Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Capitan

Båtmarknaden/båtlivet i framtiden

Rekommendera Poster

Vad tror ni om framtidens båtmarknad?

Priserna på begagnatmarknaden bara fortsätter att gå ner

40-talister som är och har vart många i båtlivet kastar in handduken pga ålder mm och tillväxten av yngre är liten jämfört med hur många som slutar med båtlivet

Det är köparen marknad totalt och försäljningspris är i regel långt ifrån begärda priser

De flesta anser att den värsta smällen för marknaden är över och det har stabiliserat sig lite men vad händer när nästa smäll kommer? Räntehöjning kommer inom några år och kommer slå hårt mot en redan drabbad marknad

 

Nedan faktorer bådar inte gott

En stor grupp båtfolk lämnar båtlivet pga ålder

Liten tillväxt i båtlivet. Marknaden för mindre båtar för dagsutflykter är dock bra

Begagnatmarknaden är redan översvämmad och kommer endast öka åt samma håll

Båtlivet kostar idag mycket mer än förr då båten höll sitt värde eller till och med ökade i värde

Räntehöjningar inom en femårsperiod

 

Vill inte på något vis vara nån domedagsprofet utan detta är en dåres tankar och jag är intresserad av att höra folks teorier om framtiden ang prise och hur båtlivet bland Svensson kommer se ut

 

Jag kan bara se till mig själv som exempel. Har tidigare ägt hyfsat stora båtar till värde mellan 700000-1500000kr. Detta möjligt pga låga räntor, båtarna har inte minskat i värde samt att jag gjort allt jobb själv. Mao låga ägandekostnader.

Att tex köpa en båt för 1000000kr och sälja eller byta tre fem år senare och förlora sexsiffriga belopp är ej tänkbart utan valet skulle bli mindre båt för dagsturer och weekends. Tror många känner igen sig i denna "sits"

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Jag tänkte såhär. Övervägde hu intressat båtlivet är och kommer att vara.

köpte båt för ca 700"

Om jag, vi får användning av båten i tot 20 år så kostar den 35"/år ca3"/mån plus drift och uh. Gör åxå allt utom segeltillverkning själv.

vi kom fram till att det är värt pengarna.

behöver vi snåla ett år eller två så kan båten stå kvar på land. Om vi får något för båten (eller mer än hälften av inköp om vi säljer om 10 år, 6 år kvar till det, så ser vi det som plusklirr i kassan). Så vi kan inte gå back... mer än för motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken prisklass man väljer är kanske numera beroende på i vilken ekonomisk sits man faktiskt sitter i. Dvs har du egentligen inte råd med en dyrare båt, avstår nog vissa numera. Tror inte skillnaden är så stor på hur många som köper dyra båtar, de jag känner som köper båt i miljonklassen och uppåt har "alltid" haft råd på riktigt och fortsätter ha dessa typer av båtar. Att 30 år gamla båtar inte är lika poppis nu när 40-talisterna slutar och gått ner ordentligt i pris är nog att inse.

Sen är jag lite fundersam till uppsåtet med ditt inlägg då dina tidigare inlägg inte direkt ger sken av personen som har nya dyra båtar och struntar i kostnaden men uppskattar ett problemfritt ägande i stora båtar. Snarare meckarkillen som gillar gamla båtar och är lite avis men inte kan erkänna det ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är på något sätt uppenbart att Sveriges ekonomi tar stryk av den

stora mängden människor som av olika anledningar söker sig till

vårt land.

FN:s agenda 2030 innebär fri migration, dvs att alla ska ha rätt att

bosätta sig vart de. Om jag förstått det hela rätt så visar FN:s egna

beräkningar att Sveriges BNP sjunker betydligt fram till dess och

att vi då (2030) ligger i linje med Mexico och Bulgarien.

Sverige är tydligen ett föregångsland i detta sammanhang.

 

Lägre löner betyder längre arbetsdagar och mindre fritid. För många

är nog guldåldern snart förbi.

 

Detta kanske inte betyder att vi återgår till urholkade trädstammar,

utan att de nu övergivna plastbåtarna på våra varv åter tas om hand

och värdesätts.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var en helt ny vinkling för mig; Att invandringen även drabbar båtlivet...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FN:s agenda 2030 innebär fri migration, dvs att alla ska ha rätt att

bosätta sig vart de. Om jag förstått det hela rätt så visar FN:s egna

beräkningar att Sveriges BNP sjunker betydligt fram till dess och

att vi då (2030) ligger i linje med Mexico och Bulgarien.

Sverige är tydligen ett föregångsland i detta sammanhang.

 

Skulle vara fint om du backar upp den här typen av grundlösa påståenden med lite källhänvisning till en seriös källa (dvs inte en brun blogg skriven av en rättshaverist).

 

F ö tror jag att det är dags att börja skrota bort de sämsta båtarna - de som seglar/går dåligt i sjön, är fula, är trånga - samt de sämsta, mest nedslitna exemplaren av bättre konstruerade båtar. På längre sikt tror jag utlandssemestrar blir ohållbara, man får semestra i närområdet, det skulle räcka att flygbolag fick betala samma miljöstraffavgifter som biltrafiken gör så skulle få ha råd med charterresor, men då vi idag är bekväma av oss är det få som vill trycka in sig i en liten femmeters plastbalja och leva på burkmat med familjen.

 

Tycker man får se båtköpet som man gör med bilköp; den kommer att minska i värde, det vet alla, och de är alla förberedda på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var en helt ny vinkling för mig; Att invandringen även drabbar båtlivet...

 

Invandringen ligger bakom allt som gått snett sedan 50-talet och kommer att gå snett i framtiden, det vet du väl..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon statistik på återväxten genom ex. försäkringsbolagens register? Med tanke på hur få som ens tar körkort numera trots att de passerat 30, kan man säkert se samma utveckling på båtsidan.

 

De som har större båt än en styrpulpet har nog ofta stabila inkomster och är etablerade på bostadsmarknaden, och har därmed kunnat undvika att hamna i den galna karusellen med bostadspriser. Jag tror att prisläget kommer vara oförändrat den närmaste tioårsperioden, om det inte uppstår en ny finanskris. Därefter märks det nog mer tydligt en nedgång av intresset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om framtidens båtmarknad?

Priserna på begagnatmarknaden bara fortsätter att gå ner

40-talister som är och har vart många i båtlivet kastar in handduken pga ålder mm och tillväxten av yngre är liten jämfört med hur många som slutar med båtlivet

Det är köparen marknad totalt och försäljningspris är i regel långt ifrån begärda priser

De flesta anser att den värsta smällen för marknaden är över och det har stabiliserat sig lite men vad händer när nästa smäll kommer? Räntehöjning kommer inom några år och kommer slå hårt mot en redan drabbad marknad

 

Nedan faktorer bådar inte gott

En stor grupp båtfolk lämnar båtlivet pga ålder

Liten tillväxt i båtlivet. Marknaden för mindre båtar för dagsutflykter är dock bra

Begagnatmarknaden är redan översvämmad och kommer endast öka åt samma håll

Båtlivet kostar idag mycket mer än förr då båten höll sitt värde eller till och med ökade i värde

Räntehöjningar inom en femårsperiod

 

Vill inte på något vis vara nån domedagsprofet utan detta är en dåres tankar och jag är intresserad av att höra folks teorier om framtiden ang prise och hur båtlivet bland Svensson kommer se ut

 

Jag kan bara se till mig själv som exempel. Har tidigare ägt hyfsat stora båtar till värde mellan 700000-1500000kr. Detta möjligt pga låga räntor, båtarna har inte minskat i värde samt att jag gjort allt jobb själv. Mao låga ägandekostnader.

Att tex köpa en båt för 1000000kr och sälja eller byta tre fem år senare och förlora sexsiffriga belopp är ej tänkbart utan valet skulle bli mindre båt för dagsturer och weekends. Tror många känner igen sig i denna "sits"

Största problemet jag upplever är att det finns ingen prisskillnad mellan välskött eller skrot. Har du en båt som är uppdaterad i fint skick så bör den ju stå högre än motsvarande modell som inte är underhållen. Tittat på flera båtar i höst och de flesta är inget gjort åt. Fanns ett fåtal som var uppdaterade och de hade samma pris som de som var i sämre skick. Det har även importerats en fruktansvärd volym av båtar från andra sidan atlanten, och många i sämre skick. Dessa ska nu försöka byta ägare och det blir inte lätt. då denna volym ska ut på marknaden, det leder till att priserna totalt sett sjunker = för mycket enheter för lite köpare. Totalt sett hade vi förr en marknad som låg på jämn volym med säljare samt köpare. Så ser det inte riktigt ut i dag. Det måste antagligen till  en viss utskrotning av mindre underhållna modeller samt mindre uppskattade modeller, då kan vi kanske få en jämnvikt i förhållande köpare säljare. De båtar som skötts och är uppdaterade kommer ( borde ) få ett bättre pris. Ingen kommer ju i framtiden köpa nytt, ta en nimbus 31-34 fot som ligger runt 2 mille, på tio år kanske du inte har ens halva värdet kvar, vem investerar i en sådan dålig affär, endera måste nya båtar bli bra mycket billigare eller så måste beg priserna följa kostnadsutvecklingen på nya enheter. Men den marknad som nu råder har vi skapat själva genom överflöd av beggade båtar som import. Totalt sett är båtlivet svindyrt och investerade pengar måste återgenereras i din enhet annars kommer inga nya in. Håller med dig om att dc båtar kommer få ett större uppsving längre fram, finns ingen i framtiden som har råd att underhålla en 40 fotare med tvillingmontage när de är 20-30 år pratar vi astronomiska kostnader i underhåll på drivlinor samt inredningar. Bilbranschen hade samma problem på 90 talet då tyskimporten slog, hårt mer bilar än köpare känns som de klarat upp de största problemen idag. Ce märkningen kommer ju hjälpa till på beg marknaden och ställa högre krav på det som importeras vilket leder till dyrare import och högre priser på utmarknaden. Men till syvende och sist så måste marknaden vara intakt med köpare och säljare, det är den inte idag. Och en båt som är totalt uppdaterad samt underhållen rakt igenom kan inte vara lika billig som en uttjänt, är skrov däck samt ytskickt i bra skick så är det mycket båt kvar med lite underhåll under lång tid framöver. Lite tankar från mig antar att det blir en del protester och funderingar på inlägget säger inte att jag har rätt eller fel, detta är bara några funderingar som finns i tankarna. vänligen // Peter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför pratar ni överhuvudtaget som om det är en finansiell investering som helst ska ge avkastning? Tänker ni så om fjällsemestern eller bilen också? Det är väl en investering i livskvalité?

Sen kan man vara avundsjuk på att man själv inte har ekonomi att köpa en dyrare båt pga pris, räntor, bostadsmarknad eller värdeminsking.

Är övertygad om att det kommer finnas köpare av nimbus i miljonersklassen likväl som princess 65:or i framtiden. Skillnaden kommer möjligtvis vara att endast de som har råd på riktigt kommer att köpa, övriga har lagt in allt och är toppbelånade på bostaden, pga skenade bostadspriser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

FN:s agenda 2030 innebär fri migration, dvs att alla ska ha rätt att

bosätta sig vart de. Om jag förstått det hela rätt så visar FN:s egna

beräkningar att Sveriges BNP sjunker betydligt fram till dess och

att vi då (2030) ligger i linje med Mexico och Bulgarien.

Sverige är tydligen ett föregångsland i detta sammanhang.

 

Skulle vara fint om du backar upp den här typen av grundlösa påståenden med lite källhänvisning till en seriös källa (dvs inte en brun blogg skriven av en rättshaverist).

 

F ö tror jag att det är dags att börja skrota bort de sämsta båtarna - de som seglar/går dåligt i sjön, är fula, är trånga - samt de sämsta, mest nedslitna exemplaren av bättre konstruerade båtar. På längre sikt tror jag utlandssemestrar blir ohållbara, man får semestra i närområdet, det skulle räcka att flygbolag fick betala samma miljöstraffavgifter som biltrafiken gör så skulle få ha råd med charterresor, men då vi idag är bekväma av oss är det få som vill trycka in sig i en liten femmeters plastbalja och leva på burkmat med familjen.

 

Tycker man får se båtköpet som man gör med bilköp; den kommer att minska i värde, det vet alla, och de är alla förberedda på.

 

Här är min källa som måste ses som seriös, dvs ej författad av en

brun rättshaverist. Det går att ladda ner FN:s rapport från denna

sida:

http://ekonom.biz/sverige-rasar-pa-valfardsligan-ar-2030/

 

Håller annars med om att utlandssemester förmodligen inte

längre kommer att vara något för flertalet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F ö tror jag att det är dags att börja skrota bort de sämsta båtarna - de som seglar/går dåligt i sjön, är fula, är trånga - samt de sämsta, mest nedslitna exemplaren av bättre konstruerade båtar.

 

Jag kanske missförstår men varför inte låta marknaden fungera enligt tillgång och efterfrågan?

Att vi har så många begagnade båtar från 60-80-talet beror ju på att då hade många råd med båtliv. Att dessa finns kvar gör ju att även i framtiden kommer många att ha råd med båtliv. Idag vill de flesta ha annorlunda båtar än förr, stora, rymliga, snabba. Har man råd så köper man det. Har man inte så nöjer man sig med mindre - men kommer fortfarande ut på sjön. Även om alla båttillverkare idag skulle gå i konkurs så finns det båtar för 100 års båtliv. Att skrota för att höja priserna ser jag som att förstöra möjligheterna till båtliv för att gynna olönsamma företag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är orosmolnet och varför är det negativt att båtlivet förändras? Vad är det värsta som kan hända, att båtlivet helt dör ut och att ingen är på sjön? –svarar mig själv, nja knappast.

 

Att båtlivet och båtägandet ändras över tid är väl lika rimligt som att bostadsmarknaden förändras eller som olika generationer har olika krav på arbetslivet osv. Saker förändras helt enkelt över tid. Weekendbåtar/DC och båtar för dagsutflykter ökar i relation till tidigare. Den stora flottan med fritidsbåtar från 70-80talet börjar bli gamla och fasas ut mot nyare modernare, det är väl också fullt naturligt. Priser justerars efter marknad och efter typ av båt.

Självklart är det så att ekonomiska aspekterna påverkar, precis som bostadsmarknad osv. Troligen är steget till båtägande lite längre nu än för 30-40 år sen men nog finns det tillväxt. Jag själv har många vänner och bekanta i min egen ålder (25-30år) som helt oberoende av varandra har båtintresse. Kanske är det så att ni äldre inte ser oss? Sett i min lilla lokala båtklubb finns det också flera yngre förmågor. Jag köper att intresset minskar och att det kanske kommer vara färre ute i skärgården och att det är färre som spenderar hela sina semestrar på sjön. Men vad är det dåliga med det? Marknaden för båtar och tillbehör får anpassa sig efter efterfrågan.

Det positiva är att det blir mer plats för mig på klipporna och vikarna i september än vad det var för generationerna innan mig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad man skäms för att vara svensk.. pinsamt om nån tror att ingen av oss kantänka själv eller har lite egen logik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken prisklass man väljer är kanske numera beroende på i vilken ekonomisk sits man faktiskt sitter i. Dvs har du egentligen inte råd med en dyrare båt, avstår nog vissa numera. Tror inte skillnaden är så stor på hur många som köper dyra båtar, de jag känner som köper båt i miljonklassen och uppåt har "alltid" haft råd på riktigt och fortsätter ha dessa typer av båtar. Att 30 år gamla båtar inte är lika poppis nu när 40-talisterna slutar och gått ner ordentligt i pris är nog att inse.

Sen är jag lite fundersam till uppsåtet med ditt inlägg då dina tidigare inlägg inte direkt ger sken av personen som har nya dyra båtar och struntar i kostnaden men uppskattar ett problemfritt ägande i stora båtar. Snarare meckarkillen som gillar gamla båtar och är lite avis men inte kan erkänna det ;)

 

Ja tänk så fel man kan ha i sin uppfattning ;)

Stor båt går sällan ihop med problemfritt ägande för det första. Snarare tvärtom

Att ha "dyrare" båt har väl inget att göra med att man struntar i kostnaden. Att jag kan mecka är som sagt en av anledningarna till att jag kunnat ha råd att äga en dyrare båt än jämfört med en person som inte kan mecka alls

 

Hänger inte riktigt med på biten med avis och inte erkänna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför pratar ni överhuvudtaget som om det är en finansiell investering som helst ska ge avkastning? Tänker ni så om fjällsemestern eller bilen också? Det är väl en investering i livskvalité?

Sen kan man vara avundsjuk på att man själv inte har ekonomi att köpa en dyrare båt pga pris, räntor, bostadsmarknad eller värdeminsking.

Är övertygad om att det kommer finnas köpare av nimbus i miljonersklassen likväl som princess 65:or i framtiden. Skillnaden kommer möjligtvis vara att endast de som har råd på riktigt kommer att köpa, övriga har lagt in allt och är toppbelånade på bostaden, pga skenade bostadspriser.

Tidigare var ett båtköp mer eller mindre en finansiell investering

Att det är helt tvärtom idag påverkar givetvis bransch och båtliv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är orosmolnet och varför är det negativt att båtlivet förändras? Vad är det värsta som kan hända, att båtlivet helt dör ut och att ingen är på sjön? –svarar mig själv, nja knappast.

 

Att båtlivet och båtägandet ändras över tid är väl lika rimligt som att bostadsmarknaden förändras eller som olika generationer har olika krav på arbetslivet osv. Saker förändras helt enkelt över tid. Weekendbåtar/DC och båtar för dagsutflykter ökar i relation till tidigare. Den stora flottan med fritidsbåtar från 70-80talet börjar bli gamla och fasas ut mot nyare modernare, det är väl också fullt naturligt. Priser justerars efter marknad och efter typ av båt.

Självklart är det så att ekonomiska aspekterna påverkar, precis som bostadsmarknad osv. Troligen är steget till båtägande lite längre nu än för 30-40 år sen men nog finns det tillväxt. Jag själv har många vänner och bekanta i min egen ålder (25-30år) som helt oberoende av varandra har båtintresse. Kanske är det så att ni äldre inte ser oss? Sett i min lilla lokala båtklubb finns det också flera yngre förmågor. Jag köper att intresset minskar och att det kanske kommer vara färre ute i skärgården och att det är färre som spenderar hela sina semestrar på sjön. Men vad är det dåliga med det? Marknaden för båtar och tillbehör får anpassa sig efter efterfrågan.

 

Det positiva är att det blir mer plats för mig på klipporna och vikarna i september än vad det var för generationerna innan mig.

 

Jag ser inget orosmoln bara nyfiken och vill ha folks uppfattning. Skulle jag bara lyssna på mig själv hela dagarna så hade det inte slutat bra :)

Som du säger det blir färre folk ute på öarna och i gästhamnarna vilket för min egen del är mest positivt och man märker redan stor skillnad på idag jämfört med för fem åtta årsen

Frågan är hur allt kommer påverka båtmarkanden när priserna sjunker ännu mer. När folk ser hur mycket värdeminskningen är så avstår de båtlivet och priserna påverkas ännu mer negativt

 

Medelåldern i de flesta båtklubbar är väldigt hög vilket visar på att låg tillväxt bland båtfolket

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller delvis med kossan från Dalarna.

ska man jämföra med fastighetsmarknaden så brukar man generalisera så här.

  1. Läget
  2. Läget
  3. Läget
  4. Skick
  5. Ålder

Båtmarknaden som jämförelse

  1. Läget ???
  2. Läget ???
  3. Läget ???
  4. Ålder
  5. Skick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att med sjunkande beg priser, blir det mera inbjudande för den yngre generationen at ta sig in i båtlivet. Som vi vet med  dagens hus+lägenhetspriser får yngre geneartionen lägga hutlöst mycket av sin inkommst på boende, det blir helt enkel mindre kvar för nöjen.. Sedan med den ökande oroligheten i världen, kommer det innebära att man semestrar mera hemmavid, vilket innefattar båtlivet. Jag tycker det är en sund utväckling att gamla båtar sjunker ordentligt i pris. Tyvärr får jo den som sitter på en sådan numera ta smällen vid en ev. försäljning, MEN han/hon/hen sitter väll troligen även på en villa köpt på 70 talet så ekonomiskt så jämnar det kanske ut sig något:) :).

Sedan en annan interesant fråga är för min del, bränsle, eller tillgång på sådan... Kommer vi få se nya bränslen för "gamla" motorer säg inom 5-10 år? Nya motorer i hybrid utföranden.. Tja vem vet..

Redigerad av BerraS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medelåldern i de flesta båtklubbar är väldigt hög vilket visar på att låg tillväxt bland båtfolket

Är inte den höga medelåldern en rest av den "onormala" explosionen av båtägande som kom kring 70-talet och tillväxten idag kanske mer "normal" fast med stark konkurrens av solresor?

 

Sedan detta med att en båt idag skall vara som en villa med två badrum, tre sovrum, och all teknik och bekvämlighet som man har hemma. Det blir ju som att ha två "villor". Det kommer nog inte många att ha råd med i framtiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Medelåldern i de flesta båtklubbar är väldigt hög vilket visar på att låg tillväxt bland båtfolket

Är inte den höga medelåldern en rest av den "onormala" explosionen av båtägande som kom kring 70-talet och tillväxten idag kanske mer "normal" fast med stark konkurrens av solresor?

 

Sedan detta med att en båt idag skall vara som en villa med två badrum, tre sovrum, och all teknik och bekvämlighet som man har hemma. Det blir ju som att ha två "villor". Det kommer nog inte många att ha råd med i framtiden.

Du har helt rätt i det du skriver ang 70-talet dock ser man väldigt lite folk i tex 20-årsåldern i båtarna i hamnarna

Om priserna på äldre båtar hade vart vad de är idag för säg 20-årsen när man var 18 år ja då hade var och varannan haft båt :)

Idag konkurreras båtlivet av som nämns skyhöga huspriser och utlandsresor mm

Lägg där till också att många yngre idag anser det viktigt att det ser bra ut samt som du skriver att det skall vara bekvämt och stort. Det duger helt enkelt inte att komma i en 70-talsbåt :(

När en annan var yngre så dög det mesta för oss bara det flöt och tog sig framåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att med sjunkande beg priser, blir det mera inbjudande för den yngre generationen at ta sig in i båtlivet. Som vi vet med  dagens hus+lägenhetspriser får yngre geneartionen lägga hutlöst mycket av sin inkommst på boende, det blir helt enkel mindre kvar för nöjen.. Sedan med den ökande oroligheten i världen, kommer det innebära att man semestrar mera hemmavid, vilket innefattar båtlivet. Jag tycker det är en sund utväckling att gamla båtar sjunker ordentligt i pris. Tyvärr får jo den som sitter på en sådan numera ta smällen vid en ev. försäljning, MEN han/hon/hen sitter väll troligen även på en villa köpt på 70 talet så ekonomiskt så jämnar det kanske ut sig något:) :).

Sedan en annan interesant fråga är för min del, bränsle, eller tillgång på sådan... Kommer vi få se nya bränslen för "gamla" motorer säg inom 5-10 år? Nya motorer i hybrid utföranden.. Tja vem vet..

Ja Berra du har helt rätt! Men en gammal klassiker säg coronet 22a totalrenoverad med ny inredning samt drivlina i mint condition ska den kosta lika mycket som ett vrak med slut b20 100drev och originalinredning? Nä de tycker iaf inte jag, det jag vill åt är att skicket på båten bör avspegla priset. Sedan är det ju så att i alla övriga branscher så avspeglar sig nypriset av en produkt beg priset, den funktionen tycker jag helt har försvunnit, då man sitter på blocket och kollar. Ska nyförsäljningen fungera och det ska finnas båttillverkare så måste det säljas volymer, och det du köper kan inte vara värdelöst efter säg 15-20 år. Bränslet du tar upp är väldigt intressant tekniken för bio diesel tillverkat av massaved finns och kan göra oss fossiloberoende på några år. Att miljörörelsen inte driver den frågan politiskt är för mig häpnadsväckande. Och därmed är inte miljörörelsen förtroendeingivande. Sjunkande priser är bra precis som du säger det är ett insteg i båtvärlden, men när någon köpt ett uttjänt flytetyg och motor eller drev rasar, och ska till att reparera detta tar nog för många båtäventyret slut. Det är sjuka priser på reservdelar till marina tingestar, och där menar jag att en uppdaterad äldre båt ska ha ett bättre pris än en uttjänt, därför måste vi börja titta på skick och inte pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@jobhurt:

Tro inte allt du läser. Och läs allt du själv länkar.

"Rapporten har kritiserats i Metros Viralgranskare som konspiratorisk och vetenskapligt felaktig och fått en del inom SD att blogga och twittra."

http://touch.metro.se/nyheter/nej-sverige-kommer-inte-vara-ett-u-land-ar-2030/EVHnju!GDNHA6zL9uIXQ/

Hmm... Metro är ju verligen en opolitisk, seriös och opartisk källa. L.O.L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

@jobhurt:

Tro inte allt du läser. Och läs allt du själv länkar.

"Rapporten har kritiserats i Metros Viralgranskare som konspiratorisk och vetenskapligt felaktig och fått en del inom SD att blogga och twittra."

http://touch.metro.se/nyheter/nej-sverige-kommer-inte-vara-ett-u-land-ar-2030/EVHnju!GDNHA6zL9uIXQ/

Hmm... Metro är ju verligen en opolitisk, seriös och opartisk källa. L.O.L
Vilken politisk tillhörighet har Metro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är sjuka priser på reservdelar till marina tingestar, och där menar jag att en uppdaterad äldre båt ska ha ett bättre pris än en uttjänt, därför måste vi börja titta på skick och inte pris

 

 

Om jag ser till mig själv som köpte en gammal båt för ett par år sedan så kunde jag köpa en renoverad för 120.000 eller en orenoverad för 65.000.

Om den renoverade hade varit helt rätt gjord och helt enligt mina önskemål så hade jag tjänat på det. Nu köpte jag den orenoverade och får göra allt själv men då vet jag att det blir rätt gjort (tack vare alla tips från forumet) och precis som jag vill ha det i alla detaljer. Det blir dyrare i slutänden men "det spelar ingen roll om det är nymålat om det inte är den färg jag vill ha".

Jag tror det är mycket därför som en uppdaterad båt inte ger mycket mer än en orenoverad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

@jobhurt:

Tro inte allt du läser. Och läs allt du själv länkar.

"Rapporten har kritiserats i Metros Viralgranskare som konspiratorisk och vetenskapligt felaktig och fått en del inom SD att blogga och twittra."

http://touch.metro.se/nyheter/nej-sverige-kommer-inte-vara-ett-u-land-ar-2030/EVHnju!GDNHA6zL9uIXQ/

Hmm... Metro är ju verligen en opolitisk, seriös och opartisk källa. L.O.L
Vilken politisk tillhörighet har Metro?

 

Om Metro inte blåljuger så är det rapportförfattaren själv som säger att det är feltolkat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att ditt inlägg är ironiskt. :)  Annars blir jag grymt bedrövad i avseende på din förmåga till källgransking.

Tror dock inte så är fallet då du inom andra områden verkar vara en rekorderlig person. ​

 

Edit: Har problem med citeringsfunktionen. Detta är ett svar till Peter K

Redigerad av qbt54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På kort sikt är återväxten knappast ett problem, mer plats i vikarna som sagt. Bortom horisonten ruvar dock ett större problem om, eller när, vårt gemensamma intresse reduceras till en fotnot i politikernas marginal.

Ju färre vi är desto större är risken att vi drabbas av beslut och inskränkningar mot vilka vi inte kan värja oss. En förutsättning för en effektiv lobbying är antal (läs: röster) eller pengar. Jämför med två andra intressegrupperingar. Den ena är jägare som dels är många men framför allt har en hel del finansiellt tunga aktörer som sponsar den egna politiska agendan. Den andra är motorcyklisterna som på många sätt ligger före båtfolket trendmässigt – en svag återrekrytering och en åldrande skara utövare – vilka gång på gång under kort tid drabbats av många och ur ett demokratihänseende tvivelaktiga inskränkningar i självbestämmanderätten. Eller för att använda ett annat uttryck, negativ särbehandling.

 

Det är svårt att göra en korrekt analogi mellan båt och bil men en stor skillnad man noterar är att priset på respektive fordon på intet sätt står i jämförbar relation med kostnaderna för underhåll. Som blivande båtägare skräms man nog ofta bort av höga drifts- och underhållskostnader, något som kanske en ökad utskrotning av gamla plastbåtar skulle råda bot på då det skulle ge möjlighet till att köpa begagnade delar till en, relativt den egna båtens inköpspris, rimlig kostnad. Som det är nu är man snudd på tvingad att köpa nya och dyra delar. När får vi se motsvarande bildelsbasen för båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att ditt inlägg är ironiskt. :) Annars blir jag grymt bedrövad i avseende på din förmåga till källgransking.

Tror dock inte så är fallet då du inom andra områden verkar vara en rekorderlig person. ​

 

Edit: Har problem med citeringsfunktionen. Detta är ett svar till Peter K

Inte alls ironisk.

Har du inget svar..?

Om du är osäker kan du kolla här, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_tidningar_ordnade_efter_ideologi

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...