Jump to content
Tuesday 20 August 2019
Prestige34Kad300

Volvo Penta KAD 300 går något varm

Recommended Posts

Jag är ägare av en Prestige 34 med dubbla Volvo Penta KAD300 årsmodell 2005. Jag har nu ägt båten i två år! Första säsongen så gick ena maskinen något varm (96 grader) vid hög belastning, dock larmade inte instrumenten. Jag gav mig på och inspekterade och sköljde ur intercooler och värmeväxlare under hösten 2018, jag bytte impeller, termostatrar och kylarvätska. När jag sjösatte i våras så visade det sig att felet kvarstod, men att maskinen nu gick upp till närmare 100 grader (dock fortfarande utan att den larmar), ca 3400 varv och 30 knop. Jag har nu switchat tempgivarna, med samma resultat och jag har nu öppnat oljekylaren, vilken hade väldigt lite smuts, ett par småbitar av sjögrässtrån och små snäckrester, jag har kört igenom tuberna med piprensare (har dock inte fått tillfälle att testköra ännu, men med så lite smuts så ser jag inte att det kan vara felet). Antingen så har jag ett jätteenkelt fel, eller inget fel alls, eller så är det något riktigt jobbigt.... Det som återstår att kolla är slangen mellan sköld och sjövattenfilter och kolla efter ex. impellerdelar. Kan det vara visarinstrumentfel vid förarplatsen? Jag har känt efter i impellerhuset och det känns slätt och fint, så jag skulle inte tro att det är slitet. Jag har även beställt hem nya remmar till maskinerna vilka jag har tänkt att byta, men vad jag känner på cirkulationspumpsremmen så är jag relativt säker på att den inte slirar. Vad missar jag??? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett relativt enkelt sätt att jämföra maskinerna är med ir-termometer på olika ställen. Då ser du om de går olika varmt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev firefish:

Ett relativt enkelt sätt att jämföra maskinerna är med ir-termometer på olika ställen. Då ser du om de går olika varmt. 

Kom ihåg emissionstalet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för ditt svar, testade detta när jag körde i 3200 varv, men otroligt svårt att få någon riktig mätning utförd, drog dock ner gasen och tycktes då få en skillnad på ca 6-7 grader. Mao tror jag faktiskt att jag har en för varm motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Några tankar från mig, har du kollat värmeväxlaren? I gaveln under locket vid de två utgående slangarna sitter tre plåtar. Om någon rengjort servat denna så om man vrider locket så kan plåtarna släppa i lödningen, resultatet blir då att vattnet ej särskils och du får en sämre kylning. Likaså sitter det gummitätningar på plåtarna mot locket är det otäta obefintliga så blir det ingen indelning av vatten cirkulationen.

Luftfickor kan bildas speciellt om du har vv beredare och värmepannesystem anslutet till den befintliga motorn. Kolla lufta systemet fyll efter med glykol.

Kontrollera så ingen slang vikt sig från oljekylare till aftercooler samt på returen i vv växlaren och från gaveln till knäet det gäller du har fritt utlopp där. 

Har du kontrollerat att du har fritt flöde till sjövatten pumpen ? Trycker den vattnet vidare ? På sugslangen mot aktern har du antagligen en oljekylare till servon är det fritt inlopp genom den.

Vad har du för avgasbälg kan du ha fått fel, finns bälg med inbyggd gummiklaff och bälg utan klaff har ditt drev gummiläpp vid avgasutsläppet gummiklaff ska du ej ha klaff i avgasbälgen händer att de stoppar flödet läppen hänger sig resultatet blir då att utgående vattens flöde minskar. 

Har aftercoolern blivit rengjord, den ska enligt manual rengöras på runt 400 timmar.

På sötvattensidan kanske din cirkulationspump börjar tacka för kaffet, jag plockade ner min i år och pumpvingarna var ganska ankomna av korrision vilket leder till sämre cirkulation.

Har du normalt tryck i expansionskärlet eller är det omult högt tryck i detta ? Läcker det glykol runt någon spridarhylsa? Högt tryck i expansionskärl kan vara läckande spridarhylsa eller toppackning.

Bara lite kontrollpunkter från mig hoppas du finner nålen i höstacken, i regel är det något skitfel, men till slut vet man ju inte var man ska börja. Lycka till // Peter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej jag tror du missar glykolsidan,sitter  med samma motorer med samma problem, har kämpat i 2 år med sjövatten sidan och flöden hit och dit. Nu har jag kört rengöring av glykol sidan (penta har någon sats i 2 steg) tempen sjönk  från 104 till 86. Den andra ligger på 92 och ska få samma behandling. Detta är vid 3400 varv vid 1400 låg båda på 78 grader. Jag är 😃 lycka till

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite ny information!
 

Jag tänkte att det kunde vara värt att testa temperaturen på utgående kylvatten och dubbelkolla temperaturen på kylvätskan! Det visade sig att när motorerna var kalla så hade jag 19 grader i utgående kylvatten på båda maskiner, vid marchfart och full temp så hade kylvattnet 42 resp. 34 grader (42 på den varma motorn), dvs en skillnad på ca 8 grader. Jag satte tempgivare uppe på termostathuset och skillnaden där var 77 grader (på den varma motorn) resp. 69 grader, dvs ca 8 grader i temperaturskillnad även här. Min enda slutsats av detta är att jag har för dåligt flöde på sjövattensidan! Jag såg under dessa olika tester att det droppar ifrån sjövattenpumpen på den varma motorn, jag klämde även på slangen efter sjövattenfiltret och då "pös" det ut vatten och luft ifrån sjövattenpumpen (axeln in mot motorn)! Mao har jag en läckande sjövattenpump, min fundering är då kan detta vara anledningen till att jag får en för varm motor? Innebär det att den kan suga luft istället för vatten? Eller är även detta för långsökt för att vara orsaken till för hög temperatur på maskin? Passade även på att tömma ut vattnet från sköld fram till pump, med resultatet att det flödade fritt med sjövatten ifrån sköld (kom inte några impellerrester), mao verkar det vara fritt flås även där.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sak du enkelt kan testa är termostaterna. Lägg dem i en kastrull med vatten och en noggrann termometer. Värm upp och observera när respektive termostat öppnar. 

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytt ja, men toleransen bör du testa.
Dessutom, varför går inte larmet om motorn håller 100 grader?

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har förstås en poäng! Men jag testade de gamla efter att jag hade bytt termostatrar för att bara konstatera att det inte var något fel på dem. Undrar också varför inte larmet går, men det står 97 +-3 grader, kanske är därför. Provar att renovera sjövattenpumpen först, får gå på termostatrarna igen om det inte hjälper. Stort tack för din/er input!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herregud! Renovera sjövattenpumpen förändrar inte vattentemperaturen! 

bhemac, kan du kliva in här och styra upp?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har säkert helt rätt, bara det att idéerna är slut, både sjövattensidan och kylvätskesidan är 8 grader varmare på sryrbords maskin, tänker mest att om inte termostatrarna öppnar som de ska så borde inte sjövattnet vara 8 grader varmare. Oavsett måste jag renovera pumpen då den läcker, min tanke var att den kanske drar tjuvluft ( dock långsökt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varningen har inte samma givare som tempmätaren, därför kan tempmätaren visa ett högre värde än vad som triggar varningen – tempmätaren visar ju "bara" temperaturen där givaren sitter.

 

Sedan kan en läckande vattenpump definitivt ge upphov till varm motor. Dessa motorer är känsliga och det kan mycket väl vara så att din pump läcker eftersom den är glapp. Och en glapp impellerpump (oavsett om det beror på att axeln kastar eller om huset är dåligt) kommer inte att pumpa rätt mängd vatten.

 

Dessutom har du ju själv sagt att den varma motorn har varmare sjövattenretur än den kallare. Det kan ju förvisso bero på både att sjövattenflödet är lägre men också på att motorn är varmare. Frågan är vad som kommer först, hönan eller ägget?

 

Men oavsett vilket förhåller det sig så att värmeövergången (från i detta fall glykol till sjövatten) går långsammare ju mindre skillnad i temperatur det är. Med andra ord indikerar den högre sjövattenreturtempen att motorn inte blir av med sin överskottsvärme förrän den uppnått en högre driftstemperatur.

 

Kedjan ser ut så här:

Lågt sjövattenflöde medför högre sjövattentemp i värmeväxlaren. Det medför i sin tur att skillnaden i temp (delta T) mellan glykol och sjövatten minskar. Detta leder till att motorn blir av med mindre värme vilket i sin tur leder till att motorn blir varmare till dess att ny jämvikt uppnåtts.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min poäng är blott denna: Renovera pumpen!

 

KAD300 var ju dessutom en något krystad motor som tillkom som svar på bland annat Yanmar 6LP då utlovade D6 inte var klar i tid. Kanske inte en glasmotor men dock alldeles för hårt trimmad för sitt eget bästa. Därför måste alla kringsystem vara 100 procent - en gammal pro40 kan klara sig med sladdriga pumpar och igensatta värmeväxlare men absolut inte en KAD300 och definitivt inte under den belastning du kör dem på.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev firefish:

Min poäng är blott denna: Renovera pumpen!

 

KAD300 var ju dessutom en något krystad motor som tillkom som svar på bland annat Yanmar 6LP då utlovade D6 inte var klar i tid. Kanske inte en glasmotor men dock alldeles för hårt trimmad för sitt eget bästa. Därför måste alla kringsystem vara 100 procent - en gammal pro40 kan klara sig med sladdriga pumpar och igensatta värmeväxlare men absolut inte en KAD300 och definitivt inte under den belastning du kör dem på.

 

Mycket bra och sakligt inlägg av dig. Jag instämmer till fullo i det du skriver i båda inläggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy