Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Segelbo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    556
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Segelbo

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har hyrt båt några gånger i Medelhavet (Grekland och Italien) och kan väl sammanfatta det hela som så: båtarna åldras snabbt där nere. Slitaget är avsevärt och det skiljer förvånansvärt mycket i ambitionsnivå mellan de olika charterfirmorna, vad gäller ambitionsnivå vad gäller underhåll och service.
  2. Malö. http://www.maloyachts.se/Portals/0/Flash/malo_movie.html
  3. Var får man tag i Magellans Tough Case? Har letat på nätet, men hittar inte...
  4. Och jag kan tillägga att sedan jag skrev sist har jag dessvärre haft anledning att testa mitt nya försäkringsbolag Pantaenius. Jag är mycket imponera över den snabbhet, krångelfrihet, kompetens och vänlighet som karaktäriserat bemötandet och handläggningen från deras sida. Nu var det visserligen inte något särdeles komplicerat fall, men det hade säkert kunnas krånglas till ändå. Jag kan inte annat än rekommendera Pantaenius.
  5. Jag hade betydligt mindre tulpaner än vanligt efter att ha använt Propshield i år. Fast tre-bladig propeller. Ligger på Västkusten (Tjörn).
  6. Seglar man i svensk skärgård som består av grunda vatten med gott om stabil granit strax under vattenytan, har den långkölade båten en mycket stor fördel. Tåligheten vid grundstötning. Det lär inte bli några strukturella skador i skrovet om man bankar på en grynna med en långkölad båt med en gjutjärnsköl, till skillnad från om samma manöver företas med en djup fenköl, skruvad med några bultar i skrovets undersida. Att utforska fina, intressanta vikar med en långkölad båt innebär betydligt mindre ängslan än med en djup fenköl. Och större möjligheter att finna behaglig ankarplats...
  7. En propeller på ett drev sitter horisontellt medan en rak axel lutar i varíerande grad. Det gör att en propeller på rak axel har något sämre verkningsgrad. Tror inte att tappade propelleraxlar resp. drev är särdeles vanligt. Ett drev har däremot en gummibälg som enligt försäkringsbolagen skall bytas med regelbundna intervall. Dyrare procedur jämfört med en rak axel. Ett drev består till stora delar av aluminium, vilket befinner sig ganska långt ned på skalan vad gäller galvanisk korrision. Alltså ännu viktigare att skydda sig mot krypströmmar mm. Anoder i bra skick nödvändigt. Finns säkert många fler synpunkter. PS: Långkölade båtar ÄR mer motståndskraftiga mot grundstötning än fenkölade. Det är det inte bara 60 herrar som anser... Sedan har de andra nackdelar...
  8. Intressant inlägg. Stärker mig än mer i min övertygelse att något mer teakdäck blir det inte för min del. Oavsett om jag skulle byta mitt nuvarande teakdäck eller köpa en annan båt, ny eller begagnad.
  9. Det är möjligt. 372:an jag stod och tittade på häromdagen hade i alla fall inga skruvar i teakdäcket, bara relingslisten var skruvad. Senast ändrad av Segelbo | 23 juni 2010 | 07:39
  10. Stod och tittade på en Hallberg Rassy 372 i går nere i marinan och såg att HR också numera limmar teakdäcket utan en massa skruv. Men skulle jag beställa en ny båt idag (knappast troligt, men drömma kan man ju...) skulle jag inte välja teakdäck. Jag skulle även överväga att beställa inredningssnickerierna i något annat än mahogny. Körsbär är snyggt och vill man ha något ljusare är ek eller ask ett bra alternativ.
  11. Tack för beskrivningen. Snyggt jobbat. Alltid bra att få sådana här påminnelser om att man, även om man tror síg segla ensam, ändå alltid har matros mr Murphy med ombord. Bra att ha tänkt igenom litet olika scenarier i förväg. Alltid är man litet mer mentalt förberedd då. Och kan tänka litet mer rationellt.
  12. Måste varit en jäkla upplevelse! Ensam till på köpet. Hur gick du tillväga?
  13. Skulle tro att saxpinnen/låsringen lossnat. Råkade ut för det själv en gång. Efter att vi kastat loss sade min fru att det var något som klingade till när hon drog ombord ena förtampen. Jag kollade och där på fördäcket låg låsringen till riggbulten, som hade hakat i linen, raknat och åkt ur. Ren tur att den hamnade på säck och inte i sjön, då hade jag kanske missat vad som hade hänt. Numera kör jag med saxpinnar. Vältejpade. Och kollar ofta.
  14. Vi har en Raritan-toa i vår båt. Fungerar klockrent (ta i trä...) Fördelen med den är att pumphandaget är konstruerat så att man inte kan dra snett när man pumpar. Sliter säkert väldigt mycket mindre på mekanismen, packningar m.m. på det sättet.
  15. Den intresserade kan även läsa tråden i ämnet i grannforumet sailguide.com. Själv är jag glad att jag bytt från Atlantica till Pantaenius. Hade jag inte redan gjort det, hade jag gjort det snarast...
×
×
  • Skapa nytt...