Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coelum-versus

Nybliven Kustskeppare

Rekommendera Poster

Det är inte fel att kunna navigera på traditionellt vis!!! För dom som kan så är detta ett värdefullt redskap och en mycket bra kunnskap... Men för den okunnige så är gpsen en enkel lösning och visst fungerar den beviserligen...

Jag har själv kunnat navigera på det gammla viset men med åren så har det liksom försvunnit lite ur minnet och gpsen har blivigt mer regel en undantag.

GPSen kan enligt min mening ersätta iaf en stor del av den traditionella navigationsbiten Den som en förare av en normal fritidsbåt utnyttjar.

MVH REXCO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara berätta om två episoder vi varit upplevt de senaste somrarna

 

Episod 1

Stor fin båt kommer in mot en hamn, plötsligt stannade båten upp och ankaret åkte i. Vi undrade naturligtvis vad som hänt eftersom man stannar endast ca 100 meter från land. Vi åkte ut för att kolla om de behövde hjälp, motorhaveri kanske. Fallet var dock en havererad hårdisk och han kom inte ihåg vart den förb.... grynnan var som man måste runda för att komma in till kaj. 

 

I hamninloppet är en grynna under vattnet som inte syns vilken man med lätthet kan ta ut vi enslinjer om man har ett traditionellt sjökort

 

Episod 2

En herre springer runt på på bryggan och undrar om någon har ett pappersjökort för hans hemfärd.

Hela programmet/datorn hade hängt sig, de hade även raderat backtracken i GPS-en när de försökt få igång programvaran, och nu visste han inte hur han skulle hitta hem.

Vi lånade ut våra papperskort till den stackaren och i dag har även han vanliga papperskort ifall att något händer med den elektoniska utrustningen.

 

Vi båda tillfällena var det strålande sol och vackert väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Vadå hjälpmedel? Min gps är mycket mer exakt än alla papperskort i världen och jag behöver inget annat hjälpmedel för att navigera. Finns ingen anledning att prassla med alla dessa papper när det finns modern teknik. Detta har ju redan handelsflottan anammat så jag förstår inte varför det väcker sådant motstånd bland fritidsbåtägarna? Tittar man i läroboken för båtförarebeviset så beskrives till och med lodlinan, snacka om föråldrad literatur.

 

Om det nu skulle gå så illa så det blir som nämndes i ett av inslagen här att det blir ett hårddiskhaveri, så kan man ju gardera sig mot detta genom att ha dubbel utrustning. Det finns ju de som har en extra utombordsmotor hängande där bak om den ordinarie skulle strejka. Det är ju fullt möjligt med dubbel gps.

 

Jag menar inte att man ska helt förkasta detta med papperskort, utan man ska känna till det, men däremot behöver man inte lägga ner halva kursen på detta eftersom där inte är någon som kommer till att använda sig av det.

 

 Man ska ta i betraktande att en blyertsstreck på sjökortet har en bredd på 10 meter i verkligheten och så mycket fel visar inte min gps. 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att jag åker jänkebåt som går ganska snabbt så föredrar jag sjökort.

Jag tycker det är mer känsla i ett sjökort, men kan inte förklara varför.

Jag har gps i båten men använder den oerhört sällan.

Det är roligare att hänga med på kartan än att se en blipp på en bildskärm.

Hade båten varit mitt arbetsredskap så hade jag garanterat hängt in all utrustning som fanns för att underlätta.

Men nu är iaf min båt ett nöjesredskap och då läser jag gärna karta och hänger med i verkligheten istället för att titta på en bildskärm.

 

Visst kommer det säkert att hamna en plotter i båten till nästa år.

Det är onekligen enklare när man är ute ensam.

Men det är båtsportkorten som används mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Maste,

En liten fråga:

Har du någon aning om hur gamla underlagen är som ligger till grund för de digitala kartorna? Somliga sjömätningar (naturligtvis inte alla!) börjar bli sissådär 100 år gamla. Både de vektoriserade, och självklart de scannade, korten baseras ju än så länge i de flesta fall på befintliga underlag. De kommersiella GPS:erna som finns idag är väldigt hårt filtrerade (dämpade). Det är därför man upplever den indikerade positionen som mycket stabil. Om man observerar en ofiltrerad GPS så finner man att verkligheten ser något annorlunda ut. Både med RDS- och IALA-baserade (WAAS/EGNOSS är rena katrastrofen, åtminståne i Stockholmsområdet) korrektioner far positionen omkring som en vilde, både i och utanför det angivna onoggrannhetsområdet. Positionen kan momentant dra iväg 80-90 meter även med korrektioner. Skulle kunna tjata om multipath och mottagarbrus hur länge som helst men jag avstår nog från det idag. Naturligtvis skall man använda elektroniska hjälpmedel om man har möjlighet, men då man oftast inte vet vad underlgen baseras på skall man nog ta dess förträfflighet med en nypa salt. 

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, har handelsflottan annamat den nya tekniken, men jag skulle vilja se den befälhavare som inte har ett papperskort lätt åtkomligt där han med gämna mellanrum plottrar ner sin position, just med tanke på eventuella fel som kan uppkomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Mina herrar.

Förstå mig rätt. Jag är inte motståndare till dessa papperskort utan det som jag hänger upp mig på är att man lägger ner så mycket tid på att lära ut detta när det gäller båtförarebeviset. Bevisligen använder ju de flesta den nya gps-tekniken. 

Det handlar ju om för min del att navigera en snipa som är 6 och 30 lång i Öresund, det handlar inte om att jag ska baxa Silja Symfoni genom Stockholms skärgård. Själv äger jag inte ens ett papperskort, men som sagt var där är inte så många grynnor i Öresund.

Det jag använder mig av är ett Danskt sjökort som heter de levende sökort och jag har det i en lap-top och till detta har jag en Gps antenn tejpad i taket på styrhytten. Jag kan få dessa kort i flera skalor och med mer eller mindre detaljer. Skulle inte kunna tänka mig något enklare och mer funktionsdugligt än detta. Varenda prick i Öresund är utsatt på det och det är så noggrant att man ser om man går babord eller styrbord om en prick, så jag förstår inte riktigt varför man ska kolla detta mot något papperskort, det har i alla fall inte svikit mig ännu.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå hjälpmedel? Min gps är mycket mer exakt än alla papperskort i världen och jag behöver inget annat hjälpmedel för att navigera.

Maste, dags att läsa på...

http://www.hmtnordic.se/Granath_artikel.pdf

 

Bevisligen använder ju de flesta den nya gps-tekniken.

Var finns det beviset..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Alla jag talat med använder gps, de flesta av dem har båtar som det bara inte går att veckla ut ett papperskort i. Det är bara att böja sig för tekniken och erkänna att den kommit ifatt oss även inom detta gebitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort navigationsutbildningen från förarintygskursen!!!

Då blir det massa tid över för utbildning i sjövett och sjömanskap...

 

///Fredrik

 

PS Om man har GPS/plotter behöver man inget ekolod, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har papperskort för att se vad platserna runt om mej heter, grund och farled, djup med mera... En liten handburen GPS för distans och fart. GPS även som kompass (ibland) tillsammans med den riktiga kompassen. Skönare att titta på världen på riktigt än genom en konsgjord bild på någon skärm.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Och så kom inte med några hydrauliska vedklyvar, för ved ska klyvas med yxa för det har vi alltid gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Med det nya båtsportskortet som dessutom finns som inplastad variant, så finns det inget försvar att inte ha med sig som backup om det mot all förmodan skulle skita sig med elektroniken.

Men du Mats kanske är elektriker och drabbas aldrig av elfel, eller att strömmen skulle ta slut av någon anledning.

Men om vi möttes på havet och du står där och ropar efter hjälp med att hitta efter att din elektronik har gett upp (vilket den säkert inte gör) så får du nog inte min hjälp iallafall.

 

Kommer ni ihåg olyckan med Stenafärjan som kolliderade med fraktbåten utanför Varberg i kattegatt?

Hade man där slutat att förlita sig på den moderna tekniken så hade man troligen sluppit närkontakt.

När man kör i den kraftiga dimman som var vid tillfället och istället hade sänkt farten så skulle jag gissa på att det aldrig hade skett. 

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klyva ved????

Här används kärnkraftsframställd el i elementen!8.gif\

Ved är ju jättegammalt!

 

Tar man färjan så slipper man även styra båten21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Så taskig du är Wille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Tycker du jag är taskig?

All navigering går ju ut på att du ska kunna positionsbestämma utan elektronikens hjälp. Det går inte att förlita sig helt på att GPS:en ska fungera hela tiden utan problem.

 

/Wille 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Wille.

Det var när det inte fanns elektronik till hjälp som man positionsbestämde med hjälp av sjökort och sextant. Idag finns det ny teknik och den är väldigt tillförlitlig, mitt elektroniska sjökort har inte missat en enda sekund. Detta motstånd mot elektronik är säkert övergående, människan är trots allt alltid väldigt skeptisk mot förändringar. Nu har ju det här med gps för positionsbestämning funnits i många år och Amerikanarna använde det ju också när de skickade misiler mot Saddam. Det fungerade alldeles utmärkt och det blev också pulver av det som träffades. Så nog är denna teknik kommen för att stanna och det är bara att erkänna att den slår all positinsbestämmning för hand där man ska räkna med ström, vind och jag vet inte vad. Här är det bara att slå på gps.en och där är en prick och det är du, mycket enklare kan det inte bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många av er har varit med om att GPS:en har lagt av när ni bäst har behövt den?

Det är större risk att gå över en gata på ett övergångsställe och bli påkörd av en bil än att GPS:en lägger av.

Om ni nu blir utan ström ombord, hur får ni igång motorn?

När ni väl har fått igång motorn igen har ni väl ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag har segelbåt med utombordsmotor utan laddning. (alltså med snörstart)

Det finns faktiskt sådana oxå om du inte har lagt märke till det.

Det elementära är fortfarande att veta sin ungefärliga position och att kunna göra det med karta och kompass.

När du sedan går över öppet hav så skall du kunna räkna med strömmar och avdrift.

Eller går du över till Gotland genom att chansa på att du kommer rätt?

Mycket dumdristigt isåfall, eller du kanske bara följer med strömmen och hoppas på att de andra ska åt samma håll?

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Varför denna diskussion om papperskort? Det är väl så att man MÅSTE ha papperskort med. Så lärde jag mig i alla fall för et par år sedan.
Eller för att vara tydligare, man måste ha sjökort över det område man färdas i, och de måste fungera. DVS om man har digitala kort krävs reservkraft etc. Något som bara kommersiella faryg har råd med -> på fritidsbåtar MÅSTE man ha papperskort.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det här inte en allvarlig tråd!!!

Jag kan inte tänka mig att det finns folk som ger sig ut på sjön med enbart elektroniska hjälpmedel.

 

Gps, plotter mm är jättebra men inte det enda som man kan lita på.

Säg att ni bara skojar, ni som inte har med er sjökort när ni ger er ut!

 

/V8dc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Givetvis har jag med mig papperskort oxå.

Har köpt de nya inplastade båtsportskorten i mycket behändigt format.

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtsportkorten är en lysande uppfinning!

Tips: Köp de som är färdiginplastade!

Den lilla peng de kostar extra är värd det!!!!!

 

Tänk, även jag i min lilla amerikanska dc kan veckla ut dem och läsa kartan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju ett bra vetenskapligt belägg...

Hade du t ex pratat med mig så hade andelen GPS-användare minskat. Inte för att jag är det minsta teknikfientlig, men hittills har jag inte kännt att jag behöver en pryl till i båten, jag har klarat mig bra med papperskort, kompass, logg och kikare.

 

Har du läst artikeln jag länkade in än? Kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största risken jag upplever med plottrar är att det blir en TV-spels känsla över det hela och man sitter och kör sin lilla plutt på skärmen med hjälp av sitt fartyg och kommer alltid rätt, visst gör man det när det funkar, däremot har jag själv upptäckt att man betydligt mindre faktiskt tittar ut när jag kör på bara plotter än när jag kör på vanliga papperssjökort. Detta är en stor fara för sjösäkerheten. Vi har nog dessvärre inte sett sista olyckan där båtar kolliderar på grund av detta än.

 

När det gäller navigations utbildningen så tycker jag själv att ganska lite på t ex förarbeviset faktiskt är sådant som går att ersätta med elektronik, sjökortssymboler, väjningsregler, övriga relevanta lagar och regler, väder, miljö, sjösäkerhet lanternor, fyrar (OK fyrar kan ersättas med digitala sjökort), kunskap om kompass, loggar, lod och naturligtvis GPS. Allt detta anser jag ligger utöver navigation som lägga ut kurs, rätta/ sätta kurs, positionsbestämningar tar inte den större delen av utbildningstiden på dessa utbildningar och det är egentligen bara detta som en GPS/ plotter kan vara behjälplig med.

 

Själv skulle jag aldrig förlita mig på endast en plotter men det är ju jag det, min datorkraft i vardagen krånglar rätt ofta måste jag säga, vad säger att datorn i båten i salt och fuktig miljö skulle krångla mer sällan???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En springande punkt i detta resonemang, tycker jag, är den avgörande skillnaden mellan positionsbestämning med hjälp av GPS/plotter kontra papperssjökort. Det är att med det förstnämnda räcker det med att titta på en bildskärm för att veta var du är, medan det sistnämnda sättet förutsätter att du tittar dig omkring för att identifiera punkter i omgivningen. Titta sig omkring = hålla utkik. Något man är skyldig att göra. Flera svåra olyckor har skett med båtförare som haft järnkoll på sin position med hjälp av sin plotter och sedan stävat rakt i en olycklig båt som de ju inte såg på sin plotter och som de missade pga av att de inte behövde titta ut för att veta var de var.

Därför ogillar jag plotter - inte för att det är teknik eller för att jag är bakåtsträvande. Jag älskar nya roliga prylar, fra om de underlättar mitt liv.

Jag tror att navigation med plotter skulle vara bra mycket säkrare i kombination med en radar, helst med overlay av radarbilden.

Enligt min enkla åsikt är pappersjökort i kombination med radar ett väldigt bra sätt att hålla koll på var man är OCH vad man har omkring sig.

Oavsett det är bergknallar eller andra båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Segelbo.

Du har rätt i att det gäller att se upp och inte tro att plottern är ett tv-spel. I de farvatten jag rör mig med min lilla snipa gäller det min själ se upp, det är det allra mest betungande där är, nämligen att vara uppmärksam på annan trafik hela tiden. Jag rör mig som jag nämnde tidigare i Öresund som är ett av de trafiktätaste vatten som finns här på jorden. I och för sig är jag nu rätt hemmastadd i dessa farvatten och behöver inte lägga några kurser för att komma rätt.

För att återgå till tråden igen, med att använda papperskort kontra elektroniskt sjökort så kan jag ha viss förståelse för papperskortdiggarna om man jämför med dessa små löjliga gps navigatorer med 1 och 1/2 tums skärmar. Jag har en dator med 14 tums skärm och ett elektroniskt sjökort som visar precis det samma som finns på papperskortet. Det finns absolut ingen anledning för mig att prassla med dessa papperssjökort. Sedan det där med att bli utan ström, det är ju rätt långsökt. Det kan ju ske andra missöden också, det kan ju gå hål i botten på båten. Man kan inte kalkylera med att allt ska gå åt helvete, för då kunde man lika så bli hemma.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu är på väg till Gotland har du inte så stor nytta av dina papperskort när du bara ser vatten runt omkring. Då är det bara död räkning som räknas. Om du sen räknar med ström också så verkar det lite korkat eftersom det inte finns någon bestämd ström i Östersjön som är värd att ta hänsyn till.

Jag har seglat till Gotland ett flertal gånger både med och utan GPS och det har aldrig varit nå´ t problem. Du inbillar väl dig inte på fullaste allvar att du missar en ö som är 200 km lång.

 

Och du, Köp dig ett stort bilbatteri och sätt i båten så behöver du inte bli utan ström om du laddar det före avgång från senaste hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasig generator, visst men fulladdade batterier som räcker läääännnngggeeee.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHAHA Vilken underbar tråd.

 

Ville bara säga att jag tillhör sjökortsdiggarna som älskar dessa papperskort framför den digitala varianten.

Orkar inte skriva en massa men håller med de flesta talarna före mig som förespråkar vanliga pappersvarianten.

 

Som ett komplement är GPS och sjökortsprogram helt oslagbara. Men att bara ha det i båten tycker jag att man är dumdristig. Även om man inte använder papperskortet så SKA det finnas i allas båtar. I fall något händer med ström problem eller programvaru fel.

 

Maste du skrev något om att folk oroar sig för mycket t.ex att det skulle gå hål i båten (eller vad det var ursäkta om jag skrev fel)

Självklart kan ju det hända med. Räcker med en dålig packning till ett vattenintag. Självklart ska man ju vara förberedd på det med eller hur?

Får sådant händer det lovar jag dig. Likaväl som datorer krashar eller GPS:er går sönder.

Då kan jag säga att alla jag känner kör med både GPS och sjökort uppe för att vara på säkra sidan. Och när de kör med GPS så oftast har de både en bärbar och fast plus då papperskort. Dessa är väldigt erfarna sjöfarare som aldrig skulle komma på tanken att förlita sig på elektroniken

Att vara förberedd på sjön är ett måste antingen det gäller sjökort eller saker som kan hålla en flytande.

 

Tack för mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...