Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Luffande fritidsseglare - VARFÖR?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det finns korkskallar även bland seglare.

 

I helgen var jag och min dotter ute och seglade i det fina höstvädret. Döm om vår förvåning när vi ligger på liknande kurs för styrbords halsar - men före - en snabbare båt som ligger i lä om oss. När läbåten kommer jämsides med oss börjar han - för det var en ensam han - lova och trycker upp oss mot vind på en kurs som vi inte vile ha. När han - för det var en ensam han - var något lite före oss slog han - för det var en ensam han - precis framför oss.

 

Naturligtvis följde vi reglerna, men "varffö gö han på detta vise??"

 

Kul för honom - för det var en ensam han - att han vann!

 

Vad hade det varit för fel at slå något tidigare och gå bakom oss?

 

Det är första gången under många långa segelsäsonger som jag "drabbats" av något så korkat.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

" Det är första gången under många långa segelsäsonger som jag "drabbats" av något så korkat."

 

Idioter finns. Liksom tävlingsnarkomaner och liknande. Du liksom jag verkar inte råka ut för idioter särskilt ofta, så det är nog bara att rycka på axlarna och gå vidare.

 

Andra råkar ju ut för idioter hela tiden...;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid någon som skall visa att de är tävlingsseglare. Enligt mig helt onödigt när det inte skarpt läge på tävlingsbanorna. Som sagt är det bara att rycka på axlarna och segla vidare.

 

Med förra båten råkade jag ut för båtar som på kryssen slår snett framför båten så jag får skräpvind ett tag. Även detta är ett j-la sätt och helt obefogat utanför tävlingarna. Det gör inget att man seglar någon minut till och sedan slår så man stör andra  båtar mindre.

 

En annan sak man kan tänka på är att alltid lämna företräde för kryssande båtar, även om de seglar för babords halsar.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är då man ger ordern: "Fyll tub ett och tre". ;)

Den kategori människor man ser särklassigt minst på nav kurser är kappseglare, av någon anledning....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är då man ger ordern: "Fyll tub ett och tre". ;)

 

Var du på ubåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Japp, det är då man ger ordern: "Fyll tub ett och tre". ;)

 

Var du på ubåt?

 

Haha, nej jag var visserligen placerad på ubåt men men kom aldrig att göra någon militärtjänst. Men några kompisar var det.

Vi var några stycken som skissade på en "fritidsbåtstorped". Eldriven med sugpluppar i fram och en parachute-drivankare som skulle vecklas ut efter träff. Projektet är lagt på hyllan tsv. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om han slog låg han därefter för babords halsar. Han du inte köra över honom   :)  ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regler är regler. Håller med om att det kräver noll energi att planera för bästa väg för den båt du möter som vill samla höjd, då seglar du oftast själv "motorbåt" och kan åka vilken väg som helst.

Har åxå stött på några enstaka, tre st. på mina fem säsonger, som ska "hålla på regler" på ett sätt som är besvärligast möjligt för andra, helst kryssande, båtar.

Misstänker att det är dom som ALLTID har t.ex. vattenskotrar, elagreggat eller barn i motorjollar åkande kring sig timme ut å timme in, tank efter tank, att reta sig på.Så det måste vara den personlighetstypens hämnd.

Som tur är, verkar dom vara lika få som övriga saker att reta sig på.... om man inte verkligen söker irritationsmöjligheter förståss.... så dessa hämndmöjligheter kan vi väl flina åt och bjuda på.

kramkram

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det finns korkskallar även bland seglare.

 

I helgen var jag och min dotter ute och seglade i det fina höstvädret. Döm om vår förvåning när vi ligger på liknande kurs för styrbords halsar - men före - en snabbare båt som ligger i lä om oss. När läbåten kommer jämsides med oss börjar han - för det var en ensam han - lova och trycker upp oss mot vind på en kurs som vi inte vile ha. När han - för det var en ensam han - var något lite före oss slog han - för det var en ensam han - precis framför oss.

 

 

 

Va händer om man i ett sånt läge behåller fart och kurs.

 

Den "kappsegligslekande" "luffaren" måste ju ha varit upphinnande.

 

Ibland är det inte dumt att ha en gammal skruttig båt med anskrämliga fribord. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Det finns korkskallar även bland seglare.

 

I helgen var jag och min dotter ute och seglade i det fina höstvädret. Döm om vår förvåning när vi ligger på liknande kurs för styrbords halsar - men före - en snabbare båt som ligger i lä om oss. När läbåten kommer jämsides med oss börjar han - för det var en ensam han - lova och trycker upp oss mot vind på en kurs som vi inte vile ha. När han - för det var en ensam han - var något lite före oss slog han - för det var en ensam han - precis framför oss.

 

 

 

Va händer om man i ett sånt läge behåller fart och kurs.

 

Den "kappsegligslekande" "luffaren" måste ju ha varit upphinnande.

 

Ibland är det inte dumt att ha en gammal skruttig båt med anskrämliga fribord. :P

 

 

 

Tänkte det samma, som en gammal Volvo med gummistötdämpare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En annan sak man kan tänka på är att alltid lämna företräde för kryssande båtar, även om de seglar för babords halsar.

 

 Jag tänker faktiskt precis tvärt om; jag lämnar företräde för länsande båtar eftersom bara en liten kursändring kan medföra en slänggipp med stora skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller självklart med att man ska hjälpa den som vill salma höjd. Sen, visst, i vissa extrema ovanliga situationer kan det kanske bli risk för okontrollerad farlig gipp. Det går ju att planera sin färd även i medvind. Men klart... kan hålla med om att den kan uppstå. Det inom några +- 5°. Förhållandena slör-halvvind/kryss är dock vanligare känns det som

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Det finns korkskallar även bland seglare.

 

I helgen var jag och min dotter ute och seglade i det fina höstvädret. Döm om vår förvåning när vi ligger på liknande kurs för styrbords halsar - men före - en snabbare båt som ligger i lä om oss. När läbåten kommer jämsides med oss börjar han - för det var en ensam han - lova och trycker upp oss mot vind på en kurs som vi inte vile ha. När han - för det var en ensam han - var något lite före oss slog han - för det var en ensam han - precis framför oss.

 

 

Va händer om man i ett sånt läge behåller fart och kurs.

 

Den "kappsegligslekande" "luffaren" måste ju ha varit upphinnande.

 

Ibland är det inte dumt att ha en gammal skruttig båt med anskrämliga fribord. :P

De flesta låter nog bli eftersom det knappast vore förenligt med vare sig gott omdöme, gott sjömanskap eller regel 8. Varför ta sig igenom omaket med potentiella skador på en aldrig så ful egen båt, försäkringsärende, eventuellt rättsligt efterspel m.m. bara för chansen att i några sekunder peka finger "jag har rätt och du har fel"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller självklart med att man ska hjälpa den som vill salma höjd. Sen, visst, i vissa extrema ovanliga situationer kan det kanske bli risk för okontrollerad farlig gipp. Det går ju att planera sin färd även i medvind. Men klart... kan hålla med om att den kan uppstå. Det inom några +- 5°. Förhållandena slör-halvvind/kryss är dock vanligare känns det som

 

Nu är ju jag långt ifrån nån kappseglare, men som jag förstått i att "luffa" så handlar det ju inte om att försöka vinna så mycket höjd som möjligt - snarare tvärt om.

 

Är det inte ett sätt att tränga undan en motståndare, när du kommer i ett visst läge, för att skaffa dig själv bättre läge - eller!?

 

Hade nån kommit och försökt "luffa" mig när är ute och slöseglar, hade jag behållit kurs och fart. Rent juridiskt hade det väl blivit jag som hade seglat på honom. Jag har en gammal skruttig båt och dessutom en stävstege permanent monterad i fören, som ibland fälls ut till ett Genackerpeke. Det finns säkert nån vass kant på det som hade kunnat förorsaka en reva i det troligtvis blanka gelcoaten på den "luffande" båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att planera sin färd även i medvind.

Så är det ju... men om jag går en längre passage (t ex Ornö Ström, eller Fällström...) så är det ofta kryss-länsbåtar möter varandra. I de lägena håller jag som kryssande båt oftast undan från en som länsar än tvärt om; för att vara hygglig. Vilket alla andra var rörande överrens om att man skall vara hygglig och göra för kryssande båt. Med det resonemanget kan man ju bara köra på efter väjningsreglerna och inte vara hygglig mot kryssande båtar, för de kan ju minsann planera sin färd, eller..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Va händer om man i ett sånt läge behåller fart och kurs.

 

Den "kappsegligslekande" "luffaren" måste ju ha varit upphinnande.

 

Ibland är det inte dumt att ha en gammal skruttig båt med anskrämliga fribord. :P

 

Luffa är sådant man gör på kappseglingsbanan; för att kunna luffa måste man ha etablerat ett överlapp, då kan båten i lä - om den går högre i vind än båten i lo - styra upp mot vinden och trycka båten i lo mot vindögat så den stannar av. På banan är det kul om man sitter i båten som går fem grader högre, har varit med att luffa upp en båt nästan på land på en större kappsegling för den båten inte ville ge sig... mmm mycket adrenalin då... men alla är med på leken då...

Sådant här gör man bara inte på fjärden på helgseglingen; men HADE någon gjort så mot mig hade jag luftat seglen och sedan styrt ner akter om båten utan att göra en stor grej av det annat än ge dem ett utsträckt långfinger eller två...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Peter - det är väl samma typ av människor som gör så mot båtar även när det inte är kappsegling, som dom som kör som idioter på våra vägar. Man skall va först till varje pris oavsett vilka risker man utsätter sig själv och andra för.

 

Fast risken på sjön är ju minimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

såklart man kan men det är bra att dom flesta är hjälpsamma oberoende av läge och hjälper till, framförallt när det är till hjälp samtidigt som "man" inte "drabbas" själv. Så vindriktningen i sig är givetvis inte alltid 100% allenagörande. Vill man djävlas så kan man säkert leta upp dom situationerna.

 

Det går ju att planera sin färd även i medvind.

Så är det ju... men om jag går en längre passage (t ex Ornö Ström, eller Fällström...) så är det ofta kryss-länsbåtar möter varandra. I de lägena håller jag som kryssande båt oftast undan från en som länsar än tvärt om; för att vara hygglig. Vilket alla andra var rörande överrens om att man skall vara hygglig och göra för kryssande båt. Med det resonemanget kan man ju bara köra på efter väjningsreglerna och inte vara hygglig mot kryssande båtar, för de kan ju minsann planera sin färd, eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Peter - det är väl samma typ av människor som gör så mot båtar även när det inte är kappsegling, som dom som kör som idioter på våra vägar. Man skall va först till varje pris oavsett vilka risker man utsätter sig själv och andra för.

 

Fast risken på sjön är ju minimal.

 

Japp-japp. En del idioter seglar, andra kör sitt as till motorbåt framför näsan på någon annan... idioter finns i alla läger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

såklart man kan men det är bra att dom flesta är hjälpsamma oberoende av läge och hjälper till, framförallt när det är till hjälp samtidigt som "man" inte "drabbas" själv. Så vindriktningen i sig är givetvis inte alltid 100% allenagörande. Vill man djävlas så kan man säkert leta upp dom situationerna.

 

Det går ju att planera sin färd även i medvind.

Så är det ju... men om jag går en längre passage (t ex Ornö Ström, eller Fällström...) så är det ofta kryss-länsbåtar möter varandra. I de lägena håller jag som kryssande båt oftast undan från en som länsar än tvärt om; för att vara hygglig. Vilket alla andra var rörande överrens om att man skall vara hygglig och göra för kryssande båt. Med det resonemanget kan man ju bara köra på efter väjningsreglerna och inte vara hygglig mot kryssande båtar, för de kan ju minsann planera sin färd, eller..?

 

 

Inte för att det kanske spelar särkilt stor roll för mänskligheten men... när man skriver på en liten mobil med spräckt skärm så blir det en del fel... t.ex. att svar hamnar före fråga, som i detta fallet.

Tänkte att, när det ändå prata "regler" så kan det vara på sin plats att ändra ordningen.. såhär ska det vara:

 

fråga?

"Så är det ju... men om jag går en längre passage (t ex Ornö Ström, eller Fällström...) så är det ofta kryss-länsbåtar möter varandra. I de lägena håller jag som kryssande båt oftast undan från en som länsar än tvärt om; för att vara hygglig. Vilket alla andra var rörande överrens om att man skall vara hygglig och göra för kryssande båt. Med det resonemanget kan man ju bara köra på efter väjningsreglerna och inte vara hygglig mot kryssande båtar, för de kan ju minsann planera sin färd, eller..?"

 

Svar:

"såklart man kan men det är bra att dom flesta är hjälpsamma oberoende av läge och hjälper till, framförallt när det är till hjälp samtidigt som "man" inte "drabbas" själv. Så vindriktningen i sig är givetvis inte alltid 100% allenagörande. Vill man djävlas så kan man säkert leta upp dom situationerna."

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gick kustskepparkursen fick jag lära mig att väjningsreglerna är annorlunda vid fritidssegling än vid kappsegling. Vid fritidssegling gäller att upphinnande båt har väjningsplikt under HELA omseglingsförfarandet, medan det vid kappsegling bara gäller tills upphinnande båt passerat midskepps.

 

Reservation för att jag mycket väl kan ha lärt mig fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gick kustskepparkursen fick jag lära mig att väjningsreglerna är annorlunda vid fritidssegling än vid kappsegling. Vid fritidssegling gäller att upphinnande båt har väjningsplikt under HELA omseglingsförfarandet, medan det vid kappsegling bara gäller tills upphinnande båt passerat midskepps.

 

Reservation för att jag mycket väl kan ha lärt mig fel.

 

Kappseglingsreglerna gäller bara vid kappsegling, och bara mellan de båtar som deltar i kappseglingen. Det sista missar tyvärr en del dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va händer om man i ett sånt läge behåller fart och kurs.

 

Den "kappsegligslekande" "luffaren" måste ju ha varit upphinnande.

 

Ibland är det inte dumt att ha en gammal skruttig båt med anskrämliga fribord. :P

 

Jo han var ju faktiskt upphinnande, men som någon skrev så orkar man ju inte hålla på reglerna. Först trodde jag bara att han ändrade kurs av misstag så vi följde med och lovade lite, men sedan var det uppenbart att han plötsligt - jämsides med oss - bestämde sig för att byta kurs och skulle gå framför oss till varje pris eftersom han... kunde??

 

Hade vi hållit vår kurs från början hade vi absolut gnidit sidorna mot varandra och vår båt var äldre.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett sånt läge är det väl bara att hissa barnens piratflagga, ta fram huggaren och änterdraggen?

 

Skämt åsido, jag tycker det är tråkigt när man träffar på sådana där som skall tränga sig fram och alltid vara först på olika sätt. Överhuvudtaget är det dumt att segla med små marginaler, ju tydligare man är och indikerar åt vilket håll man väjer eller på väg, desto mindre är ju risken att något går galet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösäkerhet handlar alltid om marginaler!

--

En annan variant på handling:

"I lasten fanns ett surströmmingsparti!

Upp med burkar, av med lock,

stormen stank och det var nok."

Povel Ramel - Balladen Om Eugen Cork.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan Povel ha fått inspiration till visan av Evert Taube!?

 

Möte i Monsunen plus en del annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst att låta generositetsprincipen råda. Han kanske bara felbedömde avståndet, och var säkert trött av ensamseglingen. Man mår iallafall bättre på sjön om man tänker så.

 

Bättre än jag, som glömde dörjen i vattnet när jag plötsligt fick motvind och behövde kryssa genom Kungshamn :huh: .

 

Det är det vi har vintersäsongen till. Att kontemplera våra misstag, göra avbön och bättring till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Kungshamn (den riktiga) är ju en ganska stor yta. Där är ju inte så farligt att kryssa.

 

Fast du menar naturligtvis inte det vattenområdet.

 

Gick du mellan Rössholmen och Gravare/Bäckeviks hamn eller gick du "Väståre sunt".

 

Fick du nån makrill.

 

post-106994-0-85219500-1443702284_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var vid fyren Kolebådan som båten plötsligt drev mot klipporna och snabbt slag blev nödvändigt. Pinsamt när man tvingar andra båtar att plötsligt väja. Dörjen hängde långt ut när alla andra båtar passerade, men inget fastnade som tur var. Makrillen nappade först på vägen hem mot Göteborg. Oftast blåste det ju friskt och gick för fort för makrillen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alltid någon som skall visa att de är tävlingsseglare. Enligt mig helt onödigt när det inte skarpt läge på tävlingsbanorna. Som sagt är det bara att rycka på axlarna och segla vidare.

 

Med förra båten råkade jag ut för båtar som på kryssen slår snett framför båten så jag får skräpvind ett tag. Även detta är ett j-la sätt och helt obefogat utanför tävlingarna. Det gör inget att man seglar någon minut till och sedan slår så man stör andra båtar mindre.

 

En annan sak man kan tänka på är att alltid lämna företräde för kryssande båtar, även om de seglar för babords halsar.

Den regeln är borta för länge sedan.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...