Jump to content
Monday 21 October 2019
Simmalungt

Varning för hög batterispänning

Recommended Posts

Hej. 

Jag frågar inte ofta eftersom svaren oftast finns i gamla trådar, men nu går jag bet.

När jag startar motorn med solcellen otäckt börjar motorns system varna för hög batterispänning efter ca. 5 minuter.

Täcker jag över solcellen funkar allt som vanligt igen.

Även om jag startar motorn med landström inkopplat så varnar det nästan omedelbart, utan landström, inga problem.

Tidigare har solcellen/regulatorn lagt ned sin laddning och nollar när generatorn börjar ladda, inte nu längre.

Min uppsättning är.

Ctek M300 2016

Ny generator 2017

Nya batterier 3x105 AH 2019

Skyllermarks system, gammalt

Epever Tracer 2210A 2017 konfigurerat som standard enl. min batterityp.

Solcell 100W gammal

Startbatteri 2012

Enda kontakten startbatteriet och generatorn har med förbrukningsbanken är via skiljerelät.

Nu till min fråga: kan det vara skiljerelät som gett upp och skickar ström baklänges till batteriet (låter jättekonstigt) eller har panelen erfarenheter som kan hjälpa mig?

Mvh Tommie

Posted (edited)

Så här kan jag tänka mig att det ligger till.

De nya batterierna är fräscha och därmed orkar laddarna lyfta spänningen högre än de orkade med de gamla batterierna.

Nu vet jag inte vilka batterier du har, men EP-Ever laddar både våta batterier och AGM med lite högre spänning under en tid efter att spänningen varit låg.

När du startar motorn blir det ett spänningsfall i startbatteriet som på något vis kanske även påverkar spänningen som regulatorn uppfattar så då är det dags att ladda med lite högre spänning en stund.

Ett kopplingsschema kan kanske hjälpa till för att förstå.

Kanske har skiljereläet hängt sig så att start- och förbrukningsbatterier hänger ihop under starten.

Edited by Mackey

Posted (edited)

Oavsett om något hängt sig skall/kan du inte få "för hög" spänning, eftersom laddare och regulator kommer hålla dessa rimliga. Inte ens i boost mode. Spänningslarmen brukar dessutom vara ganska rymligt tilltagna för att inte larma vid t ex alla typer av normal laddning (t ex först >15-16V).

Du får ju dessutom larm efter ett tag när motorn går, och då skall skiljereläet i vilket fall som helst vara slutet.

Eftersom du har felet både vid landström och solpanel funderar jag på om du inte kan ha jord/kontaktfel någonstans. Dvs att jordpotentialen inte är 0V överallt. Det kan ge just sådana skumma saker och att spänningen kan vara mycket olika beroende på var man mäter. Att det sitter något Skyllermarks på båten är ingen garanti för någonting. I värsta fall har t.o.m. någon groteskkabel lossnat, då deras kabelskor och satser ibland är illa anpassade för båtens elsystemskomponenter.

Har du mätt med multimeter vad det verkligen ÄR för spänning när den larmar ?  Börja att mäta över batterierna, dvs på plus/minuspolerna. Gå sedan vidare och mät på motorn. Du kan också mäta mellan motorgods och batteriminuspol för att se att det inte skiljer mer än högst några tiondels volt.

Tror som sagt du måste mäta med ett instrument för att reda ut detta.

Edited by IngemarE

Nu sitter jag med facit eller åtminstone är mitt problem löst.

Jag bytte skiljerelät som hade hängt sig på nåt sätt så, eller jag vet inte men det blev bättre men inte bra.

Så jag kollade vidare och startbatteriet var sopslut, det har hängt med sedan 2012, och det var ett under att motorn ens startade och efter ett byte även där så är allt frid och fröjd 👏

• Like 1