Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Caribic410

Vilken drönare

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev patrikflink:

He he. MITT fel igen eller?

Hm, ja. Nåja, behöver ändå banta...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är kav lugnt är det lättare men fortfarande nervöst. Jag tog in förseglet för att få plats. Tidigare har jag kopplat ur akterstaget och lagt en sängskiva över sittbrunnen för att få landningsplats. Men då låg jag för ankar.

 

Östersjön juli 2018. Mavic pro med flytbollar för säkerhetsskull.

 

http://essen-moller.com/martin/Filmer/Stiltje.mkv

Klicka för rundflygning som tyvärr blev oskarp

 

halvsegel.JPG

Redigerad av martinem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev martinem:

När det är kav lugnt är det lättare men fortfarande nervöst. Jag tog in förseglet för att få plats. Tidigare har jag kopplat ur akterstaget och lagt en sängskiva över sittbrunnen för att få landningsplats. Men då låg jag för ankar.

 

Östersjön juli 2018. Mavic pro med flytbollar för säkerhetsskull.

 

http://essen-moller.com/martin/Filmer/Stiltje.mkv

Klicka för rundflygning som tyvärr blev oskarp

 

halvsegel.JPG

Kan icke se. "Filtyp stöds inte"??

Kom på att d kan va dax att lufta drönis lite. Vackert väder nu... så en liten flytur i morrn.. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev martinem:

När det är kav lugnt är det lättare men fortfarande nervöst. Jag tog in förseglet för att få plats. Tidigare har jag kopplat ur akterstaget och lagt en sängskiva över sittbrunnen för att få landningsplats. Men då låg jag för ankar.

 

Östersjön juli 2018. Mavic pro med flytbollar för säkerhetsskull.

 

http://essen-moller.com/martin/Filmer/Stiltje.mkv

Klicka för rundflygning som tyvärr blev oskarp

 

halvsegel.JPG

Lite dumt att man måste ladda ner din fil, lägg via en länk istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en .mkv fil som inte alla stödjer. Konvertera gärna till .mp4 och minska formatet lite.

Handbrake är ett bra gratisprogram för att konvertera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Caribic410:

Kan icke se. "Filtyp stöds inte"??

Kom på att d kan va dax att lufta drönis lite. Vackert väder nu... så en liten flytur i morrn.. 🖒

Kollade på datorn. Fett som f. sån film ska jag åxå göra, till att börja med. Min drönare är väl ungefär likadan som din. HAr du provat att stänga av landningssensorer. köra in över sittbrunnen och gå nedåt, fånga i handen och fortsätta landa?

har du testat när det gungar lite. VErka skitsvårt om man seglar, så man får nog se till att inte ha nån direkt framfart.

Att ligga å guppa, å låta tiden gå, är åxå att segla. sova, äta, spela spel.

Är det på östersjön?

😃

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

The eagle has landed!

Eller nästan min Spry ligger hos närbutiken men de lata rackarna stänger numera åtta så inte han jag hämta den.

Tydligen ska jag betala 227kr moms och 75kr för  tullverkets hantering.

Ganska rimligt. Kan det vara så att avsändaren missat en nolla i sin proforma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så trevligt. Beställde du direkt till din hemadress? Det var väl en låg moms för en fin drönare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev per_62:

Så trevligt. Beställde du direkt till din hemadress? Det var väl en låg moms för en fin drönare!

Ja, direkt hem. Betalade 10176kr för den så momsen är inget att klaga på.

Bara nu inte paketet innehåller två tegelstenar och en kola....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev bhemac:

The eagle has landed!

Eller nästan min Spry ligger hos närbutiken men de lata rackarna stänger numera åtta så inte han jag hämta den.

Tydligen ska jag betala 227kr moms och 75kr för  tullverkets hantering.

Ganska rimligt. Kan det vara så att avsändaren missat en nolla i sin proforma?

Hysssccchhhh!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det någon praktikant eller lågavlönad mexare som råkade skriva fel på adresslappen/tulldeklarationen. $100 står det ....

 

Spry Tulldekl.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars ser det bra ut så här långt, allt förpackat i en praktisk, stötdämpad väska. Snabbt och enkelt batteribyte mm. Rätt stickpropp t.o.m.

Batterierna sitter på laddning.

De som slår mig är att den är mindre än jag trodde men, smidig och lätt ta med. Det här ska bil spännande!

Total kostnad: 10478kr inkl två batterier och googles.

Spry i väska.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Annars ser det bra ut så här långt, allt förpackat i en praktisk, stötdämpad väska. Snabbt och enkelt batteribyte mm. Rätt stickpropp t.o.m.

Batterierna sitter på laddning.

De som slår mig är att den är mindre än jag trodde men, smidig och lätt ta med. Det här ska bil spännande!

Total kostnad: 10478kr inkl två batterier och googles.

Spry i väska.png

Jag föresätter lite filmer från Er (du och drönaren). Sitter och kollar av marknaden vilken man skall köpa. VÄLDIGT nyfiken på din! Visst, har min från Wish, men denna är en leksak och bra övning för mig iallafall. 

Är denna vattentät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmer ska det bli, lite dålig årstid bara, himla kladdigt i naturen.

Jo den är vattentät fö även kontrollen. Tyckte det verkade praktiskt, jag seglar själv, den kan jag slänga överbord och sen starta. Landa i sjön eller fånga med hand. Kanske blir blir ett landningsnät.

HÄR köpte jag, levereras från USA.

Sök även på SPRY, finns en massa filmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-07 vid 12:13 skrev Caribic410:

Kollade på datorn. Fett som f. sån film ska jag åxå göra, till att börja med. Min drönare är väl ungefär likadan som din. HAr du provat att stänga av landningssensorer. köra in över sittbrunnen och gå nedåt, fånga i handen och fortsätta landa?

har du testat när det gungar lite. VErka skitsvårt om man seglar, så man får nog se till att inte ha nån direkt framfart.

Att ligga å guppa, å låta tiden gå, är åxå att segla. sova, äta, spela spel.

Är det på östersjön?

😃

 

Tack eller hur. Jo på väg från Fårösund mot Ventspils drabbades jag av stiltje och fick gå för motor över natten. Sen när solen stigit insåg slog jag av motorn och tog fram drönaren.
Ledsen att jag inte har konverterat filmen, men jag hade inte möjligheten borta i Lettland....
Den här är konverterad däremot. Från Stockholms skärgård. Min son filmar. Jag fångar i handen i slutet.

http://essen-moller.com/martin/Filmer/skoghav.mp4

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev martinem:

Tack eller hur. Jo på väg från Fårösund mot Ventspils drabbades jag av stiltje och fick gå för motor över natten. Sen när solen stigit insåg slog jag av motorn och tog fram drönaren.
Ledsen att jag inte har konverterat filmen, men jag hade inte möjligheten borta i Lettland....
Den här är konverterad däremot. Från Stockholms skärgård. Min son filmar. Jag fångar i handen i slutet.

http://essen-moller.com/martin/Filmer/skoghav.mp4

 

Samma tur som jag åkte i somras. Stannade på fårösund 2 dgar. Kompisen hade vänner som var där på filminspelning, nån deckare som kommer på tv sen, å så hyrde vi cyklar en dag (rätt trevligt, fårö) å seglade mot ventspils på kvällen. Var där förra året åxå men då åkte vi rakt över. Ventspils känns ju skitrörigt men när man varit där ett tag är det trevligt.

Vi råkade pricka in fetaste mc- mötet med fest hela natten.. 

Riktigt cool film. Fett utbackat.

Tror jag la till vid biskopsön en natt i somras. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är batterierna laddade och allt kollat.

Men för att flyga måste jag nog, tyvärr, läsa manualen.....

Så här långt är jag nöjd, mycket verkar påtagligt genomtänkt.

 

Spry i väska (1).png

Spry + Googles.png

Spry väskor.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Nu är batterierna laddade och allt kollat.

Men för att flyga måste jag nog, tyvärr, läsa manualen.....

Så här långt är jag nöjd, mycket verkar påtagligt genomtänkt.

 

Spry i väska (1).png

Spry + Googles.png

Spry väskor.png

Såg lite filmsnuttar. Verkar ju tålig. Tyvärr inte ihopvikbar, fast det kan nog bli extra delar som kan läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

Nu är batterierna laddade och allt kollat.

Men för att flyga måste jag nog, tyvärr, läsa manualen.....

Så här långt är jag nöjd, mycket verkar påtagligt genomtänkt.

 

Spry i väska (1).png

Spry + Googles.png

Spry väskor.png

Lycka till med premiären.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Tyvärr inte ihopvikbar,

Jodå, precis som Svante Grundbergs kanot ;)

Väskan som medföljer är imponerande bra. Lite mindre än en kabinväska med plats för drönaren med monterade propellrar, två extra batterier, extra propellrar, laddare mm.

Av erfarenhet vet jag att om drönaren är enkel att ta med sig så kommer den också med. Drönaren kom i sin väska som låg i en enkel kartong utan något extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

Jodå, precis som Svante Grundbergs kanot ;)

Väskan som medföljer är imponerande bra. Lite mindre än en kabinväska med plats för drönaren med monterade propellrar, två extra batterier, extra propellrar, laddare mm.

Av erfarenhet vet jag att om drönaren är enkel att ta med sig så kommer den också med. Drönaren kom i sin väska som låg i en enkel kartong utan något extra.

Verkar ju helt klart vara det självklara valet som, "ha medsigpåbåtenåfilmamedriskatthamnaivattnet-drönare" inte som min som bara försvann vid första startförsöken från båten. får nog träna en del innan jag vågar mej på att landa på rörlig båt. Sist klarade jag ju inte ens att lyfta.

Spryn verkar ju funka som u-båt åxå.. 😃

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Caribic410:

Verkar ju helt klart vara det självklara valet som, "ha medsigpåbåtenåfilmamedriskatthamnaivattnet-drönare" inte som min som bara försvann vid första startförsöken från båten. får nog träna en del innan jag vågar mej på att landa på rörlig båt. Sist klarade jag ju inte ens att lyfta.

Spryn verkar ju funka som u-båt åxå.. 😃

 

Klassiska ordinära drönare ÄR INTE gjorda för att vara i vatten, eller ens i närheten av det då vattnet har en tydlig dragningskraft på våra drönare.😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev pseudonym:

Klassiska ordinära drönare ÄR INTE gjorda för att vara i vatten, eller ens i närheten av det då vattnet har en tydlig dragningskraft på våra drönare.😉

Upptäckte det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Spryn verkar ju funka som u-båt åxå..

 

Något som kan bli kul är åka omkring på vattnet och titta rakt ned, kameran kommer att vara några cm under vattenytan.

--

Kameradomen ser inte ut på bilderna som i verkligheten. Några andra saker verkar också blivit ändrade. Troligen sådant som kallas utveckling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Något som kan bli kul är åka omkring på vattnet och titta rakt ned, kameran kommer att vara några cm under vattenytan.

--

Kameradomen ser inte ut på bilderna som i verkligheten. Några andra saker verkar också blivit ändrade. Troligen sådant som kallas utveckling.

Har dom fixat flerledad gimbal åxå?

Såg på demo att den var stabil vertikalt. Blir ju helt ok film iaf trots plastkåpan framför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Caribic410:

Har dom fixat flerledad gimbal åxå?

Nix. Kameran är ju mest tänkt för FPV och då tycker jag det är en fördel att den bara tittar framåt. Drönaren orkar bära en extra GoPro om man vill ha mer bilder.

Kameran har fö numera fått en "optical glass dome".

 

Två saker som passar mig:

Circle Mode: Drönaren flyger iväg 10m från utgångspunkten och cirklar sen runt utgångspunkten med en radie som är 10m eller mer. Hela tiden med kameran riktad mot utgångspunkten.

Follow Me: Fjärrkontrollen är vattentät och har inbyggd GPS så dörnaren kan följa mig, även om jag simmar! För att spara batteri kan man ju landa i vattnet för att vila!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac: Premiärtur avklarad? I så fall ett omdöme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Nix. Kameran är ju mest tänkt för FPV och då tycker jag det är en fördel att den bara tittar framåt. Drönaren orkar bära en extra GoPro om man vill ha mer bilder.

Kameran har fö numera fått en "optical glass dome".

 

Två saker som passar mig:

Circle Mode: Drönaren flyger iväg 10m från utgångspunkten och cirklar sen runt utgångspunkten med en radie som är 10m eller mer. Hela tiden med kameran riktad mot utgångspunkten.

Follow Me: Fjärrkontrollen är vattentät och har inbyggd GPS så dörnaren kan följa mig, även om jag simmar! För att spara batteri kan man ju landa i vattnet för att vila!

FPV?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Caribic410:

FPV?

FPV = first person  view. Alltså att med ett par glasögon på näsan se det som drönarens kamera ser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev pseudonym:

FPV = first person  view. Alltså att med ett par glasögon på näsan se det som drönarens kamera ser.

OK.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...