Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Tititu

Skadad under vinterförvaring

Rekommendera Poster

En rutinerad båttransportör fraktade min 23 fots segelbåt till vinterförvaring. Jag hade förberett marken för vaggan. Han ville ha fören lite neråt och bad om plankor och battingar att lägga under kölen.

-Fören lite neråt?

-Ja, man brukar ha det så.

-Men det finns avrinningshål i sittbrunnen där bak. Ska inte aktern luta ner?

-Ahaa, du tänker så?

Han som är van joxar och trixar med stöd under kölen och då han är nöjd sänker han båten och vi säger att vi ses till våren.

Våren kom. Det hade legat snö på presenningen och allt hade bågnat ner i sittbrunnen men då allt smultit drogs presenningen bort. Imma på insidan av fönstren? Det brukar vara så torrt inne i båten. Luckorna till ruffen är så svällda att jag måste skruva loss kanterna. Då jag brutit loss dem ser jag 20-30 cm vatten på golvet. Mattan som legat kvar ligger som sjögräs på botten. Allt är täckt av ett lurvigt lager av mögel och britsarnas träsidor svarta av att sugit i vatten.

 

Har transportören något som helst ansvar? Det var hans idé att båten skulle luta med fören ner.

 

Jag ringde honom och frågade om han har någon försäkring som täcker detta. Min förvaringsförsäkring gick ut i december då jag bytte försäkringsbolag. Transportörens svar var att båten är försäkrad under transport men inte då han lämnat den. Sen sa han också; fören neråt!? Nå, nej. Så har jag inte satt den. Marken måste gett vika. Jag kollade. Vaggan är i våg. Eventuellt en liten lutning mot aktern. Grusbädden som kölen står på är platt och i våg. Under kölens främre del finns 40 mm virke och i bakre delen det dubbla.

 

Städa eller skrota? Båten är gammal. Jag tycker ju att transportören borde veta bättre. Vad tycker ni? Hur SKA det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tråkigt att höra.

 

Jag tycker också att en rutinerad båttransportör borde veta bättre, men hans ansvar måste väl sluta när han lämnar den. Jag tycker, faktiskt, inte att transportören ska ersätta dig för att din båt läckt in vatten.

 

Det är nog upp till dig att ha en försäkring som täcker skador som uppstår när båten står utan tillsyn en hel vinter. Vad säger ditt försäkringsbolag, för du har väl ett sånt. 

Redigerad av AndW
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår båtklubb så är det båtägaren som har det slutliga ansvaret för att båten står korrekt efter upptagningen. Kranskötaren må ha idéer om hur båten bör placeras, han har ju oftast rätt stor erfarenhet, men det är båtägaren som ska veta hur hans båt ska pallas upp/stöttas inför vinterförvaringen. Kranskötarens ansvar är att båten transporteras skadefritt och ställs ner utan att båten skadas.Sedan har han gjort sitt jobb. Om det sedan sker sättningar i marken, efter att båten ställts på plats, så att stöttningen behöver efterjusteras så måste ju även det ansvaret åvila båtägaren.

 

Det finns väl en tröskel i framkant av sittbrunnen så att vatten inte ska kunna rinna in i båten från sittbrunnen. Båten måste ju ha stått extremt framåtlutad om det runnit över den tröskeln. Så tokig pallning att det ska kunna rinna över den tröskeln finns det väl ingen som godkänner vinteruppställningen av en båt. Så hur har den stora mängden vatten kommit in i båten?

 

Har du inte tittat till båten under hela vintern och dessutom med nedrasad presenning så är nog risken att även om du har en försäkring så kommer skaderegleraren att hänvisa till "bristande tillsyn". Försäkringen är ju till för "plötslig skada" och inte för bristande skötsel. Det blir nog svårt för dig att kunna hävda försäkringsskada....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Har du inte tittat till båten under hela vintern och dessutom med nedrasad presenning så är nog risken att även om du har en försäkring så kommer skaderegleraren att hänvisa till "bristande tillsyn".

Nog ganska vanligt, tyvärr. Man ser varje år ett antal båtar där presseningar blåst av mm utan att bli åtgärdade.

Min förra båt skulle stå på näsan för att vatten inte skulle bli stående på däck. Då fungerade inte dräneringen av sittbrunnen som alltså behövde vara ordentligt täckt. Resten klarade sig då bra utan täckning.

Vatten kan alltid leta sig ner i båten under vintern, därför ska man ha en dyvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alltså inte kontrollerat båt och täckning på hela vintern?

.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra vintern hade jag ingen presenning alls och det har jag inte heller då den är i vattnet för den tål regn!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra att båten skadats/förstörts under vintern.

 

Oavsett om båten lutar lite framåt eller lite bakåt bör det inte komma in flera hundra liter vatten i båten. Min gissning är att den nedbågnade presenningen gjort att smältvatten runnit in i ruffen med hjälp av presenningen. Den enda andra möjligheten jag ser är att självlänsarna varit stängda och att vattnet stigit över tröskeln till ruffen.

 

De flesta brukar luta sina båtar något bakåt, men inte alla.

 

Det är nog lättare för oss alla att gissa bättre om du talar om vilken båt det gäller.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Tititu:

Förra vintern hade jag ingen presenning alls och det har jag inte heller då den är i vattnet för den tål regn!

 

Vintertäckning kan gå sönder, båten bredvid kan blåsa omkull, självlänsarna kan frysa så att sittbrunnen fylls med vatten eller is, etc. Det finns mycket som kan hända. Man måste hålla koll på sin båt även under vintern.

 

Oavsett varför båten vattenfylldes så hade du inte fått så stora skador om du hade tittat till båten med några veckors intervall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Tititu:

Förra vintern hade jag ingen presenning alls och det har jag inte heller då den är i vattnet för den tål regn!

 

Jag vill inte vara elak mot dig Tititu men det blir lite märkligt när du vill ge transportören skulden för att det står vatten inne i båten och att det har förorsakat mycket tråkiga skador i din båt.

När jag läser noggrannare i ditt startinlägg så verkar det ju dessutom som att båten inte blev placerad med fören nedåt vilket du antytt skulle vara orsaken till att det kommit in vatten i båten.

 

"Har transportören något som helst ansvar? Det var hans idé att båten skulle luta med fören ner.

 

Jag ringde honom och frågade om han har någon försäkring som täcker detta. Min förvaringsförsäkring gick ut i december då jag bytte försäkringsbolag. Transportörens svar var att båten är försäkrad under transport men inte då han lämnat den. Sen sa han också; fören neråt!? Nå, nej. Så har jag inte satt den. Marken måste gett vika. Jag kollade. Vaggan är i våg. Eventuellt en liten lutning mot aktern. Grusbädden som kölen står på är platt och i våg. Under kölens främre del finns 40 mm virke och i bakre delen det dubbla."

 

Vad är din egen slutsats för hur vattnet kommit in i båten under vintern?

På vilket sätt anser du att transportören felat och har ett ansvar för vatteninträngningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag förstår saken rätt...

Du anlitar en transportör, som transporterar din båt från A till B. Gemensamt ställer ni upp båten, transportören åker där ifrån. Sedan tar du beslut att täcka båten, och täcker du båten på något vis så att snö kan samlas på täckningen. Täckningen havererar pga bristande tillsyn (man brukar få slå av snö under vintern), och resultatet av den havererade täckningen är vatten i ruffen, vilket du upptäcker i början av maj när du besöker båten för första gången på ett halvår.

Du har också missat att förnya din försäkring, vilket gör att försäkringsbolaget inte kan ersätta dig. 

Har jag förstått rätt?

I så fall undrar jag...

Hur får du ens något av detta till TRANSPORTÖRENS fel..?

 

Vad göra då..?

Tja... töm båten på vatten. 

Städa ur den med klorin. 

Se till att den kan vädras, torka. Kanske köra avfuktare. 

Kör ozonrening

Håll tummarna att inredningen är hel. 

Och - täck båten bättre nästa vinter, och håll då koll på den. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-04 vid 21:52 skrev Tititu:

Städa eller skrota? Båten är gammal. Jag tycker ju att transportören borde veta bättre. Vad tycker ni?

Nu frågade ju TS om råd: Vad göra.

Jag skall inte sparka på den som redan ligger, det har gjorts tillräckligt i tråden.

 

Så enligt vad TS skrivit och vad man kan "läsa mellan raderna" om båtens skick i övrigt, skulle jag tveklöst säga:

Montera bort det som möjligen kan säljas på blocket och liknande, och skrota den, ju fortare ju bättre. Det finns redan alldeles för många båtar i det skicket på uppställningsplatserna, som förgäves väntar på upprustning.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drabbades av motsvarande sak med en bil för några år sen. Använde den inte under vintern, och en för mig okänd vattenläcka (kupéluftfiltret lossnade tydligen ofta på den modellen) gjorde att bilen var totalt söndermöglad invändigt efter 4-5 månader. Ett tjockt lager grågrönt mögel överallt. Obeskrivlig stank. 300 spänn fick jag när killarna från skroten bogserade iväg den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte försäkringsbolag under vintern. I den nya ingick inte förvaringsföräkring visade det sig nu. 

Det var transportören som ville ha fören neråt. Mina protester var till hälften en förvånad fråga som en protest. Han gick mig till mötes med att luta den mindre än han tänkte från början. Hålet till ruffen var ändå lägre än avrinningshålen bak så vattnet har runnit in från sittbrunnen. På vintern glömde jag bort vad det kan innebära att båten lutar fel. Nu inser jag ju att det varit bättre att inte täcka båten eller att jag pluggat igen hålet till ruffen.

 

Båten är  (var) en Viggen. 

 

Vore alla lika kloka som efterkloka så hände inte så många tabbar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...