Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min gamla SABB HG (8hp) har två mätare, vattentemp och oljetryck. Jag får inga värden från dessa. Därför har jag testat dom hemma och när jag slår på 12volt så reagerar mätarna, vilket bär innebära att själva mätarna fungerar.

 

Nu, om jag till mätaren för vattentemp sätter 12v till +, minus från samma källa och en givarkabel från mätarstiftet till givaren (se foto) och kör en hårtork på givaren så får jag ingen reagens på mätaren.

 

Min fråga är: Kan jag testa själva givaren på annat sätt, typ via OHM eller liknande på multimetern?

Multimeter mellan + och minus = 13,02V

Multimeter mellan - och givar = 9,66V

Multimeter mellan + och givare = 3,357 volt.

(Jag har för mig att givaren skall släppa igenom mer "-" när temperaturen på kylvattnet höjs.

 

Likaså, kan jag på något sätt testa oljetrycksgivaren hemma (se bild)? Det är en "burk" som mäter trycket...

 

Vore väldigt tacksam för hjälp

Med vänliga hälsningar

20190723_160134.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sådana här givare brukar vara resistiva, det vill säga ha ett motstånd som förändras med tempen eller trycket. De enklaste oljetrycksgvigarna är "digitala" tänder bara en kontrollampa när trycket sjunker under en viss nivå.

Alltså dessa fungerar som en strömbrytare.

 

Ohm mät, alltså mät resistansen!

koppla multimetern som är inställd på motståndsmätning med ena mätkabeln till anslutningen på tempgivaren, den andra till godset, värm med varmluftspistol och se om värdet förändras. Det är vanligt på Europeiska motorer att dessa givare har en resistans på omkring 0-180 ohm.

 

Oljetrycksgivaten skall ge noll ohm i vila, och oändligt antal ohm (avbrott) när trycket är det rätta.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack så mycket för svar. Har pluggat in givaren enligt fotot nedan. Är det ok? Har inte kört värme på givaren ännu...

20190723_163841.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vars två givare. Det t.h. är defintivt en oljetrycksgivaren. +12 V ska som du beskrivit kopplas till instrumentet. Minus skall kopplas till gods på givarna. Sedan skall en ledning kopplas från givarens utgång till instrumentets givaringång. Sannolikt mäter instrumenten den ström som passerar genom givaren. För att detta skall funka måste resistansen sjunka med ökande mätvärde, temp resp. tryck. Tempgivaren är enkel att kolla på det sätt George_ohm beskrivit. Oljetryckmätaren fodrar att du kan trycksätta den, vilket kanske går med t.ex. en cykelpump. Jag tror dock inte att tryckgivarens resistans är "oändlig" i trycklöst tillstånd. Men jag har ett minne av att Nollpunkten ligger en bit upp på instrumentskalan och att visarnålen hoppar dit då tändningen slås på. Jag skulle därför anta att en givare med mycket hög resistans är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Broadsword:

Hej och tack så mycket för svar. Har pluggat in givaren enligt fotot nedan. Är det ok? Har inte kört värme på givaren ännu...

20190723_163841.jpg

Helt riktigt!

Jag kan tänka mig att resistansen ökar med värme, men vissa givare kan vara tvärtom.

Du kan ju sätta en slangklämma om gängorna och fästa krokodilklämman i den så slipper du bränna fingrarna, istället för varmluftspistol kan du lägga det hela i en kastrull med vatten på spisen.

 

Den andra givaren är sannolikt en oljetrycksgivate från VDO, lika sannolikt en sådan som bara tänder lampan vid lågt tryck, borde ge omkring 0 ohm nu när du har den i handen. Det finns en liknande med två anslutningar, den ena till kontrollapparat den andra till ett instrument.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack igen, lyckades få igång tempmätaren när jag jordade den emot samma aggregat som ger strömmen. Funkar perfekt, gäller bara att se till att koppla rätt i båten...

20190723_173740.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

istället för varmluftspistol kan du lägga det hela i en kastrull med vatten på spisen.

Bra idé men är alla givare vattentäta på utsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Helt riktigt!

Jag kan tänka mig att resistansen ökar med värme, men vissa givare kan vara tvärtom.

Du kan ju sätta en slangklämma om gängorna och fästa krokodilklämman i den så slipper du bränna fingrarna, istället för varmluftspistol kan du lägga det hela i en kastrull med vatten på spisen.

 

Den andra givaren är sannolikt en oljetrycksgivate från VDO, lika sannolikt en sådan som bara tänder lampan vid lågt tryck, borde ge omkring 0 ohm nu när du har den i handen. Det finns en liknande med två anslutningar, den ena till kontrollapparat den andra till ett instrument.

Tror inte det är så. En oljetrycksswitch brukar se ut som tempgivaren ingefär, Betydligt mindre än givaren och med en klen gänga och hål i mitten, så detta är utan tvekan en tryckgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temp.givare brukar vara ett NTC- motstånd dvs mindre motstånd när blir varmare. Kommer inte ihåg riktigt men tor det antigen ligger typ 200 - 0 ohm men det kan vara 2-400 ohm.

Oljetrycket har liknande funktion, typiskt 0-200 ohm.

Temp.givaren är enkel enkel att kolla i en kastrull tex.

Oljetrycksgivaren kan man kolla om man har tillgång till tryckluft. En enkel 12V kompressor funkar.

Omvänt kan man kolla instrumenten med en potentiometer tex 470 ohm men helst trådlindad, effekten kan var mer än en Watt. Jag brukar i stället ha några fasta motstånd, 5W.

Men börja med att kortsluta ingången på instrumenten för att se om det blir någon reaktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev bhemac:

Temp.givare brukar vara ett NTC- motstånd dvs mindre motstånd när blir varmare. Kommer inte ihåg riktigt men tor det antigen ligger typ 200 - 0 ohm men det kan vara 2-400 ohm.

Oljetrycket har liknande funktion, typiskt 0-200 ohm.

Temp.givaren är enkel enkel att kolla i en kastrull tex.

Oljetrycksgivaren kan man kolla om man har tillgång till tryckluft. En enkel 12V kompressor funkar.

Omvänt kan man kolla instrumenten med en potentiometer tex 470 ohm men helst trådlindad, effekten kan var mer än en Watt. Jag brukar i stället ha några fasta motstånd, 5W.

Men börja med att kortsluta ingången på instrumenten för att se om det blir någon reaktion.

Hej och tack för svar.

 

Om jag skall använda min kompressor för att kolla oljetrycksgivaren. Hur mycket vågar jag släppa på in i mätarens "ingång"? Full fräs?

 

Som du ser på min första bild så är den ganska rostig i anslutningen mellan adapter och givare gentemot motorblocket.

 

Jag förstår tyvärr inte riktigt proceduren att kortsluta ingången på instrumentet...jag kan förstå lite av grejen att köra tryckluft i "burken" men är ändå väldigt osäker.

 

Jag är ändå väldigt tacksam för era råd och hoppas ni orkar förklara närmare. Jag har tack vare er fått igång vattentemp-mätaren. Nu återstår "bara" oljetrycks-dito.

 

Nämnas bör att o-ringen kring anslutningen till motorblocket är ganska skadad, som synes på bilden. Jag vet inte om det kan orsaka att jag inte får utslag när den sitter i båten...

 

Med vänliga hälsningar

20190723_160134.jpg

Redigerad av Broadsword

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O-ringen bör du byta. Men det värsta som kan hända är att det läcker lite olja här, utan givare läcker det mycket olja... 

Med blåspostolen kan du försiktigt trycksätta givaren, om du håller den i handen. Mär samtidigt med ohmmetern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

Tror inte det är så. En oljetrycksswitch brukar se ut som tempgivaren ingefär, Betydligt mindre än givaren och med en klen gänga och hål i mitten, så detta är utan tvekan en tryckgivare.

Kan vara så men jag har likadana liggandes i verkstaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Broadsword:

Jag förstår tyvärr inte riktigt proceduren att kortsluta ingången på instrumentet...j

Får du ingen reaktion hos instrumentet så är det antagligen dött.

En tryckgivare ska tåla 6-8 bar som man brukar hå. Men börja att blåsa lite försiktigt med en blåspistol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycksgivaren är kanske inte original, typiskt VDO, så har dem en adapter påskuvad på gängorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Oljetrycksgivaren är kanske inte original, typiskt VDO, så har dem en adapter påskuvad på gängorna. 

Ha ha, ja, mätarutbudet är en djungel.

 

Jag har en kompressor ståendes så jag får väl ta mod till mig och testa...

 

Jag är verkligen tacksam för all hjälp ni ger mig! Jag önskar jag kunde lära mig att använda ohm-delen av min multimeter. Idag klarar jag att mäta volt och att mäta "summerljudet" mellan två delar.

 

Hur är det? Om jag mäter i bägge ändar av en 10cm kabel som är hel, skall det då vara "1" eller något annat?

 

P.S O-ringen finns hemma hos båthandlaren här. Så den skall bytas som du säger. Tack för skarpa ögon 😉

 

MVH

Redigerad av Broadsword

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Broadsword:

Hur är det? Om jag mäter i bägge ändar av en 10cm kabel som är hel, skall det då vara "1" eller något annat?

 

0 dvs inget motstånd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O ohm... 

Någon liten missvisning kan man dock räkna med på billiga instrument utan justeringsmöjlighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

0 dvs inget motstånd

Om jag kopplar in en lampa som är tänd så är det fortfarande 0? (Sluten krets?)

 

Om lampan är inkopplad men släckt, så är ohmtalet 1?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Broadsword:

Om jag kopplar in en lampa som är tänd så är det fortfarande 0? (Sluten krets?)

 

Nej så får du inte göra! Ohm mäter man bara i kretsar uta ström.

Mäter du bara på lampan får du några ohm, färre ju starkare lampan är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raderat OT.

Trådens ämne och detta med "otrevlig" ton...

Tänk på det.

 

Trevlig sommar! 😎

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Nej så får du inte göra! Ohm mäter man bara i kretsar uta ström.

Mäter du bara på lampan får du några ohm, färre ju starkare lampan är.

Tack snälla för hjälp.

 

Jag lovar lära mig mer om hur jag använder min multimeter.

 

Min SABB har/behöver egentligen inget elsystem. En startmotor och generator är kopplad vilket gör motorn till en SABB HG. Själva mätarna är ju lite överkurs men jag anser det roligt att få dom att fungera. Motorn var under vatten för några år sedan hos tidigare ägare så nu gäller att få allt att fungera igen.

 

Själva motorn verkar vara en "fredagsmotor" den startar omedelbart vare sig det är manuell vev eller via startmotor så förhoppningarna är goda.

 

Som sagt, tack för visa ord.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...