Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
coelum-versus

Nybliven Kustskeppare

Rekommendera Poster

Gäst Maste

Gedda.

Vi vet hur gamla gubbar är,han är säkert av samma generation som de där som fortfarande står med sin yxa och huggknubb och rynkar på näsan åt hydrauliska vedklyvar.

Beträffande teoretiskt prov, så har jag gjort det. Jag har aldrig sagt att jag inte kan läsa sjökort, jag har bara sagt att det hör forntiden till i detta Gpsens tidevarv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maste skrev:

jag citerar: Det är bara att erkänna, GPS-navigering är i dag det huvudsakliga navigeringshjälpmedlet. Visst har jag papperskort i båten, men dom har jag inte haft framme på länge, slut citat

 

Jag håller helt med att visst ska man ha ett papperssjökort med sig än att man har gps

 

Själv äger jag inte ens ett papperskort, men som sagt var där är inte så många grynnor i Öresund.

 

Bra att du går kurs Maste!

Men ta åt dig även det eran lärare sa ang att även han har papperskort i sin båt som backup8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

V8dc.

Väl talat, visst kan det vara bra med någon form av backup. I de farvatten jag navigerar är jag rätt så hemmastadd. Skulle tro att jag klarar mig utan både GPS och papperssjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

maste!

ett tips köp ett par rejäla varningsblinkers och sätt på båten. sen när du är ute och kör så sätt på dom så folk kan hinna undan faran. jag skulle i alla fall hellre köra rätt upp på en strand än att möta dig i ett någorlunda smalt sund...

 

ge dig! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

va bra då.. det bästa vore om du sket i båten och simmade istället..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Simmar så dåligt så jag tror jag stannar i skutan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förresten så är väl du knappast 20 du heller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Gedda.

Har du fått taggtråd till frukost idag? Ja tycker du tar i mer än vanligt. Jo, jag är betydligt äldre än 20 men för den delen vänder jag inte alla taggar ut så fort det handlar om något nytt här i världen. Det finns folk som har svårt för att anamma det som är nytt men den kategorin tillhör jag inte. Detta är ju alltid den äldre generationen som tycker att allt var bättre förr. Nu är det inte så utan det mesta var eländigt förr och det är bara att ta till sig det nya som kommer, det finns ingen anledning till att försöka bromsa utvecklingen, för det går inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är INTE äldre och jag anser att man huvudsakligen ska använda sjökort och sen gps som ett komplement! men som sagt kör du på ditt så kör jag på mitt.. men gör oss n tjänst.. kika på mitt inlägg med varningsblinkers och följ det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Gedda.

Du får anse precis vad du vill, det är det som är meningen här. Detta är ett diskusionsforum och här är ingen anledning att ha någon otrevlig ton. Man måste acceptera att alla tycker inte likadant och bara för de inte gör det så är det vare sig den ena eller andra som ska skita i båten. Tid för skärpning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Sjorovarn o Gedda.

Vad är det för konstigt med den nivån? Det är jag också en gammal gubbe, men nödvändigtvis behöver jag ju inte vara någon krubbebitare som förkastar allt modernt. Många av det där klientelet med skepparkrans, sjöskumspipa och vegamössa vill ju inte gärna anamma nåt nytt. Det ska helst vara lodlina och utkik i masten.

Sen behöver det ju inte vara så märkvärdigt att framföra en fritidsbåt med ett djupgående som är under metern, det handlar ju om detta det handlar inte om att framföra några handelsfartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det handlar ju inte bara om djupgående, min bäste Maste. Det handlar i hög grad om fart.

Bevare mig för folk i snabba motorbåtar utan papperssjökort, utan som blint förlitar sig på plotter. De ser blixtsnabbt var de är i geografin, men ser inte på plottern oss andra som är omkring dem. Med sjökort är de så illa tvungna att titta sig omkring och de är ibland (hemska tanke för dem) tvungna att slå av på farten för att hinna orientera sig.

Detta gagnar sjösäkerheten mer än alla plottrar i världen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Visst Segelbo.

Jag har inte tänkt i de banorna, själv har jag en snipa som inte är så särskilt rask av sig. Jag har dock sett de där fartfantomerna som far omkring med bara proppellern i vattnet. Skulle dock kunna tro att de är nog de sista som tittar i några sjökort. Det är väl för deras skull det talas om obligatoriskt körkort för den typen av båtar. Där har väl strukit med några badare och en och annan brygga i Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har ju alltid snackat om ny teknik osv. men vad man kan se på dina bilder så är väl det mesta ifårn 60-70 talet.. är det modernt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Gedda.

Ruth är från 1976 så hon har några år på nacken. Det jag använder i ny teknik är gps och radar om man nu kan kalla radar ny teknik, den har ju funnits i rätt många år. Skulle säkert kunna tänka mig något annat i båtväg men det handlar ju om ekonomi, där ska bli till lite annat också. Går ju att gå till bankkamreren och handla båt med bankens pengar men det ligger inte för mig. Ruth täcker mina behov som består av lite dagsturer och fiske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Sjorovarn.

Insikt i vadå?

Eftersom jag själv inte har någon snabbgående båt behöver jag inte bry mig så mycket över det problemet. Detta kommer säkert myndigheterna att begränsa på något sätt. Detta är också rätt så lokala problem som är koncentrerade till våra stora skärgårdar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig ramlat i sjön från en båt.

Kan jag sluta använda flytväst nu??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan en sån, Lasse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En så länge är både sjökort gps och flytväst frivilligt!!! Så det är upp till er grabbar och gubbar att använda vad ni vill!!!

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det frivilligt!

Men eftersom detta är ett båtforum så ska väl åsikter ventileras.

Det blev ett jäkla liv ang någon som hade fendrarna ute under färd.

Oj, vad en del hade åsikter om det och kallade det dåligt sjömannaskap.

Jag skriver flitigt i denna tråd för att nu pratar vi om säkerhet.

Det är inte samma sak att sätta sig och köra bil som att köra båt.

Jag blir frustrerad när man hör folk se såpass lätt på säkerheten till sjöss.

 

Sen kan vi reda ut en sak en gång för alla:

Gps och plotter är bra!

Jag anser att man ska ha backup för ovanstående samt att man kan navigera på traditionellt sätt.

 

Att prata om bakåtsträveri är rent nonsens!

Det handlar om säkerhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gps är en form av säkerhet position finns där i digitaltformat om du hamnar i en krissituation som jag nämde i ett av inläggen ovan så är gps en oslagbar du har ju positionen i sifror bara att rabbla upp för sjöräddningen.... Det går snabbt och enkelt och du slipper räkna... Kan vara bra i en stressad situation...

 

OBS LÄS detta på rätt sätt nu!!! jag är ingen motståndare till papperkort men jag använder hellre den nya enklare tekniken då den fungerar som den ska för mig iaf.... sen har jag sjökort som jag nämde ovan som nödlösning...

 

MVH REXCO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Skönt att höra V8dc att vi har kommit fram till en lösning!!!

Ps: Hur snabb e din båt egentligen??? Jag tror jag kör ifrån dig Jag kör ju på GPS HAHAHA!!!!

Skoja bara!!!

MVH REXCO The one and only V8dc hihihihi!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå!!! Då hammnar du i kölvattnet när jag drar på med min trippelturbo konventerade kompressor karburator hahaha gör bortåt 200knop i uppförbacke hehehe...

 

Nä skämt osido toppar 35knop på slätta vattnet så jag hänger nog inte på....

 

Föresten någon som har erfarenhet av kompressor konventering på en V8a???

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Ojdå nu spårar tråden ur fullkomligt får nog flytta inlägget någon annanstans eller skapa ett nytt HAHAHAHA!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Hej era sjöbusar.

Nu var jag här igen. Jag rör mig som jag nämnde tidigare i Öresund och det är inte så svårnavigerat med det djupgående jag har. Det går alldeles utmärkt både utan Gps och sjökort att ta sig fram. De grund som finns är väl utmärkta.

Ja, som någon nämnde här att hans far fnös åt det här med nymodigheter, det är väl kanske på det viset att det är där som skon klämmer, det är inte så märkvärdigt längre att vara skeppare.

Visst kan all den här tekniken gå i sönder och visst bör man då ha någon back up till den, speciellt där det är svårnavigerat som i våra stora skärgårdar, här i Öresund hittar vi säkert hem igen här har vi en 10-20 meter vatten under kölen nästan överallt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte egentligen så vårat båtliv skall vara, lite trångt, lite fuktigt, toalett på lämpligt ställe i naturen, köket över en öppen eld?

Hmm, hur skulle skärgården se ut med det antalet nyttjare som finns idag om alla gjorde upp en eld för att laga mat och gjorde ifrån sig i en buske..?

Låter inte som ett ställe jag vill besöka, faktiskt.

 

Är inte detta en länk till din egen hemsida förresten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jovisst är det det. men det är inte i det syftet. jag ville bara tipsa om den texten..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...