Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag köpt en motor från Mercruisers renoveringsavdelning och håller på och renoverar motorum, byter varmvattenberedare mm. Men nu är det strax dax att lyfta i motorn när jag får en idé och en frågeställning. Motorn är en 330HK, 7.4 L med Bravo II

 

I en sjövattenkyld maskin så rekommenderas en motortemp på 61gr c. Att den inte är högre har tydligen med utfällning av salt eller liknande. Men i en färskvattenkyld maskin är standardtermostaten på 71 gr c. Men i en bil med likadan motor - oavsett trimningsgrad, kam etc så kör man vanligen med 78-87gr.

 

En bilmotor antas gå som bäst runt 85gr, varför inte ha samma temp i en båtmotor? Jag har färskvattenkylning - helsystem,  vattenburen värme (även från motorn) och varmvattenberedare. Vad talar emot att jag byter till en varmare termostat? Jag har hört en del om att det inte är samma toleranser i bil och båtmotor, men det har jag lite svårt att tro på - vilka toleranser då? Kolvarnas spel? Det är i varje fall inte lagerspelen det handlar om och inte heller typen av motorblock.

 

Borde det inta "bara" vara att tanka i en olja med högre densitet, byta termostat och köra?

 

Kom gärna med era idéer om för eller nackdelar med en högre temp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir varmt (varmare) i motorrummet om du sätter i en varmare termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtmotor lever ett hårdare liv än motsvarande motor i en bil. Det är som att åka på 2an med tungt släp i uppförsbacke på högvarv timme efter timme:)

 

Att ligga på högre temp är bättre ur vissa aspekter, men marginalerna minskar. Behovet av oljekylning ökar och insugstemp mm sticker iväg pga det Eld skriver.

 

Kor på marintermostaten, det finns annars en risk att motorn punktkokar pga hotspots osv. GM har tänkt igenom detta noga och haft några miljoner ex att testa på genom åren:)

 

Det är dock en stabil pjäs som i rätt tillämpning levererar bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter. Oljan kyls förvisso direkt via sjövattenintaget men det är klart att marinmotorn går tyngre. Det är inte så ofta man kör en bilmotor på så högt varv i ett par timmar. När det gäller motorrummet så visst blir det varmare men det jag ser som största nackdelen där är väl i så fall högre insugsluft vilket verkar negativt på prestandan.

 

Jag kommer att prova mig fram med gamla termostaten (tills motorn är inkörd) så får vi se var jag landar. Med gamla motorn och 71gr termostaten kom jag aldrig över 75 grader hur jag än körde.

 

Är det någon (utöver GM/Mercruiser :) ) som provat varmare termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak för den högre temperaturen i en bilmotor är utsläppen i en eller annan form. Också värmen i bilen är beroende av att motortemperaturen är relativt hög. 

För bästa prestanda vill man ha 65-75 grader i motortemperatur. Om motortemperaturen höjs från 80 till 100 grader, sjunker motorns effekt med ca 10%.  Värmen används sällan att värma upp båten, och marinmotorer har inte utsläppsnormer som bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det som gör att en motor fungerar bättre ur ett effektperspektiv vid 65-75grader? För mig låter det alldeles för kallt. 

 

En motor som går kallare drar mer bensin(svårare att förånga) och slits mer(lagerspel ökar och smörjning försämras). Exvis formel 1 och andra tävlingsmotorer på har ofta en arbetstemp på ca 110grader, så jag får inte ihop det med en effektförlust. Inom F1 har jag fått höra att den höga tempen är för att hålla kylare och luftintag så små som möjligt, sen tappar också kylare kapacitet när tempen är låg.

 

Kall insugsluft ger högre luftdensitet och möjlighet att gå på med mer tändning, men mer än så bör det väl inte handla om?

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mange och Kronvik.

 

Jag var också inne på att en bensinmotor var som effektivast runt 80-85gr. Det var också en av anledningarna till att jag ville byta termostat.

 

Men jag kan ha fel - vilket är en av anledningarna till det här ämnet

Redigerad av ConnyGson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du att en Formel! går på 110 grader, eller gissar du?

Jag har studerat böcker gällande trimning av bilmotorer, men det är ju gammal teknik, böckerna ca 10 år gamla eller äldre, utgår från förgasarmotorer. Jag kan tänka mig att en högre temperatur kan få en modern racermotor att ge högre verkningsgrad vi högre temperatur, men den har då säkert bättre material för att kompensera. Troligare är att det är något slags kompromiss, det kan inte vara lätt att kyla en Formel 1 motor.

Bensin förångas alldeles tillräckligt bra vid 70 grader, oljan hålls i bättre skick, oljetrycket är stabilare. Slitageökning och sämre smörjning sker nog under 50 grader. Ja, jag ser ingen nackdel med en lägre motortemperatur i en båtmotor, eftersom man som regel inte använder spillvärmen till annat än att värma varmvatten.

Min TMD 40 går normalt kring 70 grader. Om jag pressar den, går temperaturen upp mot 80 grader, så värmeväxlaren tycks vara i minsta laget. Rättare sagt effekten, den är ju 38 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett gäng år sedan jag fick den uppgiften, så vet inte om det fortfarande är så. Dock fick jag den från en i mina ögon säker källa som är verksam inom motorindustrin med inrikting på motorer och motorstyrning.

 

Min uppfattning är att man vill ligga högre i temp än vad du skriver, men vi behöver inte fastna i det:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant fråga.

Jag har misstänkt (men vet inte) att det har att göra med de våta avgaser man normalt har i båtar. Med för stor skillnad i temp på avgasgrenrör och på kylvattnet som pumpas in kanske det blir problem (för höga spänningar).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-30 på 23:31, Kronvik säger:

Vet du att en Formel! går på 110 grader, eller gissar du?

 

Låter lågt. Sist jag såg en uppgift på detta låg de mellan 120 och 130 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades nu hitta PMet från snart 15år sedan(tiden går fort:). Det stod "över 110grader", så jag får äta min hatt:)

 

Dock läste jag på lite igen och effektiviteten/verkningsgraden termiskt i motorn ökar med temperaturen. Mycket beror sedan på bränslet och inom motorsport har man i vissa fall haft förvärmning av bränslet. Idealt verkar vara kall luft, varmt bränsle(beroende på typ) och hög temperatur i och kring själva cylindern. Gärna också extremt höga varvtal för att minska knackning.

 

I en vanlig bensinmotor är min uppfattning att temperaturen bör vara 80-90 grader för bästa kompromiss. Så länge insugsluften är kall ser jag inte vad som får en motor att lämna mer effekt om den går kallare än så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se att fler är inne på min idé om att motorn borde leverera bättre vi högre temp - men är det ngn därute som kör på högre temp än 70grader med färskattenkylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat en ny penta D1 och där är termostaten fullt öppen vid 102 grader. Det märks en väldig skillnad i varmvattenberedaren mot den gamla motorn. Volvo har tydligen valt att lägga dom här maskinerna högt i temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För högre motortemperatur måste material i motorblock, topplock mm vara avsett för detta då saker annars kan expandera bortom toleranser och spricka/slå sig/nypa, Gjutjärn och aluminium är ju liksom inte generellt, utan det finns en myriad av olika legeringar. Visst några grader hit och dit kan tyckas fåningt, men likväl. Högre temperatur på motorn generellt medför att en bensinmotor är mer spikningsbenägen dessutom.

 

Moderna motorer som använder högre temperaturer använder i vissa fall inte vatten alls, utan en vätska som har glykolens antifrys/antikorrosionsegenskaper och som inte kokar förrän 130 grader i atmosfärstryck, dvs ännu högre i ett slutet system. 

 

Jag skulle hållt mig till rekommenderad temperatur på termostat termostaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sötvatten kylning på nya motorn, så ska du montera termostat för detta. Dvs varmare motor är ok. Finns Std. Termostater för detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört ett par timmar och tempen ligger runt 90 grader på marshfart. Med standardtermostat 71gr.

 

Verkar lite högt - men det var så ja ville ha det. Får se om det ändras. 

 

Att en GM maskin skulle ha andra toleranser och/eller material på marinmaskinerna och att det är därför de ska gå kallare, känns lite långsökt. Men jag är inget materialproffs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 20 grader mellan 70 och 90 grader. Materialen motorn är gjord av expanderar inte märkbart på 20 grader. Däremot går Amerikanska 80-90-tals bilmotorerer väldigt heta för att hålla utsläppen i shack. Båtar har inte  samma utsläppskrav, alltså kan de köras svalare.

Personligen tvivlar jag på att det har stor betydelse om motorn går vid 70 eller 90 grader, Volvo Pentas rekommendationer är knappast tagna ur luften, så det kan ju finnas orsak att köra med det rekommenderade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag inte om det var en mpi-motor med all motorövervakning men min sån behöver inte mkt skräp i kylvattenintaget för att sensorn ska larma o strypa motoreffekten.Jag vet att Mercruiser fick montera kraftigare sjövattenpump via drivremmen på motorn,då impellern i drevet inte räcker till originalvärmeväxlaren.Annars intressant debatt här angående temperaturerna.Är väl VW som på persobilsdieslarna får montera separat värmare för att få upp motortemp här i Norden.De har ju hög verkningsgrad o avger lite värme.Det sista hör kanske inte hemma här säger lite om motorutvecklingen.//Thomas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet lustig motorutveckling. Motorn är så effektiv att den inte orkar hålla värmen, så då måste man elda upp dieselolja för att värma motorn.. just snyggt sätt att spara på bränsle :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-14 på 10:16, Brawn säger:

Är väl VW som på persobilsdieslarna får montera separat värmare för att få upp motortemp här i Norden.De har ju hög verkningsgrad o avger lite värme.

 

Gäller nog fler fabrikat än VW. Det märks ganska tydligt om Du släpper ner bränslemängden i tanken så lågt att bränslelampan tänds. Om det är riktigt kallt ute och Du då stänger av motorn och startar igen efter ett tag kommer Du att känna skillnad i klimatet inne i bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-14 på 11:38, Kronvik säger:

Motorn är så effektiv att den inte orkar hålla värmen,

Det är nog snarare så att bilen är så effektiv att det behövs så liten motoreffekt att det inte blir någon spillvärme över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, bhemac säger:

Det är nog snarare så att bilen är så effektiv att det behövs så liten motoreffekt att det inte blir någon spillvärme över.

 

Ehh, motorernas effekt samt effekt/liter cylindervolym har väl ökat rejält med åren?

 

245GL D6 hade en effekt på hiskeliga 82 hk på 2383 cm³ men behövde ingen tillsatsvärmare för att hålla värme i kupén.

 

V60 D3 har en effekt om 150 hk på 1969 cm³ men behöver tillsatsvärmare för att hålla värme i kupén.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkningsgraden för en diesel har inte ändrat sig nämnvärt. Runt 40% av bränslets energi kyls bort.

En liter diesel ger typ 4kW i värme. 

En bil som drar 0,5lit/mil och kör i 100km/tim bränner 5lit på en timma, och spillvärmen ska då bli 20kWh. Sen kanske fartvind kyler bort en del men det borde räcka till för att värma.

Men kör man i sta'n med en betydligt lägre medelfart så blir det inte så mycket värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog har ju verkningsgraden ökat nämnvärt, nog.  En direktinsprutad bensinmotor idag kan ha uppåt 35% verkningsgrad, medan en diesel kan ha kring 45%. På 80-talet var motsvarande siffror ca 25% för en bensinare, och 35% för en diesel.

I dieselns fall blir det en förbättring av verkningsgraden med 29 %, och det är nämnvärt!

Kring 15% av bränslet går till kylsystemet. Uppenbarligen är det i mindre laget. En bil skall har enorma mängder värme för att hållas varm.

Trots detta är det mig en gåta att värmen inte räcker till...

 

Dessutom börjar vi vara långt ifrån trådskaparens frågeställning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är till viss del en lek med siffror. Fram till 80-talet hade Ottomotorn 26% verkningsgrad och dieseln 40%. En fartygsdiesel med avgaspanna kunna man räkna till runt 45%. Turbon höjer också verkningsgraden. Idag kan man i en lastbil få runt 45%. Men man räknar också på ett annat sätt.

Men visst, att öka från 40 till 45% är en del. Sen ska man komma ihåg att detta handlar om teoretisk värden, i praktiken blir verkningsgraden lägre.

Om 40% av energin går ut på hjulen så går 30% via avgaserna och 30% via kylning.

Att värma en bil tar inte så mycket, jämför en 700W elektrisk värmefläkt i en bil. Lägg till tre personer a 200W styck. Jag har för mig att ett vanligt värmebatteri i en bil ligger på runt 2000W. Undrar hur mycket en Tesla har som ju har elvärme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag tänkt på ibland. I en elbil måste värmen ta hårt på aktionsradien en riktigt kall vinterdag i Norden.

Kollade litet på nätet. I en tesla drar värmen 27Ampere vid 243Volt, alltså drygt 6500Watt.

Klimatanläggningen och värmen sägs dra ca 5 Kw vardera.

Det var nog det jag trodde. En kupévärmare är ofta på 1200 -2000W, och de har bra mycket mindre effekt än bilens eget värmeaggregat.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Teslas värmare är nog gjord för att mycket snabbt värma upp, enkelt när man har ett batteri som kan leverera nästan hur mycket effekt som helst. Bra säljargument också.

AC på 5kW, nja. Låter väldigt mycket. En AC i en båt drar 500-1000W.

 

Kupéfläktar ligger normalt på 700-1400W om man kollar i butikerna. Motorvärmarna ligger på mellan 400-600W. Så kombinationen drar mellan 900-2400W. För att passa till 6 - 10A säkring.

En fläkt på 1000W värmer 1m3 luft från -25°C till +25°C på ca 50s.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med verkningsgrad och energi i kylvattnet. Bilden ned kommer från den lärobok som ofta används av de som läser Maskinbefäl klass 8.

Den säger 40% på vevaxeln och 25% i värme. Detta gäller för en fullt belastad motor. I en segelbåt tex nyttjar man oftast bara hälften av motorns effekt. Då sjunker verkningsgraden, energin i avgaserna sjunker också men kylförlusterna stiger i motsvarande grad, energin är ju oförstörbar. Därför kan man grovt räkna med att man har lika mycket på propelleraxeln som i kylvattnet.

 

IMG_1766.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...