Jump to content
Sunday 22 September 2019
Sign in to follow this  
coelum-versus

Nybliven Kustskeppare

Recommended Posts

jag examinerades till kustskeppare idag. jag tycker att utbildningen i stort var lärorik och bra, men det var nästan ingenting om [RÖD]GPS navigering[/RÖD]. Istället var det mycket tragglande med [ORANGE]strömtriangeln,mm.[/ORANGE] Det kändes som om utbildningen är ganska gammal !?! Kanske dags för en uppdatering. Några andra som har åsikter i ämnet?! MVH. skeppar´n Björn :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, när GPSen väl packar ihop måste man ju kunna navigera utan hjälp av sånna finesser... Men visst, lite mer om att navigera med GPS kanske skulle vara på sin plats. Problemet där är kanske attt utvecklingen går så fort att man knappast kan räkna med att läroböcker och sånnt kan hänga med... Jag har gått här i västerås på Medborgarskolans kurser (förarintyg, kustkeppare och utsjöskeppare) och tycker nog att vi hade en bra balans mellan ny teknik och gammal hedelig navigering. De blir väl vad man gör det till. /Klinga :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frågan är vad du hade önskat lära dig rörande navigering m.h.a GPS? GPS:en hjälper ju enbart till med positionsbetämning, har inte använt någon GPS där man kan ge input för ström- och vindavdrift och därigenom få en rättad kurs. Själv väljer jag att betrakta GPS som ett bra komplement till mer traditionella metoder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med E_Klinga, när de instrument som behöver ström lägger av, är det bra att ha lärt sig navigera med karta och kompass. GPS, m.m är bra när dom fungerar. Tog förarbevis i vintras. Hoppas att dom beslutar sig för obligatoriskt förarbevis. //Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest benny tomasson

Hej jag heter Benny skall börja ta förarbevis samt senare en påbyggnadskurs med kustskeppare skulle du kunna vara snäll och kontakta mig jag har några frågor ang detta Hälsn Benny tel 0706330248

eller min e-mail b.tmbox303@telia.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan i viss mån hålla med att man kanske kunde lägga in lite mer om navigering med elektroniska hjälpmedel. Detta har också diskuterats bland annat i olika båttidningar det senaste året.

Går man ett snäpp högre i utbildningsnivå, exempelvis fartygsbefäl klass VIII, så är det nästan lika illa där beträffande elektroniska hjälpmedel förutom Radar som är ett krav!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Maste

Håller med att det är för mycket med navigation efter sjökort. Vem använder sådant idag? Som styrmannen på en av Tysklandsfärjorna sa, sådant pappersskit har vi inte navigerat efter de sista 20 åren. Gps.en jag har ritar en streck på det elektroniska sjökortet på min laptop. Vill det sig riktigt illa så kan jag nosa mig hem i samma spår om jag inte skulle hitta nån annan väg hem. Och vem har plats till dessa stora papperskort? Man får ju minst ha ett köksbord med sig för att kunna veckla ut det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behöver man verkligen gå en kurs för att lära sig GPS:en? Vore det inte bättre att läsa instruktionsboken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Maste

LeCanard.

Behövs nog bara studie av instruktionsboken som du säger. Idag lägges det ner mycket tid i utbildningen på att lägga ut kurser hit och dit och det verkar lite föråldrat i denna gps.ens tidevarv.

Argumenten man hör att det är bra att kunna det gamla beprövade sättet att lägga ut kurs, d.v.s. med sjökort, passare och transportör är att vad gör man om man inte har ström till gps.en? Ungefär samma som om man inte har ström till motorn, man får ringa sjöräddningen. Nu ska man väl inte måla fan på väggen utan det här med gps verkar väldigt driftsäkert och exaktare navigering går inte att göra på traditionellt sätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, eftersom alla har läst GPS-manualen, kan de alltså lägga ner navigationsdelen vid utbildningarna och koncentrera sig på att lära ut lanternor. Det låter ju som en jättebra idé. 

 

/LC 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försök du att ringa sjörädningen om strömmen är slut. Jag skulle tro att det kan kosta dig mellan 5-10 000 kronor att få hjälp eftersom strömproblemet inte förorsakar fara för människoliv.

Nej, bättre är nog att kunna navigera på traditionellt sätt, dvs med papperssjökort, kompass och passare!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Maste

Jag är med i Sjöräddningssällskapet, det är en väldigt käck organisation. De kommer nästan och hämtar mig från dansbanan i Marstrand också om jag inte är i kondition att ta mig hem för egen maskin. Det kostar några hundringar om året att ha denna säkerhet. Detta kan jag varmt rekomendera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att slippa belasta sjöräddningen, som kanske har annat för sig, kan man ju lära sig navigera på egen hand.

För egen del tycker jag det dessutom är ganska kul att navigera på det traditionella sättet, både till sjöss och i luften.

 

/LC

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Maste

LeCanard.

Visst har du rätt, det är bara jag som är lite på det skämtsamma humöret. Man bör definitivt kunna navigera på traditionellt sätt, sedan kanske man inte behövde lägga så mycket tid på just detta på kurserna, eftersom de allra flesta inte använder sig av det mer än när strömen till gps.en inte kommer fram. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom har även kvar traditionella papperssjökort på stenas färjor. Strömmen kan ju gå även på större fartyg som senast i Stockholms skärgård. Och plats har dom ju på bryggan på ett sådant fartyg. Sedan kanske dom inte tittar på pappersvarianten så ofta smiley-laughing.gif\

 

///

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför lära sig rättstavning i skolan, det finns ju dataprogram för detta?

Varför lära sig räkna, det finns ju miniräknare?

Varför lära sig något över huvudtaget, det finns ju Internet?

...eller...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Maste

Ja. varför? Varför göra saker krångligare än det behöver vara? Vi borde kanske lära alla brevbärare att rida, eftersom motorn i postbilen eller postcykeln kan gå sönder så man får återuppta postrytteriet igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hästarna blir nog kortvariga eftersom posten håller på att avveckla sin verksammhet mer och mer...

Vi får väl börja semaforera till varandra och hoppas att inte malen äter upp flaggorna.

 

/LC

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, det verkar som om du inte förstod vad jag menade riktigt...

Min synpunkt var att man bör kunna grunderna innan man använder en makapär som gör jobbet för få förståelse för t ex missvisningen i en plotter, på så sätt kanske man slipper plotterrelaterade olyckor av den typen som den stackare som smällde in i en bergvägg och omkom vid Ingarö i sommras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni pratar om att räkna med avdrift, ström, missvisning och deviation.

Många fina ord, men är det nå´ n som regelbundet använder all den här informationen. Jag har seglat sen 1984 och aldrig hittills behövt använda nå´ t av de. Vid skärgårdssegling är det ju meningslöst och vid havssegling bör man nog komma utanför Östersjön, Skagerrack innan det behövs.

Av era båtar att döma verkar det som om ni mest ägnar er åt skärgårdssegling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför hör ni inte efter om er lokala studieförbund(ABF, TBV el dykikt) kan ordna en lokal kurs för er?

 

Hos oss har de ordnat detta. GPS-navigering för fritidsskeppare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men seriöst Nyttiga hjälpmedel som tex GPSen är väll inte fel att använda??? Jag har förarintyg och kör enbart på gps av den enkla anledningen att jag har glömt allt gammalt hur man gjorde med passare transportör avdrift osv... Sådana grejer faller liksom i glömska lite synd kanske men hittar man ett enklare sätt att navigera på så varför inte???

 

Lite likt principen med miniräknare som någon nämde här ovan. Varför göra jobbet själv? när en maskin kan göra jobbet åt dig!!!

 

Den nya teknologin är mycket säker och jag ser inget fel i att inte utnyttja den så långt det bara går!!!!!

 

MVH REXCO

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ström förekommer i Skagerak och Kattegatt.

Om du skall tex skall från Svenska kusten till Läsö, lär strömen påverka dig.

/Lars J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade nog inte kört i mörkret endå pga dåliga lantärnor en brist som jänkebåtar iaf bayliner har. Och för mörkerkörning behöver man inte full radarutrustning för det???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst påverkar strömmen mig men det är 20Nm mellan Tistlarna och Läsö vilket innebär att det tar cirka 3 timmar att gå över och jag har land i sikte i princip hela tiden. Även om strömmen sätter med 3 knop i ena eller andra riktningen blir det inte nå´ t problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var mycket som gick snett på samma gång. Det blev mörkt, det kom dimma och GPS:en slutade att fungera.

Är du säker på att det skulle gå så mycket bättre med papperskort? Blåste inte de i havet samtidigt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker ni alla här på forumet att det är fel att navigera på traditionellt vis? Det verkar så på ert resonemang i alla fall!

Naturligtvis är GPS och Plotter fantastiska uppfinningar och hjälpmedel. Och det är precis vad det är - HJÄLPMEDEL. Inte något i stället för!

Share this post


Link to post
Share on other sites

För mig är det i stället för. Så har det varit sedan 1997 och det har aldrig fallerat utan alltid fungerat klockrent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy