Jump to content
Friday 23 October 2020

Kad3000

Medlemmar
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Kad3000

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu är problemet löst och skriver vad som var fel och förhoppningsvis hjälper det någon annan med för varm kad300 eller förmodligen alla Kad motorer med liknande termostatuppsättning. efter att jag provkörde utan termostater och då gick den aldrig över 75-80grader så funderade jag över en kommentar jag fått tidigare att borra hål i ringen runt termostaterna. Bytte ut de helt nya termostaterna som jag fått från Volvo pentaverkstaden som var av samma sort båda termostaterna. Tog de gamla termostaterna och borrade hål med 6mm borr två hål i varje termostat. Provkörde och fick efter 5-7distans på både full gas och marchfart mellan 90-92grader. Fick också den tidigare helt iskalla värmeväxlaren att bli varm på ändan/locket med utgångar och kallare på värmeväxlarendelen närmast kompressorn. Allt jäkla jobb i onödan kan man säga😅 så ni som har Kad motorer med samma sorts termostathus vänligen lita inte på pentaverkstäder som säger att det ska vara två likadana termostater. Det ska vara en som luftar och en vanlig termostat annars får man en luftficka i kylvattenröret från termostathuset och denna slang blir väldigt varm av kylvattengaser och värmeväxlaren blir lika kall som sjövattnet eftersom inget varmt glykolvatten kommer in i den.
  2. Tack för svar Ingemar👍 Jo håller helt med dig, frågade varvet om de inte kunde mäta flödena i sjövatten/sötvattenkretsen men det kunde de inte göra utan de började byta saker istället, men återmonterade när de inte fungerade så belastar mig mer med arbete än materialkostnad. Ska beställa en sådan flödesmätare som ni har länkat till men är inte 100% med hur man får manometer och multimeter att lira med den? Har ni någon bild på hur ni monterade ihop allting så vore det toppen👍 Har inte rivit bort värmeväxlaren men lutar åt att jag får göra det. Har hyggligt med plats i motorutrymmet men varvet påstod att man behöver riva bort kompressorn först innan man kan ta bort värmeväxlaren, vet ni om det stämmer på kad300? ska köpa en Ir-termometer också men det konstiga jag noterat är att termostathuset är ordentligt varm efter 20-30min körning men expansionskärlet är bara ljummen, dock är det tryck i systemet för öppnar jag expansionskärlet då väller det över efter motsvarande körning, och turbo och block är luftade. när jag körde rens 2ggr med oxalsyra i sjövattenkretsen så flödade det fint och visst blev det lite blurrigt vatten första rensen men kopplade ihop allting med cykelslangar från slangen till avgaskröken och utlopp från slangen bredvid impellerhuset och använde en pump 63l/min och cykelslangen blev spänd men inte så att det blev en balong, utan tyckte det flödade fint som sagt och impellerhusplattan är kall vid körning så känns inte som problem med sjövattenkretsen utan verkar vara något med sötvattenkretsen då de gångerna jag fått ned temperaturen så har jag varit på blocknippeln och luftat och då inte direkt fått det att pysa men i vart fall tydligt fått temperaturen att gå ned trots att jag bara släppt ut droppar vatten därifrån. Har på samma gång svårt att få temperaturen att gå ned snabbt utan den står på 90grader i flera minuter på tomgång med växel i och först efter 5-10min på tomgång så går den ned till 80grader, vid kallstart så går motorn aldrig upp särskilt i temperatur i tomgång utan behöver lägga upp den i iaf semiplaning 2000varv för att tempen ska stiga och väl uppe i 90-95grader så tar det tid att sjunka i temp
  3. Hej! Blir en lång förklaring/novell😎 Först gick det i rätt riktning och nu har det gått tillbaka☹️. Lämnade in den på varvet, men de var aningen stressade och verkade felsöka genom att byta grejor såsom impellerpumphus, termostater mm utan resultat men efter lite tjat så gjorde de en syratvättprocedur av sötvattenssystemet. När jag hämtade båten så hade de inte testat ordentligt och motorn var inte luftad ordentligt så efter luftning mm på hemvägen så fick jag den att gå i 94-97grader vid ca 2900varv, så aningen bättre alltså. Därefter gjorde jag själv en ny syratvätt av både sjövattensidan och genom sötvattensidan men varje gång jag byter kylvätska mot ny glykolvätska eller mot rent vatten så blir temperaturen högre och jag får försöka lufta genom blocket och vid turbon och efter flera provturer så gick temperaturen ned till 91-94grader vid flera provturer. Då bytte jag därefter ändå Båda termostaterna och även tempgivaren och tömde återigen kylsystemet och kör nu på destillerat vatten, men återigen som tidigare när jag tömt och fyllt på kylvattensystemet börjar tempen gå 94-97grader vid ca 2800-3000varv. På varvet trodde de på någon form av blockning i sötvattenssystemet då de själva inte kunde fylla mer än 7 liter i expansionskärlet innan de fick fylla resten i blocket via termostathuset. Jag däremot hade vid mina efterföljande syratvätt och påfyllningar inga problem att fylla iaf 16-18liter i expansionskärlet och resten efter lite körning. Undrar själv hur man gör för att spola sötvattenssystemet istället? Alltså utan att köra med motorn, Vilken slang blir tur/retur Om man ska ansluta en behållare och 12v pump? På sjövattensidan var det bara att lossa två slangar så kunde jag cirkulera en blandning via en hink men tycker det är svårt att avgöra hur sötvattensidan cirkulerar i praktiken eftersom den inte går att mäta lika lätt som sjövattensidan via avgaskröken. Eller går det att fylla upp sötvattenssystemet via tryck dvs att med slang spola in vattnet så det inte blir någon luftficka?
  4. Tack jo den instruktionsboken är bra. Men det hade vart bra om man fick veta hur flödet l/min eller motsv ska vara för att allt ska fungera, eller skillnaden i temperatur innan/efter värmeväxlaren, innan/efter laddluftkylaren eller så då hade man snabbt kunnat mäta sig fram. Nu får man prova och gissa😎
  5. Ok ska köpa grejorna så får vi se hur det går, när ni mäter flödet på maskinerna på sjösidan, hur avgör ni vad som är normalt?
  6. Kan vara så, förra ägaren sa att han när tempen gått upp Under sin ägarperiod(sen båten vart ny) bytt kylarvätska vid något tillfälle och då skulle det fungerat bra, och han skulle fyllt någon form av etylenglyol i iaf, när jag tittar på burken. Men nu tömde jag hela systemet när båten är i sjön och det kan säkert vara någon mindre mängd kvar men hällde några skvättar vatten i till dess att vätskan som rann ut var klar i färgen sen körde jag i den nya longlife glykolen från OKQ8. Svårt att säga men tyckte nog att tempen gick lättare ner när man gick på tomgång jämfört med innan kylvattenbytet men fortfarande stiger tempen efter någon minut med planingsfart. Provade att lufta kylvätskan vid turbon och innan ca 80grader så inget och vid ca 80grader så vart det tryck och det gick bra att lufta systemet, så termostaten borde fungera som den ska. Tycker ni som har mer erfarenhet att man ska köra sådana rengöringsmedel både på sjösidan och på sötvattensidan eller är det bara plocka isär och rengöra som fungerar? Har ni någon idé hur man kan klämma och känna på slangar mm för att avgöra trycket eller behöver man sätta in flödesmätare? Sätter man i den på olika delar på sjösidan för att mäta flödet? Eller hur brukar ni gå tillväga?
  7. Har samma bekymmer med min kad300 som ovanstående. Köpte båten förra våren och Fungerade perfekt till vinterkonservering men vid vinterkonserveringen så sög den dåligt i sig kylarvätskan från spoladaptern vid drevet så fick konservera genom att fylla sjövattenfiltret 10-15ggr. Nu på våren bytte jag impeller mm utöver normal service och provade spoladapter med gardenaslang och tryck och då kom det kylvatten ur drevet vid provkörning, men vid sjösättning så börjar den gå varmt vid planingsfart runt 95grader-100grader så släpper av till 1000varv och då återgår den till ca 90grader, har därefter kollar laddluftkylare som var nästintill helt ren, bytt impeller och packning igen, och efter att jag bytt kylarvätskan som var brunaktig så upplever jag att den går ned lättare i temp vid tomgång men fortfarande går den upp till 95-100grader i planingsfart och då släpper jag av då jag inte vill riskera haveri. Närmsta VP verkstad har inte tid denna vecka, så finns det mer grejor/knep att göra när båten ligger i vattnet, har ni någon bild på flödesmätare hur ni byggt ihop denna? Eller får man bryggköra till verkstaden har tid? Första gången man är ägare till inombordare så har mindre erfarenhet av dessa men hyggligt bra motorkunskap i övrigt, så har ni tips mottages de gärna😎
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy