Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mikdol

Planering långfärdssegling

Rekommendera Poster

Hej,

Jag håller på att planera en långfärdssegling, troligtvis ensamsegling, över atlanten, kanske längre. Varför då kan man undra, men det är en dröm jag har haft väldigt länge.

Min seglingserfarenhet är begränsad, den består i av familjesegling under ett antal år i tonåren, samt någon enstaka tur med kompisar då och då.

Min plan är att detta ska genomföras om ca 10 år - låter väldigt långt bort men med den planering och de förberedelser som jag tror kommer att krävas är det nog en rimlig tidshorisont, dessutom är jag då i slutet av arbetslivet, så det passar bra av den anledningen också.

Nu till mina frågor: Vilken segelbåt/-ar är lämpligast för detta äventyr ?

Jag står i kö för en båtplats med mått som passar en 35-40 fotare. Hoppas på några bra tips för att komma vidare.

Jag har inte gjort någon budget för hela detta äventyr, men har en priside vad gäller båt inklusive nödvändig utrustning på ca 800-1 000 000 kr.

Tacksam för tips!

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag var på föredrag på Oceanseglingsklubben i Stockholm för några år sedan och och där finns mycket erfarenhet och hjälp att få. Det finns någon liknande klubb i Göteborg har jag för mig. Jag tror det är väl investerade pengar att bli medlem och delta i deras aktiviteter och utbildningar.

 

Jag frågade de som varit ute flera vändor över Atlanten och runt jorden om båtstorleken har någon betydlse. Svaret var helt klart nej. När vågorna är 10 meter höga spelar det ingen roll om båten är 30 eller 40 fot lång.

Vart vill jag komma? Jo om du ändå ska segla ensam så skaffa inte en onödigt dyr och stor båt.

 

Båttyp?

Något långkölat skulle jag nog rekommendera, men det finns ju många som seglar jordenrunt med fenkölad båt också. Själva köl- och roderkonstruktionen är stabilare på en långkölad båt och båten blir mera kursstabil.

 

Du kommer säkert att få tips av andra som går i egna planeringstankar, som redan är ute eller som kommit tillbaks. Min enda erfarenhet av oceansegling är som paying crew mellan Panama och Tahiti.

Paying crew på någon ocean kan förresten vara en kickstart för att snabbt få praktiska kunskaper och erfarenheter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog säga att storleken har betydelse. Båten ska lastas med ett ton mat, vatten och diesel. Samtidigt är det tyngre att hantera. Mycket beror också på vilken bekvämlighet man vill ha. Det är enklare att hålla en hygglig fart med en större båt.

Spannet 35-40 fot låter vettigt.

 

Jag håller med om långkölat och gärna äldre sk lyxbåtar. De är rejält byggda.

Men det viktigaste, välj en båttyp som flera andra har långseglat med. Då finns det erfarenhet att inhämta.

Ett exempel på detta är tex Vega. Inte en speciellt lämplig båt på pappret men ändå har den visat sig fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En extra stor Vega får det bli om den ska komma upp i 35-40 fot, men de är ju rätt gamla och borde ha växt till sig nu. ;)

 

Jo vist är en större båt att föredra med tanke på fart, lastkapacitet och utrymme.

Det var ur säkerhetssynpunkt och hur man upplever hög sjö som storleken saknar betydelse, tyckte de jag pratade med.

 

Vad behövs stuvas ombord?

Vatten är viktigast.

En förseglad tank med 50 liter konserverat vatten överlever man på i 25 dagar.

 

I övrigt 150 kg mat, dryck och vatten (utan watermaker) + 200 kg bränsle bör funka över Atlanten. Större båt, mera bränsle.

 

Välj en båt som kan lasta 400 kg, dvs. 30 fot eller större.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiker är ju Laurin 32, Monsun 31mfl.
Kändisfamiljen Weber seglade Atlanten runt, 4 personer i en Allegro 33.
Jag ser inre varför en ensamseglare skulle ha nytta av större annat än om man vill ha större av något skäl.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BSven säger:


Kändisfamiljen Weber seglade Atlanten runt, 4 personer i en Allegro 33.
 

Ja, och Helene å Arne Mårtensson seglade jorden runt i en Hallberg Rassy 62a. Om man nu skall nämna några ytterligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mikael

Kul projekt. Klokt att vara ute i så god tid. Då har du gott om tid för kurser, provsegling etc. Ett tips är att gå med i tex OSK. Där har man förutom avseglarträffar och föredrag en del kurser i långsegling,

 

Att ge några konkreta råd om båtmodell och storlek är nästan hopplöst när man inte vet dina preferenser. Det finns nästan lika många båtmodeller som det finns långseglare där ute och de flesta är nöjda med sina båtar. Idag långseglar man med nästan vad som helst, gammalt och nytt stort och smått. Serieproducerade franska och tyska båtar, uttjänta charterbåtar, katamaraner, små hemmabyggen (Sven Yrvind), svenska västkustbåtar, stålbåtar osv. Alla dessa ryms dessutom inom din budget.

 

Vi ger oss iväg på en segling nu i sommar som förhoppningsvis tar oss jorden runt. När vi valde båt hade vi följande kriterier:

 

- Vi ville ha en båt som är relativt tung för sin storlek dvs rör sig lite lugnare i vattnet, det blir förhoppningsvis lite lättare att laga mat och gå på toa

 

-En stabil roderkonstruktion med skädda där nät och skräp inte fastnar så lätt. Det kan såklart haverera ändå men risken med ett tunt djupt frihängande roder är antagligen större

 

-Relativt stora tankar, vatten, diesel och inte minst septiktank

 

- Inte allt för stor, skall funka både på havet och i skärgården

 

Observera att det är våra högst personliga åsikter och ingen absolut sanning. Det finns seglare med betydligt mer erfarenhet än mig som har gjort rent motsatta val.

 

Lycka till

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, GroundControl säger:

- Vi ville ha en båt som är relativt tung för sin storlek dvs rör sig lite lugnare i vattnet, det blir förhoppningsvis lite lättare att laga mat och gå på toa

 

-En stabil roderkonstruktion med skädda där nät och skräp inte fastnar så lätt. Det kan såklart haverera ändå men risken med ett tunt djupt frihängande roder är antagligen större

 

-Relativt stora tankar, vatten, diesel och inte minst septiktank

 

- Inte allt för stor, skall funka både på havet och i skärgården

Låter vettigt. Najad 391, klart vettig båt. Det blir nog en bekväm resa.

TS ska ju segla själv (tror han nu i alla fall) skulle troligen en N343 eller HR352 fungera utmärkt.

Läs s/y Major Toms hemsida, planeringen känns genomtänkt, det finns mycket att lära!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, GroundControl säger:

Ja, och Helene å Arne Mårtensson seglade jorden runt i en Hallberg Rassy 62a. Om man nu skall nämna några ytterligheter.

De hade ju en liten annan budget och rätt speciella krav på bekvämlighet. Ett krav var tex. att de skulle ha varsit arbetsrum ombord.

Så snart något inte fungerade så flögs reservdelar och tekniker in för att rätta till felen.

Ingen typisk långseglare direkt...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag nämnde fam. Weber var för att de fick plats med vatten och mat för fyra så en ensamseglare har marginal även i en så liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, BSven säger:

Att jag nämnde fam. Weber var för att de fick plats med vatten och mat för fyra så en ensamseglare har marginal även i en så liten båt.

Visst går det, läs tex Tinkerbelle. Det är bara en fråga om bekvämlighet.

Man överlever på 2liter vatten per dygn men vill man kunna hålla en anständig hygien så krävs det 20liter. Välj själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ensamseglar över Atlanten kanske inte personlig hygien av det slaget spelar så stor roll. Hälsomässigt är det inga problem med att inte duscha på 30-50 dygn, men är man känslig sätter måhända lukten stopp. Vissa ställen på kroppen är bra att tvätta, men för det krävs inga 20 liter per dygn. I varmare vatten går det ju att hälla ett par spannar havsvatten över sig i sittbrunnen för att "duscha" också, bara man torkar av saltet efteråt.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, raol säger:

Om man ensamseglar över Atlanten kanske inte personlig hygien av det slaget spelar så stor roll.

En del klarar sig i veckor här hemma utan att duscha. Det är bara en fråga om vilken typ av människa man är och det ska man nog fundera ut innan man ens söker båt.

En del tycker det är smakens att leva på konserver en månad eller t.o.m frystorkat.

Det jag menar är man noga ska fundera på hur man vill ha det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Låter vettigt. Najad 391, klart vettig båt. Det blir nog en bekväm resa.

TS ska ju segla själv (tror han nu i alla fall) skulle troligen en N343 eller HR352 fungera utmärkt.

Läs s/y Major Toms hemsida, planeringen känns genomtänkt, det finns mycket att lära!

Vi valde mellan en Najad 343 och en HR352. Det blev en HR352. De kostar mellan ca 500 000 - 900 000. Långkölad, stora tankar, bekväm.

 

Vi bestämde oss för en långsegling 2012. Köpte vår HR 352:a 2013 och seglar iväg 2020. Så nu pågår planering, inköp av utrustning, montering av utrustning, uppdatering av båt och det tråkiga i sammanhanget - spara pengar. Det är lättare att spendera pengar på båtprylar än att spara dem :)

 

 

 

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tio år sedan hade jag exakt samma tanke som TS. Drömmen gick mer och mer från att vara en dröm till att bli en plan och jag kommer att segla iväg sommaren 2021, som alltid var det året jag hade i tanken.

 

Jag hamnade till slut på en Najad 343 som jag tänkte utrusta med det som saknas, AIS, Watermaker, vindroder, div säkerhetustrustning o s v. Najad 343 är en stabil och bra långseglare med bra utrymmen. Jag föredrar den alla gånger framför Hallberg Rassy 353, som var en alternativ båt för mig. Man får en 343:a för ca 5-600.000. Tittar man på båtar som långseglar så är Najad överrepresenterade i förhållande till antal tillverkade, en stor andel Najadägare långseglar helt enkelt.

 

Välj inte en för stor båt, det är inte bara komfort det handlar om utan även alla kostnader runt om kring, allt blir dyrare på en större båt, reservdelar, hamnavgifter, bränsle och för att inte tala om arbetsbördan vid exempelvis bottenarbete.

 

Nu hade jag lite dåligt att göra på jobbet i mellandagarna och hamnade på blocket så nu har jag lagt handpenning på en annan Najad B), en Najad 390 som redan är färdigutrustad för långsegling och dessutom redan seglat ett varv runt jorden. Så det kommer att finnas minst en Najad 343 till salu i vår. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gaidin säger:

en Najad 390 som redan är färdigutrustad för långsegling

Grattis, det låter härligt.

TS budget låter rimlig.

Tex båt för 500, kanske 100 för att byta motor.

Övrig utrustning: Livflotte, EPIRB, Radar, AIS-transponder, watermaker. En massa solpaneler + vingenerator. Gärna ett elverk åtminstone ett litet bensindrivet. Utan ström är man hjälplös.

Satellittelefon och gärna en HF-radio. Ska man segla själv är det trevligt att kunna få prata med andra.

Fungerande toalett är bra, inget kul att meka i dåligt väder. 

 

Konceptet är vettigt, en äldre kvalitetsbåt som fungerar, gärna med en bra grundutrustning. Sen utrusta med det man behöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska stora båtar som det pratas om här. Att välja storlek är ju en avvägning mellan bl.a. bekvämlighet och hanterbarhet. Tänk på att det gärna ska vara enkelt att hantera den i hamnar och skärgård också. Och priser i hamnar brukar ju stiga med båtens storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha någorlunda komfort och skall vara ute i flera år så tycker jag en båt i 35-40-fotsklassen är rimlig. Man behöver även ha gott om stuvutrymmen. Jag har kört runt med min Najad 343 nu i fyra säsonger och har aldrig upplevt den som svårare att hantera än min förra 30-fotare som bara vägde hälften.  Montera en bogpropeller så kommer man långt med hamnmanövrarna. Att backa med en långkölad båt kan ju vara lite trixigt om det blåser sidvind men det löser sig alltid, man får träna lite, vilket man ju får på alla båtar.

 

Däremot om man har bra boutrymme ombord och bra med utrustning så kommer man att ligga mer på svaj än i hamnar, då får man ner priset på seglingen. Antalet nätter i hamn på en långsegling är nog inte så många. Inklareringar, bunkringar, diverse arbete på båten, annars är det nog mest ankaret i någon vik som gäller.

 

Jag har uteslutande tittat på båtar med sittbrunnen i mitten för att få ökad komfort vid segling (Det gungar lite mindre närmre centrum på båten) och priset för det är oftast en mindre sittbrunn i båtar på 35-40 fot. Som långseglare är det ju i sittbrunnen som man tillbringar den mesta tiden så det är ett viktigt beslut att ta; Bekvämt i sjön eller bekvämt med stora ytor i sittbrunnen. Jag vet inte om jag valt rätt själv men det känns rätt än så länge. Det är dessutom tryggt att sittbrunnen är högt upp på båten en bit från vattnet. Det blir också torrare segling.

 

På Najad 390 finns det däremot ett rejält fördäck att tillbringa tiden för ankar på så det löser sig nog för min del :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är viktigt att fundera på om man ska ta sig över Atlanten eller om det är jorden runt som är planen. Ju längre man ska vara ute dessto viktigare blir det med bekvämlighet.

 

Har man familj och/eller vänner som kommer på besök så ska man ju få plats med dem och deras mat och packning.

 

En katamaran kan ju vara lockande om man söker stora vardagsutrymmen. Högre hastighet kan ju vara en fördel, men och andra sidan tycker vissa att kattan rör sig på ett jobbigt vis i vågorna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Mackey säger:

De hade ju en liten annan budget och rätt speciella krav på bekvämlighet. Ett krav var tex. att de skulle ha varsit arbetsrum ombord.

Så snart något inte fungerade så flögs reservdelar och tekniker in för att rätta till felen.

Ingen typisk långseglare direkt...

 

Mackey

Visst! Paret Mårtensson är inga typiska långseglare, det håller jag med om. Men det är å andra sidan inte familjen Weber heller. Båda är extremer på var sin kant.

Poängen är att det allra billigaste och enklaste kanske inte passar alla. Särskilt om man som TS har en båtbudget på 800 - 1 000 000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utrustning etc drar tyvärr lätt iväg mer än vad man planerat för. Vi har lagt ner ungefär 350 000kr på utrustning och då har vi varken bytt motor eller segel. Förutom det som redan nämnts av andra så får du räkna med att stående rigg behöver bytas innan avfärd om du vill ha båten helförsäkrad. Tror inte att det finns något försäkringsbolag som försäkrar en båt över Atlanten med en 10år gammal rigg.

Som ensamseglare kommer du vara helt beroende av fungerande självstyrning i alla väder. Se till att ta höjd för det.

Annan utrustning som du också kommer behöva ta ställning till om du skall ha och vad det får kosta: Biminitopp, dubbla bränslefilter, ankringsutrustning, (ankare, kätting, ankarspel), radar, AIS, instrument, dubbla navigationssystem, segelgarderob, motor, strömförsörjning, batteribank, jolle med motor, internet, 4G, Watermaker, SSB radio, kyl frys, osv. osv. Det tar aldrig slut.

Tänk också på att det som finns på båten när du köper den kommer att vara 10 år äldre när du ger dig iväg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man göra det Thomas Grahn-style. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, bhemac säger:

Låter vettigt. Najad 391, klart vettig båt. Det blir nog en bekväm resa.

TS ska ju segla själv (tror han nu i alla fall) skulle troligen en N343 eller HR352 fungera utmärkt.

Läs s/y Major Toms hemsida, planeringen känns genomtänkt, det finns mycket att lära!

Tack för din support och ungdomliga optimism, det värmer. :)  Jag tror tyvärr inte att det kommer bli särskilt bekvämt. Okej i bästa fall men knappast bekvämt. Efter några veckor på Atlanten är man nog rätt slutkörd skulle jag tro. Oavsett båttyp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, GroundControl säger:

Efter några veckor på Atlanten är man nog rätt slutkörd skulle jag tro. Oavsett båttyp. 

Japp, men det finns grader i helvetet. Jag fördrar egen hytt med AC och tre mål mat.

Vitsigt med GroundContol och Major Tom!

 

3 timmar sedan, GroundControl säger:

Utrustning etc drar tyvärr lätt iväg mer än vad man planerat för.

Som alltid men har man lagt en bra budget så brukar man alltid fixa fram lite extra.

Ofta är det ju en once-in-a-lifetime resa, det kan vara värt lite extra. Sen får man kanske äta gröt några år. 

På 2018-02-25 på 16:24, Mackey säger:

Jag frågade de som varit ute flera vändor över Atlanten och runt jorden om båtstorleken har någon betydlse.

De flesta har nog gjort resorna i samma båt, jag är lite tveksam på deras erfarenheter. Kollar man på utrikiska långfärdsforum så har de som legat ute några år 50 fot eller mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, GroundControl säger:

Jag tror tyvärr inte att det kommer bli särskilt bekvämt. Okej i bästa fall men knappast bekvämt. Efter några veckor på Atlanten är man nog rätt slutkörd skulle jag tro. Oavsett båttyp. 

 

Det är inte obekvämt som kommer att vara ditt intryck av Atlantöverfarten, det är snarare tristessen. Visst gungar det och ingenting är stilla men obekvämt? Tja, man vänjer sig och till slut tycker man det är normalt. Däremot händer det ju inte så mycket (Förhoppningsvis), man minns inte enstaka dagar, bara olika händelser, t ex när man såg delfiner, eller fick upp en fisk. Jag har ingen aning om ifall det var olika eller samma dag vi såg en delfinförlossning som när vi fick upp en Blue Marlin men jag minns helt klart de olika händelserna.

 

Jag hoppas verkligen inte din segling blir obekväm i din 391:a, hur skall det då gå för mig i min 390? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Gaidin.

 

Efter 3090 Nm och 23½ dygn (563 timmar) mellan Galapagosöarna och Hiva Oa i Franska Polynesien var det riktigt skönt att komma i land. Inte för att man var trött eller slutkörd utan för att få göra något annat än att segla, läsa, sola, duscha, prata, se något (kul, intressant, vackert), fiska, äta, skriva dagbok, sova, segla, läsa, sola, duscha, prata, se något (kul, intressant, vackert), fiska, äta, skriva dagbok, sova, segla, läsa, sola, duscha, prata, se något (kul, intressant, vackert), fiska, äta, skriva dagbok, sova, segla, läsa, sola, duscha, prata, se något (kul, intressant, vackert), fiska, äta, skriva dagbok, sova, segla, läsa, sola, duscha, prata, se något (kul, intressant, vackert), fiska, äta, skriva dagbok, sova, osv, osv, osv, osv, osv, osv, osv, osv, osv, osv.

 

Dagarna går sin gilla gång och man upplever en del och fixar det som behöver fixas ombord. Har man svårt att sitta still så blir det nog extra jobbigt, men jag har förmågan att koppla av när jag vet att jag ändå inte kan påverka situationen.

 

De första försöken att sova gick väl sådär, men efter ett par nätter - eller dagar för den delen - så hade man lärt sig hur man skulle ligga för att kunna sova gott utan att rulla fram och tillbaks i kojen. De enda gångerna man vaknade var när man landade efter en luftfärd (sov i förpiken), och det var bara ett par gånger.

 

Är man bara två blir det lite jobbigare, men jag och hustrun har seglat fyra dygn i sträck på två utan problem och jag tror absolut att vi skulle kunnat segla i 20 dygn till utan att bli utmattade eller ens trötta.

 

Tillägg: En sak som slog mig vid långsegling är att det är lite viktigt att hålla fart på skutan. Snittar man 5,5 knop så tar det 23½ dygn, men kan man få upp farten till 6 knop så tar samma resa bara 21½ dygn. Dessa två dygn är mycket värda.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, Mackey säger:

Dagarna går sin gilla gång

Traditionellt så har man strikta rutiner typ torsdagar kl 0900 borstar man skorna, oavsett om det behövs eller inte. Även maten var alltid given, var det ägg o bacon så visste man att det var söndags frukost osv.

Ett vaktsystem som alltid följer bestämda tider osv.

Att ha arbetsuppgifter är viktigt tex att varje tisdag kolla alla riggbultar.

Jag har stor beundran över tex tyska ubåtsbesättningar som klarade sin mentala hälsa, instängda i en obekväm och trång plåtburk, vecka efter vecka.

Militären har alltid kunnat detta. Engelsmännen var duktiga på detta. I fänglägren hade man tex vanan att byta om till middagen. Även om det bra innebar att vända på en trasig skjorta.

I livbåtarna hade man åror, inte för att det behövdes utan för att ha något att göra. Apati brukar vara det farligaste ombord. När folk blir tokiga kan det bli slagsmål eller så hoppar de bara överbord. Det finns en bok om några som tillbringar många dygn i en livflotte. Det är där en av de säger typ "nu tar jag bussen istället" och kliver överbord. Intressant läsning.

 

Förr upptog navigeringen mycket tid. Man skulle ha en middagslatitud och några solhöjder under dagen. Man skulle förbereda sig för att i bästa fall kunna få några fixstjärnor morgon och kväll. Sen skulle man uppdatera kurs till primär och reservhamn. Man skulle lyssna på radion för att få väder men även nyheter.

Idag behövs inte detta, man får upp det på en skärm. Samtidigt som man inte har tillgång till Facebook.

Det kan bli väldigt långtråkigt men har man rutiner och har förberett sig så kommer man in i en ganska bekväm "lunk".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra, hellre uttråkad än slutkörd. Dessutom är jag rätt bra på att hantera långtråkiga situationer utan att bli rastlös.

 

@ Gaidin

Tror inte du behöver oroa dig

390 / 391 är väl i princip samma båt med några mindre detaljskillnader.

Vi har seglat vår 391a i två somrar och så här långt är vi mycket nöjda med beteendet. Den rör sig mjukt och fint och känns väldigt kontrollerad även när det går sjö. Den är hyggligt kursstabil och farten är bra. På väg hem från Estland gjorde vi 157Nm på 22 timmar, ett snitt på drygt 7 knop.

 

Najad 390/391 är dock strax över budget för TS, i alla fall för färdigutrustad båt. Men det finns ju mindre modeller med liknande egenskaper från både Najad, HR, Malö, Forgus med flera, om det skulle vara av intresse för TS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas ju kanske att TS vill ha en fin Najad 343 till våren men hyfsat bra basutrustning inför en långfärd. Den ryms ju i hans budget :ph34r:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-02-25 på 17:31, BSven säger:

Kändisfamiljen Weber seglade Atlanten runt, 4 personer i en Allegro 33.

Vill bara påpeka att de seglade inte en Allegro 33'a utan en Allegro 30.

Jag är väldigt säker på detta då jag träffade dom i Puerto Mogan och seglar själv en Allegro 33'a.

Dom var dessutom 5 personer vid sin atlantsegling till Karibien. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...