Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Caribic410

Vilken drönare

Rekommendera Poster

Att flyga drake är en konst och dessa franska drakar kanske man skulle ha ombord och släppa upp om det blir för närgångna drönare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har precis köpt ett billigt parti på 40 st drakar

Kinesiska antar jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev per_62:

Att flyga drake är en konst och dessa franska drakar kanske man skulle ha ombord och släppa upp om det blir för närgångna drönare.

 

 

Hahahaaaa haa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bhemac:

Kinesiska antar jag

Absolut!

Kineserna utvecklade drakflygningskonsten för flera tusen år sedan så det är endast kinesiska drakar som duger.

 

Tillägg: Dom där drakarna per_62 trollade fram var rätt bra också.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Botved:

Jag har i somras blivit så jäv.......a trött på drönarsurr i naturhamnar så jag funderat på lämpligt skjutjärn för att få ner dom. Borde vara rätt lätta att träffa när dom står stilla ;). Gummibåtar som far omkring är plötsligt rätt trivsamma att titta på. Nej då, så allvarligt är det inte men stundtals ett jävla liv. Hur tänker ni använda dom, vad har man dom till? Jag har varit sugen på radiostyrd båt men är rädd att störa båtgrannar med "leksaken".

Köp två radiostyrda segelbåtar så kan ni tävla mot varandra, mycket kul och avkopplande och jag kan garantera att de små hornen i pannan växer.post-10016814-1394236809,735_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev pseudonym:

Köp två radiostyrda segelbåtar så kan ni tävla mot varandra, mycket kul och avkopplande och jag kan garantera att de små hornen i pannan växer.post-10016814-1394236809,735_thumb.jpg

En kompis har byggt ett gäng såna. Grymt fina men blir rätt otympliga att ha med sig. Dom e ju ca 1m långa.. tar en del plats.

Sen vill man ju inte reta upp nån, okynnes, förståss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Kineserna utvecklade drakflygningskonsten för flera tusen år

Så även krutet....

 

28 minuter sedan skrev pseudonym:

Köp två radiostyrda segelbåtar så kan ni tävla mot varandra,

För enkelt, de brukar stå på min brygga. Men så behövde den ena lätta på trycket  så gentleman nr två fick hand om båda R/C-kontrollerna och försökte då tävla mot sig själv. Det körde liksom ihop sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Caribic410:

En kompis har byggt ett gäng såna. Grymt fina men blir rätt otympliga att ha med sig. Dom e ju ca 1m långa.. tar en del plats.

Sen vill man ju inte reta upp nån, okynnes, förståss.

Den här modellen heter Micro Magic och är bara 53 cm lång och 98 hög och väger 950 gr.

En annan populär modell är DragonForce 65, och kostar runt 1500:-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gillar att kappsegla med R/C båtar så är det DragonForce 65 som gäller (2016, 12000 sålda).

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev per_62:

Om man gillar att kappsegla med R/C båtar så är det DragonForce 65 som gäller (2016, 12000 sålda).

Jag har en DF65 och en IOM ”international one metre”.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drake är ju rätt ballt faktiskt. Har någon gång mött seglare med drakar eller snarare en drake uppe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Botved:

Drake är ju rätt ballt faktiskt.

Miljövänligt både globalt och lokalt också, inga batterier, lite material och väldigt lite störande ljud.

 

För många år sedan lyckades jag och en kompis störa med våra drakar. En rätt sen kväll flög vi med flera hundra meter lång fisklina och den gick av. Vi hittade inte linan i skymningen, men det gjorde flera sommargäster morgonen där på när de trasslade in sig eller fick en sträckt lina över halsen vid morgonpromenaden eller på väg till morgondoppet.

 

De trodde vi lagt ut och spänt upp fiskelinan som ett pojkstreck och var väldigt arga.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drakar är ganska häftigt, vi byggde lite olika och testade, har någon bok av Poul Henningsen (PH-lampan mm).

En drake satte vi i kraftledningen i Trollhättan, tyvärr en av de bästa, drakarna alltså. I sex knop flög de med så fint.

Livbåtsradion hade en drake för att få upp antennen så det provade vi en sådan där fyrkantig drake och 30m tunn metalltråd. Långt från all störande bebyggelse kunde man höra mängder med trafik från jordens alla hörn.

Tur att det inte var de vi satte in kraftledningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån gång i slutet på 60- början 70- talet fanns det en variant ihålig "flygplanskropp" som var ca 20cm lång men någon form av stjärtfena.

Feamvingarna monterades på ståltrådar så att dom kunde rotera av vinden. Den (draken) funkade klockrent och man hade sjukt bra kontroll. Ju högre man kom, desto mer det blåste, desto starkare lyftkraft. Vet inte hur högt upp jag fick den men en hyfsat blåsig dag fick jag binda ihop alla fiskelinerullar plus alla andra tunna snören jag hade. Och den orkade hålla allt i luften trots sin litenhet.

Minns inte vad konstruktionen hette. Letade i en del butiker, när mina barn var små, men hittade inte.

Den gav ifs ifrån sig en del ljud av vingrotationen, som en drönare ungefär, så 20-30 meter upp hördes den inte längre.

Minns att min pappa satte dit vingarna.. å vi testade den förgäves, funkade inte alls å farsan sa att han förstod ju att det var en dålig "bluff"- konstruktion. Det var "lärpengar" jag hade pantat en dj massa tomflaskor, sålt blommer å lagt säkert 6månaders veckopeng på den.

Sen upptäckte jag att om man inte tryckte vingarna ända in mot "flygkroppen" utan emot några metallkulor som satt på ståltrådarna, så kunde vingarna rotera väldigt lätt.. testade och den fungerade fantastiskt...

Minns inte var den blev av, misstänker att jag byggde om den, sålde drn, bytte mot nåt.. ?

Vore kul om nån vet/känner igen tingesten och kanske vet vad den heter.. har för mej "kroppen" var orange/röd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Nån gång i slutet på 60- början 70- talet fanns det en variant ihålig "flygplanskropp" som var ca 20cm lång men någon form av stjärtfena.

Feamvingarna monterades på ståltrådar så att dom kunde rotera av vinden. Den (draken) funkade klockrent och man hade sjukt bra kontroll. Ju högre man kom, desto mer det blåste, desto starkare lyftkraft. Vet inte hur högt upp jag fick den men en hyfsat blåsig dag fick jag binda ihop alla fiskelinerullar plus alla andra tunna snören jag hade. Och den orkade hålla allt i luften trots sin litenhet.

Minns inte vad konstruktionen hette. Letade i en del butiker, när mina barn var små, men hittade inte.

Den gav ifs ifrån sig en del ljud av vingrotationen, som en drönare ungefär, så 20-30 meter upp hördes den inte längre.

Minns att min pappa satte dit vingarna.. å vi testade den förgäves, funkade inte alls å farsan sa att han förstod ju att det var en dålig "bluff"- konstruktion. Det var "lärpengar" jag hade pantat en dj massa tomflaskor, sålt blommer å lagt säkert 6månaders veckopeng på den.

Sen upptäckte jag att om man inte tryckte vingarna ända in mot "flygkroppen" utan emot några metallkulor som satt på ståltrådarna, så kunde vingarna rotera väldigt lätt.. testade och den fungerade fantastiskt...

Minns inte var den blev av, misstänker att jag byggde om den, sålde drn, bytte mot nåt.. ?

Vore kul om nån vet/känner igen tingesten och kanske vet vad den heter.. har för mej "kroppen" var orange/röd

Hade också en sån. Har för mig det var Leonardo da Vinci som uppfann den. 

Passade bra att flyga med när det blåste ganska mycket. Annars flög jag mest med en vanlig drake. Och högt. 

Problemet med att ha mycket lina ute till draken bar oftast när man skulle ta ner den. De flesta vindor funkade inte så bra att ta hem lina med. Blev oftast mest trassel. Hittade dock en som var riktigt bra och jag tror den rymde ca 500 m. Så visst var det lite jobb när morsan ropade att maten var klar!

Minnen...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ChristerN:

Hade också en sån. Har för mig det var Leonardo da Vinci som uppfann den. 

Passade bra att flyga med när det blåste ganska mycket. Annars flög jag mest med en vanlig drake. Och högt. 

Problemet med att ha mycket lina ute till draken bar oftast när man skulle ta ner den. De flesta vindor funkade inte så bra att ta hem lina med. Blev oftast mest trassel. Hittade dock en som var riktigt bra och jag tror den rymde ca 500 m. Så visst var det lite jobb när morsan ropade att maten var klar!

Minnen...

Flundras om de går att få tag på..?

Försökt googla men hittar ingen info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drönare från Wish, 420kr inkl frakt. Lite skillnad på Dji men helt klart godkänd för dessa pengar.

Laggar lite när man är på hög höjd eller långt borta. Inbyggd GPS mm. 22 min flygtid men skulle nog säga 15 min, kylan kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev patrikflink:

Drönare från Wish, 420kr inkl frakt. Lite skillnad på Dji men helt klart godkänd för dessa pengar.

Laggar lite när man är på hög höjd eller långt borta. Inbyggd GPS mm. 22 min flygtid men skulle nog säga 15 min, kylan kanske?

 

Fett för den pengen helt klart du får mao 40st. För samma peng. Då kan man ju verkligen prova och hoppas.. 🖒🖒🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Drönare från Wish, 420kr inkl frakt. Lite skillnad på Dji men helt klart godkänd för dessa pengar.

Laggar lite när man är på hög höjd eller långt borta. Inbyggd GPS mm. 22 min flygtid men skulle nog säga 15 min, kylan kanske?

 

Vad sitter det för kamera i en sån? 2 mpeg? 720p? Med den färgförvrängningen som ses anser jag det vara bortkastade pengar om man ställer lite krav på resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Vad sitter det för kamera i en sån? 2 mpeg? 720p? Med den färgförvrängningen som ses anser jag det vara bortkastade pengar om man ställer lite krav på resultatet.

Son jag sa, går inte att jämföra med övriga kända märken. Vill bara testa och ev. köpa en bättre. Mycket funktioner för dessa småpengar och jag är imponerad att allt fungerar, som tex följer mig när jag går, tar kort på mig via gester, kommer hem med ett knapptryck. Bra nybörjar drönare anser jag.

Polare har en Dji 13.000kr och tog lite kort i somras, vart inte helt 100 med den så vad krävs för bra resultat? 

Screenshot_20190203-083948.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Son jag sa, går inte att jämföra med övriga kända märken. Vill bara testa och ev. köpa en bättre. Mycket funktioner för dessa småpengar och jag är imponerad att allt fungerar, som tex följer mig när jag går, tar kort på mig via gester, kommer hem med ett knapptryck. Bra nybörjar drönare anser jag.

Polare har en Dji 13.000kr och tog lite kort i somras, vart inte helt 100 med den så vad krävs för bra resultat? 

Screenshot_20190203-083948.png

Håller med. Helt sjukt för dom pengarna. Jag beställde åxå en för nån hundralapp från wish. Den kunde filma å ta kort.. men man såg inte på nån skärm vad den såg. Sen var allt manuellt. Hålla höjden hålla position.. heeeelt omöjlig. Jag lyckades ifs ta nån bild på huset mm

 Fast bildkvaliten blev dålig.

Tänkte då att det är helt omöjligt att lära sig. Tappade den fler ggr å fick hämta hos grannar mm.

Tappade bort min nya åxå på nyår. Missade att batterinivån hade dragit ner till nödlandningsläge eftersom jag höll den jättehögt upp där det blåste som f.. såg inte varningarna på min dåliga mobil. Dotter kunde dock följa, "find my drone" å hämta upp den.

Så har du alla dom funktionerna, som det är på "riktiga" drönare. Skitbra att öva med. Verkligen testa å stressa alla funktioner så dom "sitter". Då blir det en barnlek om du uppdaterar.

Sen är det ju bara du som bestämmer om film resp bilder uppfyller dina "krav". Alla ska ju inte filma i biograf-kvalitet utan ta semesterbilder.

Förr uppfyllde kodak instamatic dessa behov väl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@patrikflink SG900 låter ju intressant men det sär är väl pris utan batteri? Hittar bara från närmare 700 inkl batteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

@patrikflink SG900 låter ju intressant men det sär är väl pris utan batteri? Hittar bara från närmare 700 inkl batteri. 

Fick med batteri. Valde även 2200mah 7,4 volt. Annars får man bara 1100mah (billigare med det minsta batteriet). Satt verkligen och jämförde olika annonser på Wish, är lite lurigt, man måste verkligen kolla noga. Extra propeller 4st fick jag också med, skruvmejsel och usb laddare och en fjärrkontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-02 vid 00:05 skrev Botved:

Drake är ju rätt ballt faktiskt. Har någon gång mött seglare med drakar eller snarare en drake uppe. 

Jag har sett många drakar på andra båtar, både skrynkliga och gamla är dom kärringarna.😆

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag har sett många drakar på andra båtar, både skrynkliga och gamla är dom kärringarna.😆

Går dom på marlborou, prince eller annat friskluftförgiftningsförebyggande känns dessutom lukten långt innan man kommer så nära att man ser det blodåderfattiga halvdöda ytterhöljet. Kanske därför drakar prasslar så.

Redigerad av Caribic410
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev AndW:

@patrikflink SG900 låter ju intressant men det sär är väl pris utan batteri? Hittar bara från närmare 700 inkl batteri. 

Här kommer en länk, köpte just av denna butik.

www.wish.com/share/5485cldjln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Här kommer en länk,

Förbaskat, det gick inte att motstå, 759kr inkl batteri och frakt.

Tänker lägga den i bilen till att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Förbaskat, det gick inte att motstå, 759kr inkl batteri och frakt.

Tänker lägga den i bilen till att börja med.

He he. MITT fel igen eller?

Men jag fattar inte varför det blir dyrar för Er!

Ska lägga in en skärmdump från Paypal så ser ni vad jag gav inkl det större batteriet på 2200mAh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger upp ett klipp till. Här ser ni hur det laggar vid hög höjd osv. Observera att denna gången jag flyger, så efter ca 3 min sitter den i trädet. Det blåste till lite så den är inte världsbäst att flyga med just då och amatör Patrick fattade inte att när drönaren är mot en, alltså fören, så blir det fel, vill man att den ska gå styrbord så gick den babord. Gick att ändra i appen efter denna krash och underlättate vid nästa testflygning. Kanske en smaksak, vad vet jag. Blir alltså INTE spegelvänd styrning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...