Gå till innehåll
tisdag 13 januari 2026
rodgardenfrie

Limma ihop knäckt rorkult av ek

Rekommendera Poster

Hej

Rorkulten till min Stortriss knäcktes av när den låg förtöjd. Rorkulten var fastspänd med ett spännband för att inte ligga och "slå". Det blåste kraftigt. Båten låg förtöjd i akter och för med sida mot vinden. Jag brukar alltid låta rorkulten ligga fri i vanliga fall. Nu hade jag blivit ombedd att låsa rorkulten. Jag gjorde så. Och den knäcktes av de kraftiga gungningarna. 

Rorkulten är gjord i massiv ek. Det knäckta snittet är distinkt och liknar snittet i limskarvat virke.

Är det möjligt att limma ihop de två delarna som de är och få de starkare än träet självt ?

Hade det varit bättre att låta rorkulten vara fri ?

Tacksam för svar

Allt gott

Rodgar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev rodgardenfrie:

Hej

Rorkulten till min Stortriss knäcktes av när den låg förtöjd. Rorkulten var fastspänd med ett spännband för att inte ligga och "slå". Det blåste kraftigt. Båten låg förtöjd i akter och för med sida mot vinden. Jag brukar alltid låta rorkulten ligga fri i vanliga fall. Nu hade jag blivit ombedd att låsa rorkulten. Jag gjorde så. Och den knäcktes av de kraftiga gungningarna. 

Rorkulten är gjord i massiv ek. Det knäckta snittet är distinkt och liknar snittet i limskarvat virke.

Är det möjligt att limma ihop de två delarna som de är och få de starkare än träet självt ?

Hade det varit bättre att låta rorkulten vara fri ?

Tacksam för svar

Allt gott

Rodgar

Om det fanns en försvagning i rorkulten så var det bättre att den gick av när båten låg förtöjd vid sin bryggplats än att det hände ute på sjön...

Det går självklart att limma ihop rorkulten igen och återfå ursprunglig styrka. Bearbeta inte brottytorna, det kommer att bli en starkare limfog med den större anliggningsytan. Sedan kan det vara lämpligt att dra i några skruvar som håller samman delarna medan limmet torkar och sen förstärker fogen. Använd även ett par skruvtvingar för att hålla samman delarna under torkperioden. Att det ska vara ett vattenfast lim är väl överflödigt att nämna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Och väl torkat ämne innan limning. Bättre om brottet är långt.

Alltså inte tvärt av.

Har en rorkult liggande. Vet dock inte vad den är gjord av.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Casco har ett Polyuretanlim som jag har goda erfarenheter av och kan rekommendera. Grejer jag limmade för trettio år sedan håller fortfarande ihop. Tänk på att skära bort överskottet som expanderar ut från fogen innan det stelnat helt annars blir det nästan omöjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev rodgardenfrie:

Tack för svar

Tänker ni er att skruvarna sitter kvar efter att limmet torkat

Ja.

Stortriss är ju en rätt gammal båt så jag misstänker att den inte är i skick som en antikmöbel utan det kan tålas att det syns några skruvskallar. Förborra och välj försänkta skruvar så de inte sticker ut. Vill du ha det riktigt snyggt så borra ur till plugg (ek så klart) som knackas in med lite lim på pluggen så den sitter fast. Lägg ådringen på pluggen i samma riktning som på rorkulten så blir det väldigt fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har du funderat på att göra en ny rorkult?

Den gamla är kanske i så dåligt skick och det var därför den gick sönder. Ek är ett bra träslag men det håller inte i evigheter.

Väntar med spänning på bilden för att se hur brottytorna ser ut.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle detta kunna vara något . Ronnie                                                                                       https://www.tradera.com/item/100205/711028718/roder-o-rorkult

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev rodgardenfrie:

Ska kolla

Har kollat

Till en Trissjolle 

Jag tänker att min segelbåt behöver ett roder med andra dimensioner

Jag har en Stortriss

Tack för omtanken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rodgar-den-frie!

Bra med bild. Det  är vad jag kan se mahogny, ej ek. Krafterna på rorkulten är stora även på en liten båt å jag anser att om du limmar den så kommer det inte att hålla. Måste lägga på två nya bitar på var sida å förstärḱa. Varför inte ett L-profilerad rostfri stål-skena som du skruvar dit efter limningen? Bara en tanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev rodgardenfrie:

IMG_0387.jpeg

IMG_0385.jpeg

Din verbala beskrivning verkade som en längre brottyta. Den här är ju nästan rakt av. Det blir ingen styrka efter en lagning av den. Den rorkulten är inte värt att lägga arbete på att laga.

Använd den som mall och bygg en ny. Det är ju en okomplicerad konstruktion så det bör inte vara så svårt. Det behöver inte vara ädelträ. Det går lika bra med ett par bitar fur. Välj bara ett träslag som tål belastningen när du vrider på rodret.

Å så ge din nya rorkult lite omtanke genom att ytbehandla den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Hybro att det duger bäst som mall.

Ser mer ut som åt mahognyhållet, är inte ek iaf.

Om du ska göra en ny:

Kärnek är hållbart och ger bra rötskydd men är ett h.....e att bearbeta.

Ytved av ek är lättare att bearbeta men inte fullt så hållbart.

Kan innehålla garvsyra som kan missfärga.

Ask är segt och hållbart och används ofta till yx- och släggskaft men måste oljas in, inte lackas eller fernissas. Kan betsas om man vill ha mörkare innan man oljar in. Oljas minst 1 gång per säsong eller vid behov.

Ene är segast men svårt att få tag på i lämpliga bitar, olja bästa ytbehandling samt svårt att få lim att bita på om det inte är en gammal bit.

Hickory är liknande ask men svårare att få tag på.

Använd polyuretanlim och plugga med dymlingar rakt igenom.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du göra något starkt, billigt, snyggt och relativt enkelt borde du kunna ta bort mittdelen som har ett hål borrat i sig och ersätta hela mitten med kvistfri furu, även delen som är tom. Det blir en snygg kontrast kulörmässigt. Limma med PU-lim, slipa ihop allt och lacka. Som påtalats är detta sannolikt mahogny; obehandlad mahogny tar stryk rätt snabbt då det kan frostspränga. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för lärorika och värdefulla svar

Jag tar dem till mig

Funderar

Öppen för att höra mer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu känns det som att jag gör en ny i fura

Tänker att jag letar rätt på riktigt senvuxet kärnvirke

Tänker att jag kan finna det i någon gammal fönster karm

Tänker jag bra?

Om jag väljer fura! Hur ska jag behandla den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara att ni ska förstå att jag har lång professionell erfarenhet av att bygga hus i trä

Att bygga i trä för marina förhållanden och krafter i samband med båtar är helt nytt för mig

Jag hyser stor respekt till era kunskaper och tar dem tacksamt till mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, furu är inte bra knappt ens kärnvirke, sen är ju valet ditt och värsta scenario är att rorkulten går av ute på sjön.

Du får göra den mycket tjockare vid uttagen för roderbladet om du ska få hållfasthet i rorkulten och den kommer att klumpig. Uttagen för roderblad= Brottanvisning (svag punkt) och det var ju där din gamla gick av.

Det finns planhyvlad ek och ask i olika tjocklek och bredd att köpa i bygghandeln, kolla på dessa träslag istället. Finns säkert de som har andra träslag också men det måste vara ett segt virke och ask är bland de segaste inhemska träslagen. Har du ett snickeri i närheten så kanske de har spillbitar och kan såga till med bandsåg om du inte har en egen.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Vill du göra något starkt, billigt, snyggt och relativt enkelt borde du kunna ta bort mittdelen som har ett hål borrat i sig och ersätta hela mitten med kvistfri furu, även delen som är tom. Det blir en snygg kontrast kulörmässigt. Limma med PU-lim, slipa ihop allt och lacka. Som påtalats är detta sannolikt mahogny; obehandlad mahogny tar stryk rätt snabbt då det kan frostspränga. 

Jag hade gjort som @Peter_K föreslog. Kommer bli bra mycket starkare än existerande konstruktion och kommer bli väldigt fint med färgskillnaderna i trät.

44809437_IMG_0385.thumb.jpeg.7feda5a4b544f14d023c6f1270387efa2.jpeg.654f4fd6097cf86b21bd8330ac618894.jpeg

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag hade gjort som @Peter_K föreslog. Kommer bli bra mycket starkare än existerande konstruktion och kommer bli väldigt fint med färgskillnaderna i trät.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Nja, furu är inte bra knappt ens kärnvirke, sen är ju valet ditt och värsta scenario är att rorkulten går av ute på sjön.

Varför är inte furu bra? Det är ju svinstarkt; man bygger ju hela hus i furu. Ek är hårdare, men furu är segare. I så här korta längder är det enkelt att hitta kvistfritt på närmaste byggvaruhus. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för din fråga angående varför fura inte är bra

Jag väntar nyfiket på att få höra från andra 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Varför är inte furu bra? Det är ju svinstarkt; man bygger ju hela hus i furu. Ek är hårdare, men furu är segare. I så här korta längder är det enkelt att hitta kvistfritt på närmaste byggvaruhus. 

12 timmar sedan skrev rodgardenfrie:

Tack för din fråga angående varför fura inte är bra

Jag väntar nyfiket på att få höra från andra 

Det är stor skillnad på en fackverkskonstruktion i ett hus eller en målad fasad och en rorkult på en båt men som jag skrivit innan det är upp till var och en att använda vilket material ni vill. Frågar man efter råd så ger jag råd utifrån min synpunkt och jag skulle aldrig en kunna tänka mig att ha något på en båt tillverkat av furu och speciellt inte sånt virke de säljer på "bygghandeln" idag.

Det är bara att googla på de olika träslagen och "lämpligt träslag till rorkult" så får ni säkert fram mer fakta, för det jag skriver är ju tydligen inte trovärdigt...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Det är stor skillnad på en fackverkskonstruktion i ett hus eller en målad fasad och en rorkult på en båt men som jag skrivit innan det är upp till var och en att använda vilket material ni vill.

Det var ju inte svar på frågan… alls, faktiskt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...