Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Capitan

Båtmarknaden/båtlivet i framtiden

Rekommendera Poster

 

 

 

Jag tror det är en allmän trend att allt ska vara "nyckelfärdigt", inte bara båtar. Man köper i första hand en funktion, inte inte ett objekt. Glädjen av att äga något finns inte längre utan man tittar på hur man enklast och billigast kan köpa funktionen. Har man inte råd med det, så struntar man i det. Detta medför att endast de med bra ekonomi har råda att köpa en relativt ny stor båt och vintertid förvara den på ett fullservicevarv. Begagnade mindre båtar är inte längre intressant. Hade båtmarknaden sett ut som den gör idag när jag var 25år hade jag varit salig. De båtar man då försökte spara ihop till, finns varje höst om man söker på "bortskänkes"  på blocket.

 

Ser själv inte min båt som en ekonomisk investering, utan något som jag har glädjen av att äga , förvalta och bruka. :)​ 

 

 

Observera att jag känner en genuin och mycket stor glädje i att äga, förvalta och bruka båten på det sätt jag valt. Snarare tack vare än trots att det är ett relativt nyckelfärdigt båtliv.

 

Hoppas du inte tog det som ett personligt påhopp, det var mer en allmän reflektion till varför båtmarknaden ser ut som den gör idag. Jag tror att alla som skriver på detta forum har ett genuint båtintresse och känner glädje över sin båt, annars skulle dom inte besvära sig med att skriva här.

 

 

Nej, det är lugnt - jag tar inte illa upp.

 

En helt annan sak - jag upptäckte att mitt försäkringsbolag gav mig en hyfsat stor rabatt på försäkringen när jag talade om för dom att jag lämnade bort båten för fullservice. Man kan ju då undra om gruppen som lämnar bort båtar är mindre skadedrabbad rent allmänt eller om det är typiska vinterskador t.ex. drevstölder, stormskador på båtklubbar som påverkar premiesättningen. Tyckte bara det hela var lite intressant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekanta ägde en större båt som de hyrde ut under de finaste sommarveckorna. Intäckterna betalade ränta, amortering samt hela drifts/underhållskostnaden. Själva hade de gratis båt under hela resten av säsongen. Jag undrar om inte den internationella chartermarknaden kommer att bli vanlig även i sverige och att folk hyr under kort tid istället för att äga?

Då skulle vi som gärna tar och renoverar upp en 80-tals båt kunna göra detsamma med "utslitna" 40-fots hyrbåtar.

 

Har bekanta som hyr/hyrde ut via charterfirma i Sthlm. Funkade ok men lite struligt med folk som avbokade etc (man vår ju visserligen lite betalt även vid avbokning). Den stora anledningen till att charter aldrig kommer bli lika stort hr som i medelhavet är ju dock den korta säsongen. I sthlms skärgård är högsäsongen ca 6 veckor. De flesta båtägare vill trots allt använda sin egen båt under iaf några av de veckorna. Återstår kanske 2v man vill lämna till uthyrare. Är det värt det? Resten av året lär väl inte vara ngn jättemarknad för charter heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått uppfattningen att dagens "ungdommar" är lite lata av sig, man vill gärna uppleva saker men kan inte tänka sig att"jobba" lite för det, gratis är gott som man säger, själv började jag mitt båtliv med en liten cresent 4 m med utombordare och har nu efter 30 år "jobbat" upp mig till en Scand27 utan lån på lgh eller villa, det känns som att ju bättre ekonomiskt ställt man får det ju mindre vill man jobba för en sak!.... Tråkigt faktiskt, inget av mina barn ell barnbarn har båt trots att vi tagit med dom ut och dom har uppskattat det enligt sig själva, vet inte vad det beror på men kanske är det för lätt att välja att köpa sin fritid idag!resor och andra lättsamma prylar verkar locka mer än båtliv som trots allt kräver lite engangemang...

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi närmar oss alla båtlivet från lite olika håll antar jag. När jag gav mig tillbaka in i båtlivet för fem år sedan efter drygt 15 års frånvaro hade jag några specifika krav. Båtlivet skulle inte få stjäla familjetid (t.ex. genom renoveringar och vårrustningar), det skulle vara enkelt, tillgängligt och båten måste vara hyfsat modern, fräsch, driftssäker....

Är på väg in i båtlivet för första gången men tänker ungefär som dig, har familj, 40+ och ont om tid. Så det ska vara hyfsat modernt, "bara fungera", i den mån det nu är möjligt. Är inte speciellt intresserad av att skruva, kanske något oljebyte men där går nog gränsen motormässigt. Men dessa båtar är oftast rätt dyra, kanske inte något för de som precis fyllt 20 och fått ett jobb.

 

Jag vet iofs en hel del ungdomar som inte gör annat än att skruva, en av dem har köpt en båt som han renoverat nu under vintern. Så visst finns dessa fortfarande, men de är nog inte så många.

 

Sen får det gärna vara miljövänligt också. Hur vanligt det är att ungdomgar bryr sig om det låter jag vara osagt, men jag har faktiskt stora förhoppningar när det gäller den biten personligen. Kör själv laddhybrid (Outlander) och hade inte Greenline 33:an vara lite väl stor och dyr så hade den varit högintressant. Och här finns det mycket att göra, det har hänt en hel del på batterisidan sedan den släpptes vilket väl vara 2010 (?). Solcellspaneler är i sammanhanget gratis, 33:an har ett 1.4 kW solcellspaket, det kostar ~11 000 SEK ink moms ut till kund. GM kommer att betala 145$/kWh för batterierna till kommande elbilar (Bolt). Tesla vill nå under 100$/kWh till 2020. Bavarian har jag för mig har ett 11 kWh batteripack, med tanke på vad båtmotorer kostar så skulle man med dessa priser nog utan problem kunna tänka sig ett 100 kWh pack, t.o.m 200 kWh i en så stor båt som Bavarian.

 

Den har en räckvidd på 20 sjömil på batteri, 4 knop. slänger vi på ett 100 kWh pack blir det 200 sjömil.

 

Sen täcker det förstås inte in all typ av båtkörning men det finns biobränslen för de som vill ha 2x300hk på familjebåten.

 

Hmm, sa jag något om miljö nyss, på ett båtforum. Duckar .. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressanta inlägg och åsikter

Givetvis olika uppfattningar men i det stora hela verkar vi alla vara överens om att det mesta talar för fortsatt minskat intresse av båtlivet samt en hel del andra faktorer som tyvärr talar för fortsatt sjunkande priser. Dock är det stora "raset" redan avklarat som väl är

Finner inget i tråden som talar för ett ökat intresse av båtlivet och den positiva biten med det är som nämns bättre plats i hamnar och på öar :)

 

Blir intressant att se hur framtidens båtägande ev kan komma att ändras med kanske utökad uthyrning och delägande. Just delägande är ganska stort i England. Dock använder dom sina båtar mycket mer "ligga i hamnen" under en längre säsong än vad vi i Sverige normalt gör

Likaså intressant som nämndes ang alternativa motorval för att möta framtida miljö och ev brist på bränsle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående framdrivning är ju en motorbåt en ganska enkel match att konvertera till el, jämfört med bilar och motorcyklar. Gott om plats och många alternativ när det gäller placering av batterier och så vidare. Lite konstigt att det inte är vanligare med hempulade lösningar än vad det är.

 

Min spaning är att vi kan se ytterligare prisfall på framför allt plastbåtar framöver, mycket beroende på att priset för att få en plastbåt skrotad kommer att bli en viktigare faktor i båtköpares kalkyl framöver. Kraven kommer att höjas på markägare att inte ha en massa skräp liggande vilket får följden att ägare av skrotbåtar inte har någonstans att göra av sina lik utan måste betala för att bli av med dem. Och dessutom tror jag att båtar kommer att bli dyrare att återvinna framöver då kraven på sortering av blandsopor kommer att bli mycket högre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finner inget i tråden som talar för ett ökat intresse av båtlivet och den positiva biten med det är som nämns bättre plats i hamnar och på öar :)

 

...

Likaså intressant som nämndes ang alternativa motorval för att möta framtida miljö och ev brist på bränsle

Jag tänker mig att just eldrift faktiskt ska ha en positiv inverkan på antalet båtägare/nyttjare, åtminstone långsiktigt. Inte bara för att det blir just miljövänligt utan för att det är enklare.

 

Som exempel kan vi ta Tesla, de har inga service krav kopplade till garantin på drivlinan, dvs, motor och batteri. Detsamma borde kunna gälla båtar med eldrift. Nu slipper man förstås inte undan service helt på en båt men slipper man motorbiten så tror jag man vinner en del potentiella kunder. Och en elmotor bör potentiellt hålla båtens livstid, även batteriet skulle jag nog säga. Förutom miljöbiten ser jag det som det mest positiva med eldrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finner inget i tråden som talar för ett ökat intresse av båtlivet och den positiva biten med det är som nämns bättre plats i hamnar och på öar :)

 

...

Likaså intressant som nämndes ang alternativa motorval för att möta framtida miljö och ev brist på bränsle

Jag tänker mig att just eldrift faktiskt ska ha en positiv inverkan på antalet båtägare/nyttjare, åtminstone långsiktigt. Inte bara för att det blir just miljövänligt utan för att det är enklare.

 

Som exempel kan vi ta Tesla, de har inga service krav kopplade till garantin på drivlinan, dvs, motor och batteri. Detsamma borde kunna gälla båtar med eldrift. Nu slipper man förstås inte undan service helt på en båt men slipper man motorbiten så tror jag man vinner en del potentiella kunder. Och en elmotor bör potentiellt hålla båtens livstid, även batteriet skulle jag nog säga. Förutom miljöbiten ser jag det som det mest positiva med eldrift.

 

Detta har du nog rätt i

Med bra "elgrejer" så vet man vilka kostnader som väntar per år

Idag är det inget ovanligt för motorbåtsägare att åka på plötsliga smällar av sexsiffriga belopp vilket säkert avskräcker vissa. Framförallt de som råkat ut för det

Man kan tycka att eldrift borde kommit längre på båtsidan i framförallt UK, Tyskland och Holland mm där det är mycket kanaler och långsamt åkande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka att eldrift borde kommit längre på båtsidan i framförallt UK, Tyskland och Holland mm där det är mycket kanaler och långsamt åkande

Ja när jag läste att Bavaria Greenline kom på marknaden för 5 år sedan tänkte jag detsamma. Hittade även:

 

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/nimbus-e-power-ar-har.html

 

Det var 2009, verkar inte ha hänt så mycket sedan dess. Men nu ser det ut som att det kanske händer någonting för just Tyskland:

 

http://nimbus.se/nimbus-and-torqeedo-team-up/

 

Torqeedo Deep Hybrid systemet:

 

http://www.torqeedo.com/en/products/hybrid-drives

 

Garantin på batterierna är 9 år, 80% kapacitet. Detta gäller vid daglig användning, knappast aktuellt för en båt i Sverige. Men det var inte direkt lätta prylar, 276 kg för en 20 kW dieselgenerator, 176 kg för en 110 kW elmotor. Teslans motor väger ca 150 kg ink inverter är på 415 hk toppeffekt. 12.8 kWh batteri som väger 147 kg, det är väl ungefär dubbla vikten jämfört med Teslas batteripack. Gissar på att det är LiFePO4 batterier de använder och dessa har väldigt låg energidensitet jämfört med de typer av celler som Tesla använder, eller de som kommer att sitta i Nissan Leaf 2, GM Bolt osv. Mest troligt LiNiMnCo.

 

Men nu flög jag iväg lite här, åter till ämnet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang utskrotning av båtar

Någon som vet hur det fungerar det idag? Antar att man aldrig får betalt för sin båt utan kanske snarare tvärtom? Är sällan något värde i delar på båtarna heller

Går staten in på något vis?

Hittade detta:

 

http://www.batliv.se/2015/11/17/redo-att-borja-skrota-batar/

 

2800/ton + transportkostnad. Antar att man får stå för kalaset själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående elbåtar så kanske denna är intressant, vet inte om den har tagits upp här tidigare:

 

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/candela-electric-speed-boat-med-eldrift-i-40-knop.html

 

Är det inte väl vågat att både satsa på eldrift och bärplan direkt?

– Det vore idiotiskt att inte satsa på el då det är helt överlägset bensin och diesel på i princip alla sätt. Inte minst nu när vi tack vare Alexander Sahlins patenterade bärplansteknik kan prestera både räckvidd och marschfart i klass med en fulltankad bensinmotorbåt i sjumetersklassen. 



 

Gustav har själv en Anytec 530 SPD med en 115 hk som drar en liter sjömilen och har en räckvidd på 80 sjömil. 



 

– Det kostar 1 400 kr att fylla tanken. Motsvarande el-kostnad för Candela blir 80 kr. Toppfarten är densamma men komforten är av en annan dimension – man flyger ju fram.


50 kW motor, eller 68hk. Toppeffekt på 100 hk under någon minut. 40 kWh batteri, räckvidd på 75 sjömil i 25 knop.

 

Reaktionen när jag första gången körde prototypen till Candela var lite som när jag höll i en Iphone första gången – min fina Motorola som jag just tyckt var modern och cool framstod direkt som något från förra seklet.

..

Är världens fritidsbåtsägare verkligen redo att ta steget till bärplan?

– Den går helt tyst, skumpfritt och drar inga svall. Driftkostnaderna är näst intill noll och utsläppen likaså. Det är ganska starka argument för att överge sin gamla båt, svarar Gustav Hasselskog och fortsätter:

Framtiden ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CAndela är ju intressant men et är ju långt ifrån någon familjebåt med kojer/hytter, toa, kök mm. Men ett steg i utvecklingen är det ju iaf.

Vet inte riktigt, men el i större skala för fritidsbåtar känns ganska avlägset. Dels så accepterar de flesta inte att åka i 4-5 knop. då kan man lika gärna segla. Det måste nog till 15-20 knop med en räckvidd på åtminstone 20-30 distans i den farten för att det ska börja bli intressant. hur blir det med laddningen? Kommer dröja lång lång tid tills vi ser typ Teslas superchargers på varenda holme. Dessutom i större gästhammnar lär det behövas säkert 20-50st superchargers. Vad blir laddtiden för de batteripack som behövs för den prestandan? Knappas i klass med de jämförelser som görs mot t ex Tesla. Båtlivet skiljer sig ganska mycket från bilar och vi har säkert några tiotals år minst innan det blir el i större skala för fritidsbåtar.

Mycket negativt från min sida men jag kan inte riktigt se elbåtar som ett alternativ just nu. och höjer man skatter och avgifter så att dagens båtar blir för dyra att åka med så kommer de som har lust/möjlighet att gå över till segel och resten struntar i att åka båt. Att tro att gemene man ska nöjda sig med 4-5 knop och behöva ladda igen efter några få distans känns inte riktigt rimligt.

 

Jag gillar Tesla och skulle kunna tänka mig att köpa en nästa ggn det är dags för bilbyte. Båt.. mer tveksamt som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det blir helt andra krav på en stor familjebåt. Kör man regelbundet längre sträckor i den typen av båtar så får man nog vänta ett bra tag innan man kan köra helt på el utan någon bensin/dieselmotor som tar vid då det behövs. Där fyller väl heller inte laddhybriddriften någon större funktion, precis som det är för dagens bilar. Förutsatt att man inte har så bråttom förstås, jag gillar Bavarian personligen..

 

Men många kanske nöjer sig med att köra kortare sträckor och då med en båt som kräver minimalt underhåll, är billig i drift och samtidigt väldigt miljövänlig. I dagsläget med VW's dieselskandal på bilsidan så kanske detta är melodin för att locka till sig nytt blod, om man ställer det i kontrast med valfri gammal familjebåt med 1-2x200hk dieselinombordare, med allt vad dessa innebär som står i kontrast med elbåten.

 

Om jag skulle få välja en egen "drömbåt" så vore det en 7-8m båt som har dubbelkoj o fören, stickkoj för två (ex som i Finnmaster P8, alternativt akterkoj som i Flipper 880 st. 60-70 sjömils räckvidd på el, kanske en 50hk dieselmotor/generator som kan ta vid i nödfall. Fast då får man nog gå upp till ett 100 kWh batteri, även med kolfiber och bärplan. Kanske t.o.m 200 kWh ?

Redigerad av BjornForslund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt annan sak - jag upptäckte att mitt försäkringsbolag gav mig en hyfsat stor rabatt på försäkringen när jag talade om för dom att jag lämnade bort båten för fullservice. Man kan ju då undra om gruppen som lämnar bort båtar är mindre skadedrabbad rent allmänt eller om det är typiska vinterskador t.ex. drevstölder, stormskador på båtklubbar som påverkar premiesättningen. Tyckte bara det hela var lite intressant. 

 

 

Tror du inte att detta kan bero på att varv reparerar mindre skador de orsakar själva, antingen med egna pengar eller genom sin företagsförsäkring, så att båtägarens försäkringsbolag inte drabbas? Med andra ord skulle en varvsskött båt bli billigare för båtens försäkringsbolag en motsvarande ägd av en GDS:are.

 

Min egen reflektion är att alla gör misstag. Skillnaden mellan proffset och amatören är att ett dåligt proffs gör allt mellan ett halvdåligt arbete eller ett bra medans amatören gör allt mellan ett hejdundrande skitjobb eller ett superbra.

 

Min egen drömbåt köper jag av en supernoggrann GDS:are hellre än av ett varv. Problemet, som vanligt, är ju att veta vad man köper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var vid marinen på ubåt, vid den här tiden gick Gotland ptk med stirling, var det elmotor som stod för framdrivningen oavsett om "tanken" utgjordes av batterier eller diesel. Med dagens batteriteknik är det svårt att inte se fördelarna med detta koncept även på en båt som inte behöver gå i u-läge.

 

När det gäller morgondagens båtägare tror jag inte att vi kan utgå ifrån att de har samma krav som vi har med avseende på vad som är normal fart och distans per dag. Vi blir allt med medvetna och jag gissar att framtidens båtfolk är beredda att kompromissa om det är fördelaktigt för miljön.

 

En multifuelelektrisk båt har många fördelar över en traditionell dito och även om en båt är tungdriven i högre fart jämfört med en bil har den också ett antal fördelar, inte minst tillgänglig area för solpaneler.

 

Energilagringskapaciteten på moderna batterier har ökat men något som också ökat rejält är förmågan att ta emot laddning. En båt där elmotorn står för framdrivingen torde via en skapligt stor batteribank kunna klara sig med ett relativt litet (vikt- och volymmässigt) elverk som går in korta perioder och toppar upp batterierna.

 

Jämfört med ubåten jag mestadels tjänstgjorde på som hade 2 x 1500 hk Hedemora V12 turbodiesel och en 2200 hk elmotor där diesel gick konstant vid gång i ytläge torde en 100 hk elmotor (som tack vare en platt vridkurva från allt över noll varv kanske skulle motsvara 150 hk diesel) kunna klara sig med ett skrov helt bestående av solceller och ett litet elverk på 75 hk vilket blir cirka 15 liter per gångtimme omräknat i diesel. När solen och batterierna räckte till skulle elverket inte gå, vid behov skulle det gå in och snabbladda vid optimalt varv och verkningsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En helt annan sak - jag upptäckte att mitt försäkringsbolag gav mig en hyfsat stor rabatt på försäkringen när jag talade om för dom att jag lämnade bort båten för fullservice. Man kan ju då undra om gruppen som lämnar bort båtar är mindre skadedrabbad rent allmänt eller om det är typiska vinterskador t.ex. drevstölder, stormskador på båtklubbar som påverkar premiesättningen. Tyckte bara det hela var lite intressant.

 

Tror du inte att detta kan bero på att varv reparerar mindre skador de orsakar själva, antingen med egna pengar eller genom sin företagsförsäkring, så att båtägarens försäkringsbolag inte drabbas? Med andra ord skulle en varvsskött båt bli billigare för båtens försäkringsbolag en motsvarande ägd av en GDS:are.

...

Det tvivlar jag personligen på. Jag gissar att problemen med stöld- och väderskador är färre och att det skulle vara orsaken till rabatten på premien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En helt annan sak - jag upptäckte att mitt försäkringsbolag gav mig en hyfsat stor rabatt på försäkringen när jag talade om för dom att jag lämnade bort båten för fullservice. Man kan ju då undra om gruppen som lämnar bort båtar är mindre skadedrabbad rent allmänt eller om det är typiska vinterskador t.ex. drevstölder, stormskador på båtklubbar som påverkar premiesättningen. Tyckte bara det hela var lite intressant.

Tror du inte att detta kan bero på att varv reparerar mindre skador de orsakar själva, antingen med egna pengar eller genom sin företagsförsäkring, så att båtägarens försäkringsbolag inte drabbas? Med andra ord skulle en varvsskött båt bli billigare för båtens försäkringsbolag en motsvarande ägd av en GDS:are.

...

Det tvivlar jag personligen på. Jag gissar att problemen med stöld- och väderskador är färre och att det skulle vara orsaken till rabatten på premien.

 

Så kan det också vara. Eller en kombination av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett många komma ner till sin båt på våren och klia sig i huvudet i april, första besöket efter en snörik vinter med en båt begravd under en rasad täckställning med material- och fuktskador som resultat. Eller sönderblåst press som fladdrat som en flagga hela vintern.

 

Alla håller inte koll på prylarna, men rimligen har fullservicevarv någon form av personal som håller koll så inget pajar - inte pga bristade tillsyn i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller morgondagens båtägare tror jag inte att vi kan utgå ifrån att de har samma krav som vi har med avseende på vad som är normal fart och distans per dag. Vi blir allt med medvetna och jag gissar att framtidens båtfolk är beredda att kompromissa om det är fördelaktigt för miljön.

Håller med.

 

 

Jämfört med ubåten jag mestadels tjänstgjorde på som hade 2 x 1500 hk Hedemora V12 turbodiesel och en 2200 hk elmotor där diesel gick konstant vid gång i ytläge torde en 100 hk elmotor (som tack vare en platt vridkurva från allt över noll varv kanske skulle motsvara 150 hk diesel) kunna klara sig med ett skrov helt bestående av solceller och ett litet elverk på 75 hk vilket blir cirka 15 liter per gångtimme omräknat i diesel. När solen och batterierna räckte till skulle elverket inte gå, vid behov skulle det gå in och snabbladda vid optimalt varv och verkningsgrad.

 

Man kan väl ta Bavaria Greenline Hybrid 33:an som exempel, med en dieselmotor på 75 hk gör den 10 knop i toppfart vid dieseldrift. Väljer man en 165 hk får man en toppfart på 15 knop. Och det är en 10m båt som väger 4.5 ton, fullfjädrad familjebåt. Inget kolfiber, aluminium, bärplan.

Redigerad av BjornForslund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till intressant sak, bärplanen ska enligt Candela minska energiåtgången med 50%, sen vinner man 50% till (grovt räknat, totalt ~80% säger man) genom att bygga båten i kolfiber. Här säger man sig kunna vinna runt 35% via ett "vanligt" skrov:

 

http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/hoc-33p-coupe-svensk-innovation-blir-verklighet.html

 

http://petestep.se/

 

Här vill man förstås se tester och jämförelser innan man börjar jubla, men når man 30-35% så är det inte så stor skillnad mot bärplan. Och då en betydligt enklare konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byggde en 10 meters aluminiumbåt med Petestep.

det var fan ingen enkel konstruktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den senaste månaden rest runt en del i Landet/Kontinenten Australien, och då i synnerhet längs kusterna....

Kan bara konstatera att problemet med övergivna och värdelösa 70-80 tals båtar mellan 20 och 30 Fot inte är bara ett Svenskt problem.

Pratat lite med båtfolk här, och man sliter med precis samma bekymmer som hemma. Avtagande intresse bland de yngre och omöjligt att sälja eller ens ge bort många båtar idag.

Vad som möjligen skiljer är att de flesta båtklubbar är mera "privata" och man lägger inte många fingrar i kors för ägare som försöker "glömma" sina båtar innan man tar action.

 

Dock står det trots detta många övergivna drömmar runt om på upställningsytorna.....

 

 

post-98697-0-00001200-1459984368_thumb.jpg

post-98697-0-87150600-1459984176_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är relativt ung och bor i Stockholm. Tänkte dela med mig av den största skillnaden mellan mig och min far som båtägare, det kanske kan ge en liten glimt in i framtiden.

 

När vi skulle köpa båt så pratade vi så klart med pappa, sen gjorde vi helt tvärt emot vad han sa.

 

Vi köpte en helt ny båt som vi dessutom belånade till 70% sen valde jag och en vän att köpa den tillsammans. Då båten inte är övernattnings-bar så låg den mycket i hamnen ändå. I efterhand hade vi kunnat vara fler delägare på båten men det handlar mycket om att hitta rätt person. Varken jag eller min vän vänder på kronor så för oss spelade det inte så stor roll vem som tankat mest, vi kände helt enkelt av om man skulle tanka eller inte - samt delade alla kostnader runt båten.

 

Varför gjorde vi detta då? Dels såg vi båtlånet som en avskrivning efter 10 år var båten värd 0 kr sen gillade vi idén att betala för att vi nyttjade båten. Dessutom får man riktigt bra ränta hos handlarna räkna med att kunna få 1.95% hos dom flesta, i tillägg till det så finns det märkesförsäkringar för nya båtar vilket ger en otroligt förmånlig premie. Dom 30% vi betalade i insats såg vi som en garanti för problemfritt båtägande, men kollar jag på blocket idag så begär konstigt nog dom flesta väldigt höga begagnatpriser. Det tror jag kommer förändras i framtiden man ser mer och mer att säljarna börjar ange årsmodeller på båtar och jag tror inte man kan räkna med att få så bra andrahandspris på båten framöver.

 

Service lejer vi bort till auktoriserad verkstad som kommer ut till klubben och utför denna. Vi kan så klart byta olja och tändstift men varför ska vi göra det när vi har andra jobb.

 

Så vi valde 4-takt, tyst gång, slippa åka runt med verktyg i båten, billig försäkring och låg månadskostnad framför att köpa något kontant som ändå gått sönder, dragits med högre försäkrings och reparationskostnader. Vi valde också en relativt enkel båt utan pentry, toalett då vi ville ha ett enkelt ägande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag skrivit det tidigare, men enligt Sweboats statistik ser det ut som det är en liten uppgång de senaste åren jämfört med tidigare år.

 

Jag tror (tyvärr) inte att livsstilen att tillbringa semestern i lugn och ro i båten kommer att komma tillbaks så det är andra typer av båtar som blir populära framöver.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Kaptengrus stil är framtiden, modernt och underhållsfritt, fast månadsavgift, vår konsumtionskultur har ändrats radikalt de senaste åren. Båtar kommer troligen bli en förbrukningsvara är min tro.

 

Du har stora svårigheter att få samma fördelaktiga lån som hos en båthandlare, köpa båt blir då till blancoränta 4-7%. Detta betyder att du kan köpa en 2-3 gg så dyr båt, få längre avskrivning och få samma månadskostnad som om du köpt en billigare privat. Möjligheten att låna på hus kommer i princip försvinna eftersom du nu många gg kommer bli amorteringskyldig på hela lånet etc.

 

Många tänker helt enkelt månadskostnad, inte kostnad, alla lånar ingen köper kontant. Byt in din gamla båt köp en ny hos båthandlaren ala bilbranchen, kanske vi till och med ser leasing med service/vinterförvaring inkl i framtiden?

 

Jag vill även påstå att man tar en betydlig risk när man köper äldre "kvalitets" båtar idag, motorbyten är väldigt kostsamma, speciellt diesel vilket gör att många som inte meckar själva drar sig för att köpa båtar med 20-30 år gammla motorer, att köpa en båt för 500 000 kr och sen få byta motorn för 250 tusen är ingen bra affär. Lägg till då äldre utrustning,elen ej omdragen etc som upplagt för en dyr nota om man inte gör det själv, oftast är det enklare att söka efter en uppdaterad båt. Mycket utrustning, ex elektronik är redan efter 5-8 år utdaterat för nya köpare.  

 

En nyare båt är betydligt säkrare köp för den oinvigde, enklare att sälja och beräkna värdeminskning = månadskostnad. 

 

Men många trådar här på maringuiden handlar ju om ohyfset i naturhamnarna så det nya beteendet där folket kör hem på kvällen måste väl passa er perfekt! ;)

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag som är 25 och segelbåtsägare sen ett år tillbaka hade aldrig klivit in i båtlivet om inte begagnade båtar varit så billiga. För 100 tusen kände jag, att jag kunde få det jag vill ha och behövde på min båt, men med viss förståelse för det löpande underhållsarbetet man blir åtagen av äldre båtar. Vilket i sig lockade mig nästan lika mycket som seglingen i sig. Nu med facit i hand kan jag väl erkänna att arbetet fortfarande är lika kul, men kostnaden tröttsam. 

Min erfarenhet av min generations förhållande och intresse till båtlivet är att båt och skärgård är kul över en varm och solig dag, med lite alkohol, grill och bad med tjejer i bikini. Båtarna ska då självklart också gå fort - så att man hinner hem innan mörkret. Att vara ute i skärgården över 12 timmar skrämmer folk. Sova i båt? Nej, det är obekvämt. Att sitta fast i en långsam (segelbåt) flera dagar, det måste ju vara dödstråkigt, resonerar man. Väldigt, väldigt få bland mina jämnåriga vänner och bekanta är intresserade av båtlivet. De är bara intresserade av det först nämnda i detta stycke. 

Att köpa en 30 fots segelbåt, lära sig navigera, lära sig segla, lära sig tyda väder, lära sig mecka (för de som inte redan kan) lockar inte. Det är för mycket arbete och ansvar som krävs av en, för att min lyxgeneration ska uppfatta båtlivet som livskvalitet. Kanske om 10-15 år står en del av 90-talisterna och knackar på båtmarknadens dörr tillsammans med sin fru och barn. Men som det är nu, är det ett stort undantagsfall om man under 30 år beslutar sig för att köpa en segel / (inte räser) motorbåt. 

Redigerad av Knox

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...