Jump to content
Friday 15 November 2019
Prestige34Kad300

Volvo Penta KAD 300 går något varm

Recommended Posts

Jag är ägare av en Prestige 34 med dubbla Volvo Penta KAD300 årsmodell 2005. Jag har nu ägt båten i två år! Första säsongen så gick ena maskinen något varm (96 grader) vid hög belastning, dock larmade inte instrumenten. Jag gav mig på och inspekterade och sköljde ur intercooler och värmeväxlare under hösten 2018, jag bytte impeller, termostatrar och kylarvätska. När jag sjösatte i våras så visade det sig att felet kvarstod, men att maskinen nu gick upp till närmare 100 grader (dock fortfarande utan att den larmar), ca 3400 varv och 30 knop. Jag har nu switchat tempgivarna, med samma resultat och jag har nu öppnat oljekylaren, vilken hade väldigt lite smuts, ett par småbitar av sjögrässtrån och små snäckrester, jag har kört igenom tuberna med piprensare (har dock inte fått tillfälle att testköra ännu, men med så lite smuts så ser jag inte att det kan vara felet). Antingen så har jag ett jätteenkelt fel, eller inget fel alls, eller så är det något riktigt jobbigt.... Det som återstår att kolla är slangen mellan sköld och sjövattenfilter och kolla efter ex. impellerdelar. Kan det vara visarinstrumentfel vid förarplatsen? Jag har känt efter i impellerhuset och det känns slätt och fint, så jag skulle inte tro att det är slitet. Jag har även beställt hem nya remmar till maskinerna vilka jag har tänkt att byta, men vad jag känner på cirkulationspumpsremmen så är jag relativt säker på att den inte slirar. Vad missar jag??? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett relativt enkelt sätt att jämföra maskinerna är med ir-termometer på olika ställen. Då ser du om de går olika varmt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev firefish:

Ett relativt enkelt sätt att jämföra maskinerna är med ir-termometer på olika ställen. Då ser du om de går olika varmt. 

Kom ihåg emissionstalet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för ditt svar, testade detta när jag körde i 3200 varv, men otroligt svårt att få någon riktig mätning utförd, drog dock ner gasen och tycktes då få en skillnad på ca 6-7 grader. Mao tror jag faktiskt att jag har en för varm motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Några tankar från mig, har du kollat värmeväxlaren? I gaveln under locket vid de två utgående slangarna sitter tre plåtar. Om någon rengjort servat denna så om man vrider locket så kan plåtarna släppa i lödningen, resultatet blir då att vattnet ej särskils och du får en sämre kylning. Likaså sitter det gummitätningar på plåtarna mot locket är det otäta obefintliga så blir det ingen indelning av vatten cirkulationen.

Luftfickor kan bildas speciellt om du har vv beredare och värmepannesystem anslutet till den befintliga motorn. Kolla lufta systemet fyll efter med glykol.

Kontrollera så ingen slang vikt sig från oljekylare till aftercooler samt på returen i vv växlaren och från gaveln till knäet det gäller du har fritt utlopp där. 

Har du kontrollerat att du har fritt flöde till sjövatten pumpen ? Trycker den vattnet vidare ? På sugslangen mot aktern har du antagligen en oljekylare till servon är det fritt inlopp genom den.

Vad har du för avgasbälg kan du ha fått fel, finns bälg med inbyggd gummiklaff och bälg utan klaff har ditt drev gummiläpp vid avgasutsläppet gummiklaff ska du ej ha klaff i avgasbälgen händer att de stoppar flödet läppen hänger sig resultatet blir då att utgående vattens flöde minskar. 

Har aftercoolern blivit rengjord, den ska enligt manual rengöras på runt 400 timmar.

På sötvattensidan kanske din cirkulationspump börjar tacka för kaffet, jag plockade ner min i år och pumpvingarna var ganska ankomna av korrision vilket leder till sämre cirkulation.

Har du normalt tryck i expansionskärlet eller är det omult högt tryck i detta ? Läcker det glykol runt någon spridarhylsa? Högt tryck i expansionskärl kan vara läckande spridarhylsa eller toppackning.

Bara lite kontrollpunkter från mig hoppas du finner nålen i höstacken, i regel är det något skitfel, men till slut vet man ju inte var man ska börja. Lycka till // Peter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej jag tror du missar glykolsidan,sitter  med samma motorer med samma problem, har kämpat i 2 år med sjövatten sidan och flöden hit och dit. Nu har jag kört rengöring av glykol sidan (penta har någon sats i 2 steg) tempen sjönk  från 104 till 86. Den andra ligger på 92 och ska få samma behandling. Detta är vid 3400 varv vid 1400 låg båda på 78 grader. Jag är 😃 lycka till

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite ny information!
 

Jag tänkte att det kunde vara värt att testa temperaturen på utgående kylvatten och dubbelkolla temperaturen på kylvätskan! Det visade sig att när motorerna var kalla så hade jag 19 grader i utgående kylvatten på båda maskiner, vid marchfart och full temp så hade kylvattnet 42 resp. 34 grader (42 på den varma motorn), dvs en skillnad på ca 8 grader. Jag satte tempgivare uppe på termostathuset och skillnaden där var 77 grader (på den varma motorn) resp. 69 grader, dvs ca 8 grader i temperaturskillnad även här. Min enda slutsats av detta är att jag har för dåligt flöde på sjövattensidan! Jag såg under dessa olika tester att det droppar ifrån sjövattenpumpen på den varma motorn, jag klämde även på slangen efter sjövattenfiltret och då "pös" det ut vatten och luft ifrån sjövattenpumpen (axeln in mot motorn)! Mao har jag en läckande sjövattenpump, min fundering är då kan detta vara anledningen till att jag får en för varm motor? Innebär det att den kan suga luft istället för vatten? Eller är även detta för långsökt för att vara orsaken till för hög temperatur på maskin? Passade även på att tömma ut vattnet från sköld fram till pump, med resultatet att det flödade fritt med sjövatten ifrån sköld (kom inte några impellerrester), mao verkar det vara fritt flås även där.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En sak du enkelt kan testa är termostaterna. Lägg dem i en kastrull med vatten och en noggrann termometer. Värm upp och observera när respektive termostat öppnar. 

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Bytt ja, men toleransen bör du testa.
Dessutom, varför går inte larmet om motorn håller 100 grader?

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har förstås en poäng! Men jag testade de gamla efter att jag hade bytt termostatrar för att bara konstatera att det inte var något fel på dem. Undrar också varför inte larmet går, men det står 97 +-3 grader, kanske är därför. Provar att renovera sjövattenpumpen först, får gå på termostatrarna igen om det inte hjälper. Stort tack för din/er input!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herregud! Renovera sjövattenpumpen förändrar inte vattentemperaturen! 

bhemac, kan du kliva in här och styra upp?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har säkert helt rätt, bara det att idéerna är slut, både sjövattensidan och kylvätskesidan är 8 grader varmare på sryrbords maskin, tänker mest att om inte termostatrarna öppnar som de ska så borde inte sjövattnet vara 8 grader varmare. Oavsett måste jag renovera pumpen då den läcker, min tanke var att den kanske drar tjuvluft ( dock långsökt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varningen har inte samma givare som tempmätaren, därför kan tempmätaren visa ett högre värde än vad som triggar varningen – tempmätaren visar ju "bara" temperaturen där givaren sitter.

 

Sedan kan en läckande vattenpump definitivt ge upphov till varm motor. Dessa motorer är känsliga och det kan mycket väl vara så att din pump läcker eftersom den är glapp. Och en glapp impellerpump (oavsett om det beror på att axeln kastar eller om huset är dåligt) kommer inte att pumpa rätt mängd vatten.

 

Dessutom har du ju själv sagt att den varma motorn har varmare sjövattenretur än den kallare. Det kan ju förvisso bero på både att sjövattenflödet är lägre men också på att motorn är varmare. Frågan är vad som kommer först, hönan eller ägget?

 

Men oavsett vilket förhåller det sig så att värmeövergången (från i detta fall glykol till sjövatten) går långsammare ju mindre skillnad i temperatur det är. Med andra ord indikerar den högre sjövattenreturtempen att motorn inte blir av med sin överskottsvärme förrän den uppnått en högre driftstemperatur.

 

Kedjan ser ut så här:

Lågt sjövattenflöde medför högre sjövattentemp i värmeväxlaren. Det medför i sin tur att skillnaden i temp (delta T) mellan glykol och sjövatten minskar. Detta leder till att motorn blir av med mindre värme vilket i sin tur leder till att motorn blir varmare till dess att ny jämvikt uppnåtts.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min poäng är blott denna: Renovera pumpen!

 

KAD300 var ju dessutom en något krystad motor som tillkom som svar på bland annat Yanmar 6LP då utlovade D6 inte var klar i tid. Kanske inte en glasmotor men dock alldeles för hårt trimmad för sitt eget bästa. Därför måste alla kringsystem vara 100 procent - en gammal pro40 kan klara sig med sladdriga pumpar och igensatta värmeväxlare men absolut inte en KAD300 och definitivt inte under den belastning du kör dem på.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev firefish:

Min poäng är blott denna: Renovera pumpen!

 

KAD300 var ju dessutom en något krystad motor som tillkom som svar på bland annat Yanmar 6LP då utlovade D6 inte var klar i tid. Kanske inte en glasmotor men dock alldeles för hårt trimmad för sitt eget bästa. Därför måste alla kringsystem vara 100 procent - en gammal pro40 kan klara sig med sladdriga pumpar och igensatta värmeväxlare men absolut inte en KAD300 och definitivt inte under den belastning du kör dem på.

 

Mycket bra och sakligt inlägg av dig. Jag instämmer till fullo i det du skriver i båda inläggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-18 vid 20:25 skrev firefish:

Min poäng är blott denna: Renovera pumpen!

 

KAD300 var ju dessutom en något krystad motor som tillkom som svar på bland annat Yanmar 6LP då utlovade D6 inte var klar i tid. Kanske inte en glasmotor men dock alldeles för hårt trimmad för sitt eget bästa. Därför måste alla kringsystem vara 100 procent - en gammal pro40 kan klara sig med sladdriga pumpar och igensatta värmeväxlare men absolut inte en KAD300 och definitivt inte under den belastning du kör dem på.

 

Hej igen! Efter att idag ha testkört så kan jag konstatera att felet kvarstår! Visst, den gick faktiskt inte upp i 98 grader idag, utan snarare 94-95 grader, men det kanske snarare har att göra med att temperaturen i havet har gått ner några grader. Det får bli till att undersöka avgaskröken i vinter samt om det eventuellt kan ligga några impeller delar i slangen fram till sjövattenpumpen! Tyckte att jag har fått många bra kommentarer och förslag på lösning. Undrar därför om det finns något som ännu inte är skrivet? Något ytterligare tips innan jag behöver gå på insprutningspump ex. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Prestige34Kad300:

Hej igen! Efter att idag ha testkört så kan jag konstatera att felet kvarstår! Visst, den gick faktiskt inte upp i 98 grader idag, utan snarare 94-95 grader, men det kanske snarare har att göra med att temperaturen i havet har gått ner några grader. Det får bli till att undersöka avgaskröken i vinter samt om det eventuellt kan ligga några impeller delar i slangen fram till sjövattenpumpen! Tyckte att jag har fått många bra kommentarer och förslag på lösning. Undrar därför om det finns något som ännu inte är skrivet? Något ytterligare tips innan jag behöver gå på insprutningspump ex. 

 

 

Sen är det sötvattensidan. Om en spridarhylsa läcker lite så får du ett litet högre tryck i interna cirkulationssytemet detta leder då till sämre cirk. Inga läckage runt spridare av en glykoldroppe el dyl?

Låna en mätare som mäter avgaser i interna cirkulationssystemet, det är en liten gummiblåsa du häller i en vätska och trycker sedan ner i expansinonskärlet, finns då läckage av avgaser in i systemet av taskig topplockspackning eller läckande spridarhylsa ändrar vätskan färg omedelbart.

Cirkulationspumpen kan vara sliten vingarna slits och cirkulationen minskar.

Vad gäller bränsle kan du ju på den aktuella motorn mäta turbotrycket, det ska ej överstiga fastslaget värde, gör det de så kan ditt problem sitta där för mycket bränsle ger varmare motor. På 42-43 får trycket ej överstiga 1,7 bar, vad din motor ska ha kan du googla.

Är alla dessa parametrar uppfyllda tillsammans med det du gjort så ska den banne mig kyla. 

Du kanske också har en liten kylare sitter på insugsslangen till sjövattnet. Jag har en kylare hänger där som kyler servostyrningen ta isär där om du har en och kolla du har fritt flöde.

Har båda motorerna lika tillgång på insugsluft de sitter inte i separata kassetter?

 



Slut på ideer. 

 

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag byggde för en liknande felsökning en genomströmningsmätare med en billig flödesgivare från nätet (1 1/2"-anslutning och pulsutgång). I kombination med multimeter med frekvensmätning och en IR-termometer var det mycket effektivt verktyg. Du har ju dessutom ett "facit" att jämföra med. Då ser du direkt om flödet är lägre än andra motorn och kan också lätt se temperaturen på kylvattnet på sin väg genom motorn. Du måste veta att flödet är ok innan du river mer.

 

Konstaterades på nämnda VP-motor ett lågt flöde och att största temphöjningsskillnaden kom efter en värmeväxlare där det senare hittades impellerrester inkilade till nästan osynlighet i dess inlopp.

 

Således - köp en IR-termometer till att börja med, och gärna en flödesgivare. Blir billigt jämfört med allt du byter.

Edited by IngemarE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag byggde för en liknande felsökning en genomströmningsmätare med en billig flödesgivare från nätet (1 1/2"-anslutning och pulsutgång). I kombination med multimeter med frekvensmätning och en IR-termometer var det mycket effektivt verktyg. Du har ju dessutom ett "facit" att jämföra med. Då ser du direkt om flödet är lägre än andra motorn och kan också lätt se temperaturen på kylvattnet på sin väg genom motorn. Du måste veta att flödet är ok innan du river mer.

 

Konstaterades på nämnda VP-motor ett lågt flöde och att största temphöjningsskillnaden kom efter en värmeväxlare där det senare hittades impellerrester inkilade till nästan osynlighet i dess inlopp.

 

Således - köp en IR-termometer till att börja med, och gärna en flödesgivare. Blir billigt jämfört med allt du byter.

Rätt, att mäta är att veta.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske lite lång tråd att läsa vad jag har gjort, men jag har kollat intercooler, VVX, oljekylare, bytt impeller, bytt termostater, bytt glykol och nu renoverat sjövattenpumpen! Jag har mätt båda motorerna på utgående kylvatten samt på termostathuset på båda maskinerna och kan konstatera att den ena maskinen är varmare! Ca 8 grader! Nu något lägre skillnad, men ändå 4-5 grader.

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev kossor:

 

 

Sen är det sötvattensidan. Om en spridarhylsa läcker lite så får du ett litet högre tryck i interna cirkulationssytemet detta leder då till sämre cirk. Inga läckage runt spridare av en glykoldroppe el dyl?

Låna en mätare som mäter avgaser i interna cirkulationssystemet, det är en liten gummiblåsa du häller i en vätska och trycker sedan ner i expansinonskärlet, finns då läckage av avgaser in i systemet av taskig topplockspackning eller läckande spridarhylsa ändrar vätskan färg omedelbart.

Cirkulationspumpen kan vara sliten vingarna slits och cirkulationen minskar.

Vad gäller bränsle kan du ju på den aktuella motorn mäta turbotrycket, det ska ej överstiga fastslaget värde, gör det de så kan ditt problem sitta där för mycket bränsle ger varmare motor. På 42-43 får trycket ej överstiga 1,7 bar, vad din motor ska ha kan du googla.

Är alla dessa parametrar uppfyllda tillsammans med det du gjort så ska den banne mig kyla. 

Du kanske också har en liten kylare sitter på insugsslangen till sjövattnet. Jag har en kylare hänger där som kyler servostyrningen ta isär där om du har en och kolla du har fritt flöde.

Har båda motorerna lika tillgång på insugsluft de sitter inte i separata kassetter?

 



Slut på ideer. 

 

 

56 minuter sedan skrev kossor:

 

 

Sen är det sötvattensidan. Om en spridarhylsa läcker lite så får du ett litet högre tryck i interna cirkulationssytemet detta leder då till sämre cirk. Inga läckage runt spridare av en glykoldroppe el dyl?

Låna en mätare som mäter avgaser i interna cirkulationssystemet, det är en liten gummiblåsa du häller i en vätska och trycker sedan ner i expansinonskärlet, finns då läckage av avgaser in i systemet av taskig topplockspackning eller läckande spridarhylsa ändrar vätskan färg omedelbart.

Cirkulationspumpen kan vara sliten vingarna slits och cirkulationen minskar.

Vad gäller bränsle kan du ju på den aktuella motorn mäta turbotrycket, det ska ej överstiga fastslaget värde, gör det de så kan ditt problem sitta där för mycket bränsle ger varmare motor. På 42-43 får trycket ej överstiga 1,7 bar, vad din motor ska ha kan du googla.

Är alla dessa parametrar uppfyllda tillsammans med det du gjort så ska den banne mig kyla. 

Du kanske också har en liten kylare sitter på insugsslangen till sjövattnet. Jag har en kylare hänger där som kyler servostyrningen ta isär där om du har en och kolla du har fritt flöde.

Har båda motorerna lika tillgång på insugsluft de sitter inte i separata kassetter?

 



Slut på ideer. 

 

Bra kommentarer, verkar dock som att jag har för dåligt flöde på sjövattensidan? Temperaturen är högre både på kylvätska och kylvatten!

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Prestige34Kad300:

 

Bra kommentarer, verkar dock som att jag har för dåligt flöde på sjövattensidan? Temperaturen är högre både på kylvätska och kylvatten!

Men mät då hur mycket flöde som kommer in och vad som kommer ut, du har ju två motorer och de ska ju ha likställd genomlupen vatten volym. Detta kan du ju kolla med en balja på akterdäck, fyll viss mängd vatten i baljan klocka tiden mät det som kommer ut. Det borde ju vara en avsevärd skillnad om det skiljer 8 grader mellan motorerna. Suger den andra motorn ur baljan på längre tid så borde ju felet finnas på sjövattensidan, är det någorlunda lika borde ju felet finnas på sötvattensidan. Eller tänker jag fel nu ??

Edited by kossor
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, du måste mäta flödet !  En IR-termometer är inte heller fel. Läste du inte mitt inlägg ?

 

Sedan skriver du "kollat" på en massa saker. Vad lite mer precist innebär det ?  I synnerhet första växlaren efter impellerpumpen (minns inte om det är oljekylaren som kommer först på en KAD300) är viktig att checka efter impellerbitar, och det är inte alldeles enkelt att se.

 

Om du inte vill skaffa någon flödesmätargrunka för en hundring eller två är förslaget som @kossor skriver användbart. Möjligen blir det dock stora baljor, eftersom en flödesrestriktion mest märks vid höga varv och stora flöden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Precis, du måste mäta flödet !  En IR-termometer är inte heller fel. Läste du inte mitt inlägg ?

 

Sedan skriver du "kollat" på en massa saker. Vad lite mer precist innebär det ?  I synnerhet första växlaren efter impellerpumpen (minns inte om det är oljekylaren som kommer först på en KAD300) är viktig att checka efter impellerbitar, och det är inte alldeles enkelt att se.

 

Om du inte vill skaffa någon flödesmätargrunka för en hundring eller två är förslaget som @kossor skriver användbart. Möjligen blir det dock stora baljor, eftersom en flödesrestriktion mest märks vid höga varv och stora flöden.

 

Tack än en gång, skall försöka ge mig på att kolla flödet! Misstänker att jag behöver upp i 3000 varv då det är då jag börjar att märka problemen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Prestige34Kad300:

Tack än en gång, skall försöka ge mig på att kolla flödet! Misstänker att jag behöver upp i 3000 varv då det är då jag börjar att märka problemen. 

Du borde märka vid 1200 varv om de suger lika mycket. Körde min på land i våras då jag återmonterade motorn, vid 1200 försvann hundra liter i ett nafs.

Kör ett test på glykolen i expansionskärlet om det finns avgaser i det systemet så vet du direkt. Tror setet finns på biltema t.om.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/cylinderverktyg/cylinderlackagetestare-2000020969

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Det kan även vara så att spridarna är lite dåliga, då kan motorn gå upp några grader, allt blir inte förbränt där det skall och gör då att de värmer motorn lite istället, enkelt förklarat=)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy