Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

55 minuter sedan skrev raol:

Hunde skal holdes i snor!

 

Det finns en skylt på Grötö med den texten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ok att diskutera tvättlinor i denna tråden?

Jag har nämligen observerat att det är många som knyter fast sina båtar i sådana.

Klart det kan ju tjäna två syften, fastknytning av båt i brygga samt hjälpmedel för att torka kalsonger och andra persedlar.

Nu skall jag generalisera, jag tycker mig se att det är ägare och skeppare på de för mig så förskräkliga icke europeiska bensinmotorbåtarna som använder tvättstugesnören. Men naturligtvis är det så att de aktiva på detta forum som navigerar dessa båtar har valt grövre snören än de klena tvättlinorna!?

 

Men inte kan det väl vara ok med tvättlinor, försäkringsbolagen och det traditionella sjömansskapet säger ju att man alltid skall knyta fast båten som om en storm väntas. Då krävs det väl tjockare snören,  så tjocka att man kan lägga sin rem om dem, ja klockremmen, klockarmbandet alltså.

Tjockare snören kallas väl för "tross"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt finns det tättlinor. Såna dära med vit plast utanpå. De är uppspända från nån rostri plåtrörsmojäng frame till ett fäste där bak. Tvättlinorna sitter två ovanför varandra och hålls upp av rör med hål i, och finns på bägge sidor av båten.

Så har det varit på alla de båtar jag haft sen början av 1970-talet, förutom min bohujulle. När vi varit ute med den behöver vi inte torka badlakanen vid båten, utan tar med oss dom hem, där vi har en särskilld ställning med liknade linor, avsedda för att torka just badlaka och liknande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt är snörena tre och tre, de snurrar runt varandra och sedan runt en gummigrunka innan de trasslar in sig i en ring på bryggan. På båten dansar snörena runt en metallsak. Hur vet man hur man gör för att komma loss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thallatha:

På min båt finns det tättlinor. Såna dära med vit plast utanpå. De är uppspända från nån rostri plåtrörsmojäng frame till ett fäste där bak. Tvättlinorna sitter två ovanför varandra och hålls upp av rör med hål i, och finns på bägge sidor av båten.

Så har det varit på alla de båtar jag haft sen början av 1970-talet, förutom min bohujulle. När vi varit ute med den behöver vi inte torka badlakanen vid båten, utan tar med oss dom hem, där vi har en särskilld ställning med liknade linor, avsedda för att torka just badlaka och liknande.

Sånna har inte ja, ja har ett stängsel av blanka rör som inte rostar när det kommer saltvatten på, och då måste man ha speciella klänyper som passar, men dom har barna tatt och bundit fast i andra änden av ett ännu smalare snöre, där de klämmer fast skenade blåmussler eller giljotinerade makrillhuven, som de fiskar krabber mä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bjorns_snipa:

På min båt är snörena tre och tre, de snurrar runt varandra och sedan runt en gummigrunka innan de trasslar in sig i en ring på bryggan. På båten dansar snörena runt en metallsak. Hur vet man hur man gör för att komma loss.

Sånna har je mä, män även sånna som liksom är flätade, makramé eller nått, eller ä de kanske knipplade på Källö-Kneppla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 skenade blåmussler 

 

AV vilket skäl skenar blåmuslorna!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

 

AV vilket skäl skenar blåmuslorna!?

Hade jag skrivit "skenade skal" eller "-skaal" hade bara bohuslänningarna och nolhottarna förstått.

 

Alla övriga vet att vi har invasiva arter, även sådana som är offensivt invasiva, helt rabiata och skenbart skenande ut i Nordsjön och nordöstra Atlanten. Vad nu detta har med snören att göra?

 

Möjligen håller hela tråden på att skena, eller iallafall spåra ur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under vilka omständigheter kan ett ämne som detta anses spåra ur?

 

Det finns åsksnören på vår båt, eller i alla fall blixtsnören. Det är diverse olikfärgade snören som ger ifrån sig blixtar under vissa omständigheter. Lite åska kan det bli också, men ganska beskedlig.

 

Mackey

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:
10 timmar sedan skrev Thallatha:

 

AV vilket skäl skenar blåmuslorna!?

Hade jag skrivit "skenade skal" eller "-skaal" hade bara bohuslänningarna och nolhottarna förstått.


Det räcker väl om vi Bohuslänningar och Nôlhôttar förstår.

Alla bohusläningar vet att Nôlhôttarna finns, men i förhållande till sig själv bor de mycket längre nôlåver.

Enligt Roger Sandstöm, är de som bor nôl om Gullmarn Nôlhôttar och Roger Sandström är en saklig ock kunnig man, som brukar vetat vad han talar om, så med den definitionen, så är en annan Nôlhôtte.

Stochhôlmare å annat löst fôlk - de begriber ingeting i alle fall (å i fockfall)

 

7 timmar sedan skrev Mackey:

Lite åska kan det bli också, men ganska beskedlig.

 

 

Åska när man är på sjön - är alltid mysigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-13 vid 22:59 skrev coppertail:

 

Det var en bra idé! 

Dock har det problemet löst sig eftersom snöret tydligen inte fäst ordentligt vid bryggan. 

 

Räcker om ni som verkligen har erfarenhet av snören svarar.

Jag skulle reklamera och skicka tillbaks. Se bara till att det skickar ett riktigt långt kuvert till returen. Alternativt skicka tillbaks och be dem returnera när det är lagat med en korrekt knut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Jag skulle reklamera och skicka tillbaks. Se bara till att det skickar ett riktigt långt kuvert till returen. Alternativt skicka tillbaks och be dem returnera när det är lagat med en korrekt knut. 

 

Är snöret tillräckligt långt när du skickar det räcker det med att du skickar den ena änden bara. Då vet du att när mottagaren får det kan han dra i sin ände och då vet du att han har mottagit snöret. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En ände  kan också va ett helt snöre, som ju också kan kallas tamp. Tampen på ett snöre är ju dessutom snörets ände.

 

"Tampen" på Bohus Malmön är väl motsvarigheten till "Sluttet" på Smögen

 

 

 🙄

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ursprungsfrågan:

På mina tvättlinor runt båtn sitter det en grej som man kan skruva på för att få tvättlinan kortare. Den sitter fast i tvättlinan med en sak där man stoppar in änden och skruvar åt (det gör nog ont). 

Ska man verkligen ha vantar när man skruvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

 

På mina tvättlinor runt båtn sitter det en grej som man kan skruva på för att få tvättlinan kortare.

 

Så praktiskt när man har lite tvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Tillbaka till ursprungsfrågan:

På mina tvättlinor runt båtn sitter det en grej som man kan skruva på för att få tvättlinan kortare. Den sitter fast i tvättlinan med en sak där man stoppar in änden och skruvar åt (det gör nog ont). 

Ska man verkligen ha vantar när man skruvar?

Såklart varför tror du att det heter "vantskruvar"

 

VANTSKRUV2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomten har noll koll på det här med båtar. Betänk att hans framdrivning består av renkraft och inte hästkraft. Än mindre vindkraft. Således betvivlar jag dennes kompetens att framföra flytetyg bestyckad med snöre, än mindre justering av snören terminerade i justerskruvar för marint bruk. Däremot, att bestraffa stygga snörnosar är han en fena på, genom en stickad pullover i julklapp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...