Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Capitan

Båtmarknaden/båtlivet i framtiden

Rekommendera Poster

 

Förutsätter att ditt inlägg är ironiskt. :) Annars blir jag grymt bedrövad i avseende på din förmåga till källgransking.

Tror dock inte så är fallet då du inom andra områden verkar vara en rekorderlig person. ​

 

Edit: Har problem med citeringsfunktionen. Detta är ett svar till Peter K

Inte alls ironisk.

Har du inget svar..?

Om du är osäker kan du kolla här, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_tidningar_ordnade_efter_ideologi

 

Börjar kännas lite löjeväckande. Du skojar alltså inte ? Seröst?  Ursäkta frågan men om inte blir man ju ganska skrämd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Förutsätter att ditt inlägg är ironiskt. :) Annars blir jag grymt bedrövad i avseende på din förmåga till källgransking.

Tror dock inte så är fallet då du inom andra områden verkar vara en rekorderlig person. ​

 

Edit: Har problem med citeringsfunktionen. Detta är ett svar till Peter K

Inte alls ironisk.

Har du inget svar..?

Om du är osäker kan du kolla här, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_tidningar_ordnade_efter_ideologi

Börjar kännas lite löjeväckande. Du skojar alltså inte ? Seröst? Ursäkta frågan men om inte blir man ju ganska skrämd.
"Politiskt obunden" är den klassad som.

Varför är du skrämd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla kolla vilka personer som skriver där och deras politiska hemvist. Dessutom vilkas som inte blir publicerade. 

 

Dom klassar sig själva (glölampa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla kolla vilka personer som skriver där och deras politiska hemvist. Dessutom vilkas som inte blir publicerade.

 

Dom klassar sig själva (glölampa)

Hmmm, okej... fast vet du vad; det stämmer faktiskt inte riktigt. Nu är du igång och tycker en massa - såklart är allt som motsäger din bruna världsbild "vänstermedia", eller har du någon källa på ditt påstående (å inte en brun blogg, utan riktig seriös källa)

 

Vet du vad som skrämmer mig? Personer som tror sig se Sanningen. Att oberoende press inte är oberoende till exempel. Människor som fastnat i en mediabubbla, som tror att hela världen med konventionell media är någon form av konspiration som försöker dölja en massa - och att Avpixlat o co är Sanningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...eller att man tycker sig förstå en forskningsrapport bättre än rapportförfattarna själva. Det skrämmer mig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser Metro med gles regelbundenhet och kan konstatera att den fallit rejält genom åren. Från en tidning med ambitioner till något som enklast kan beskrivas som vattenpölsgrunt mainstreamordbajseri i paritet med många massproducerade lokaltidningar fast just utan det lokala. Lite grann som när en bloggande 21-åring ger ut sin memoarer för att dela med sig av sin visdom. 

Observera att jag inte säger något om politisk färg, bara om djupet och vikten av deras analyser (enligt min egen enkla uppfattning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båtlivet kommer att tunnas ut vartefter, då med Sveriges ökande befolkning och välfärden som kraschar så kommer framtidens generationer inte ha råd att ägna sig åt båtliv, i alla fall inte det båtliv som vi känner idag.

 

Sedan att disk. svängt in på medias sanningsskrivande är ju lite off topic men Peter_K har visat tidigare att han har lite problem med en sådan disk. och tycker att man ska köpa foliehatt.

Dock så behöver man ju inte snöa in på Avpixlat utan det räcker att läsa utländsk press för att se att dom stora Svenska mediahusen skriver inte riktigt hela sanningen. Och kanske inte heller utländsk press, men om man tittar lite mitt emellan så kommer man nog närmare sanningen än bara säga att Svensk press ljuger inte, eller kanske ett snyggare begrepp, utelämnar viss information.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja du Gelis, en dyster bild du målar upp av Sanningen. Om din dystopiska bild slår in är det väl snarare just båtliv vi har råd med, båtarna finns ju redan?

 

Kommentaren om foliehatt kan jag bara garva åt, att du - en person som tror sig kunna dra bättre slutsatser ur en rapport än rapportförfattaren själv - anser jag behöver en ser jag som en komplimang. Tack för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu svensk media systematiskt döljer den riktiga sanningen, varför kommer den inte fram någonstans? Eller är Ekeroth det enda sanningsoraklet i sitt anonyma spökskrivande? Var finns alla visselblåsare? I ett någorlunda öppet samhälle brukar ju den mesta skiten dras ut i ljuset förr eller senare, precis som de frekventa utrensningar vi ser Åkessons stab tvingas göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland min bekantskapskrets(ålder 30-45år) så är det en hel del som gjort sig av med sina båtar eller skaffat mindre och mer eller mindre ingen som tillkommit i båtlivet

Är det något som känns igen?

 

 

Ang utskrotning av båtar

Någon som vet hur det fungerar det idag? Antar att man aldrig får betalt för sin båt utan kanske snarare tvärtom? Är sällan något värde i delar på båtarna heller

Går staten in på något vis?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

F ö tror jag att det är dags att börja skrota bort de sämsta båtarna - de som seglar/går dåligt i sjön, är fula, är trånga - samt de sämsta, mest nedslitna exemplaren av bättre konstruerade båtar.

 

Jag kanske missförstår men varför inte låta marknaden fungera enligt tillgång och efterfrågan?

Att vi har så många begagnade båtar från 60-80-talet beror ju på att då hade många råd med båtliv. Att dessa finns kvar gör ju att även i framtiden kommer många att ha råd med båtliv. Idag vill de flesta ha annorlunda båtar än förr, stora, rymliga, snabba. Har man råd så köper man det. Har man inte så nöjer man sig med mindre - men kommer fortfarande ut på sjön. Även om alla båttillverkare idag skulle gå i konkurs så finns det båtar för 100 års båtliv. Att skrota för att höja priserna ser jag som att förstöra möjligheterna till båtliv för att gynna olönsamma företag.

 

 

På det underliga temat ”mer skrotning”:

 

Kan inte annat än håll med BSven i resonemanget kring skrotning. Jag förstår överhuvudtaget inte varför man ska skrota båtar som man i samma veva påstår att ingen köper – förklara gärna för en skadad ekonom hur det ska cleara marknaden? Dessa båtar ligger ju bara där under 50 000 kronorsstrecket och lockar den ovane till båtliv genom noll instegströskel. (Om taken är *miljö* så kan jag förstå att man tänker så, men knappast backa resonemanget då det ska köras en herrans massa med den nya båten för att köra ikapp miljövinsten av dess tillverkning – långt mycket mer en gemene svennebanan)

 

Vidare, varför vill somliga driva upp båtpriserna genom att minska utbudet? Det gynnar knappast skärgårdskrogarna och oss båtägare OCH framförallt inte tillväxten av nya båtfrälsta då man gör instegsbarriären högre.

 

Skrotningsresonemanget måste ha tagit sin utgångspunkt i varvens bästa, vilket i och för sig är nobelt nog =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skadade ekonomen tar sig frihet att dubbelposta – om inte annat som ett försök att styra bort OT som hör hemma på Flashback

 

Jag läste vidare i tråden senast mitt senaste inlägg och börjar se att det finns en falang skrotningsförespråkare som kommer med argument. Argumentet tycks vara att nyblivna och oerfarna båtägare mer eller mindre luras in i att båtlivet skulle vara billigt när de köper ett billigt och relativt dåligt underhållet exemplar. När dessa lyckligt ovetande individer dessvärre åker på ett motorras och ett dyrt utbyte så blir de istället rädda för allt vad båtliv heter i framtiden.

Det skulle isf alltså handla om att säljarens informationsövertag skewar upp marknaden genom dess psykologiska efterdyningar i köparens sinne… I mina ögon långsökt när information är så pass enkelt att tillgå (tex. här) samt att marknaden går mer mot att vara perfekt i och med att båtarna numera knappast bara syns i lokaldelen/blaskan.

 

Sen har några ojat sig över hur dumt det är att en båt med en gammal B20 går på lika mycket som en med motor bytt de senaste 10 åren – men säljer verklgen B20-båten? I det fall den gör det så skulle det ju kunna stöttas av teorier om informationasymmetri, eller som jag hellre skulle uttrycka det; att köpare har en släng av den klassiska, opportunistiska *dum-i-hövet genen* =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland min bekantskapskrets(ålder 30-45år) så är det en hel del som gjort sig av med sina båtar eller skaffat mindre och mer eller mindre ingen som tillkommit i båtlivet

Är det något som känns igen?

 

 

Ang utskrotning av båtar

Någon som vet hur det fungerar det idag? Antar att man aldrig får betalt för sin båt utan kanske snarare tvärtom? Är sällan något värde i delar på båtarna heller

Går staten in på något vis?

 

"Tackel och tåg" är ju en båtskrot som plockar bort allt på båten och lägger i butikshyllan http://www.tackelochtag.se/om.php men om de tar betalt för att skrota vet jag inte.

 

Min seglarkompis hade en gammal Maxi77 i ett antal år innan han för fyra år sedan köpte en ny Dufour 405 så det finns även de som går åt andra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva grundproblemet är ju att det inte finns nån påfyllnad av yngre människor "underifrån" när nu 40 och 50 talisterna börjar trappa ner. När jag var 25 år på 70 talet så tror jag minst 50% av oss idkade båtliv på ett eller annat sätt på somrarna  (Jo, jag e från Göteborg!!)

Jag har gjort enkäter bland mina barns vänner mellan 20 och 30 år. Tja, kanske 1-2 av 30 kan tänka sig att åka ut på sjön en sväng, men då helst med en styrpulpet eller möjligen en lånad båt.

Tom många yngre som är uppväxta i genuina båtfamiljer saknar helt intresset.

Nu åker man till New York på vänners bröllop, eller till Sydafrika och Australien på familjesemester. När jag var 20 så kunde man i bästa fall jobba sig till USA som mässkalle på en av Amerikalinjens båtar. Nåt annat var otänkbart.

Sverige är gör det själv landet No 1 i världen! Det är ingen slump att företag som Biltema och IKEA utvecklats i Sverige.   Skall man ha en mellanstor familjebåt så är det "gör det själv" som gäller. Att betala upp mot 1000 Kr timmen till ett varv etc för båtjobb, jag då blir det dyrt, mycket DYRT. Frågan är om dagens unga e beredda att lägga x antal hela helger att fila på en båt när det är så mycket annat som kan och skall göras på helgerna...?  Jag e tveksam.

Sen har vädret oxå varit rent ut sagt dåligt en del somrar dom sist 5-10 åren. Åtminstone här på västkusten. Riktigt skitväder för att tala klartext! Detta bidrar ju heller inte till att öka intresset.

Det har ju även kommit en del lagar och förordningar på senare år som heller inte bidragit att öka intresset för att sitta i en båt hela semestern....

 

På något sätt måste man börja skrota ut detta ofantliga båtbestånd från 70 och 80 talet när ingen är intresserad av att äga det!  Men där gissar jag nästa hake kommer.....det kommer att bli mkt dyrt att skrota en 30 fots segelbåt för att täcka alla kostnader etc....Så dyrt att jag tror många drar sig för att göra det. Hellre låter man sin båt sälla sig till skaran av presenningsflaxande reliker på uppställningsplatserna runtom i landet. 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sämsta båtarna kommer bli skrotade på ett eller annat sätt när det inte ens går att skänka bort dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrotning blir väl mer och mer aktuellt ju mer tiden går...

 

En faktaupplysning ang Tackel och Tåg.

Vad jag förstår togs ju denna fina affär över av de två initiativrika kvinnor som bedriver demontering i Muskö? Men... Efter några år överlät de Tackel och Tåg till nya ägare, kommer inte på i skrivande stund vad de två männen heter. Det är alltså idag två helt olika företag. Jag förutsätter dock att det finns ett samarbete? Tackel och Tåg tar ju in prylar till försäljning på kommision.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert många som gärna tar emot en båt gratis - eller nästan gratis - hellre än att den skrotas under förutsättning att den inte är i behov av akuta reparationer. En äldre båt är bättre än ingen båt.

 

Vissa av dessa båtägare kommer säkert att fortsätta med båtlivet.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror säkert att många tar emot en båt som är "skrotfärdig" gratis. En gång!

Sen blir det som alla de renoverings-projekt som ligger på Blocket, "något för den händige". Och sen är den personen immun mot allt som heter båtliv, avskräckt av alla kostnader och allt arbete.

 

Fast jag kanske är lite negativ nu?

 

Jag tror att båtklubbara har ett slags ansvar här. Vill de vara de sista entusiasterna så ok, men vill de inte det så tror jag man måste hitta alternativa sätt, kanske att klubben har en hyrbåt som man gemensamt ansvarar för som man hyr ut till av medlemmarna rekommenderade personer?

Borde inte bli så mycket extra-arbete om man fördelar det mellan alla på arbetsdagarna och de som hyr får acceptera att seglen inte är i toppskick och att putsen inte är den bästa.

Det kan skapa intresse för nya medlemmar tror jag.

 

Men jag har ju haft fel förr ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till detalj är att med nyare båtar så ser man tydligt ökade kostnader med de modernare motorerna

Massa elektronik och mer o mer som inte är något för den händige att ge sig in på

Med andra ord högre kostnader

Detta är ju något vi från bilsidan vant oss med men på båtsidan som är ett nöje så finns ju risken att folk väljer att avstå när kostnaderna blir för höga.

Idag kan man lätt jämföra kostnaderna för båtliv mot tex hus/lägenhet i Spanien

Själv är jag tex väldigt skeptisk till att köpa båt med dubbla Penta D6 vilket sitter i många av de båtar jag skulle kunna tänka mig i framtiden

Mina egna tankar blir då att man kanske ska hålla sig till lite äldre båt med tex gamla dubbla Penta Tamd63 men det tänket går ju endast hem hos folk som skruvar själva och vi blir färre och färre

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bli "vi som skruvar själv" färre?

jag tror det kommer att vara ungefär samma fördelning på antal som inte kan låta bli att pilla isär, klura ut hur och varför, fixa till mm.

Kan tänka mej det intresset, den driften, kanske spridits ut på den mångfald av allt som finns att välja på nuförtiden samtidigt som bl.a moderna oljor och teknikutveckling gjort att du inte plockar isär motorer i tid och otid för "sotning" osv.

tror det är inrotat i "oss" genetiskt. Vissa är så nyfikna att dom ger sig huvudstupa in i nya projekt men det tar slut där. Andra e bra på att ta vid ich vidareutveckla men startar inga nya proj. Sen är det gruppen "så har vi alltid gjort" trygghet... från den gruppen kommer nog även uttrycket "det kan man inte göra själv".... sen fins det såklart många sterotyper och blandningar som helst och alla behövs.... om det nu finns nåt värde i att homo sapiens ska överleva.

tänk om det bara fanns en av dom "typerna" ovan... rätt kört?

off topic?

hmmm intressant det dom kommit fram till, vetenskapsmännen, att dom enda homosapiens som inte har neandertalgener är vissa ur-afrikaner...

vi å resten av världsbefolkningen har någon procent neanderthal.. hah!

Vem är renrasig? Vem är "utlänning" om man bortser från våra påhittade landsgränser. Å även om vi räknar dessa gränser som riktiga.... hur många generationer bakåt i tiden behöver vi gå för att konstatera att det blir svårt att hitta några ur-svenskar-finnar-norrmän-skandinaver.. å riktigt "hem" kan vi ju intä hävda vår rätt eftersom vi ju är neanderthslarehalvblod...

ha ha ha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi närmar oss alla båtlivet från lite olika håll antar jag. När jag gav mig tillbaka in i båtlivet för fem år sedan efter drygt 15 års frånvaro hade jag några specifika krav. Båtlivet skulle inte få stjäla familjetid (t.ex. genom renoveringar och vårrustningar), det skulle vara enkelt, tillgängligt och båten måste vara hyfsat modern, fräsch, driftssäker. Detta innebär konkret att båten ligger ca 500 meter från hemmet, att jag lämnar bort den för vinterförvaring och service och att det putsande/fixande/skruvande jag gör själv mest är sådant som inte är akut eller måste ske för att bibehålla funktion utan det görs när andan faller på. Jag har skruvat mycket tidigare i livet men har kommit fram till att jag nu mycket hellre kör båt eller ligger i en naturhamn och har kvalitetstid med familj än att rymma från hustrun ner till båtklubben... Jag hade inte skaffat båt igen om jag inte hade haft möjlighet att ha det på detta sätt. Alternativen hade då möjligen varit att hyra båt vid några tillfällen eller gå med i en båtpool. Tror fler och fler tänker på detta sätt.

 

Att skruva kan vara jättekul, men jag tror det är färre och färre som får lust till det, eller kommer in i att upptäcka och behärska grunderna. En orsak är att vi fostras inte in i det längre på samma sätt, en annan att behoven inte finns på samma sätt. Förr började det ju tidigt. Man fick laga sin cykel själv osv. Sen fortsatte det kanske med moppe/mc, bilar etc. Renovera/fräscha upp första boendet själv osv. Vem börjar meka från noll vid t.ex. 35 års ålder med att renovera en båtmotor...?

 

Sen som parantes tror jag iofs att moderna motorer, t.ex. D6 som TS ju nämner, är lättare att serva rutinmässigt än äldre. Det är ofta färre och enklare servicepunkter på moderna motorer (i vissa fall är intervallen även längre). Men om något går sönder eller man får elektronik/mjukvaruproblem står man sig slätt utan utrustning och utbildning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. allt e relativt såklart och misstänker att det nog blir när lusten att lägga 2-3 dgr vår och höst samt lite småpyssel, i mån av tid å lust när man är ute, tar slut eller inte känns värt/ övervägs av nöjet, som får mej åxå att lägga ner.

andra lägger ju gladeligen 20-30 dagar vår och höst... tom. "Riktiga" sjöbjörnar som varit det i 20 år. Jag skulle inte palla.

fast det som måste göras gör jag själv, så jag vet hur det är. Dom tillbud jag haft hittills har varit p.g.a. att förra ägaren litade 100% och lät "proffs" göra allt utom seglandet.

hittills, roder "haveri", läckande ventiler på rufftak, alger och borrspån efter manluckemontage och rengöring i dieseltank samt ej fastdragen ny inmatningsslang till samma tank.

Runddragen "leksaks-nöd-rorkult".. diod i eberspräscher som lossat i kretskort som gjort att ägaren fått skriven instruktion från känd dieselvärmare-firma att motor måste köras på 2700n vid start av värmare. Dom här prylarna har jag såklar fixat till

Det mesta av resten har jag kollat upp.. dyker säkert upp mer. Vetfan vad det säger om branchens specialister och det är inte samma utan fler olika, märkes och namnkunniga kända företag.. otur bara förmodligen men jag litar inte till 100%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu svensk media systematiskt döljer den riktiga sanningen, varför kommer den inte fram någonstans? Eller är Ekeroth det enda sanningsoraklet i sitt anonyma spökskrivande? Var finns alla visselblåsare? I ett någorlunda öppet samhälle brukar ju den mesta skiten dras ut i ljuset förr eller senare, precis som de frekventa utrensningar vi ser Åkessons stab tvingas göra.

När t.o.m. Socialdemokraterna inser att situationen med flyktingströmmen till Sverige är mer än vad vi orkar med och har dragit i bromsen, behöver man väl knappast vara "brun" för att fatta att det kommer att få stora ekonomiska konsekvenser för Sverige. Blundar man för det så måste man väl vara "mörkröd" och/eller oinsatt. Är ingen större fan av Löven, men tror dock han har förmåga och rådgivare som kan tolka fakta på ett adekvat sätt.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte båtlivet har en så dyster framtid som vissa vill påskina. Vi ( kring 35 år, tre barn) rör oss en del i Sthlms skärgård. Både gästhamnar och naturhamnar. Min uppfattning är att det är ganska gott om familjer i vår ålder i hamnarna, även en del ungdomar. De hamnar vi främst var i föregående sommar, Fejan, Sandhamn, Finnhamn, Grinda, Vasahamnen var inte någon pensionärstillställning någon av dem. Ganska bra mix av folk och åldrar tycker jag.

 

Självklart finns det ett antal problem som det inte går att bortse från:

 

Ska man ha en hyfsat stor bobar båt så har det blivit mycket dyrare på senare år. Dock så har vi brukare till stor del oss själva att skylla. Kraven på komfort och prylar har ökat enormt mycket samt att få yngre vill meka och göra underhåll.

 

För få båtar skrotas, vilket gör att det hela tiden måste fyllas på med nytt folk för att hålla branschen igång. Här förstår jag inte varför branschen själva inte är aktivare och stödjer skrotningsprogram etc. Fick man igång en ordentlig skrotning/återvinning så skulle självklart nybåtsförsäljningen öka

 

Begagnatpriserna har sjunkit. Men de har slutat sjunka eller tom öka för nyare båtar med rätt motorer och som köparna "räknar" med ska vara relativt underhållsfria ett tag framöver. Det är just den del av marknaden som ett skrotningsprogram borde rikta sig till som har sjunkit mest. Vilket är helt förklarligt då dagens nyare generationer båtfolk inte vill betala premumpriser för 70-80 talsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.. allt e relativt såklart och misstänker att det nog blir när lusten att lägga 2-3 dgr vår och höst samt lite småpyssel, i mån av tid å lust när man är ute, tar slut eller inte känns värt/ övervägs av nöjet, som får mej åxå att lägga ner.

andra lägger ju gladeligen 20-30 dagar vår och höst... tom. "Riktiga" sjöbjörnar som varit det i 20 år. Jag skulle inte palla.

fast det som måste göras gör jag själv, så jag vet hur det är. Dom tillbud jag haft hittills har varit p.g.a. att förra ägaren litade 100% och lät "proffs" göra allt utom seglandet.

hittills, roder "haveri", läckande ventiler på rufftak, alger och borrspån efter manluckemontage och rengöring i dieseltank samt ej fastdragen ny inmatningsslang till samma tank.

Runddragen "leksaks-nöd-rorkult".. diod i eberspräscher som lossat i kretskort som gjort att ägaren fått skriven instruktion från känd dieselvärmare-firma att motor måste köras på 2700n vid start av värmare. Dom här prylarna har jag såklar fixat till

Det mesta av resten har jag kollat upp.. dyker säkert upp mer. Vetfan vad det säger om branchens specialister och det är inte samma utan fler olika, märkes och namnkunniga kända företag.. otur bara förmodligen men jag litar inte till 100%

 

Det finns alltid fler sidor av myntet. Jag förstår oron du ventilerar, och brukar själv försöka följa upp ordentligt vad som gjorts när jag lämnat bort båten. Men det är många års funderande (och längtande efter båt igen) som ligger bakom just mitt val, och jag tror fler tänker ungefär så. Kan man inte ha det enkelt, lustfyllt och bekvämt får det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi närmar oss alla båtlivet från lite olika håll antar jag. När jag gav mig tillbaka in i båtlivet för fem år sedan efter drygt 15 års frånvaro hade jag några specifika krav. Båtlivet skulle inte få stjäla familjetid (t.ex. genom renoveringar och vårrustningar), det skulle vara enkelt, tillgängligt och båten måste vara hyfsat modern, fräsch, driftssäker. Detta innebär konkret att båten ligger ca 500 meter från hemmet, att jag lämnar bort den för vinterförvaring och service och att det putsande/fixande/skruvande jag gör själv mest är sådant som inte är akut eller måste ske för att bibehålla funktion utan det görs när andan faller på. Jag har skruvat mycket tidigare i livet men har kommit fram till att jag nu mycket hellre kör båt eller ligger i en naturhamn och har kvalitetstid med familj än att rymma från hustrun ner till båtklubben... Jag hade inte skaffat båt igen om jag inte hade haft möjlighet att ha det på detta sätt. Alternativen hade då möjligen varit att hyra båt vid några tillfällen eller gå med i en båtpool. Tror fler och fler tänker på detta sätt.

 

Att skruva kan vara jättekul, men jag tror det är färre och färre som får lust till det, eller kommer in i att upptäcka och behärska grunderna. En orsak är att vi fostras inte in i det längre på samma sätt, en annan att behoven inte finns på samma sätt. Förr började det ju tidigt. Man fick laga sin cykel själv osv. Sen fortsatte det kanske med moppe/mc, bilar etc. Renovera/fräscha upp första boendet själv osv. Vem börjar meka från noll vid t.ex. 35 års ålder med att renovera en båtmotor...?

 

Sen som parantes tror jag iofs att moderna motorer, t.ex. D6 som TS ju nämner, är lättare att serva rutinmässigt än äldre. Det är ofta färre och enklare servicepunkter på moderna motorer (i vissa fall är intervallen även längre). Men om något går sönder eller man får elektronik/mjukvaruproblem står man sig slätt utan utrustning och utbildning.

Jag tror det är en allmän trend att allt ska vara "nyckelfärdigt", inte bara båtar. Man köper i första hand en funktion, inte inte ett objekt. Glädjen av att äga något finns inte längre utan man tittar på hur man enklast och billigast kan köpa funktionen. Har man inte råd med det, så struntar man i det. Detta medför att endast de med bra ekonomi har råda att köpa en relativt ny stor båt och vintertid förvara den på ett fullservicevarv. Begagnade mindre båtar är inte längre intressant. Hade båtmarknaden sett ut som den gör idag när jag var 25år hade jag varit salig. De båtar man då försökte spara ihop till, finns varje höst om man söker på "bortskänkes"  på blocket.

 

Ser själv inte min båt som en ekonomisk investering, utan något som jag har glädjen av att äga , förvalta och bruka. :)​ 

 

PS. I Stockholms skärgård och Mälaren är det fortfarande trång i både gäst -och naturhamnar sommartid, så jag kan inte se att båtlivet är utdöende även om det har minskat. DS.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror det är en allmän trend att allt ska vara "nyckelfärdigt", inte bara båtar. Man köper i första hand en funktion, inte inte ett objekt. Glädjen av att äga något finns inte längre utan man tittar på hur man enklast och billigast kan köpa funktionen. Har man inte råd med det, så struntar man i det. Detta medför att endast de med bra ekonomi har råda att köpa en relativt ny stor båt och vintertid förvara den på ett fullservicevarv. Begagnade mindre båtar är inte längre intressant. Hade båtmarknaden sett ut som den gör idag när jag var 25år hade jag varit salig. De båtar man då försökte spara ihop till, finns varje höst om man söker på "bortskänkes"  på blocket.

 

Ser själv inte min båt som en ekonomisk investering, utan något som jag har glädjen av att äga , förvalta och bruka. :)​ 

 

 

Observera att jag känner en genuin och mycket stor glädje i att äga, förvalta och bruka båten på det sätt jag valt. Snarare tack vare än trots att det är ett relativt nyckelfärdigt båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekanta ägde en större båt som de hyrde ut under de finaste sommarveckorna. Intäckterna betalade ränta, amortering samt hela drifts/underhållskostnaden. Själva hade de gratis båt under hela resten av säsongen. Jag undrar om inte den internationella chartermarknaden kommer att bli vanlig även i sverige och att folk hyr under kort tid istället för att äga?
Då skulle vi som gärna tar och renoverar upp en 80-tals båt kunna göra detsamma med "utslitna" 40-fots hyrbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag tror det är en allmän trend att allt ska vara "nyckelfärdigt", inte bara båtar. Man köper i första hand en funktion, inte inte ett objekt. Glädjen av att äga något finns inte längre utan man tittar på hur man enklast och billigast kan köpa funktionen. Har man inte råd med det, så struntar man i det. Detta medför att endast de med bra ekonomi har råda att köpa en relativt ny stor båt och vintertid förvara den på ett fullservicevarv. Begagnade mindre båtar är inte längre intressant. Hade båtmarknaden sett ut som den gör idag när jag var 25år hade jag varit salig. De båtar man då försökte spara ihop till, finns varje höst om man söker på "bortskänkes"  på blocket.

 

Ser själv inte min båt som en ekonomisk investering, utan något som jag har glädjen av att äga , förvalta och bruka. :)​ 

 

 

Observera att jag känner en genuin och mycket stor glädje i att äga, förvalta och bruka båten på det sätt jag valt. Snarare tack vare än trots att det är ett relativt nyckelfärdigt båtliv.

 

Hoppas du inte tog det som ett personligt påhopp, det var mer en allmän reflektion till varför båtmarknaden ser ut som den gör idag. Jag tror att alla som skriver på detta forum har ett genuint båtintresse och känner glädje över sin båt, annars skulle dom inte besvära sig med att skriva här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror, hoppas, dom flesta "gör det" för sin skull så som "man" vill, kan och tycker det är värt det.

Sen får jag ibland känslan av att många styrs mer av hur "man ska!!!" göra..

Personlige kan jag lägga hur mkt som helst på nya ting, tills jag förstår och känner att jag kan. Då tröttnar jag.

Så att lägga ner massivt med tid för "syns"skull.. inte min grej. Hade jag råd att leja bort detvjobbet så skulle min båt vara blankast i stan såklar, fantastiskt snyggt med blanka snygga "möbler" å jag e lite avis dom som tycker det är mödan värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...