Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

BjornForslund

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BjornForslund

  • Placering
    Fänrik
  1. Det tog sin tid men nu är första båten inköpt, sjösatt och provkörd. Det blev ingen bobåt utan mer taxi-dagtursbåt. En Yamarin 650 BC med Yamaha 115 hk 4T motor. Lagom stor båt för en nybörjare och till ett lagom pris (~200k med båtvagn). Främst tänkt för nästa säsong men det kommer nog bli några turer nästa vecka då solen ska titta fram igen häruppe. Blir det som SMHI säger imorgon så kanske vi hinner ut till stugan en sväng, ~30 sjömil tur och retur. Vi ska göra en ordentlig brygga ute på ön där vi har en stuga, muddring, 9m bred brygga med två bommar och lite annat smått och gått nu under hösten (början på september) så det kommer nog bli några höstturer dit. Kan väl också tillägga att det bara tog en tur innan man började fundera på hur den perfekta båten skulle se ut, ha för specifikationer. Kanske en sjukdom som de flesta båtägare har ?
  2. En till intressant sak, bärplanen ska enligt Candela minska energiåtgången med 50%, sen vinner man 50% till (grovt räknat, totalt ~80% säger man) genom att bygga båten i kolfiber. Här säger man sig kunna vinna runt 35% via ett "vanligt" skrov: http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/hoc-33p-coupe-svensk-innovation-blir-verklighet.html http://petestep.se/ Här vill man förstås se tester och jämförelser innan man börjar jubla, men når man 30-35% så är det inte så stor skillnad mot bärplan. Och då en betydligt enklare konstruktion.
  3. Håller med. Man kan väl ta Bavaria Greenline Hybrid 33:an som exempel, med en dieselmotor på 75 hk gör den 10 knop i toppfart vid dieseldrift. Väljer man en 165 hk får man en toppfart på 15 knop. Och det är en 10m båt som väger 4.5 ton, fullfjädrad familjebåt. Inget kolfiber, aluminium, bärplan.
  4. Det är klart att det blir helt andra krav på en stor familjebåt. Kör man regelbundet längre sträckor i den typen av båtar så får man nog vänta ett bra tag innan man kan köra helt på el utan någon bensin/dieselmotor som tar vid då det behövs. Där fyller väl heller inte laddhybriddriften någon större funktion, precis som det är för dagens bilar. Förutsatt att man inte har så bråttom förstås, jag gillar Bavarian personligen.. Men många kanske nöjer sig med att köra kortare sträckor och då med en båt som kräver minimalt underhåll, är billig i drift och samtidigt väldigt miljövänlig. I dagsläget med VW's dieselskandal på bilsidan så kanske detta är melodin för att locka till sig nytt blod, om man ställer det i kontrast med valfri gammal familjebåt med 1-2x200hk dieselinombordare, med allt vad dessa innebär som står i kontrast med elbåten. Om jag skulle få välja en egen "drömbåt" så vore det en 7-8m båt som har dubbelkoj o fören, stickkoj för två (ex som i Finnmaster P8, alternativt akterkoj som i Flipper 880 st. 60-70 sjömils räckvidd på el, kanske en 50hk dieselmotor/generator som kan ta vid i nödfall. Fast då får man nog gå upp till ett 100 kWh batteri, även med kolfiber och bärplan. Kanske t.o.m 200 kWh ?
  5. Angående elbåtar så kanske denna är intressant, vet inte om den har tagits upp här tidigare: http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/candela-electric-speed-boat-med-eldrift-i-40-knop.html 50 kW motor, eller 68hk. Toppeffekt på 100 hk under någon minut. 40 kWh batteri, räckvidd på 75 sjömil i 25 knop. Framtiden ?
  6. Hittade detta: http://www.batliv.se/2015/11/17/redo-att-borja-skrota-batar/ 2800/ton + transportkostnad. Antar att man får stå för kalaset själv.
  7. Ja när jag läste att Bavaria Greenline kom på marknaden för 5 år sedan tänkte jag detsamma. Hittade även: http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/nimbus-e-power-ar-har.html Det var 2009, verkar inte ha hänt så mycket sedan dess. Men nu ser det ut som att det kanske händer någonting för just Tyskland: http://nimbus.se/nimbus-and-torqeedo-team-up/ Torqeedo Deep Hybrid systemet: http://www.torqeedo.com/en/products/hybrid-drives Garantin på batterierna är 9 år, 80% kapacitet. Detta gäller vid daglig användning, knappast aktuellt för en båt i Sverige. Men det var inte direkt lätta prylar, 276 kg för en 20 kW dieselgenerator, 176 kg för en 110 kW elmotor. Teslans motor väger ca 150 kg ink inverter är på 415 hk toppeffekt. 12.8 kWh batteri som väger 147 kg, det är väl ungefär dubbla vikten jämfört med Teslas batteripack. Gissar på att det är LiFePO4 batterier de använder och dessa har väldigt låg energidensitet jämfört med de typer av celler som Tesla använder, eller de som kommer att sitta i Nissan Leaf 2, GM Bolt osv. Mest troligt LiNiMnCo. Men nu flög jag iväg lite här, åter till ämnet :-)
  8. Jag tänker mig att just eldrift faktiskt ska ha en positiv inverkan på antalet båtägare/nyttjare, åtminstone långsiktigt. Inte bara för att det blir just miljövänligt utan för att det är enklare. Som exempel kan vi ta Tesla, de har inga service krav kopplade till garantin på drivlinan, dvs, motor och batteri. Detsamma borde kunna gälla båtar med eldrift. Nu slipper man förstås inte undan service helt på en båt men slipper man motorbiten så tror jag man vinner en del potentiella kunder. Och en elmotor bör potentiellt hålla båtens livstid, även batteriet skulle jag nog säga. Förutom miljöbiten ser jag det som det mest positiva med eldrift.
  9. Är på väg in i båtlivet för första gången men tänker ungefär som dig, har familj, 40+ och ont om tid. Så det ska vara hyfsat modernt, "bara fungera", i den mån det nu är möjligt. Är inte speciellt intresserad av att skruva, kanske något oljebyte men där går nog gränsen motormässigt. Men dessa båtar är oftast rätt dyra, kanske inte något för de som precis fyllt 20 och fått ett jobb. Jag vet iofs en hel del ungdomar som inte gör annat än att skruva, en av dem har köpt en båt som han renoverat nu under vintern. Så visst finns dessa fortfarande, men de är nog inte så många. Sen får det gärna vara miljövänligt också. Hur vanligt det är att ungdomgar bryr sig om det låter jag vara osagt, men jag har faktiskt stora förhoppningar när det gäller den biten personligen. Kör själv laddhybrid (Outlander) och hade inte Greenline 33:an vara lite väl stor och dyr så hade den varit högintressant. Och här finns det mycket att göra, det har hänt en hel del på batterisidan sedan den släpptes vilket väl vara 2010 (?). Solcellspaneler är i sammanhanget gratis, 33:an har ett 1.4 kW solcellspaket, det kostar ~11 000 SEK ink moms ut till kund. GM kommer att betala 145$/kWh för batterierna till kommande elbilar (Bolt). Tesla vill nå under 100$/kWh till 2020. Bavarian har jag för mig har ett 11 kWh batteripack, med tanke på vad båtmotorer kostar så skulle man med dessa priser nog utan problem kunna tänka sig ett 100 kWh pack, t.o.m 200 kWh i en så stor båt som Bavarian. Den har en räckvidd på 20 sjömil på batteri, 4 knop. slänger vi på ett 100 kWh pack blir det 200 sjömil. Sen täcker det förstås inte in all typ av båtkörning men det finns biobränslen för de som vill ha 2x300hk på familjebåten. Hmm, sa jag något om miljö nyss, på ett båtforum. Duckar .. :-)
  10. Ja tog upp detta för frun i huset och hon verkar också ha den åsikten att man bör ha en "riktig" toalett. Det kan man visserligen få i Merry'n men då får man en hyfsat begränsad koj eftersom den ligger framför förarplatsen. I 755:an såg det helt ok ut, båda toalett samt utrymmet fram men den är å andra sidan 23 cm bredare än 645/695. Och ligger en prisklass ovanför. Helt klart får man mer bobåt med MV'n jämfört med 645/695. Ja där man med Merry'n får en u-soffa/solbädd så blir det väldigt spartanskt i MV'n. Men som du säger så är det nog så att man får välja mellan toalettutrymme, dubbla kojer eller ett stort akterdäck. Det går inte att göra mirakel på en båt som är 6.6m lång. Samtidigt så undrar jag om man inte hade kunnat få till 20-30cm större akterdäck om man hade gjort samma lösning som på Merryn med badplattform samt soffa som dras framåt om man vill höja motorn helt. Jämför: med: Hittar jag en för 249 så kan det bli köp direkt. Den som ligger på blocket för 310k tror jag iofs har varit ute ett tag så den kanske ligger lite högt. Men jag har lite saker som ska göras innan det blir köp så jag hade inte tänkt ringa runt och börja pruta när det mest troligt inte blir köp förrän till våren. Samt att 250k känns som ett skambud när personen ifråga begär 310k. Sen vill jag gärna se på den innan också och Uppsala var som sagt lite långt. Men det kanske dyker upp någon närmare mina hemtrakter framåt vårkanten. Ja jag har heller inte hittat något som verkar ge mer just på boende sidan, definitivt inte i den storleken. Finns lite äldre inombordare på 7-7.5m som är förhållandevis billiga men då var jag som sagt inte så sugen på dessa. Merryn känns dock väldigt öppen och trevlig, luckor på sidofönstren så man får in luft: Och den utsikten har man då hela tiden, oavsett väderlek/temperatur. Men det är klart, svårt att slå när man ser ut ovanför båten. Kanske blir ett måste första gången man testar det.
  11. Jag har tyvärr inte sett någon begagnad annat än på bild, men jag tyckte att den nya verkade rejäl. Samt att kvaliteten, åtminstone för mitt otränade öga, har uppgraderats på nyare modeller. Men det är bara baserat på det jag har googlat på. Rätt enkel inredning i grund och botten, men stilren.
  12. Kanske skulle ha varit lite mer noggrann (eller mindre trött) för det där var en recension av P66 Pilothouse, inte P66 Weekend. Och det är stor skillnad mellan dessa. Här var det mer rätt: http://www.batmagasinet.no/artikkel/hvilken-styrhusb%C3%A5t-er-best-i-test Där dyker även Beneteau Antares 680 upp, som enligt livetombord.se testet faller på att man måste sitta bakåtvänd på passagerarplatsen, "recept för sjösjuka".
  13. Läste livetombords recension av P66:an och det var inte direkt toppbetyg för innerutrymmet, kojerna i fören fungerar ex inte för två vuxna. Passagerarplatsen undermålig. Så den går bort direkt. http://www.livetombord.se/artiklar/e-tester/20101201/askeladden-p66-pa-ratt-kurs
  14. Den här har jag glömt bort, Askeladden P66 Weekend: http://www.blocket.se/stockholm/Askeladden_P66_Weekend___2011_62694489.htm?aw=1 Någon här som har erfarenhet av den ? Samma fina utsikt som på Merry Fishern, kojplatser för 4 om än kanske inte med någon större marginal: Utseendet är väl en en smaksak, jag föredrar Merry Fishern istället för Pilot House looken. Men 369k, 2011:a, 150hk motorn, känns som ett ok pris. Breda skarndäck , på båda sidorna ser det ut som. Ser också rätt smal ut invändigt, känns som att det är 3 personer som kan sitta runt matbordet snarare än 4.
  15. Tackar o bockar, den bokmärktes direkt. Gårdsviken låg vid kohamn ser jag, det är bara någon km från våran stuga.
×
×
  • Skapa nytt...