Jump to content
Tuesday 20 August 2019
Blasfisk

Identifiera båt

Recommended Posts

Hej!!

Jag håller på att sälja en husbuss och blivit erbjuden en Ockelbo DC21 i byte 82:a med en Mercury 100hk utombordare. Infon jag fått är att den är varvsombyggd. Har sökt lite på Ockelbo DC21 och denna liknar ju en DC21 men skrovet ser annorlunda ut även fördäcket skiljer. Är det någon som kan hjälpa mig att få fram vad detta är för något och vad den kan vara värd. Detta skulle bli min första båt i såfall o man är ju lättast att föra bakom ljuset när man inget vet.. 

 

Mvh

Petri

Ja användarnamet är knepigt men Petri, Petri Järvi & Sture Stelben var tydligen redan tagna :D

 

Båt1.jpg

Båt 2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämligen vanligt att folk påstår att deras "okända" båtar är något annat mer värdefullt. Det där är verkligen inte en Ockelbo DC21, vad det är har jag ingen aning om, kan ju vara fin för det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Olten:

Tämligen vanligt att folk påstår att deras "okända" båtar är något annat mer värdefullt. Det där är verkligen inte en Ockelbo DC21, vad det är har jag ingen aning om, kan ju vara fin för det.

Bilderna jag sett så ser den fin ut men det är ju lite som att jämföra Dacia och Mercedes. En samma årsmodell samma utrustning väldig skillnad i kvalite och pris. Jag har försökt titta men som okunnig på området, vad skall man sätta för prislapp på en sån här no-name båt Motorn är en 100hk Mercury från -83

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Blasfisk:

Bilderna jag sett så ser den fin ut men det är ju lite som att jämföra Dacia och Mercedes. En samma årsmodell samma utrustning väldig skillnad i kvalite och pris. Jag har försökt titta men som okunnig på området, vad skall man sätta för prislapp på en sån här no-name båt Motorn är en 100hk Mercury från -83

 

 

 

Den är värd mindre än vad ett nytt kapell av bra kvalitet kostar. 

Gissningsvis 10-15 tusen om allt funkar. 

(Kapellet är ju uppenbarligen slut isf,) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev coppertail:

 

Den är värd mindre än vad ett nytt kapell av bra kvalitet kostar. 

Gissningsvis 10-15 tusen om allt funkar. 

(Kapellet är ju uppenbarligen slut isf,) 

Jag har inga invändningar mot värderingen av båten men så mycket behöver man inte betala för ett nytt kapell. Det befintliga kapellet ser för övrigt hemgjort ut. Väldigt dålig passform.

 

I alla händelser inte mer än fyrsiffrigt för ett nytt kapell i drn storleken. Och som tidigare inlägg. Ingen Ockelbo DC21.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Härligt jag tackar er för input, 10-15000kr, att det inte är en DC21 har jag förstått, intressant att se vad säljaren säger om dettta, om han blivit dragen vid näsan eller om det är han som försöker trixa lite..

 

Mvh

Petri

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Bernte-AQ:

Vist kan det vara en DC 21 utan ha blivit tillverkad av Ockelbo.

 

/B

 

Tycker den ser väldigt liten ut för att vara över 20 fot. 

Men visst, kameran kan ljuga. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Bernte-AQ:

Vist kan det vara en DC 21 utan ha blivit tillverkad av Ockelbo.

 

/B

Ja fast nu påstår säljaren att det är en Ockelbo DC21

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det räcker ju att bildsöka på Ockelbo DC21 för att se att skrovet ser totalt annorlunda ut. Överbyggnaden är däremot lite lik, så kanske har säljaren (eller nån tidigare) bara kollat lite för dåligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan nog stryka både Ockelbo och Nora från listan,har ingen aning om vad detta är men habegäret från min sida är inte stort,men smaken är som bekant olika.

Finns det inget från insidan som kan ge en hint,hur ser aktern ut,motorbrunn? bracket?

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev trucker1:

Du kan nog stryka både Ockelbo och Nora från listan,har ingen aning om vad detta är men habegäret från min sida är inte stort,men smaken är som bekant olika.

Finns det inget från insidan som kan ge en hint,hur ser aktern ut,motorbrunn? bracket?

Ja så är det nog. Säljaren vill byta den mot min husbuss. Hade det varit en Ockelbo hade ju priset vara i samma härad iaf. Han påstår även att den är ombygg så bracket finns inte utan "brunn" är ditbyggd på varv...  

båt3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Blasfisk:

Ja så är det nog. Säljaren vill byta den mot min husbuss. Hade det varit en Ockelbo hade ju priset vara i samma härad iaf. Han påstår även att den är ombygg så bracket finns inte utan "brunn" är ditbyggd på varv...  

båt3.jpg

Detta är ingen Ockelbo DC 21 så är det och det är heller inget från klassiska Ockelbo. Men i slutet av produktionen 84-86 ägdes tillverkningen av ett riskkapitalbolag, och då köptes ett antal modeller in från bla Polen, som man döpte till Ockelbo. Sett några märkliga konstruktioner på blocket under åren. Finns någon 30 fotare tror de hette lasall eller något sådant som döptes till Ockelbo. Detta kan ju vara någon hybrid som köptes in i slutet av eran. Men en klassisk Ockelbo är det inte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev trucker1:

Du kan nog stryka både Ockelbo och Nora från listan,har ingen aning om vad detta är men habegäret från min sida är inte stort,men smaken är som bekant olika.

Finns det inget från insidan som kan ge en hint,hur ser aktern ut,motorbrunn? bracket?

Vad är skillnaden från en Nora? Tycker den ser väldigt lik ut jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Pilletant447:

Vad är skillnaden från en Nora? Tycker den ser väldigt lik ut jag.

Kolla på skrovet ,finns inga likheter alls

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev trucker1:

Kolla på skrovet ,finns inga likheter alls

 

Nä det stämmer nu när jag tittar närmare. 

Det var vecket/steglisten mitt i fribordet som såg lite Norish ut vid en snabb anblick. 

Men på Noran går det ju ända upp i däck framme vid bogen. 

 

Men jag tror 17 fot är närmare sanningen storleksmässigt? Skulle vara intressant med lite mått på skapelsen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt säljaren är det en O DC21 han har presenterat den med 6,5x2,5m 1080kg ink motor. Jag har ifrågasatt med eran hjälp, han hävdar betsämt att det är vadhan säger det är. Han har även skickat med ett O DC21 test för att bevisa hur bra den är. 

 

Edited by Blasfisk
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Blasfisk:

Enligt säljaren är det en O DC21 han har presenterat den med 6,5x2,5m 1080kg ink motor. Jag har ifrågasatt med eran hjälp, han hävdar betsämt att det är vadhan säger det är. Han har även skickat med ett O DC21 test för att bevisa hur bra den är. 

 

 

Skicka denna länk till honom, Livet ombord

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Blasfisk:

Den har han skickat till mig :D

 

Om han inte kan se att det är helt olika skrov så måste han vara synskadad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker att skrovet ser ut som en Triss 57, dock är 57:an en ht vilket denna inte är så det är en slamkrypare tror jag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy