Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Brunnsviken

Ersättning för bensin etc vid garantiservice?

Rekommendera Poster

45 minutes ago, raol said:

Men nog måste det vara leverantören/tillverkaren som ska ersätta kunden om det är tillverkningsfel som i det här fallet. Kunden ska väl hållas mer eller mindre skadeslös. Företaget som säljer är bara en mellanhand och ska fakturera vidare uppåt. Om det inte funkar så är det stor skandal. Förutsatt att det funkar så ser jag inget skäl att neka ersättning för bränsle och andra omkostnader i samband med transporten.

 

 

Tack raol, det känns som att du är inne på mitt ungefärliga resonemang.

 

Sen kan man i och för sig undra vad som händer om den där vidarefaktureringen INTE funkar som den ska, ska jag ta kostnadssmällen för att tillverkaren beter sig illa? Enligt KkL ska jag nog inte det, men då är vi tillbaka på den här smidighetsprincipen etc etc. Smidigast för återförsäljaren är ju att jag inte hävdar min rätt, så slipper de administrationen med vidarefaktureringen. Surt för mig med utläggen däremot.

 

Vissa av er kanske tycker en tusenlapp är skitpapper i sammanhanget men de pengarna kan jag använda till något roligare/bättre. Till exempel till märkesservicen på motorn som kostar runt 4 500 per år, men återförsäljaren kanske inte bryr sig om jag gör servicen där eller nån annan stans, vad vet jag..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Vissa av er kanske tycker en tusenlapp är skitpapper i sammanhanget men de pengarna kan jag använda till något roligare/bättre. 

 

Det var ju 600 kr i första inlägget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minutes ago, Kane said:

 

Det var ju 600 kr i första inlägget?

 

Ja, tills jag under diskussionen här insåg att jag måste ordna skjuts/taxi till och från verkstaden också. Det är enkelt 600 kr till t/r, om man nu ska räkna direkta extrakostnader. Visst, kan försöka ringa runt och fråga nån vän om de kan ta ledigt från jobbet för att skjutsa, men det är de kanske inte så sugna på. Eller så kan jag åka buss/tåg/gå i totalt ca 2 timmar enkel resa. För att vara smidig mot verkstaden, så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 

Den idén är inte helt orimlig: Uber (”taxiföretaget”) tillämpar det. De är dock de enda jag känner till. KkL (och arbetslagstiftning, bl a) är annars skriven utifrån synsättet att konsumenter/arbetstagare svagare än företag och därmed skyddas. Om det är rätt eller fel i praktiken tänker jag nog inte debattera här. Men visst är det utifrån det perspektivet tufft och svårt att vara små/enmansföretagare. I mitt specifika fall hade jag haft förståelsen för det, men återförsäljaren som jag köper av har en omsättning på över 100 MSEK (med en vinstmarginal på drygt 4% i och för sig) så det är inte en så liten verksamhet. 

 

 

Ruben, jag attackerar inte dig här, även om jag också är övertygad om att de personerna du pratar om finns. Jag resonerar fortfarande om mitt specifika fall.

 

Nej jag känner mig inte attackerad,  och attackerar absolut inte dig heller eller ditt specifika fall. Tycker bara det är intressant att ge och få olika infallsvinklar och erfarenheter av kund-företag relationer. 

Apropå det här med hur man ska förhålla sig till kunder i fråga om reklamationer är inte så enkelt som man kan tro egentligen, låt mig ge er en inblick hur det är i mitt företags fall.

Min firma är auktoriserad servicelämnare för en viss typ av större maskin av ett visst märke, maskinen kostar ny från någon miljon och uppåt beroende på utrustning.  Som avtalen är skrivna så ingår servicearna i priset upp till ett visst antal driftstimmar och en viss övre tidsgräns, sedan får kunden själv betala. Under denna tid kostar jag inget för kunden, det står tillverkaren för, bortsett från material och körtid! Detta måste jag fakturera kunden för separat tyvärr vilket inte alltid uppskattas. Det kan ibland röra sig om många mil och många timmar i bil, och fakturerar jag inte kunden hela den tiden så är det min förlust. Detsamma gäller garantiärenden och reklamationer,  tillverkaren tar då oftast bara arbetstiden och reservdelar, sedan måste jag kräva kunden på min restid separat.  Jag har även haft riktigt otrevliga diskussioner med tillverkaren,  då jag förbjuds att påtala tillverkningsbrister för kunderna, och får under inga omständigheter nämna något om fel som jag upptäcker på maskinerna just innan garantitiden går ut. Detta ska enbart påtalas tillverkaren som avgör om något ska åtgärdas eller ej.

Då slits iallafall jag mellan min lojalitet mot tillverkaren och kunden, och då jag utför arbetena under mitt egna firmanamn har jag valt att prioritera relationen mellan mitt företag och kunden. Rent krasst innebär det att jag reser i mellansverige och utför vissa reparationer och servicar på dessa maskiner helt utan kostnad för vare sig tillverkaren eller kunden, utan att kunden har en aning om det, enbart för jag vill ha ett rent samvete och en bra och nöjd kund.  Om då en av dessa kunder skulle vilja ha någon form av ersättning för tex stillestånd eller bränsle så skulle det behöva komma ur min egen ficka. Tyvärr så är det många tillverkare som begagnar sig av ett sådant beteende och jag skulle inte bli förvånad om detta även gäller båttillverkare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, Rubenjames said:

Tyvärr så är det många tillverkare som begagnar sig av ett sådant beteende och jag skulle inte bli förvånad om detta även gäller båttillverkare.

 

Inte roligt, jag visste inte att det gick till så. Hade jag fått den förklaringen levererad till mig på ett lika sakligt och trevligt sätt som du gjorde nu, så hade jag resonerat på ett annat sätt än om jag inte vetat. Jag hade nog personligen tagit hänsyn till storleken på din verksamhet också. I den här återförsäljarens fall gör de 5 MSEK i ren vinst, så att ersätta mina i sammanhanget blygsamma kostnader känns kanske inte så farligt?

 

All heder åt dig som gör en massa gratisarbete, hoppas att du får möjlighet  att dumpa den där tillverkaren någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 

Inte roligt, jag visste inte att det gick till så. Hade jag fått den förklaringen levererad till mig på ett lika sakligt och trevligt sätt som du gjorde nu, så hade jag resonerat på ett annat sätt än om jag inte vetat. Jag hade nog personligen tagit hänsyn till storleken på din verksamhet också. I den här återförsäljarens fall gör de 5 MSEK i ren vinst, så att ersätta mina i sammanhanget blygsamma kostnader känns kanske inte så farligt?

 

All heder åt dig som gör en massa gratisarbete, hoppas att du får möjlighet  att dumpa den där tillverkaren någon gång.

Absolut så är det stor skillnad på ett jätteföretag som dessutom har avans på varje försåld båt, och min mindre och personliga rörelse som mekaniker, det var bara lite info om hur det kan förhålla sig. 

I ditt specifika fall är väl summan för eventuella bränsle och taxikostnader försumbara i det stora hela för en såld ny båt, tror snarare utan att veta, att ägaren till båtföretaget vill undvika en sådan ersättning för att inte alla kunder ska begära samma sak. Kanske en fri lånebåt vore ett alternativ? Och att fråga på ett trevligt sätt ska man aldrig tveka om. 

Skulle jag sålt en ny båt till dig och jag tyckt du var en trevlig person som haft oturen att få ett inbyggt fel på båten, så skulle jag inte låta en presumtiv framtida kund bli missnöjd över en tusenlapp eller två. Men för att undvika att andra kunder med helt andra och kanske diffusa reklamationer ska begära en liknande kontant ersättning,  så kan man många gånger föredra kanske en framtida rabatt på någon service eller dylikt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev trewq:

Jag skrev tidigare en del omdömen på Tripadvisor, men märkte att samma inrättning kunde av olika människor beskrivas som kanonbra eller skandalös beroende på skribentens förväntningar och tidigare erfarenhet.

- - -

 

Jotack en del som skriver omdömen saknar helt eget omdöme.

Vi skulle besöka en relativt nyöppnad krog o läste tidigare gästers omdöme. Massvis av fyror o femmor men en etta stack ut. Korkskallen hade erkänt sin brist på omdöme i text. Krogen hade varit fullsatt (sällskapet hade inte beställt) så de hade inte blivit insläppta o då var krogen kass enligt deras uppfattning.

 

Suck, det är inte lätt att tillfredsställa alla presumtiva kunder....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden har ju svängt lite fram och tillbaka mellan jobbiga kunder och ej serviceinriktade leverantörer.

 

Det är klart att man som kund inte vill behöva drabbas ekonomiskt på grund av ett fel på en produkt man köpt. På samma sätt vill inte en återförsäljare heller drabbas och i slutändan ligger ju ansvaret (iaf moraliskt) på tillverkaren eller dennes underleverantör(er) om de tillverkat och sålt något som inte håller måttet. Frågan är vad gränsen går?

 

Låt säga att man handlar mjölk på stormarknaden 20 bilminuter bort. 1 liter av 4 visar sig vara dålig men trots besväret det innebär tror jag att de flesta varken åker tillbaka eller i så fall skulle fundera på att kräva reseersättning för det. Möjligen påpeka det vid nästa besök i affären. Visserligen småpengar jämfört med en båt men ändå en i mina ögon korrekt jämförelse.

 

Man kan också fundera lite på hur det skulle drabba oss som slutkunder om återförsäljarna och tillverkarna samt hela distributionsledet skulle vara tvungna att gardera sig för alla eventualiteter (inklusive kompensation av typen "sveda och värk"). Hur surt det än må kännas att tappa arbetstid samt slanta soppa är det kanske bättre än att prislappen på båten var 10 procent högre från första början?

 

Sedan är det sannolikt god kundvård att från återförsäljarens sida lindra obehaget genom exempelvis rabatt på nästa service eller på tillbehör då dessa oftast brukar ha betydligt högre marginaler samt ytterligare knyter kunden till återförsäljaren.

Jag har aldrig förstått ivern att sälja nytt till nya kunder på bekostnad av service till de befintliga, oavsett om det handlar om båtar, bilar eller vad det nu må vara.

 

(OT kan jag berätta att jag bytte länspumpen igår och han blev mycket glad. Och övertalade mig att sälja en ny plotter till honom inklusive montering i hans större båt samt dyka och byta en bojkätting. Att säga nej är svårt...)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad innebär en ”garantiservice”..?

Är det en reparation eller åtgärd av ett modellrelaterat problem man upptäckt, eller är det en planerad service enligt ett serviceprogram..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad innebär en ”garantiservice”..?

Är det en reparation eller åtgärd av ett modellrelaterat problem man upptäckt, eller är det en planerad service enligt ett serviceprogram..?

Kan säkert variera,  i mitt fall innebär garantiservice att det är en service som skall utföras enligt ett visst serviceprogram som ingår i priset för maskinen. Dessutom ingår vissa av tillverkaren beordrade förbättringar och uppdateringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, firefish said:

Tråden har ju svängt lite fram och tillbaka mellan jobbiga kunder och ej serviceinriktade leverantörer.

 

Verkligen. Intressant att höra bådas perspektiv, även om det mest verkar vara enmans/småföretagare i tråden. Att de har mer begränsade resurser än större verksamheter har jag verkligen förståelse för.

 

1 minute ago, firefish said:

 

Det är klart att man som kund inte vill behöva drabbas ekonomiskt på grund av ett fel på en produkt man köpt. På samma sätt vill inte en återförsäljare heller drabbas och i slutändan ligger ju ansvaret (iaf moraliskt) på tillverkaren eller dennes underleverantör(er) om de tillverkat och sålt något som inte håller måttet. Frågan är vad gränsen går?

 

Korrekt. Var den gränsen går får ytterst ARN eller en domstol avgöra i värsta fall, men KkL är ganska långtgående till konsumentens fördel.

 

1 minute ago, firefish said:

 

Låt säga att man handlar mjölk på stormarknaden 20 bilminuter bort. 1 liter av 4 visar sig vara dålig men trots besväret det innebär tror jag att de flesta varken åker tillbaka eller i så fall skulle fundera på att kräva reseersättning för det. Möjligen påpeka det vid nästa besök i affären. Visserligen småpengar jämfört med en båt men ändå en i mina ögon korrekt jämförelse.

 

Jag tycker kanske jämförelsen haltar lite, på grund av att kostnaden för mjölken i det här fallet är ungefär en hundradel av summan vi diskuterar här. Men ja, du ska kunna ta tillbaka mjölken.

 

För några år sen hade ICA-handlarna ett system där du fick 20 kr tillbaka om det visade sig att de tagit fel pris för en vara. Det var ett bra sätt att ta ansvar för små misstag, tycker jag. Jag fick nyttja det några gånger när de tagit fel betalt på extrapriser och så, men då hade jag gångavstånd till affären också. Hade det varit 20 min bort med bil hade jag nog inte orkat bry mig.

 

1 minute ago, firefish said:

 

Man kan också fundera lite på hur det skulle drabba oss som slutkunder om återförsäljarna och tillverkarna samt hela distributionsledet skulle vara tvungna att gardera sig för alla eventualiteter (inklusive kompensation av typen "sveda och värk"). Hur surt det än må kännas att tappa arbetstid samt slanta soppa är det kanske bättre än att prislappen på båten var 10 procent högre från första början?

 

Exakt så ska det funka egentligen. Om du som företagare säljer till privatpersoner snarare än andra företag så måste du förhålla dig till KkL som är tvingande till konsumentens fördel. Att gardera sig är samma sak som försäkring: antingen sätter du av lite pengar hela tiden, eller så slantar du upp när det väl behövs. Vad som är företagsekonomiskt smartast lämnar jag nog upp till var och en, för det är inte självklart.

 

1 minute ago, firefish said:

 

Sedan är det sannolikt god kundvård att från återförsäljarens sida lindra obehaget genom exempelvis rabatt på nästa service eller på tillbehör då dessa oftast brukar ha betydligt högre marginaler samt ytterligare knyter kunden till återförsäljaren.

 

Det är väl så jag hoppas att det funkar. Gungor och karuseller. Se kundrelationen i det långa perspektivet.

 

1 minute ago, firefish said:

Jag har aldrig förstått ivern att sälja nytt till nya kunder på bekostnad av service till de befintliga, oavsett om det handlar om båtar, bilar eller vad det nu må vara.

 

I ett lite större företag tror jag tyvärr det handlar om hur du utvärderas. Säljer du mycket nytt? Kanon! Bonus! Hjälper du existerande kunder? Syns inte i siffrorna.. I de fallen är det ledningen som styr fel. Väldigt många bolag funkar så, tyvärr.

 

1 minute ago, firefish said:

 

(OT kan jag berätta att jag bytte länspumpen igår och han blev mycket glad. Och övertalade mig att sälja en ny plotter till honom inklusive montering i hans större båt samt dyka och byta en bojkätting. Att säga nej är svårt...)

 

Se där! En lojal, om än jobbig, kund. Grattis 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lägger till svaret frå Rubenjames så blir det mindre förvirring.

 

21 minuter sedan skrev Rubenjames:

Kan säkert variera,  i mitt fall innebär garantiservice att det är en service som skall utföras enligt ett visst serviceprogram som ingår i priset för maskinen. Dessutom ingår vissa av tillverkaren beordrade förbättringar och uppdateringar.

 

Då känns det solklart för mig att du själv står för transportkostnaden.

 

Det finns väl två alternativ egentligen;

  1. Du struntar i att göra garantiservicen, men vill att säljaren fixar felet. Då kan du begära ersättning för transport mm.
  2. Du väljer att genomföra garantiservicen och samtidigt passar säljaren på att fixa felet på båten. Då kan du knappast kräva ersättning för transport mm. Service är ju något som är frivilligt att låta genomföra, inget fel på varan.
Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, Peter_K said:

Vad innebär en ”garantiservice”..?

Är det en reparation eller åtgärd av ett modellrelaterat problem man upptäckt, eller är det en planerad service enligt ett serviceprogram..?

 

Åtgärd av modellrelaterat problem. Att det var det fick jag i och för sig inte reda på förrän jag kontaktat återförsäljaren några gånger och klagat över att båten tar in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Mackey said:

Då känns det solklart för mig att du själv står för transportkostnaden.

 

Det finns väl två alternativ egentligen;

  1. Du struntar i att göra garantiservicen, men vill att säljaren fixar felet. Då kan du begära ersättning för transport mm.
  2. Du väljer att genomföra garantiservicen och samtidigt passar säljaren på att fixa felet på båten. Då kan du knappast kräva ersättning för transport mm. Service är ju något som är frivilligt att låta genomföra, inget fel på varan.

 

Inser att jag nog använt ordet ”garantiservice” fel, se mitt svar till Peter_K. Det enda som ska åtgärdas är felet, dvs att båten tar in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant - om det är en planerad service enligt ett intervall som var känt vid köpet av båten har jag svårt att se att man skulle få ersättning för kringkostnader. 

Jag hade nog inte ens tänkt tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 

Åtgärd av modellrelaterat problem. Att det var det fick jag i och för sig inte reda på förrän jag kontaktat återförsäljaren några gånger och klagat över att båten tar in vatten.

Inte lika solklart, eller jo.

Borde vara solklart att få ersättning eftersom det bara gäller fel på varan.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

Inte lika solklart, eller jo.

Borde vara solklart att få ersättning eftersom det bara gäller fel på varan.

Instämmer här; då är det inte service utan reparation.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt konsumentköplagen ingår en köpare ett avtal med en säljare, i detta fall en båtköpare som ingår ett avtal med en återförsäljare av en båt. Det är också till denna åf som köparen ska ställa eventuella garantianspråk (alltså inte med tillverkaren).

 

I motorcykelsvängen är det ganska många som gått på en mina när det köpt en hoj utomlands (eller via utlandet) i vad som brukar kallas gråimport. Döm om deras missnöje när de varken får info om (eller kan ta del av) kampanjer och återkallelser utan blir hänvisade till återförsäljaren (som kanske är i Spanien eller Grekland). Undantaget är ju de märken som erbjuder europagaranti eller liknande.

 

Låt säga att en köpare i Haparanda handlar en båt i Ystad, är det då handlarens ansvar att betala alla omkostnader som säljaren har vid ett eventuellt garantiärende? Och vad händer om båten, under garantitiden, exporteras till Långtbortistan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev firefish:

Låt säga att en köpare i Haparanda handlar en båt i Ystad, är det då handlarens ansvar att betala alla omkostnader som säljaren har vid ett eventuellt garantiärende?

Jo så är det nog dessvärre. Det är troligen en miss i lagstiftningen.

Kanske finns det någon del i lagen som begränsar säljarens ansvar för orimligt långa och dyra resor för att få felet åtgärdat. Ofta kan det ju gå att få hjälp närmare än i Ystad om man bor i Haparanda så då kan säljaren be en annan företagare om hjälp för att hålla kostnaderna nere.

 

Grundtanken är ju att varan ska vara felfri så egentligen borde det inte finnas ett problem.

 

53 minuter sedan skrev firefish:

Och vad händer om båten, under garantitiden, exporteras till Långtbortistan?

Garanti är något som är frivilligt och behöver inte följa med varan. Villkoren i en garanti kan mycket väl vara att köparen ska lämna varan till säljaren utan ersättning.

 

Hur det är med konsumentköplagen vet jag inte, kanske gäller den bara den ursprungliga köparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-15 vid 08:30 skrev Brunnsviken:

Min motorbåt ska snart in på garantiservice för att åtgärda vissa barnsjukdomar med modellen. Inget som väsentligt påverkar möjligheten att använda båten, men har bekräftats som fel av tillverkaren (tar in lite vatten i durken via självlänsen när man går ner från plan, länsas sedan ut efter någon minut men fötter och packning kan bli blöta). Skulle ha fixats vid årsservicen förra hösten men då hade de inte fått delarna från tillverkaren. Nu skulle väl detta kunna vänta tills höstservicen men jag vill ha det gjort. Återförsäljaren ligger ca 15 Nm bort enkel resa sjövägen och det går alltså åt en del bensin för att ta sig dit tur/retur.

 

Enligt Konsumentköplagen KAN man ha rätt till ersättning (skadestånd) för utgifter i samband med felet, ”till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad” https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

 

15 Nm t/r med ca 1,2 l/Nm är ändå över 600 kr med ett sjötappspris på 17 kr/l. Hur har ni andra resonerat i liknande situationer? Har ni begärt de pengarna i ersättning av återförsäljaren?

 

Orka vara sosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
55 minutes ago, Ahmed said:

Orka vara sosse

 

😂

 

Fast jag förstår att det inte bekommer dig som kör på skattefri diesel och driver 12 företag.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, alla ni som undrade hur snålfan (jag) gjorde till slut. Jo - jag glömde ta upp det där med bensinen och allt för verkstadskillen var så trevlig. Jag njöt av turen en fin sommardag istället.

 

(Tyvärr funkade inte den fix som skedde på besöket pga att tillverkaren förordat användning av lim istället för svets. Men nu får det permanenta fixandet vänta tills motorservicen i höst)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info!

Det var ju bra att det blev en fin tur i alla fall...

Hoppas du och alla andra får många sådana sommaren 2019.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...