Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Abbe2

Problemet med buskörning

Rekommendera Poster

Har inte sett någon som tar skotern i däverten, kanske för tunga och kan komma i gungning.

Ska ni ha en liten leksak skulle jag rekommendera seadoo spark 60 eller 90hk, har för mig den väger endast 186kg?

Klart den maskinen är ju inte som en 300hk maskin men funkar till barnen och blir mycket enkel att hantera.

Skulle säga att majoriteten som har skotern på badbryggan kör spark!

 

För övrigt är jag sjukt trött på alla som gnäller på vattenskotrarna, vad gör skotern värre än en motorbåt som framförs på ett mindre bra sätt? Dessutom är miljöpåverkan mycket liten och svallet obefintligt, låter mycket? Gnäller folk när det blåser oxå?

 

MEN självklart håller jag med om att man ska välja sina ställen att köra på och visa respekt för andra!

 

Www.guppa.se ett forum du nog kan få svar på många av dina frågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett någon som tar skotern i däverten, kanske för tunga och kan komma i gungning.

Ska ni ha en liten leksak skulle jag rekommendera seadoo spark 60 eller 90hk, har för mig den väger endast 186kg?

Klart den maskinen är ju inte som en 300hk maskin men funkar till barnen och blir mycket enkel att hantera.

Skulle säga att majoriteten som har skotern på badbryggan kör spark!

 

För övrigt är jag sjukt trött på alla som gnäller på vattenskotrarna, vad gör skotern värre än en motorbåt som framförs på ett mindre bra sätt? Dessutom är miljöpåverkan mycket liten och svallet obefintligt, låter mycket? Gnäller folk när det blåser oxå?

 

MEN självklart håller jag med om att man ska välja sina ställen att köra på och visa respekt för andra!

 

Www.guppa.se ett forum du nog kan få svar på många av dina frågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt är jag sjukt trött på alla som gnäller på vattenskotrarna, vad gör skotern värre än en motorbåt som framförs på ett mindre bra sätt? Dessutom är miljöpåverkan mycket liten och svallet obefintligt, låter mycket? Gnäller folk när det blåser oxå?

 

 

 

Ja man hör ju alltid att det talas ganska illa om  vatteskotrar.

 

Nu går ju tiden fort när man är lycklig och det var faktiskt så länge sen som våren 2005.

 

Höll på att segla hem min förra båt från Stockholm och hade passerat Hjuvik (där färjorna går till Göteborgs norra skärgård) Det var ganska lite vind och det är ju det absolut sämsta läget när man möter motorbåtar. Dessa drar ju alltid upp en massa sjö, som ju stör seglandet väldigt mycket.

 

Får se mötande två vattenskotrar på långt håll och kommer ihåg att jag tänkte ungefär; "Skit också - nu blir det en massa totalt onödigt svall igen"

 

Blev väldigt positivt överraskat. De två vattenskotrarna drog inte upp mer svall än om man mött en segelbåt för motor.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett någon som tar skotern i däverten, kanske för tunga och kan komma i gungning.

Ska ni ha en liten leksak skulle jag rekommendera seadoo spark 60 eller 90hk, har för mig den väger endast 186kg?

Klart den maskinen är ju inte som en 300hk maskin men funkar till barnen och blir mycket enkel att hantera.

Skulle säga att majoriteten som har skotern på badbryggan kör spark!

 

För övrigt är jag sjukt trött på alla som gnäller på vattenskotrarna, vad gör skotern värre än en motorbåt som framförs på ett mindre bra sätt? Dessutom är miljöpåverkan mycket liten och svallet obefintligt, låter mycket? Gnäller folk när det blåser oxå?

 

MEN självklart håller jag med om att man ska välja sina ställen att köra på och visa respekt för andra!

 

Www.guppa.se ett forum du nog kan få svar på många av dina frågor

 

Det som i detta fall gjorde skotern värre än motorbåten, och anledningen till att jag startade tråden, är att det förekommit incidenter där skotrar i princip "attackerat" kanoter och roddbåtar. Dels i Malmö, se trådstarten, och nu senast så är det problem i Jönköping. Samma beteende har jag inte hört talas om på länge från motorbåtar. 

 

Detta gör inte att alla vattenskotrar körs dåligt, eller att de inte skulle få finnas. Men det finns ett problem som behöver lösas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte meningen att vara en besserwisser men jag tror att grundproblemet är just det du skriver att "skotrar i princip "attackerat" kanoter och roddbåtar." Så är det inte och det är inte skotrarnas fel.

 

Det är FÖRARNA som attackerar och kör som idioter, det hjälper inte att förbjuda eller reglera just skotrarna. Det finns gott om motorstarka motorbåtar med förare som beter sig som svin på sjön, det som behövs är en attitydförändring och jag tror tyvärr att den enda lösningen är någon form av förarbevis/utbildning.

 

Edit:

Förresten, var har du sett att detta problem finns i Jönköping? Jag bor där och skulle gärna vilja veta vad som händer.

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller i princip med Gaidin ovan men det är tydligen ett reellt problem även i Norge.
http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20160914/skoterforare-valte-kajaker-efter-tillsagelse
 

 

Enligt polisens operationsledare Morten Kronen blir den här typen av incidenter en allt vanligare syn.
– I år har vi fått in en rad klagomål på vattenskotrar och faktiskt är det i huvudsak vuxna människor som uppför sig så idiotiskt. Ungdomarna är som regel bättre på att efterleva reglerna till sjöss, säger Morten Kronen till Bergens Tidende.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kravet på dem är väl att de ska visa upp ett vitt ljus om det kommer någon i närheten. Typ en ficklampa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute och tog mig en sväng i måndagskväll med skotern, åkte för att hälsa på kungen på Drottningholm men han var inte hemma så jag tog en tur runt lovön i Mälaren. Det blev ganska mörkt så jag drog på mina lanternor men döm till min förvåning på sträckan tappström-Hornstull kör jag om 6 st kanotister som syns EXTREMT dåligt i skymningen STOR fara enligt mig, har inte dessa farkoster något krav på lanternor???

 

Tror det finns idioter och rötägg inom varje falang när det handlar om sjöfart men JAG tycker vi vattenskoterförare väldigt ofta får ta massa skit vi inte förtjänar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute och tog mig en sväng i måndagskväll med skotern, åkte för att hälsa på kungen på Drottningholm men han var inte hemma så jag tog en tur runt lovön i Mälaren. Det blev ganska mörkt så jag drog på mina lanternor men döm till min förvåning på sträckan tappström-Hornstull kör jag om 6 st kanotister som syns EXTREMT dåligt i skymningen STOR fara enligt mig, har inte dessa farkoster något krav på lanternor???

 

Tror det finns idioter och rötägg inom varje falang när det handlar om sjöfart men JAG tycker vi vattenskoterförare väldigt ofta får ta massa skit vi inte förtjänar!

 

 

 

Jag har sett masspr av vattenmoppar både i farleder och ute.. aldrig sett nån som på något sätt "betett sig".. vet inte om det betyder något men... 100% av dom jag har sett beter sig bra.. det kan ju inte vara ett undantag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaa!!!! Vattenmoppar beter sig inte.. utan dom som kör... har inte sett nån förare av vattenmoppe som beters sig illa med fordonet i fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett masspr av vattenmoppar både i farleder och ute.. aldrig sett nån som på något sätt "betett sig".. vet inte om det betyder något men... 100% av dom jag har sett beter sig bra.. det kan ju inte vara ett undantag?

 

 

Det kan bero på var du är - buskörningen verkar mest vara ett stadsfenomen?

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtklubbarna skulle kunna göra en del, bjud in moppegrabbarna och ha en dialog med dem. Det finns plats för alla på sjön och problem löser man sällan genom att bara gnälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har sett masspr av vattenmoppar både i farleder och ute.. aldrig sett nån som på något sätt "betett sig".. vet inte om det betyder något men... 100% av dom jag har sett beter sig bra.. det kan ju inte vara ett undantag?

 

Det kan bero på var du är - buskörningen verkar mest vara ett stadsfenomen?

 

"Buset i stan"har man ju hört talas om.. så de e mao inte ett vattenmoppeförarefenomen utan ett busistanfenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Buset i stan"har man ju hört talas om.. så de e mao inte ett vattenmoppeförarefenomen utan ett busistanfenomen.

 

 

Vilket i det här fallet är ett problem på sjön. Frågan är hur man bäst kommer åt det?

För att upprepa mig själv från trådstarten:

 

"Jag vet att många är negativa till förarbevis för snabbar motorbåtar och vattenskotrar, men frågan är vilka andra lösningar där finns på problemet?"

 

Denna artikel på Livetombord.se ställer samma fråga:

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20160929/sjopolisen-de-ar-varst-pa-sjon

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenscootrar än väl i sig inget stort problem..  Ett större problem är ju alla som kör sina båtar i fel gångläge/fart i de få kanaler som har fartbegränsning - dessa utgör ju mångt större störningar än vad en eller några vattenscootrar gör. 

Vi ligger i en fartbegränsad kanal och det kör dagligen förbi bpåtar av personer i högst varierande ålder och högst varierande båttyp/storlek. Skall man hitta någon grupp som är sämst på att köra så torde det vara herrar med gråsprängt hår i Nimbus eller Aquadorbåtar.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...