Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Salty

Möss i båten

Rekommendera Poster

Hej

 

Har inte haft en enda besökare de 3 åren som båten stått i en ladugård.

Efter att inte besökt båten på 3 veckor (brukar vara varannan för lite kontroll) så var det nu muslortar kring förarplats soffor och rejält kalas på vanligt hushållspapper som lämnats kvar....

 

Såg inget nere i ruffen och allt är förslutet.

Läste någon tråd här på forumet där husägare fick renovera sitt nya hus.

Vill ju inte att gnagarna äter på kablaget och pinkar i båten 😢😠

 

Såå... Granngården med 4 musfällor placerade så "ev blodskvätt" inte hamnar på båten.

Tvekade länge men tog även dit råttgift. (Vill helst inte att de dör inne i båten pga lukt, o andra sidan måste jag sätta in största möjliga effekt för att få bort mössen innan de gnager båten sönder och samman)

 

Läste även om alternativa lösningar varför även Granngården fick sälja två st Enbuskar som beskars och placerades strategiskt vid alla ställen med markkontakt 🙄 

(Genom granngården hittar man ju flera bra tillbehör till båtlivet)   😉

Skalade och skivade vitlösklyftor som placerades på brickor vid samtliga hjul vid trailern, badbrygga samt i sittbrunn. Har läst att dessa kan vara till nytta för att hålla bort möss. . . . 

 

Må musjäklarna nu försvinna.... 😓

 

Givet är ju att en lada på landet, där finns det möss. Men först nu blivit drabbad...? 🤔

 

Brukar övriga båtägare få påhälsning som förvarar sina båtar på liknande sätt? På vilka sätt håller ni dom isåfall borta?

 

Katt finns i närheten varför fällor av olika slag måste hållas i båten där katten ej kan komma in.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft det i båten gud ske lov... men hade en musinvasion i sommarstugan i höstas. Har aldrig sett så mycket spill och oreda som den där fredagkvällen när man kom ut och skulle koppla av. Höll på att städa till 03:00 då vi bestämde att åka hem... köp elektroniska musfällor, (går 230v) om du har tillgång till el. Samt råttfällor till 1000.!  Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna variant har jag provat... blev inget napp😔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Alicia1 säger:

Har aldrig haft det i båten gud ske lov... men hade en musinvasion i sommarstugan i höstas. Har aldrig sett så mycket spill och oreda som den där fredagkvällen när man kom ut och skulle koppla av. Höll på att städa till 03:00 då vi bestämde att åka hem... köp elektroniska musfällor, (går 230v) om du har tillgång till el. Samt råttfällor till 1000.!  Lycka till

 

Svärfars sommarstuga stod under några månader helt orörd pga sjukdom = musinvasion

 

Riktigt illa var det, testade då de elektriska lösningarna för att hålla mössen borta = katastrofalt dålig funktion, för oss. Fungerade inte alls.

(Ej aktuellt pga huvudströmbrytare i ladugården)

 

Av ren nyfikenhet så testade vi och en mus fastnade i fällan ca 10 cm ifrån de uttaget där antimuslösningen satt. Kändes sådär...

 

Löste sig till slut, med hjälp av traditionella fällor samt tätning av hål, men jäklar vilken storstädning (och musskräck) det blev.

 

Nej, jag tycker inte om när möss finns i huset. Det sprang möss i kök/ sovrum samt vid nattuksbord i stugan när vi sov. Det lyckades t.o.m. hamna en i grabbens resesäng där han sov (panik)

 

Så de måste bort...

 

Städat båten på allt, torkat, tittar till nu varannan dag. 

Vid fortsatta problem ska jag nog installera Bhemacs förslag enligt ovan... 😾

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täta alla ventilationshål och kör sen igång en ozongenerator på max där inne. Då lär mössen dö snabbt. Ozon är oerhört giftigt. Sen är det bara att plocka ut liken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, raol säger:

kör sen igång en ozongenerator på max där inne.

Det skulle jag nog inte göra, gummi och skumplast vittrar sönder.

Ozon är bara giftigt i mycket stora koncentrationer.

Vill man leva farligt så är cyanväte effektivare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon är ohyggligt giftigt. För en mus gissar jag att processen blir kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, raol säger:

Ozon är ohyggligt giftigt. För en mus gissar jag att processen blir kort.

Intressant apparat, om jag inte får bort dem kanske det kan vara något.

 

Vill dock inte lägga 3-4000 kr i detta tidiga skede på att jaga möss, om jag inte kan motivera med andra användningsområden med stora behov som motiverar kostnaden. 💸💸😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, raol säger:

Ozon är ohyggligt giftigt.

För mögelsporer ja. För möss krävs det nog ganska stora koncentrationer och eftersom halveringstiden är mycket kort så man får vräka på ganska ordentligt. Det går säkert att avliva de små kräken men risken är att man skadar inredningen, det är nog inget man ska experimentera med själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabben har en hink med vippbräda i förrådet/uthuset. Vippbrädan laddades med jordnötssmör för något år sedan. "Betet" är rätt mögligt numera men det är fortfarande en strid ström med möss (skogsmöss, inte råttor) ner i hinken. Vatten i hinken så de inte bottnar o glykol för snabbare hädangång. Glykolblandningen gör att det även fungerar vid minusgrader.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en flaska tunt rostskyddsmedel typ dinitrol ,spraya där du ser dom tar sig in i båten,funkade när jag hade en hardtoppbåt,mössen skyr lukten av medlet som pesten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Salty säger:

Vill dock inte lägga 3-4000 kr i detta tidiga skede på att jaga möss

Du får nog lägga ner betydligt mer pengar för att få ett tillräckligt kraftigt aggregat.

Det finns ju andra effektiva gaser, enklast är nog kolmonoxid.

Risken är ju att de små liven går hädan på någon olämplig plats.

På vårt kontor hade en mus klättrat upp i väggen för att sen mista livet i elcentralen. Det tog några månader innan vi hittade den och då stank det väldigt illa i lokalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, bhemac säger:

Du får nog lägga ner betydligt mer pengar för att få ett tillräckligt kraftigt aggregat.

Det finns ju andra effektiva gaser, enklast är nog kolmonoxid.

Risken är ju att de små liven går hädan på någon olämplig plats.

På vårt kontor hade en mus klättrat upp i väggen för att sen mista livet i elcentralen. Det tog några månader innan vi hittade den och då stank det väldigt illa i lokalen.

 

 

Ja, det finns ju en del önskemål om investeringar till båten. . . Dessa önskemål gnager ju en hel del också. . .

 

Men vill helst inte ta av dessa medel för att köpa musdösare om det verkligen inte är sista utvägen. 🤔

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte idag båten vid ca kl 18.

Samtliga fällor saknade russin (med jordnötsmör) 😟

Kunde se att de varit i råttgiftet.

 

Damsög båten på spillning, kände mycket starkare doft av mösspink. Insåg att så snart det blir plusgrader blir det att skura hela båten kring förarplats och sittdurken.... 😷

Damsög båten och då visade sig en mus, turligt nog upp på kanten varpå musen föll överbord...

 

Fyllde på fällorna och åkte iväg och strax efter kl 21, påvägen hem stannade jag till för att kolla = En mus tagen.

 

Hitills konstaterar jag följande:

 

Russin med jordnötssmör verkar fungera mycket bra som bete. Förutom att de klarar sig så är dom iallafall mkt intresserade.

 

Vitlök slängde jag då de var fullt med muslortar kring dessa skivor.

 

Enbuskarna kan jag inte bedömma. Vet ej var mössen kommer in, eller om det är flera ombord. Har tittat noga och inte sett till fler. (Finns ej spillning/spår i motorrum eller i ruffen)

 

Alternativet kanske är att de kommer ifrån taket/takstol ? Närmaste är ca 1,5 

 

Presenningen är ej nere på marken, utan markkontakt är enbart hjul ifrån trailern.

 

Vet ej hur väl möss känner lukt? Vill ju inte få bygdens alla möss rusande till mina russin med jordnötsmör... 

 

Blir daglig tillllsyn denna vecka... 😳

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Salty säger:

Samtliga fällor saknade russin (med jordnötsmör)

Japp/Mars sägs vara effektivt eftersom det är så kladdigt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha mörk choklad i musfällor, effektivt och åldras inte. Borrar hål i chokladbilen och sätter i vanliga slagfällan, de kan de inte lossa chokladen utan att fällan slår.

 

Ljudfällor funkar bra, men inte 100% igt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Salty säger:

Besökte idag båten vid ca kl 18.

Samtliga fällor saknade russin (med jordnötsmör) 😟

Kunde se att de varit i råttgiftet.

 

Damsög båten på spillning, kände mycket starkare doft av mösspink. Insåg att så snart det blir plusgrader blir det att skura hela båten kring förarplats och sittdurken.... 😷

Damsög båten och då visade sig en mus, turligt nog upp på kanten varpå musen föll överbord...

 

Fyllde på fällorna och åkte iväg och strax efter kl 21, påvägen hem stannade jag till för att kolla = En mus tagen.

 

Hitills konstaterar jag följande:

 

Russin med jordnötssmör verkar fungera mycket bra som bete. Förutom att de klarar sig så är dom iallafall mkt intresserade.

 

Vitlök slängde jag då de var fullt med muslortar kring dessa skivor.

 

Enbuskarna kan jag inte bedömma. Vet ej var mössen kommer in, eller om det är flera ombord. Har tittat noga och inte sett till fler. (Finns ej spillning/spår i motorrum eller i ruffen)

 

Alternativet kanske är att de kommer ifrån taket/takstol ? Närmaste är ca 1,5 

 

Presenningen är ej nere på marken, utan markkontakt är enbart hjul ifrån trailern.

 

Vet ej hur väl möss känner lukt? Vill ju inte få bygdens alla möss rusande till mina russin med jordnötsmör... 

 

Blir daglig tillllsyn denna vecka... 😳

 

I år är det ett riktigt råttår , vi köper Granngårdens råttgift och placerar ut i ladugården, har svarta lådor som vi apterar, i början på vintern var det en hel del möss som sprang omkring. De brukar komma in då första snön lägger sig. Nu efter någon vecka med den betade spannmålen så är de väck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, kossor säger:

I år är det ett riktigt råttår , vi köper Granngårdens råttgift och placerar ut i ladugården, har svarta lådor som vi apterar, i början på vintern var det en hel del möss som sprang omkring. De brukar komma in då första snön lägger sig. Nu efter någon vecka med den betade spannmålen så är de väck.

Är det inte förbjudet numera att sälja råttgift till privatpersoner ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jan_af_lisoe säger:

Är det inte förbjudet numera att sälja råttgift till privatpersoner ?

Nix finns ett nytt spannmål mäskat med sömnmedel, de dras dit av lukten äter mycket sover sig in i ..... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

Nix finns ett nytt spannmål mäskat med sömnmedel, de dras dit av lukten äter mycket sover sig in i ..... :)

Låter ju humant eller vad det nu kan heta.

 

Annars finns ju den varianten med korv, ost och rakblad.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre med nån slags tratt på de få stöttor båten har? 

 

Man vill ju inte börja med en massa åtgärder som man inte orkar upprätthålla år efter år ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte båten ikväll och då var det en mus som fastnat i en fälla.

Betydligt mindre muslortar, enbart ca 8-9 st.

Så nu börjar det kännas bättre 😑

 

Kan fortfarande inte räkna ut varifrån dom kommer in, men minskar muslorten till noll så kan man förhoppningsvis pusta ut för denna gång.

 

Kontrollerat motorrum och ruff och där finns inga spår av dessa gäster.

Köpte även kamera med 5 m sladd som kopplas till telefonen i våras. Så ska senare i vinter se om man kan se om kablage blivit utsatt i mera trånga utrymmen....

 

Russin med jordnötssmör har fungerat väldigt väl so far... ☺

Redigerad av Salty
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Är det inte bättre med nån slags tratt på de få stöttor båten har? 

 

Man vill ju inte börja med en massa åtgärder som man inte orkar upprätthålla år efter år ändå.

 

Har lite svårt att se en bra lösning framför mig med hjälp av tratt.

Det som har markkontakt är hjulen till trailern, samt en stubbe som trailern vilar på längst fram.

 

Enris/Vitlök kommer jag sannolikt inte använda någon mer gång...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok sorry jag tänkte segelbåt av någon anledning. Med en motorbåt har man ju inte stöttor på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känslan är mindre bra...

 

Är ju själve ***...Alla fällor var i princip tomma, med en hel del spillning i båten.

Råttgiftet äts det ur så det blir gröna spår utanför lådan.

Känns riktigt hemskt.

 

Tar dom sig in i ruffen blir det ju ett helsike.... 😢

 

Kan inte se var dom kan komma in. Någon som har förslag?

Eller tips på vad man kan göra/lägga ut för att ta reda på var de kommer in?

(Ska ställa ut hink med tippfunktion)

 

Till helgen blir det storstädning... 😧

 

 

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Musfällan mjölner säger ju sig gör det mycket svårt för musen att komma undan med agnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möss i båten?

Föredrar trackboll´s istället för möss.

datorer.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beskrev tidigare i denna tråd hur jag apterar mina musfällor med mörk choklad, funkar bra.
tidigare hade stora problem med tömda fällor, men nu funkar det.

 

Ett alternativ skulle kanske kunna vara att ha fällor och råttgift även vid trailerns hjul, så de kan komma åt maten utanför båten och behöver inte komma in.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Jag beskrev tidigare i denna tråd hur jag apterar mina musfällor med mörk choklad, funkar bra.
tidigare hade stora problem med tömda fällor, men nu funkar det.

 

Ett alternativ skulle kanske kunna vara att ha fällor och råttgift även vid trailerns hjul, så de kan komma åt maten utanför båten och behöver inte komma in.

Blir att pröva choklad som du beskrivit.

 

Det finns katt på gården (som inte gör sitt jobb) så vill vara rätt försiktig med fällor utanför som kan skada katten.

Ägaren till gården har på eget initiativ även kontaktat Anticimex då han har avtal med dom. (Finns sportbil samt annan båt på plats som han vill skydda)

 

Känns inget bra detta...

Ser att dom springer på däck, samt på badbryggan. Finns sätt att komma in i motorrum/ruff genom ventiler som jag försökt täppa igen.

Vill ju inte få in dem....

Känns väldigt olustigt... 😔

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...