Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coelum-versus

Nybliven Kustskeppare

Rekommendera Poster

Köp ett rörcellsbatteri istället då om du ska vara så petig, men det tar mycket längre tid att ladda i hamnarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg när jag köpte min första båt för några år sedan.

Första tanken vara att köpa plotter.

Sen sansade jag mig och gick förarbeviskurs.

Där lärde jag mig det mesta jag behövde för att känna mig säker med sjökort. Efter det så ligger plotter nu långt ner på min prioriteringslista.

 

En provocerande fråga som inte är menad som just provocerande:

-Ni som inte har sjökort i era båtar, kan ni läsa sjökort och ta ut kurser mm utan plotter?

Alltså på analogt sätt mha tansportör, kompass, passare och sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första stycket ovan - precis så kändes det för mig också. Kunde liksom inte vänta innan jag fick en plotter i båten. Nu är jag väldigt glad att jag väntade. Finns oändligt mycket andra saker jag hellre vill ha...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
En fråga till er som använder GPS-plotter:
Lägger ni alltid waypoints och rutter? Även i skärgården?
(Själv har jag simpel GPS utan plotter. Den är på hela tiden, men används egenligen bara för att ta reda på var jag är i tveksamma fall, nästan aldrig för att visa vart jag skall.
För att tex hitta ett sund efter att ha korsat en fjärd skulle jag kunna lägga en waypoint i sundet. Men då skall jag ta ut positionen i sjökortet och mata in den i GPSen. Krångligt och lätt att göra fel. Då är det lättare att ta ut kompasskors ur kortet och styra på kompassen. Enda andra användingen är i st.f. frimärken vid grund. DVS håll nord,syd, öst, väst om en viss lattitud/longitud.)
/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Lars.

I mitt digitala sjökort hämtar man med musen, en liten röd nål och placerar den där man är på sjökortet. Sedan tar man en ny liten nål och sätter någon annanstans och vips har man en streck mellan dessa nålar. Bara att följa strecken, man behöver knappt vara nykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Bosse.

Ta det inte så allvarligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan läsa kartor. Efter 20 år med orienteringslöpning så tror jag att jag har bra kontroll på det.

Jag lägger bara ut vaypoints om det gäller långa sträckor > ca 20 Nm.

Är sträckorna kortare använder jag bara bildskärmen för att se var jag är.

I och med att jag har bildskärmen behöver jag inte heller titta på kompassen, deträcker med att se den ungefärliga riktningen på skärmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur Sjöassistans loggbok:

 

14 maj - Navigeringshjälp i Sydsverige

Personalen på Sjöassistans Stockholmradio hjälper, via telefon, en man att navigera in till Ystad eftersom hans sjökort blåst överbord.

Larmtid kl: 19:20       Assistans påbörjad kl: 19:23

 

17 maj - Sjökort överbord på Mysingen

Ännu en gång får Sjöassistanspersonalen på Stockholmradio, denna gång via VHF, ge navigeringshjälp till en av våra kunder. Kunden tar sig på detta sätt säkert in till hamnen i Nynäshamn.

Larmtid kl: 16:08       Assistans påbörjad kl: 16:15

 

10 juni - Grundkänning i Vänern

Sjökorten blåst överbord och en mindre motorbåt hamnat lite illa till i ett grunt område. Sjöassistans ordnar genom goda kontakter fram en båt som är känd i området. På detta sätt kommer båten loss från det mindre lämpliga området och får hjälp med lyft och propellerservice.

Larmtid kl: 09:10       Assistans påbörjad kl: 09:23

 

Använd GPS och PC de blåser i alla fall inte överbord

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till och med jag har det gammla papperskortet kvar utifall att!!!

 

Men det hade varit roligt med en ny plotter den gammla börjar bli lite ålderstigen....Det är lite dataspel idet hela men det gör ju navigeringen roligare att man kan spara kurser resmål mäta fart etc gör ju bara saken bättre!!! Lite barnsligheter får man väll utöva även på sjön???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Alla som har installerat diskmaskin förmodar jag diskar för hand. Diskmaskinen har man väl bara som komplement? Bör vara det samma med belysningen hemma, inte kan man ha elektrisk belysning, tänk om strömmen skulle gå när man gjorde något viktigt. Säkrast med fotogenlampan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Jodå Sjorovarn.

Visst har vi väl kul på våra möten. Det är med papperssjökorten som med yxorna, kan ju vara bra att ha någon gång, så vi behöver ju inte kasta dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag kanske gör en tankevurpa nu, men iaf jag tycker att det är en jäkla skillnad på att diska, hugga ved mm och att vara ute på sjön!

Jag försöker göra allt jag kan för att säkerheten ska vara så hög som möjligt när det ska åkas båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man skall ha med sig både diskmedel, sjökort och yxa i båten! Diska är trevligt efter maten, sjökorten kan man navigera efter och skulle de blåsa i sjön kan man alltid kasta yxan i sjön...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

V8dc.

Klart att säkerheten ska hållas hög på sjön. Vi behagar bara skämta till det lite här. Jag håller helt med att visst ska man ha ett papperssjökort med sig än att man har gps. Det som jag reagerade från början på var att man lade ner så mycket tid på dessa papperskort under kursen för förarebevis. Eftersom man använder gps i den utsträckning som man gör kommer man bara att använda papperskort om gps.en skulle strejka. Då gäller det att man har lärt sig så mycket att man har kännedom om detta sätt att navigera. Man behöver inte vara halvt professor i kartläsning för att klara sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Rövar´ n.

Tack för inbjudan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är du go eller? kursen går ut på att du ska lära dig köra båt och inte kolla på en skärm. låt oss säga att det är riktig tjock dimma och du är ute och åker BIL och du har gps i den, inte fan kör du efter displayen i bilen. gps är gps varesig det är i bil eller båt. hade du däremot åkt BÅT så (låter det som på dig) åkt ut utan bekymmer... eller? :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är riktigt tjock dimma när jag åker båt skulle jag lita mycket mer på min PC med sjökortsbilden än att försöka bestämma min position på ett papperskort. Skulle inte du det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, kör på bara. Det klarar dig från att köra på öar och grund. Visserligen krockar du lätt med andra båtar, men det kan man ju välja att inte bekymra sig om...

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: har man pengar över och absolut vill skaffa en apparat som komplement till sjökortet är det radar man skall skaffa! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det riktigt tjock dimma så skulle jag inte fortsätta oavsett gps eller sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, jag håller med. Jag har en radar jag är mycket nöjd med.

 

Om man nu ska köpa nått nytt så är det ju en viss prisskillnad på en GPS och en radar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så menar jag att man får söka hamn och inte fortsätta sin färd, alt kasta ankar.

För det andra så håller jag med Segelbo ang radar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du har lång ankarkätting. Östersjön, där jag håller till mest är ofta över 100 m djup.

 

Sedan är det ju ganska korkat att inte fortsätta om man befinner sig i en farled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det är ju skitsmart att fortsätta om man inte ser något i en farled.

Du har ju tv-spelet att titta på.

 

Givetvis så ankrar man inte upp i en farled.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herrejösses!

Det handlar väl ändå inte om antingen eller!

Det handlar om att ha både och!

Jag tycker iaf att de som åker på sjön med plotter och inte har sjökort är goa i hela huvvet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Försöka ta mig ur farleden och ankra upp.
Invänta att dimman lättar.
Allt ovan förutsatt att jag inte har radar.

Är detta inte möjligt så måste man ju smyga fram med utkik/lyssnarpost.

Tycker du att det är fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej det kanske va en dum jämförelse men det jag menar är att man inte kan tillförlita sig på plottern alltid som det låter som på maste...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara lite närmare varför du inte kan lita på plottern alltid?

 

Jag har GPS PC med rasterkort på, vilka är identiska med papperskorten.

PC:n har hittills alltid haft rätt när den visat var jag har varit.

 

Om jag går genom smala sund och dylikt, tittar jag givetvis inte på skärmen, även om det efteråt visar sig att PC:n har ritat ett streck mitt i sundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...