år. Enda nackdelen är att den saknar termostat. Skulle jag köpa en ny idag så skulle jag leta efter den som är så liten som möjligt för jag skulle gärna bygga in den permanent i båten, jag har tagit ombord och kört den någon dag på sommaren. Ser man till mängden vatten man får ut så gör den nog en del nytta.

Visst kan man hålla ner fukten med torrbollar men inte alls lika effektivt men en avfuktare är mycket mer effektiv och klart mycket bekvämare.

Har man tillgång till internet, via WiFi eller 3G så rekommenderar jag en SONOFF brytare kompletterad med fukt/temp givare SI7021. Kostar totalt drygt 200kr. Använd den som termostat smatidigt som man kan se både temperatur och luftfuktighet ombord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske lite trådsnyltande av mig, men det handlar ju bla om avfuktare så jag kör på...

Jag är ganska nybliven båtägare och tänker för första gången ha kvar båten i sjön över vintern, detta för att spara jobb och  kanske pengar, men minst lika mycket för att förlänga säsongen och kanske till och med ta några fina vinterturer i skärgården. Mina tankar och lösa planer för att skydda båt och inredning mot fukt, mögel och ev frostskador följer här nedan. Båten är en Dominant 78, så det blir inte så många kbm att hålla varma och avfukta. Motorn, en elutombordare på 2 kW kommer jag förvara i ruffen då den är så lätt att lyfta av och på. Luckor och ventilation kommer jag ha så stängt det är möjligt. Kanske borde jag även på något sätt täcka sittbrunnen med en presenning? Några bubblor eller liknande för att hålla båten isfri tänker jag inte bry mig om. 

Efter en väldigt snabb koll på en väderstation i Hamburgsund (båten ligger i Grebbestad) säger mig att det förra vintern var under -2 grader vid något tillfälle ca 50 dygn. Bara uppskattningsvis hälften av dessa dygn har det varit minusgrader även dagtid. Landström har jag inkopplad kommer ha en värmefläkt på lägsta effektläget 700W i båten och tänker försöka ställa in en termostaten på start vid ca +3. Gissar på att den kommer starta vid max 50 tillfällen och att den kommer gå i medeltal 10 timmar per gång, vilket då skulle ge 500 timmar * 0.7kW = 350kWh.
Jag kommer även ha en liten enkel sorptionsavfuktare där jag tänker leda vattnet till en stor behållare med lock. Avfuktaren drar max 650W och jag tror det var ca 400W på lägre effektläget. Denna planerar jag att ställa in på 60% RF och koppla den till en termostat som bara tillåter den att gå vid över +8 grader. Hur många timmar den kommer gå har jag verkligen ingen aning om, men bara slänger ur mig i medeltal 15 h/d i november, 12 h/d i december, 8 h/d i januari och februari, sedan 10 h/d mars och april. Det är bara under perioden 1 november till sista april jag betalar extra för elen. Avfuktaren skulle då dra 450+360+240+240+300+300=1890h * 400w = 756kWh. Tänker att det snarare är högt än lågt beräknat, men vintrarna är fuktiga på västkusten. Totalt 350+756=1106kWh * 2 kr/kWh = 2212 kr i tillkommande elkostnad. Är det rimliga beräkningar? 

Några frågor till detta forums samlade kunskap, vilken ju är enorm!
Vad säger ni rent generellt om detta?
Vad tror ni om mina tänkta justerbara temperaturer och RF? Höja eller sänka något? Kommer logga temp och RF både ute och inne via wifi, så jag kan justera värdena efter hand om jag vill. Helst skulle jag vilja logga även elförbrukning i W kontinuerligt om det finns någon vettig produkt för det. Får googla vidare ikväll :)
Borde jag ha värmefläkten på högre effekt för att klara riktiga köldknäppar? 
Borde jag köra även avfuktaren på högre effekt? Min tanke med båda är att den längre drifttiden ger en utjämnande verkan av temperatur och fukthalt pga att fläktarna då får en längre drifttid. 
Bonusfråga! Enligt termodynamikens första huvudsats kan energi inte förstöras, bara omvandlas. Därmed skulle ju min värmare producera 700W värme och avfuktaren 400-650W värme, men då med avfuktningen som bonus. Tänker jag rätt, all effekt avfuktaren förbrukar kan väl bara bli värme till omgivande luft, precis som värmaren? Borde jag därmed ta bort avfuktarens stopp vid +8 grader och låta den gå utan extra termostat? Jag kan ju lika gärna använda den värmen med lite avfuktning som bonus. Den termostaten tänkte jag bara ha för att även en sorptionsavfuktare är mindre effektiv vid lägre temperaturer och jag tänkte att det var effektivare att vänta med avfuktning till lite högre temperatur.  Jag krånglar bara till det i onödan, bort med den termostaten! 

Långt och rörigt inlägg blev det, kanske även helt obegripligt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter vettigt. Gissar att den totala strömförbrukningen blir lägre än den du beräknat. Jag körde så på land och hade klart lägre siffror.

Det har dykt upp billiga sorptionsavfuktare. Hur bra dessa är vet man kanske inte. Kanske finns några som använt och skrivit om dem.

Nackdelen med sorptionsavfuktaren är att den förbrukar lite mer energi men, som du säger, värmeförlusterna kommer ju båten till godo. De flesta sorptionsavfuktare som säljs är avsedda för krypgrund och då blåser man ut den fuktiga luften, inget vatten som kan frysa alltså. Men man förlorar värmen.

Det som tilltalar mig är att de är små och som man kan ha permanent i båten, något som tilltalar mig.

För att mäta strömförbrukningen använder du en sådan HÄR. Man kan sätta den i landströmscentralen, fungerar även som huvudbrytare. Du kan använda en sådan HÄR som termostat, då kn du sitta hemma och justera inställningen. I början kan det vara ide att låta avfuktaren gå ner till kanske +3°C men sen räcker det säkert med +8°C.

Jag har även en Sonoff brytare som termostat till värmen men det är för att det ska kunna vara varmt och skönt när jag ska ner och fixa något.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där med spillvärme hade jag inte tänkt på.

Jag tänkte skaffa en kondensavfuktare eftersom den är effektivare per W men det kanske inte spelar någon roll då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack bhemac för svar och tips om kul prylar 😀 En POW R2 måste det ju absolut bli, kanske även en HT10. Tänkte ju också koppla in en NETATMO väderstation för att hålla koll på och logga temp och RF både inne och ute. Någon som har koll på om man på något inta allt får krångligt sätt kan spara loggade värden längre tid än NETATMO sparar loggarna? Skulle ju gärna spara värden flera år tillbaka för att kunna jämföra. Helt perfekt vore ju om man kunde få in även loggade värden från POW R2 på samma plats.

Angående sorption- eller kondensavfuktare så är jag inte helt säker på vad det blir. Detta då jag i somras köpte en kondensavfuktare som redan nu bor i båten, men den kanske får flytta hem till tvättstugan. Å andra sidan tänkte jag göra en permanent installation av avfuktare i båten för att använda vid behov använda året runt och på sommaren vill jag ju inte ha den extra överskottsvärmen/förbrukningen som sorptionen ger 🤔 Hur hög temp krävs för att en kondensavfuktare ska funka rimligt bra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sån där POW R2 borde ju funka bra för att styra min väldigt ointelligenta laddare av mina LI-ION-batterier till el-utombordaren. Laddaren är bara några vanliga nätaggregat utan styrning. Frågan är om jag kan lita nog på en POW R2....

Share this post


Link to post
Share on other sites

NETATMO har jag haft i närmare två år. Nu senast fick kylskåpet en egen modul ;)

Man kan ladda ner data som CSV/ELS fil för de senaste 3 månaderna. Himla kul pryl.

Det finns ett antal Sonoff moduler hos mig, både i båten och hemma. Har aldrig varit med att de missar (som tex Telldus gör). Mn kan ställa in så att behåller sin status efter ett strömavbrott.

Men du behöver inte vara orolig för ditt nätaggregat, är spänningen rätt inställd så kan det stå på för jämnan även om jag föredrar att slå på det vid behov.

Min laddare (nätaggregat) körs 30 min varje dygn. Trycker man på knappen eller på telefonen så går det i 4timmar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får bli en beställning av två POW R2, en till batteriladdaren och en till avfuktaren, samt en HT10 med tempgivare till värmefläkten. Bra som bhemac skrev att kunna köra värmaren lite extra när jag man ska till båten vintertid, tack för tipset! När jag ändå behöver skaffa wifi på båten kan det nog bli någon enklare webbkamera också. Blir kul pyssel det här :) 

Nja, ingen akut fara men iaf den typ av LI-ION jag har ska inte stå på laddning för länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver R2 till batteriladdare, det räcker med en "Basic" eller om man inte vill montera i låda, en S26. R2 har jag som huvudbrytare och mätare för allt dessutom får jag larm om det blir strömavbrott.

Det senaste är en brytare till en arbetsstrålkastare i sittbrunnen när jag ska klättra ombord i mörkret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack igen. Hur har du löst wifi i båten? Jag tänker mig att en överbliven telefon ska få agera router och även webbkamera med appen Alfred eller liknande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag testade en Huawei E8372 efter tips här, fungerade jättebra. Nu kör jag istället Net1 bla eftersom jag behövde kabelanslutning till andra grejer i nätverket.

Datamängderna är mycket små men ska du ha en webbcam så kan det bli mycket. Jag ska sätta dit en kamera men tänkte kunna slå på/av den med en sådan HÄR. Fungerar utan 230V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy