Jump to content
Tuesday 20 August 2019
AdrJar

Ro över Atlanten

Recommended Posts

Jag har inga som helst erfarenheter av utmaningar utav denna klass. Jag söker någon eller några som kan ge mig information om något sådant är möjligt.

Hälsningar, 

Adrian

Eftersom det har gjorts, så är det åtminstone möjligt...

Blir väl att dra in årorna, när det stormar och krypa in i kupan likt Yrvind.

Jag tycker det låter som ett bra förslag till ett utdraget nautiskt suicidium. Det lär vara snabbare, effektivare och mindre smärtfritt att dränka sig.

Men det är ju klart att det är väl alltid några som lyckas ro hela vägen och verkligen komma fram.

Själv har jag planer på att krypa genom Sahara, men det är klart, att ro över Atlanten kan ju vara ett alternativ.

• Haha 1

Jag skulle gärna ro runt den svenska kusten om jag hade ledigt en hel sommar. Då helst i en långfärdsroddbåt med ruff och lite kul elektronik. Fördelen med roddbåt framför segelbåt är att djupgåendet är obefintligt, och man kan lätt och snabbt ta skydd på land (dra upp båten) om vädret skulle bli otäckt. Det är också lättare att planera rutter eftersom man rör sig ungefär lika snabbt oberoende av vindstyrka och vindriktning. Jag gillar också att ro, och rodde gärna vår öppna motorbåt som vi hade när jag var i tonåren, trots 30 hk utombordare baktill.

9 timmar sedan skrev raol:

Fördelen med roddbåt framför segelbåt är att djupgåendet är obefintligt, och man kan lätt och snabbt ta skydd på land (dra upp båten) om vädret skulle bli otäckt.

Det finns ju en otrevlig sanning - "Det farligaste på havet - det är land"

Posted (edited)

Resan slutade dock i förtid - tror det var i Köpenhamn

Edited by toaen

Så förutom tappade containrar, övergivna båtar på drift, fiskebåtar utan AIS och annat bråte, så måste man hålla koll på roddbåtar visuellt? Syns en roddbåt på radarn?

2 timmar sedan skrev OceanAnkan:

Så förutom tappade containrar, övergivna båtar på drift, fiskebåtar utan AIS och annat bråte, så måste man hålla koll på roddbåtar visuellt? Syns en roddbåt på radarn?

Gissningsvis har klokare atlantroddare både passiv och aktiv radarreflektor ombord, plus radarlarm och AIS.

2019-03-15 vid 15:59 skrev Georg_Ohm:

Jag tycker det låter som ett bra förslag till ett utdraget nautiskt suicidium. Det lär vara snabbare, effektivare och mindre smärtfritt att dränka sig.

Men det är ju klart att det är väl alltid några som lyckas ro hela vägen och verkligen komma fram.

Jaaa...  Det var ju någon som skulle ro över engelska kanalen. Skymtade land, då han plötsligt ropade ut i radion.

Nu orkar jag inte längre, så jag vänder om...

Kanske inte är ett alternativ i det här fallet.

.

1 timme sedan skrev raol:

Gissningsvis har klokare atlantroddare både passiv och aktiv radarreflektor ombord, plus radarlarm och AIS.

Det kan man hoppas, annars är Atlanten fylld med "skräp" som rymden är kring vår planet. 

Skräpet i rymden går att spåra, var lite osäker om dessa roddare kunde ses på samma vis:)