Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Denniswilhelm

Oktoberseglats med Maxi 68

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag ska i egenskap av Teschans kompanjon segla över vår nyinköpta Maxi 68 tillsammans med en relativt seglingskunnig vän. Vår plan är att starta fredag morgon och förhoppningsvis nå fram till vårt mål innan söndag kväll. Jag har i princip ingen erfarenhet av segling så nu undrar jag om ni skulle ha några tips för vår färd angående tid, ruttval eller dylikt. Det kommer blåsa ca. 6-8 m/s sydväst och jag bifogar vår tilltänkta rutt nedan.

 

Tar tacksamt emot alla synpunkter!

 

 

Skärmavbild 2018-10-09 kl. 15.22.11.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha med sjökort. 

Ha en plan för hur ni skall äta under färd, gärna varmt. 

Se till att vara varma och torra. Det är kallt när det blåser. 

Planera så ni slipper segla i mörker. Ha tidsmarginal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vädret noga både på tv och på nätet, Foreca tex, från nu och framåt så är det lättare att förstå hur det kommer att vara när ni seglar.

 

Som det ser ut nu kommer det att blåsa ca. 9 m/s på Kökar, Utö och Jurmo på fredag och då byggs det upp vågor som i snitt kanske är en meter höga och max 1,8 m.

Det är ingen fara med det i en segelbåt och ni kommer att ha vågorna från sidan vilket är bra. Sedan mojnar det lite, men vågorna blir kvar ett tag.

 

Är det för guppigt för er kan det vara idé att gå genom Lemströms kanal och över Lumparn.

 

När ni går från Husö öster ut mot Korpo kommer ni att känna på hur det känns, och då får ni bita ihop för här finns inget val. Är det för jobbigt för er kan det vara idé att ha en alternativ rutt norr om Korpo för att slippa vågorna sista dagen.

 

Vinden är bra för er, kommer in från sidan, kallas halvvind.

Ni kommer inte ha några problem att segla tror jag. I halvvind går det fort utan större bekymmer med att båten lutar eller att det är svårt att skota rätt.

Skota förseglet så att det slutar fladdra och gör sedan på samma vis med storseglet.

Förseglet ska helst inte ha någon bubbla längst fram, men storen kan få bubbla in lite vid masten.

 

Ni behöver inte gå norr om Överö, gå genom Embarsund istället. Finns många möjligheter att lägga till i östra delen. Gå in på Klobb fladen så hittar ni säkert bra skydd på tex. Foderholmen.

Hit är det 30 distansminuter (M) och det finns möjlighet att stanna i gästhamnarna Rödhamn och Degerby på vägen eller över natten om det inte går så bra. I hela Embarsund går också att hitta plats att förtälja.

Ni borde hinna  30 M på åtta/tio timmar med den vind som det nu verkar bli, snitt fyra knop.

 

Hela resan är cirka 80 M, så nu är det 50, kanske 60 M kvar.

 

Korpo ström eller staden Korpo blir ett naturligt andra mål.

Förbered några alternativa tilläggningsplatser på öarna mellan Husö och Korpo. Behöver ni stanna tidigare är det skönt att ha kollat upp lite möjligheter i lugn och ro och går det bra är det skönt att ta lunch eller en fika i lugn och ro.

 

Sista bidraget.

Se till att inte trilla över bord, använd sele om vågorna är höga, eller en lina runt midjan om ni inte har tillgång till selar.

 

Vädret ser gynnsamt ut och jag hoppas och tror ni kommer få en fin oktobersegling.

 

Lycka till!

Mackey

 

Ps

En termos med varmt vatten är bra, funkar till pulverkaffe, buljong och nudelsoppa (om man står ut med att nudlarna är lite hårda...)

Redigerad av Mackey
Rättat lite.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Denniswilhelm:

Hej, 

Jag ska i egenskap av Teschans kompanjon segla över vår nyinköpta Maxi 68 tillsammans med en relativt seglingskunnig vän. Vår plan är att starta fredag morgon och förhoppningsvis nå fram till vårt mål innan söndag kväll. Jag har i princip ingen erfarenhet av segling så nu undrar jag om ni skulle ha några tips för vår färd angående tid, ruttval eller dylikt. Det kommer blåsa ca. 6-8 m/s sydväst och jag bifogar vår tilltänkta rutt nedan.

 

Tar tacksamt emot alla synpunkter!

 

 

Skärmavbild 2018-10-09 kl. 15.22.11.png

Det är ju runt 90-100 distans ser det ut som.

ni har 3 dagar på er och om ni seglar endast när det är ljust så kan ni segla minst 8h/dag=24h

å då behöver ni snitta ca 4knop..vore ju märkligt om det inte gick aldeles lysande att göra det i stort sett på endast riggen om prognosen håller hyfsat, det är väl i början från Mariehamn det kan bli ett par kryssbogar.

Se till att ha gott om termosar med buljong, rullmackor med fett pålägg å fett med pålägg.. så ska det nog gå bra... trevlig segling å lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6-9 m/s halvvind/slör bör ge betydligt mer än fyra knop, men det är ju bra med marginaler.

Det ska bli rätt bra väder min del av världen över helgen, så om även ni får det kan ni räkna med tillräcklig ljusnivå minst 30-40 minuter längre än dagen är sett till soluppgång/solnedgång, om det kniper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det största problemet så här års är vattentemperaturen, ligger troligen under 10°C. För att ha en chans om man hamnar i vattnet måste man minst ha en flytoverall och helst en överlevnadsdräkt. Då kanske hjälpen kan hinna fram i tid.

Flytoverallen är också skön eftersom det antagligen blir lite kyligt på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas ni kom iväg som planerat.

 

Det ser ju u att blåsa lite mera än vad man trott tidigare.

https://www.smhi.se/q/Kökar/651986

https://www.smhi.se/q/Jurmo/655378

Vindriktningen står sig och det är ju positivt.

 

Jag skulle redan nu planera för att gå norr om Korpo som jag tidigare föreslagit.

 

Hur långt kom ni idag?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för visat intresse för vårt båtköp. Båten står nu tryggt i hamn i Ekenäs efter en veckas segling uppdelat i två etapper. Jag tänkte berätta lite om hur resan förlöpte.

 

Dag 1- 12.10

Vi träffade köparen i Mariehamn och efter snabb inspektion och proviantering puttrade vi iväg från Östernäs söder om Mariehamn kring 10 på morgonen. Första biten till Ledsund gick i rak motvind och motorn, en 9 hk Suzuki av okänd ålder, fungerade fint trots rätt stora vågor. Efter Ledsund tog vi sikte på Föglö och hissade storseglet i en fin bris snett akterifrån. Resten av dagen gick i så bra fart så i höjd med Föglö bestämde vi oss för att sikta på att nå Sottunga innan mörkrets inbrott. Efter en fin segling och några små snuttar med motor pga de smala sunden kring Jyddö nådde vi Sottunga gästhamn kring 18.

 

Dag 2 - 13.10

Vi kastade loss i soluppgång och tog sikte på Korpo vilket innebär en hel dags segling på sgs. öppet hav. Vinden visade sig igen vara fördelaktig och vi hissade förseglet för första gången och svängde österut. Resan över skiftet var fin och vi snittade kring 4,5 knop hela vägen till Korpo. Efter ett tankningsstopp i Korpo ström styrde vi kosan vidare då vi ännu hade flera timmar solljus. Vi anlöpte Berghamn i åboländska skärgården en bit sydväst om Korpo kring 18 efter ca 10 h segel.

 

Dag 3 - 14.10 

Den sista dagen på första etappen gick till stor del för motor då vinden var sgs. obefintlig stora partier av rutten till Dragsfjärd. Vi kunde ändå motorsegla med dubbla segel största delen av tiden, vilket var nödvändigt då vi var tvungna att hinna till bussen från Dragsfjärd till Åbo där vi båda studerar. Efter en snittfart på cirka 4 knop förtöjde vi i Dragsfjärd 13:10 och skyndade oss till bussen. Första etappen var nu slut och min ''relativt'' seglingskunniga kompis visade sig vara mer än kvalificerad för uppgiften. Under resan från Åland lärde han mig grunderna i segling för att jag under nästa etapp dels kunde behärska båten själv och dels lära ut grunderna till Teschan.

 

Dag 4 - 18.10

Efter några dagar på varsin studieort kastade jag och Teschan loss från Dragsfjärd  med sikte på Hangö. Efter ca en timmes puttrande med motor hissade vi storsegel och motorseglade ner till Kasnäs. Vinden hade avtagit ytterligare efter den första etappen och vi fick nu nöja oss ed kring 4-5 sydväst. Vädret som hade visat sig från sin bästa sida under resan från Åland hade nu blivit riktigt oktoberväder med regn och dålig sikt. Efter Kasnäs hissade vi förseglet och seglade efter bästa förmåga trots utmaningar med rak medvind. Vi nådde Hangö efter ca 10 timmar och otaliga timmars motorseglande blöta och kalla.

 

Dag 5 -19.10

Nu var det dags att segla vår nya båt till sin hemmahamn och vädret visade sig från sin bästa sida. Med en frisk sidovind på ca 6-7 ms gjorde vi stora framsteg och anlöpte Ekenäs ca 14 på fredagseftermiddagen efter att ha gått för segel sgs om hela vägen.

 

 

En fin tur i sin helhet och en väldigt fin båt. Några små problem med motorn och seglen som alla visade sig bero på egna misstag. Motorn har fungerat felfritt trots sin ålder och startat plikttroget varje morgon. Maxi 68 var helt rätt för oss och särskilt imponerade var vi av inneutrymmenas rymlighet och alla smarta förvaringslösningar. Båten är mycket fräsch trots sin ålder och det är smått otroligt att vid första anblick förstå att båten är kring 40 år gammal. 

 

Teschan får fortsätta med ev. frågor eller berättelser. Bifogar en bild från gårdagens fina seglingsväder.

 

 

IMG_5054.jpg

  • Gilla 7
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar som nämnt ovan ett par nybörjarfrågor som vi stött på under våra första seglingsdagar.

 

1.Har ni några tips på sajter eller andra forum där man kan hitta lite råd och tips på förseglets skotarrangemang? Systemet vi använde oss av nu var simpelt med tamparna dragna runt stagen utanför relingen och sedan dragna under relingen ner till sittbrunnen. Eftersom tamparna var dragna utanför/bakom masten måste vi gå ut på fördäck och manuellt dra om  tamparna till andra sidan masten, då vi vände och förseglet skulle fånga upp vinden på andra sidan skrovet. Förmodligen en relativt diffus förklaring men förhoppningsvis kan nån ge värdefulla tips om hur förseglets skot kan arrangeras så att man via sittbrunnen kan skota om när förseglet slår.

 

2.Vår Maxi 68 har vattentank och fotpump, men saknar pentry i kabyssen. Försökte googla lite och har förstått att pentryt torde(?) höra till standardutrustningen. Har någon annan erfarenhet av Maxi 68 utan pentry? Och följdfrågan; hur problematiskt är det att själv fälla in en lite diskho och dra ett pentry därtill?

Mvh

Teschan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in denna bild angående förskotet:   https://www.maringuiden.se/images/batguiden/overview/lightbox-bat1035.jpg?1300230166

 

Nu seglar jag inte maxi 68, men beroende på förseglets storlek (fock vs genoa) så kan det vara så att förskotet går utanför mantåget (staketet) när man har det stora seglet och innanför när man seglar med det mindre. Alla båtar ska gå att slås utan att behöva klättra upp på fördäck.

Om fråga 2 gäller handfat/diskho så saknar många mindre båtar det, vilket jag personligen tycker är bra då man inte vill slösa på begränsat utrymme. Om du syftar på kokplatta eller dyl så skall det självklart finnas.

Redigerad av KG__
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Teschan:

har förstått att pentryt torde(?) höra till standardutrustningen.

Vad jag kommer ihåg så var det en bänk i akterkant på BB sida i salongen som man kunde stoppa fötterna under om man vill sova i BB soffan. Det var också en utdragbar skiva för att få lite mer yta.

Borde gå att fixa ganska enkelt.

Som i alla mindre båtar kan det vara smart att laga mat i sittbrunnen, "biltema-köken" med engångstuber är smidiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni verkar haft en fin seglats till hemmahamnen!

Det finns två skotskenor på däck där den främre används till focken och då ska  fockskotet ligga innanför vanten.

Men om man seglar med större genuan ska skotet ligga utanför vanten, se bilden i denna länk: https://www.maxisidorna.se/maxisidorna/images/baatarna/maxi_68/26.jpg

lite mer om Maxi 68 finns här: 

https://www.maxisidorna.se/pdf/MAXI_68.PDF

https://www.maxisidorna.se/maxi/data/1

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här syftar bhemac på. Håller med, skippa pentryt, och kasst spritkök. Med ett sånt här får du kraftigare spis än hemma. Kör det i sittbrunnen. Gillar du det inte så var det bara 200 kr åt skogen.

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-000640/

 

 

Det här med att du ska upp på däck och dra om tampar när du slår låter helfel. Tamparna ska löpa på framsidan av masten.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

En tredje fråga som dök upp under vår första seglats var att bommen skav mot sprayhooden. Är det vi som gör något fel då bommen blir och ''hänga''/vila på sprayhooden och skaver längs med sprayhooden då man slår?

 

Teschan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Denniswilhelm:

En fin tur i sin helhet och en väldigt fin båt. Några små problem med motorn och seglen som alla visade sig bero på egna misstag.

Kul att det blev en fin segling för er, ni prickade nog in de sista någorlunda bra dagarna för säsongen.

 

Granboken är en elektonisk bok om segel, segling, vindförvaltning och segeltrim från Gransegel som jag tycker innehåller det mesta man behöver veta.

pdf

html (webb)

App, fanns i alla fall förut, men ganska trist. I princip en fil man kunde bläddra i.

 

När det är dags att masta på (sätta på masten) till våren så rekommenderar jag Seldéns beskrivning av hur man kan gå tillväga, funkar även för andra fabrikat.

 

Ha det gott!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bommen tar i sprayhooden så kan det bero på:

 -För hög sprayhood

 -Ej tillräckligt hissat storsegel, prova spänna fallet.

 -Storseglet kan vara gammalt och urseglat.

Kolla gärna med någon seglingskunning, samt möjligen med en segelmakare så kanske seglet behöver sys om under vintern. Det brukar vara billigare att justera segel under vinterperioden.

Inför avmastning, ta fotografier på hur masten nu är uppspänd så blir det lättare att komma ihåg till det är dax för påmastning.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att bommen inte är fastsatt på rätt ställe på masten. Eller så har ni hissat med spänt storskot, då brukar det bli fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår första båt, en Seacat, var bommen justerbar i höjdled. Nu tror jag inte att det är så på en Maxi 68, men det kan ju vara en sak att kolla i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kanske det kan vara, seglet på fotot ser faktiskt ut att inte vara hissat ordentligt!

Om bomfästet på masten är justerbart i höjdled med en talja så se till att först hissa upp seglet ordentligt (brukar finnas markering på masten hur högt man ska hissa). Därefter spänn upp bommen. Om bommen sitter för lågt på masten då kan den ta i sprayhooden.

Jag hade liknande system på förra båten och det var irriterande. Bättre att ordna ett bombeslag som sitter fast på masten och sträcka upp seglet med enbart fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova hissa upp seglet ordentligt så kommer det nog fungera.

Sprayhooden på vår båt används med förtjusning av övriga besättningen främst på kryss då man kan krypa in och få lite lä. Men ett undantag var i somras då det var så varmt och sprayhooden fick vila sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha den uppe om den inte skymmer sikten. Vi har ingen sprayhood på vår nuvarande båt (det är dålig sikt framåt som det är, så det hade inte funkat bra), men hade på den förra. Pga att den skymde sikten så kraftigt fick den nästan alltid vara nedfälld. På rak arm minns jag bara ett tillfälle när den var uppfälld under gång, och det var när en kompis och jag dörjde, och gick för motor i dåligt väder (9-10 m/s, regn och tunga moln). Då var det skönt att krypa in bakom. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...