Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

norpan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    141
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om norpan

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Detta arbete med tillägget att ta bort gammal bottenfärg kan du åka på även om du köper en båt som är bottenmålad. Inte alltid säkert att den bottenmålade båten har färg under sig i bra skick samt att jag själv inte vet att epoxi skyddet är ordentligt. Bottenfärgen behöver ju faktiskt göras om från grunden med jämna mellanrum.
  2. Den största risken jag upplever med plottrar är att det blir en TV-spels känsla över det hela och man sitter och kör sin lilla plutt på skärmen med hjälp av sitt fartyg och kommer alltid rätt, visst gör man det när det funkar, däremot har jag själv upptäckt att man betydligt mindre faktiskt tittar ut när jag kör på bara plotter än när jag kör på vanliga papperssjökort. Detta är en stor fara för sjösäkerheten. Vi har nog dessvärre inte sett sista olyckan där båtar kolliderar på grund av detta än. När det gäller navigations utbildningen så tycker jag själv att ganska lite på t ex förarbeviset faktiskt är sådant som går att ersätta med elektronik, sjökortssymboler, väjningsregler, övriga relevanta lagar och regler, väder, miljö, sjösäkerhet lanternor, fyrar (OK fyrar kan ersättas med digitala sjökort), kunskap om kompass, loggar, lod och naturligtvis GPS. Allt detta anser jag ligger utöver navigation som lägga ut kurs, rätta/ sätta kurs, positionsbestämningar tar inte den större delen av utbildningstiden på dessa utbildningar och det är egentligen bara detta som en GPS/ plotter kan vara behjälplig med. Själv skulle jag aldrig förlita mig på endast en plotter men det är ju jag det, min datorkraft i vardagen krånglar rätt ofta måste jag säga, vad säger att datorn i båten i salt och fuktig miljö skulle krångla mer sällan???
  3. CE-märkning är såvitt jag förstår bara ett sätt att skydda den europeiska marknaden från att översvämmas av billigare båtar från USA, det vill säga ett förtäckt handelshinder för att skydda europeiska tillverkare. Möjligen har jag fel men jag köper inte riktigt pratet om ökad säkerhet mm...
  4. Finns ingen dokumentation är båten sannolikt INTE CE-märkt. Med CE märkningen följer dokumentation och finns inte den finns inte CE-märkningen så skulle i alla fall jag resonera. Att säljaren säjer att den är märkt betyder inte att den är det.
  5. norpan

    vatten jet ??

    Hade jag en båt av storleken som en J32 så skulle jag i alla lägen föredra vattenjet driften när det kommer till manövrering. Visst beror det säkert på att jag har lärt mig genom en faslig massa övning att manövrera vattenjet (särskilt då dubbla det är är fråga om här). Det jag däremot inte fattar är varför det oftast sitter bogpropellrar på dessa båtar det anser jag vara helt onödigt när det ändå går att flytta båten helt i sidled. Vattenjet ger överlägsen manöverförmåga jämfört med propeller/drev det är min uppfattning och ett av skälen till att skaffa båt med vattenjet. En annan är att man inte har något snurrande under båten, vilket kan vara bra vid tex dykning. Nackdelarna är väl att det är dyrt och att det dessutom är dyra delar till en vattenjet. När det gäller att få sten och annan skit i jetarna så är det nog så att det enklast händer vid backmanövrar då jetstrålarna riktas ned i sjöbotten och rör upp det som finns där.
  6. norpan

    Röd Flipper 570 ?

    En kompis till mig har en 570 -78 med original blå rand!
  7. Ett alternativ kan ju vara småängsviken ute på Ingarö, vid Björkvik ungefär där finns bara sommarplats att få. Du hittar information och telefonnummer här http://www.smaangsviken.com/ Vet inte hur det är med platser till nästa år men du kan ju alltid testa, och du lycka till
  8. Mina föräldrar har en Evinrude Ficht 90 hk från 2003 använd ca 30h 2003 sedan helt oanvänd till salu. Evinrude Ficht fungerar i princip lika en Optimax. Ficht fick dåligt rykte i början eftersom de inte fungerade som de skulle men på lite senare årsmodeller så finns inga sådana problem vad jag känner till i alla fall. Mina föräldrars motor säljes med montage hos märkesverkstad. Mejla mig om du är intresserad.
  9. Kommer nog inte att vara billigare med bensin i vår
  10. norpan

    VHF certifikat

    Du behöver ju inte gå kursen, det räcker med att avlägga ett prov, det vet jag inte om du kommer undan, men att ordna ett provtillfälle brukar inte vara så svårt, det gäller att hitta en examinator bara de hittar du här: http://www.nfb.a.se/ , för kurslitteratur om du önskar sådan kan du kontakta Stockholmradio och beställa kostar inte så mycket och de kan skicka hem en bok till dig.
  11. En del om olika sorters radars kan du läsa här http://www.vibatagare.com/radar/marknadens_radar_2005.pdf Det är en översikt av radarapparater som Vi Båtägare har gjort.
  12. Köp senaste numret av Praktiskt Båtägande eller eventuellt att artikeln om att ha båten i under vintern ligger på deras hemsida www.praktisktbatagande.se Ha en skön höst/vinter/vår med båten.
  13. Benns i Nacka har både bockar och stöd mm kolla med dem http://www.benns.se/http://www.benns.se/'>
  14. norpan

    Nyfiken på segling

    Mycket hjälp är svårt att få eftersom det är vad ni vill ha som styr det hela. Gillar ni en båt som tål mycket vind och är trög att segla i vindar under 4 m/s men pallar trycket vid vindar >20 m/s satsa på en Maxi 77 eller 84. Maxi 84 har mina föräldrar haft sedan 1987 rejäl båt med mycket plats invändigt då den är bred, lite för lite segelyta för att göra sig bra i lätta vindar. En fördel med dessa är att bommen är kort vilket gör att man stå i sittbrunnen utan att riskera att få den i skallen. Skillnaden mellan 77 och 84 är att du får ett garderobsutrymme och ett toalett utrymme i 84:an. Maxi 84 finns bara med inombordsmotor medan 77:an finns med både och. Själv skulle jag satsa på en båt med inombordsmotor då de ger lite högre trygghet med drev under båten som gör att man kan gå för motor även när det blåser mycket, funkar inte lika bra med utombordsmotor. En båt som några bekanta haft och som jag gillade var Albin 78 Cirrus inombordsmotor men roligare att segla än maxi båtarna ovan. Ingen av dessa båtar är dock några racers.
×
×
  • Skapa nytt...