Rolle85 69 Postad 11 April , 2018 Vad är de bästa sättet för att få bort klistermärken som sitter på båten, varmluftpistol bara eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 11 April , 2018 Japp, varmluftspistol och ha en label off-spray att ta bort limresterna med så blir jobbet enkelt. Biltema har en spray som duger bra 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 11 April , 2018 1 timme sedan, Rolle85 säger: Vad är de bästa sättet för att få bort klistermärken som sitter på båten, varmluftpistol bara eller? Går alldeles utmärkt med en hårfön, då riskerar du inte att bränna heller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 000 Postad 11 April , 2018 Så här skriver en leverantör att man ska göra: ( https://dekaltext.se/dekaler/ ) Demontering Värm försiktigt med en värmepistol eller en hårtork över den självhäftande texten. När vinylen blir varm, blir den seg och lättare att avlägsna. Lyft upp ett hörn försiktigt med en kniv och dra sedan snett nedåt. Var försiktig med lackade ytor/glasfibertak, en vass kniv repar lätt. Rengör därefter ytan med T-röd eller annat lättflyktigt lösningsmedel. Själva textdekalen skadar inte underlaget, utan skyddar snarare vilket gör att man ibland kan se spår av texten på ett vitt tak på en hästtransport, då ytan där dekalen inte suttit kan ha blivit matt och under texten är det fortfarande blankt. Man kan då använda för underlaget lämplig rengöring och sedan polish för att få upp finishen på underlaget. Det finns även ett effektivt medel att köpa i järnhandeln, Limbortagning. PS: De har även goda råd för montering av nya dekaler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 190 Postad 12 April , 2018 När jag tog bort gamla stripes på min båt så använde jag en kombination av kemiskt ren bensin på en trasa och ett rakblad som jag försiktigt skrapade bort med, perfekt resultat. Kan varit så att jag hade varmluftspistolen framme också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 April , 2018 vilken spray på biltema? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 12 April , 2018 http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/Label-Off-2000029987/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 384 Postad 12 April , 2018 Vad skulle ni rekommendera för att få bort dekaler om man inte har tillgång till el (till hårtork eller värmepistol) vid båten? Lägg till att jobbet måste utföras antingen från en uppblåsbar badbåt intill båten, eller "uppåner" hängande över relingen, så rakblad är kanske inte så lämpligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 April , 2018 tack alla ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2018 1 timme sedan, raol säger: Vad skulle ni rekommendera för att få bort dekaler om man inte har tillgång till el (till hårtork eller värmepistol) vid båten? Lägg till att jobbet måste utföras antingen från en uppblåsbar badbåt intill båten, eller "uppåner" hängande över relingen, så rakblad är kanske inte så lämpligt... Det går med rakbladsskrapa men ligg gärna i solen, värmen underlättar. Vissa folier är inte diffusionstäta, tex solskyddsfilm. Där ska man spraya såpvatten på i omgångar. De verkar finnas olika typer av klister, en del kan man få bort med T-sprit eller kemiskt ren bensin. Trikloreten brukar vara bra men det får man väl inte köpa längre. Label Off tycker jag ofta fungerar. Skyltmakare brukar kunna detta. Ofta kan man få bra gratisråd av dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 April , 2018 Kontaktade Jeanneau, de skulle ha 3000kr för 20 meter stripe !! På Biltema säljer de samma typ av stripe för 29kr för 9,8meter ! Köpte den idag. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exterior/Dekorstripe-2000031848/ Kan jag applicera såpavatten på skrovet när jag placerar stripen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 April , 2018 3 timmar sedan, raol säger: Vad skulle ni rekommendera för att få bort dekaler om man inte har tillgång till el (till hårtork eller värmepistol) vid båten? Lägg till att jobbet måste utföras antingen från en uppblåsbar badbåt intill båten, eller "uppåner" hängande över relingen, så rakblad är kanske inte så lämpligt... Du kan väl flytta båten och lägga dig längs med en pontonbrygga. El finns väl på de flesta bryggorna i Hunnebo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 384 Postad 12 April , 2018 I gästhamnen, menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 April , 2018 1 timme sedan, raol säger: I gästhamnen, menar du? Ja - tex. Eller så kan du lägga dig på nocken på en av bryggorna. Skyndar du dig kan du lägga dig där jag har legat i vinter, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 384 Postad 12 April , 2018 Ja, nocken hade jag inte tänkt på - smart! El är det värre med. Den är nog inte påslagen än för i år (skåpen är igensurrade). Kanske sätts det på samtidigt som vattnet i kranarna? Nåja, det är ju inget jag måste göra just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 April , 2018 I vår hamn slogs elen på - eller rättare sagt - man låste upp skåpen för 14 dar sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2018 4 timmar sedan, Rolle85 säger: Kan jag applicera såpavatten på skrovet när jag placerar stripen? Prova med en liten bit, smidig teknik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 April , 2018 Påbörjade idag att ta bort stripen med hjälp av värmepistol. Det gick mkt bra ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 April , 2018 18 timmar sedan, Rolle85 säger: Kan jag applicera såpavatten på skrovet när jag placerar stripen? Det är ju så man brukar göra. Då går det att justera stripsen medans man monterar. Monterade namn och ett antal meter strips på min båt för ett par år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 13 April , 2018 Börjar bli sugen på att ta bort hela loggan och göra en ny för den med....fann dekaltrim.se och de verkar göra texter man önskar =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 190 Postad 13 April , 2018 15 minuter sedan, Rolle85 säger: Börjar bli sugen på att ta bort hela loggan och göra en ny för den med....fann dekaltrim.se och de verkar göra texter man önskar =) Jag skrapade bort resterna av mina gamla dekaler för ett par år sedan och satte dit nya som jag köpte på dekaltrim. Kan varmt rekommenderas, bra kvalitet på dekalerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 April , 2018 26 minuter sedan, Rolle85 säger: Börjar bli sugen på att ta bort hela loggan och göra en ny för den med....fann dekaltrim.se och de verkar göra texter man önskar =) Det gör väl de flesta skyltmakare. Har sen de startade de startade fåt hjälp av öch köpte en hel del av vår lokala skyltmakare.http://www.skyltmakarna.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 13 April , 2018 Måste finna ett snyggt typsnitt för "Jeanneau Cap Camarat 625" Det som oroar mig mest är att ytan under gamla klistermärket är väldigt blank och fin i jämförelse mot resten av båten =/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 April , 2018 1 timme sedan, Thallatha säger: Det gör väl de flesta skyltmakare. Ofta samma pris dessutom. Får man problem så kan de hjälpa till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 April , 2018 4 timmar sedan, Rolle85 säger: Måste finna ett snyggt typsnitt för "Jeanneau Cap Camarat 625" Det som oroar mig mest är att ytan under gamla klistermärket är väldigt blank och fin i jämförelse mot resten av båten =/ Det finns slipapper i kornstoleken K40. Kör du över hela båten med det, så blir gelcoaten jämnsliten. Sen finns det ju Abralon - som inte är lika grovt, https://www.watski.se/archives/dokument/Polera_batenSE.pdf Då blir gelcoaten mer jämt sliten, men liknar mera det som finns under de gamla "klistermärkena" fast det är väl bortemot ett par dars jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 190 Postad 13 April , 2018 3 timmar sedan, Thallatha säger: Sen finns det ju Abralon - som inte är lika grovt, Parentes här: Finns det 125mm Abralon-rondeller att köpa någonstans? Letat, men inte hittat... Känns ju fånigt att köpa 150mm och klippa bara för att man inte hittar i rätt storlek... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 April , 2018 35 minuter sedan, DanielMalmgren säger: 3 timmar sedan, Thallatha säger: Sen finns det ju Abralon - som inte är lika grovt, Parentes här: Finns det 125mm Abralon-rondeller att köpa någonstans? Letat, men inte hittat... Känns ju fånigt att köpa 150mm och klippa bara för att man inte hittar i rätt storlek... Gör det nåt om det sticker ut 12,5 mm på sidan om stödrondellen. Tror det är bättre att ha kvar orginalkanten än en ojämn egentillklippt kant: Mina slip och polermaskiner har bara 125 mm stödrondell. Köpte denna satsen hos Hjertmans https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/polermaterial/mirka-abralon-finishing-kit-polerset-1 Kan förståss ha lånat en polermaskin på varvet därjag stod och gjorde jobbet på min båt - men det har jag inget minne av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser