Jump to content
Tuesday 10 December 2019
Simmalungt

Varning för hög batterispänning

Recommended Posts

Hej. 

Jag frågar inte ofta eftersom svaren oftast finns i gamla trådar, men nu går jag bet.

När jag startar motorn med solcellen otäckt börjar motorns system varna för hög batterispänning efter ca. 5 minuter.

Täcker jag över solcellen funkar allt som vanligt igen.

Även om jag startar motorn med landström inkopplat så varnar det nästan omedelbart, utan landström, inga problem.

Tidigare har solcellen/regulatorn lagt ned sin laddning och nollar när generatorn börjar ladda, inte nu längre.

Min uppsättning är.

Ctek M300 2016

Ny generator 2017

Nya batterier 3x105 AH 2019

Skyllermarks system, gammalt

Epever Tracer 2210A 2017 konfigurerat som standard enl. min batterityp.

Solcell 100W gammal

Startbatteri 2012

Enda kontakten startbatteriet och generatorn har med förbrukningsbanken är via skiljerelät.

Nu till min fråga: kan det vara skiljerelät som gett upp och skickar ström baklänges till batteriet (låter jättekonstigt) eller har panelen erfarenheter som kan hjälpa mig?

 

Mvh Tommie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Så här kan jag tänka mig att det ligger till.

 

De nya batterierna är fräscha och därmed orkar laddarna lyfta spänningen högre än de orkade med de gamla batterierna.

 

Nu vet jag inte vilka batterier du har, men EP-Ever laddar både våta batterier och AGM med lite högre spänning under en tid efter att spänningen varit låg.

 

När du startar motorn blir det ett spänningsfall i startbatteriet som på något vis kanske även påverkar spänningen som regulatorn uppfattar så då är det dags att ladda med lite högre spänning en stund.

 

Ett kopplingsschema kan kanske hjälpa till för att förstå.

 

Kanske har skiljereläet hängt sig så att start- och förbrukningsbatterier hänger ihop under starten.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Oavsett om något hängt sig skall/kan du inte få "för hög" spänning, eftersom laddare och regulator kommer hålla dessa rimliga. Inte ens i boost mode. Spänningslarmen brukar dessutom vara ganska rymligt tilltagna för att inte larma vid t ex alla typer av normal laddning (t ex först >15-16V).

Du får ju dessutom larm efter ett tag när motorn går, och då skall skiljereläet i vilket fall som helst vara slutet.

 

Eftersom du har felet både vid landström och solpanel funderar jag på om du inte kan ha jord/kontaktfel någonstans. Dvs att jordpotentialen inte är 0V överallt. Det kan ge just sådana skumma saker och att spänningen kan vara mycket olika beroende på var man mäter. Att det sitter något Skyllermarks på båten är ingen garanti för någonting. I värsta fall har t.o.m. någon groteskkabel lossnat, då deras kabelskor och satser ibland är illa anpassade för båtens elsystemskomponenter.

 

Har du mätt med multimeter vad det verkligen ÄR för spänning när den larmar ?  Börja att mäta över batterierna, dvs på plus/minuspolerna. Gå sedan vidare och mät på motorn. Du kan också mäta mellan motorgods och batteriminuspol för att se att det inte skiljer mer än högst några tiondels volt.

 

Tror som sagt du måste mäta med ett instrument för att reda ut detta.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sitter jag med facit eller åtminstone är mitt problem löst.

Jag bytte skiljerelät som hade hängt sig på nåt sätt så, eller jag vet inte men det blev bättre men inte bra.

Så jag kollade vidare och startbatteriet var sopslut, det har hängt med sedan 2012, och det var ett under att motorn ens startade och efter ett byte även där så är allt frid och fröjd 👏

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att d löste sig.

Appropå solcellsregulator.

Vilken spänning är den inställd på att sluta ladda.

Jag köpte 5st 73ah biltemabatterier.

I somras la regulatorn av och laddade 15-16 V trots att jag ställt avstängning på 14.4V.

Hurom så är batterierna slut. Kan från fulladat köra 4A i ca 1h/batteri så är batteriet slut. Det ska ju ge nära 40Ah till halvfullt.

Kan det bero på period ca1-2Veckor i somras med den söndriga regulatorn?

Beror det på allmänt för högt inställd spänning på regulatorn 14.4V?

Vad e vettig avstängningsspänning?

Eller beror det på att det är biltemabatterier.

Ögat som ska visa batterikondition lyser knallgrönt på alla batterier.

3av 5 har 5-10% att ge från full laddning till i stort sett tomt på 4A belastning.

2st har ca 50% att ge.. återhämtar spänning lite sakta vid vila efter belastning.

Ett sånt batteri borde väl få en 50w lampa att lysa i 20h utan problem.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Caribic410:

Kan det bero på period ca1-2Veckor i somras med den söndriga regulatorn?

15-16V kokar batterierna, och det kan räcka med kortare tid (beroende på vad du har för effekt bakom på panelerna). Så även om man inte kan veta säkert så låter det oroväckande rimligt att det har haft inverkan. Kolla bara att ditt instrument mäter rätt, framförallt att batterierna inte är dåliga i det. Många (även fina) multimetrar kan börja visa fel och ofta för mycket om batterierna är kass.

 

48 minuter sedan skrev Caribic410:

Eller beror det på att det är biltemabatterier.

Tror jag inte. Biltemas batterier brukar vara ganska mycket batteri för pengarna. Men sover man bättre på nätterna för att man har batterier från Båtbutiken eller om man tror vissa batterier är bättre för att de har annan text på sig eller en viss färg så köp dem ;-).

 

Mina Biltemabatterier är inne på femte säsongen utan att säcka, och hemma har jag ett reservbatteri från förra omgången som nu passerat 10 år och har 90% kapacitet kvar. I min förra bil kortslöts en cell efter två år (Vartabatteri) med kokt batteri som följd. Och det finns exempel på måndagsexemplar från alla håll om man letar (även Biltema).

Men nu är ju  alla dina batterier dåliga, och det beror nog inte på batteriindividerna.

 

48 minuter sedan skrev Caribic410:

Ett sånt batteri borde väl få en 50w lampa att lysa i 20h utan problem.?

Nej, knappast. 50W/12V=4,2A. Eller om det är en H4-lampa är det snarare 60W och då blir strömmen runt 5A.

Batterierna var väl på drygt 70Ah så 20h x 4-5A blir ju mycket mer. 10-12h lystid är betydligt mer rimligt.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt att koka sönder batterierna men en lärdom är väl att det är väldigt bra med att kunna mäta spänning och ström mha fasta instrument typ batterimonitor.

 

En båtkompis anser att det är bra att även mäta oljetrycket så att man över tid kan observera om det sjunker så att felsökning kan ske innan oljelampan tänds som akutlarm.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev skippeer:

En båtkompis anser att det är bra att även mäta oljetrycket så att man över tid kan observera om det sjunker så att felsökning kan ske innan oljelampan tänds som akutlarm.

Instämmer.

--

Det finns bra grejer för att automatiskt övervaka batterispänningen och som kan koppla bort förbrukare vid både för hög och för låg batterispänning samt ge larm. 

Tex Victron Battery Protect.

Väldigt vettig pryl som kan skydda batterierna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev IngemarE:

15-16V kokar batterierna, och det kan räcka med kortare tid (beroende på vad du har för effekt bakom på panelerna). Så även om man inte kan veta säkert så låter det oroväckande rimligt att det har haft inverkan. Kolla bara att ditt instrument mäter rätt, framförallt att batterierna inte är dåliga i det. Många (även fina) multimetrar kan börja visa fel och ofta för mycket om batterierna är kass.

 

Tror jag inte. Biltemas batterier brukar vara ganska mycket batteri för pengarna. Men sover man bättre på nätterna för att man har batterier från Båtbutiken eller om man tror vissa batterier är bättre för att de har annan text på sig eller en viss färg så köp dem ;-).

 

Mina Biltemabatterier är inne på femte säsongen utan att säcka, och hemma har jag ett reservbatteri från förra omgången som nu passerat 10 år och har 90% kapacitet kvar. I min förra bil kortslöts en cell efter två år (Vartabatteri) med kokt batteri som följd. Och det finns exempel på måndagsexemplar från alla håll om man letar (även Biltema).

Men nu är ju  alla dina batterier dåliga, och det beror nog inte på batteriindividerna.

 

Nej, knappast. 50W/12V=4,2A. Eller om det är en H4-lampa är det snarare 60W och då blir strömmen runt 5A.

Batterierna var väl på drygt 70Ah så 20h x 4-5A blir ju mycket mer. 10-12h lystid är betydligt mer rimligt.

Aa.. shit menade 10h.. (40Ah) och i takt med att spänningen går ner så e ju förbrukningen lägre. I början 4.4A och efter 30 min under 4A

1 och 2 ligger väldigt nära varann på "tangentbordet"

Så "tömma" ett fulladdat 73Ah fritidsbatteri på 1h med den förbrukningen e väl orimligt. Borde ju såklart testat så när batterierna var nya.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev IngemarE:

15-16V kokar batterierna, och det kan räcka med kortare tid (beroende på vad du har för effekt bakom på panelerna). Så även om man inte kan veta säkert så låter det oroväckande rimligt att det har haft inverkan. Kolla bara att ditt instrument mäter rätt, framförallt att batterierna inte är dåliga i det. Många (även fina) multimetrar kan börja visa fel och ofta för mycket om batterierna är kass.

 

Tror jag inte. Biltemas batterier brukar vara ganska mycket batteri för pengarna. Men sover man bättre på nätterna för att man har batterier från Båtbutiken eller om man tror vissa batterier är bättre för att de har annan text på sig eller en viss färg så köp dem ;-).

 

Mina Biltemabatterier är inne på femte säsongen utan att säcka, och hemma har jag ett reservbatteri från förra omgången som nu passerat 10 år och har 90% kapacitet kvar. I min förra bil kortslöts en cell efter två år (Vartabatteri) med kokt batteri som följd. Och det finns exempel på måndagsexemplar från alla håll om man letar (även Biltema).

Men nu är ju  alla dina batterier dåliga, och det beror nog inte på batteriindividerna.

 

Nej, knappast. 50W/12V=4,2A. Eller om det är en H4-lampa är det snarare 60W och då blir strömmen runt 5A.

Batterierna var väl på drygt 70Ah så 20h x 4-5A blir ju mycket mer. 10-12h lystid är betydligt mer rimligt.

Multimetrar visar lika så också den med tångamperemetern, så jag tolkar det som dom visar hyfsat rätt. Nuvarande solcellsregulator visar 0.1V lägre spänning än multimetrarna men samma ström som tångamperemetern.

Jag vet juninte exakt hur länge den förra regulatorn var kass. Vet heller inte hur hög spänning den kunde visa så det kan ha varit så att den släppt igenom spänning och ström direkt från solceller till batterier. Har 400W solceller.

Att batteri-ögonen visar grönt och att vilospänning i battetierna håller sig på 12.8V i veckor efter laddning.. känns ju som batterier e ok men 4A belastning i en h.. och batteri är tomt.. vilospänning 11V.. men några av batterierna kunde gå upp till lite högre vilospänning.

Gröna ögonen visar grönt på alla..

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Caribic410:

Aa.. shit menade 10h.. (40Ah) och i takt med att spänningen går ner så e ju förbrukningen lägre. I början 4.4A och efter 30 min under 4A

1 och 2 ligger väldigt nära varann på "tangentbordet"

Så "tömma" ett fulladdat 73Ah fritidsbatteri på 1h med den förbrukningen e väl orimligt. Borde ju såklart testat så när batterierna var nya.

Vilken spänning kan va vettigt att ställa in regulatorn på, att den ska sluta ta emot laddning?

Mätte på laddaren när den laddat klart låg spänningen från den på ca 13.3-13.6 fast 14.3-14.4 när den laddade.

Känns ju som man bör ställa regulatorn på typ 13.5V eller nåt och låta den toppladda till 14.4 ibland.

Jag har haft min inställd på 14.4V hela tiden.. men jag har ju haft 2kylboxar igång hela tiden.. 

2 av batterierna har lite liv kvar men jag kommer byta ut alla. Vill väl dom nya ska hålla 3+ säsonger.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

13,5V ger fulladdat också, men det tar onödigt lång tid. 14,0V är ändå ganska säkert och är ungefär den spänningen jag valt. I och med att solpanelerna har gott om tid att ladda (laddar ju även när båten inte används) ligger jag gärna lite i underkant på den spänningen.

 

Men det är jag, du kommer säkert få fler svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När man kör "cyklisk drift" dvs laddar och tar ut samtidigt typ larm, telefonväxel, så kör man 13,6 - 13,8 V.

När mina blybatterier underhålls så håller Sterling 13,7V konstant. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy