Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Mackey

Luffande fritidsseglare - VARFÖR?

Rekommendera Poster

 

 

 

Exakt. Och när du då väntat så att farleden är tom, är det inte längre en trång farled. Möjligtvis är den smal, men inte trång. Och du får kryssa i en smal farled, men inte i en trång, precis som jag skrivit hela tiden.

 

 

Du menar alltså på fullt allvar att det är förbjudet att kryssa i tex "Väståre Stenshoms sund" Där kryssar man inte gärna, men man gjorde det alltid med jullarna, som bara hade en paddel till hjälp. Har tom lyckats ta mig igenom med min Bianca 27 vid ett par tillfällen, men det får inte komma nån båt - då går det inte.

 

"Väståre (Västra) Stensholm sund ligger i inre leden till Sotekanalen. Två sommarmånader är det snörtjockt med båtar. Resten av året passerar inte många båtar per dag.

 

Jag tror att man skall va försiktig när man använder sig av uttryck som "förbjudet".

 

Jag anser att man måste anpassa sig efter rådande omständigheter.

 

Det verkar vara jättesvårt att förstå vad jag skriver, så jag försöker väl ytterligare en gång...

Om det kommer ett så stort fartyg att det endast kan framföras säkert i farleden i "Väståre Stenshoms sund" så får du inte kryssa där och då. Du skall hålla dig undan. Det är då en TRÅNG farled.

 

Om det inte finns något fartyg som är så stort när du kommer kryssande i "Väståre Stenshoms sund" så är det INTE en trång farled. Kanske är det tomt, kanske kommer någon körandes med sin lilla styrpulpet - vad vet jag. Då är det en SMAL farled på sin höjd, och du kan kryssa loss.

 

På samma sätt är t ex Oxdjupet en trång farled när Viking Salmonella dyker upp och du får då inte kryssa där, men om du och jag möts där är det inte så, och du kan utan problem möta mig på kryss (...jag hejar säkert också...).

 

 

Peter - du börjar ju nästan förstå vad det hela handlar om. 

 

Grattis

 

Lyfta handen till hälsning är ju ett traditionellt sätt att visa att man sett den mötande båten. Fast det blir allt sämre med det nu för tiden. Dock sitter det nästan i ryggraden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack..?

Förstår du då, Tommy?

Vad är en trång farled?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack..?

Förstår du då, Tommy?

Vad är en trång farled?

 

Vad som är en trång farled? - det är en bra fråga.

 

Förr talade man om "Ansvar, omdöme och hänsyn"

 

Det var väl visserligen i samband med bilkörning.

 

På sjön talas om - åtminstone talades om  förr -  "Gott sjömanskap". För mig innefattar det begreppet att man tar ansvar för sina handlingar, att man har gott omdöme och att man visar hänsyn.

 

Sen kan säkert "vän av ordning" komplettera med allahanda paragrafer och vridningar av tankar hit och dit. Fast det är ändå inte säkert att just denna "vän av ordning" själv skulle kunna innefattas i just det begreppet - "Gott sjömanskap"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack..?

Förstår du då, Tommy?

Vad är en trång farled?

 

Vad som är en trång farled? - det är en bra fråga.

 

Förr talade man om "Ansvar, omdöme och hänsyn"

 

Det var väl visserligen i samband med bilkörning.

 

På sjön talas om - åtminstone talades om  förr -  "Gott sjömanskap". För mig innefattar det begreppet att man tar ansvar för sina handlingar, att man har gott omdöme och att man visar hänsyn.

 

Sen kan säkert "vän av ordning" komplettera med allahanda paragrafer och vridningar av tankar hit och dit. Fast det är ändå inte säkert att just denna "vän av ordning" själv skulle kunna innefattas i just det begreppet - "Gott sjömanskap"

 

 

Hrm... och du var irriterad på mig för att jag inte svarade på frågan om förbud att segla utan motor... ;)

 

Mer på allvar - trång farled är ett begrepp som används i Sjötrafikföreskrifterna, det finns definierat där, och i en sådan får man inte kryssa. Tyvärr missuppfattas det av många - de tror att alla smalare passager automatiskt blir trånga per definition och därför blir det en hel del ilska och farliga situationer från personer som vägrar väja eller dra ner på farten. Så - jodå; jag förstår himla bra, inte bara nästan.

 

Tror att den som faktiskt svarat bäst på frågan om vad är en trång farled är oldtimer med sitt svar "hur långt är ett snöre". Och som vi konstaterat tidigare i många trådar - om alla människor hade s k sunt förnuft behövdes ju inga regler alls; varken om väjning, sjöfylleri, var och hur man får segla osv. Tyvärr är det inte så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer på allvar - trång farled är ett begrepp som används i Sjötrafikföreskrifterna, det finns definierat där, och i en sådan får man inte kryssa. 

 

Får, enligt dig, inte heller det fartyg för vilket farleden är trång själv kryssa? Dvs. måste stora skepp gå för motor i trånga farleder, om de är på väg mot vinden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får, enligt dig, inte heller det fartyg för vilket farleden är trång själv kryssa? Dvs. måste stora skepp gå för motor i trånga farleder, om de är på väg mot vinden?

 

 

Om farleden blir trång med endast det fartyget i leden KAN det nog inte kryssa.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mer på allvar - trång farled är ett begrepp som används i Sjötrafikföreskrifterna, det finns definierat där, och i en sådan får man inte kryssa. 

 

Får, enligt dig, inte heller det fartyg för vilket farleden är trång själv kryssa? Dvs. måste stora skepp gå för motor i trånga farleder, om de är på väg mot vinden?

 

Jag håller med Gaidin här. Om ett ensamt fartyg kan kryssa är farleden heller inte trång.

(bäst att jag svarar, annars får jag höra igen att jag undviker svåra frågor...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Gaidin här. Om ett ensamt fartyg kan kryssa är farleden heller inte trång.

(bäst att jag svarar, annars får jag höra igen att jag undviker svåra frågor...)

 

Men det vi diskuterade var inte om det går eller inte, eller ens om det är en bra ide, utan om det var tillåtet eller förbjudet.

 

Du verkar ha en relativt klar bild av vad som är definierat som en trång farled. Kan du utveckla den?

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Peter_K's skrivning var riktigt listig, läs igen och fundera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag håller med Gaidin här. Om ett ensamt fartyg kan kryssa är farleden heller inte trång.

(bäst att jag svarar, annars får jag höra igen att jag undviker svåra frågor...)

Men det vi diskuterade var inte om det går eller inte, eller ens om det är en bra ide, utan om det var tillåtet eller förbjudet.

 

Du verkar ha en relativt klar bild av vad som är definierat som en trång farled. Kan du utveckla den?

Jag vet inte hur jag skall kunna förklara mer... eftersom det gick att kryssa med det ensamma fartyget är ju inte en trång farled, och eftersom det inte är en trång farled är det ju inte heller förbjudet.

 

Vad är då en trång farled?

Scrolla högre upp i tråden, där har jag redan svarat på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vad är då en trång farled?

Scrolla högre upp i tråden, där har jag redan svarat på det.

 

 

 

Det jag hittar är där du hänvisar till att det skulle vara definierat i sjötrafikföreskrifterna. Problemet är bara att begreppet används där, men definieras inte. Tvärtom så är det känt att det är ett otydligt begrepp med flera olika tolkningar, varför jag blev nyfiken på din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen klar definition av "trång farled" utan det är som det stod förr: "betingas av omständigheterna".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hrm... och du var irriterad på mig för att jag inte svarade på frågan om förbud att segla utan motor... ;)

 

 

 

Jag var inte alls irriterad, men du svarade inte på frågan som du fick när du påstod att det är förbjudet att kryssa i trång farled, och du fortsätter att hävda det.

 

Vad är en trång farled - och för vem!? Vem definierar vad som är en trång farled.

 

Det finns säkert personer som tycker vilken fjärd som helst är trång farled om de får se en segelbåt som kryssar. Bara för att de inte gillar segelbåtar - speciellt inte om de kryssar.

 

Jag har lyckats kryssa genom "Väståre Stensholms sund" ett par gånger med en 27 fots havskryssare. Enligt din definition är det förbjudet.

 

Att kryssa igenom med en 14 fots bohusjulle brukar gå, men en 27-fotare är det nästan omöjligt. Kommer det en båt går det definitivt inte. Sträckan är smal och ganska lång, ungefär som Stegsundet m.fl., men begränsningarna är öar av bohuslänsk granit plus en kummel med en granitskrothög på mitten.  Dessutom brukar det va ganska strömt.

 

Två månader på sommaren är det en strid ström av båtar. 10 månader på året är det bara enstaka som passerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen. Enligt min (och sjölagens) definition är det inte alls förbjudet för dig att kryssa genom det sundet. Så länge du inte möter ett fartyg som endast kan framföras säkert i farleden; då skall du inte vara där och kryssa. Det är då, när du möter det fartyget, som farleden är trång. Inte annars.

 

abbe2, så här skrev jag:

"Farleden är inte en trång farled så länge det är fritt fram för alla att passera; hindrar du dem när du kryssar är den trång och då får du inte kryssa. Så... det är inte OK att kryssa i en trång farled."

 

Nu har jag skrivit de här sakerna hur många gånger som helst. Läs. Begrunda.

Betreppet Trång Farled är ett relativt begrepp. Inte ett absolut. En farled kan vara trång ena stunden för att någon minut senare inte vara det. Allt beror på vilka som befinner sig i farleden för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan ta några exempel:

1. På Ålands Hav ligger jag på kryss. Vattnet är fritt och öppet, på långt avstånd närmar sig det motordrivna fartyget Viking Salmonella. Visserligen hade jag sannolikt hållit mig undan, men här väjer Vikingen.

2. Jag ligger på kryss i Oxdjupet. Inga problem. Då dyker Viking Salmonella upp. Nu blev farleden trång. Jag får inte kryssa här och hindra Vikingen, skulle jag bli nedseglad är det mitt fel.

3. Fortfarande Oxdjupet. Fortfarande kryss. En gubbe i snurrebåt dyker upp. Farleden är inte det minsta trång. Jag fortsätter min kryss. Gubben i snurrebåten väjer, jag vinkar o tackar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du har varit väldigt tydlig Peter_K, en bred farled kan vara trång om det är mycket båtar, en smal farled behöver inte vara trång. Självklart så kan detta leda till tolkningsproblem, även om det inte borde vara så, tycker det är glasklart efter din beskrivning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K: Ang. dit exempel 2.:

 

Menar du "att kryssa farleden" eller menar du "att kryss-segla"?

 

Visst kan du segla dikt bidevind så länge du inte hindrar Viking Salmonella.

 

Det spelar ingen roll för V S hur du framför din båt om du inte hindrar henne.

 

Låt mig fråga dig ett exempel 4:

Fortfarande Oxdjupet. Fortfarande kryss. 10  snurrebåtar och 5 vattenscootrar dyker upp. Nu blev farleden trång. Jag fortsätter min kryss. Gubbarna i snurrebåtarna och scootrarna, väjer dom? Kan  jag vinka o tacka?

 

Mitt svar här är: Lita inte på DOM. Lägg bi!  ;-)

 

Trångt eller ikke trångt. Segling eller inte segling.

Här på Västkusten är det vad jag vet bara 2 ställen där det råder seglingsförbud. Sotekanalen och Hamburgsund (vid färjan) 

 

Det är i min värld ingen skillnad om du seglar slör eller bidevind. Jag väjer för den som har det "trångt", samma om det är en annan segelbåt, en motorbåt eller en som "seglar för sitt bröd".

 

PS. Jag seglade Gullholmsrännan onsdag 1. Juli i år. Sydgående i + - 2 knop motström (i det trånga) och vinden Syd 6-7 msek, mitt i nosen, med en 33 fot långkölad.

Det var en av dom dagarna då "alla" var ute på Yttre E6. Jag lovade upp och väntade i slagen vid ett par tillfällen; när några ANDRA tyckte det var trångt....................

 

Jag fick allt från tummen upp till glåpord, så definisionen "trång farled" är tydligen omöjlig, eller hur?  ;-)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fortfarande Oxdjupet. Fortfarande kryss. 10  snurrebåtar och 5 vattenscootrar dyker upp. Nu blev farleden trång. Jag fortsätter min kryss. Gubbarna i snurrebåtarna och scootrarna, väjer dom? Kan  jag vinka o tacka?

 

 

 

Nej; det är inte en trång farled då. Åter igen; eftersom vattenskotern och snurrebåten inte går så djupt att den endast kan framföras säkert i farleden i Oxdjupet så gäller inte regeln. Däremot TROR de femton båtförarna sannolikt att det är så, och de kommer ge dig fingret, hötta med näven osv.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen. Enligt min (och sjölagens) definition är det inte alls förbjudet för dig att kryssa genom det sundet. Så länge du inte möter ett fartyg som endast kan framföras säkert i farleden; då skall du inte vara där och kryssa. Det är då, när du möter det fartyget, som farleden är trång. Inte annars.

 

 

Är det nån som har påstått nått annat!?

 

Dina exempel i det andra inlägget är väl självklara - eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fortfarande Oxdjupet. Fortfarande kryss. 10  snurrebåtar och 5 vattenscootrar dyker upp. Nu blev farleden trång. Jag fortsätter min kryss. Gubbarna i snurrebåtarna och scootrarna, väjer dom? Kan  jag vinka o tacka?

 

 

 

Nej; det är inte en trång farled då. Åter igen; eftersom vattenskotern och snurrebåten inte går så djupt att den endast kan framföras säkert i farleden i Oxdjupet så gäller inte regeln. Däremot TROR de femton båtförarna sannolikt att det är så, och de kommer ge dig fingret, hötta med näven osv.

 

OK. Farleden är den samma. D.v.s. lika "trång" eller "bred", men nu är det upp till dig OCH 15 andra att bedöma.

Hur vet du andras bedömning??

Du och de flesta fattar ju att Salmonella har det trångt, men hur många av de 15 fattar att du är en segelbåt som dom skall väja för; oansett (!) hur du seglar. "Trångt" är egentlig inte att diskutera här. De blir ju bara 16 subjektiva värderingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Toaen. Enligt min (och sjölagens) definition är det inte alls förbjudet för dig att kryssa genom det sundet. Så länge du inte möter ett fartyg som endast kan framföras säkert i farleden; då skall du inte vara där och kryssa. Det är då, när du möter det fartyget, som farleden är trång. Inte annars.

 

 

Är det nån som har påstått nått annat!?

 

Dina exempel i det andra inlägget är väl självklara - eller.

 

Tja.. man skulle kunna tro att det är självklart. Men det här är vad jag sagt hela tiden - fast nu som konkreta exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

OK. Farleden är den samma. D.v.s. lika "trång" eller "bred", men nu är det upp till dig OCH 15 andra att bedöma.

 

 

Hur vet du andras bedömning??

Du och de flesta fattar ju att Salmonella har det trångt, men hur många av de 15 fattar att du är en segelbåt som dom skall väja för; oansett (!) hur du seglar. "Trångt" är egentlig inte att diskutera här. De blir ju bara 16 subjektiva värderingar!

 

Jag vet aldrig någon annans bedömning - jag är ju inte Saida. Och de vet inte min heller. Risken finns alltid för olika tolkningar, och att man därför ibland ger ett finger och ibland också får ta ett finger...  och därför finns det en massa väjningsregler att luta sig mot; vissa är bedömningar, andra mer solklara, men en sak är säker - det är inte jag som hittat på dem.

 

Om jag lagt mig bi som du föreslog hade nog de flesta undrat vad i helvete jag höll på med eftersom det där med tankeläsning funkar dåligt (jag hade blivit fundersam i alla fall om jag mötte dig och du helt plötsligt la dig bi mitt i en passage...), plus att man då bryter mot regeln om att de som inte skall väja skall bibehålla kurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en trång farled vet man inte med säkerhet förrän det varit i rätten. Om man har svårt att avgöra så gäller generellt "säkerhetsprincipen" dvs man ska anse att det är en trång farled.

Befälhavaren på en båt anses ha ett visst, gott omdöme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

OK. Farleden är den samma. D.v.s. lika "trång" eller "bred", men nu är det upp till dig OCH 15 andra att bedöma.

 

 

Hur vet du andras bedömning??

Du och de flesta fattar ju att Salmonella har det trångt, men hur många av de 15 fattar att du är en segelbåt som dom skall väja för; oansett (!) hur du seglar. "Trångt" är egentlig inte att diskutera här. De blir ju bara 16 subjektiva värderingar!

 

Jag vet aldrig någon annans bedömning - jag är ju inte Saida. Och de vet inte min heller. Risken finns alltid för olika tolkningar, och att man därför ibland ger ett finger och ibland också får ta ett finger...  och därför finns det en massa väjningsregler att luta sig mot; vissa är bedömningar, andra mer solklara, men en sak är säker - det är inte jag som hittat på dem.

 

Om jag lagt mig bi som du föreslog hade nog de flesta undrat vad i helvete jag höll på med eftersom det där med tankeläsning funkar dåligt (jag hade blivit fundersam i alla fall om jag mötte dig och du helt plötsligt la dig bi mitt i en passage...), plus att man då bryter mot regeln om att de som inte skall väja skall bibehålla kurs.

 

Nä men, inte lägger jag bi mitt i en passage :o

 

Nät jag lägger bi så ät det för att erbjuda plats eller avvakta en situation.

 

Är det någon skillnad på en seglare som lägger bi och en motorbåt som backar o stannar???

 

Menar du värkligen att det är brott på nå'n regel eller nå't konstig??? Dessutom är att "stanna" en av de viktigaste och ofta effektivaste sättet att väja! Basta!

 

Om du blir fundersam av detta; så får du fundra då................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

¨=) Fantastisk läsning som vanligt. Att det bara går att se, även den i mångas tycke, den banalaste saken på så många olika sätt.

Att det alltid ska finnas en underton i Vems är felet, vem har rätt, mest rätt.. vem sa vad...

Jag tycker jag lär mej massor av alla trådar som för det mesta inte verkar handla om vad TS kanske tänkt sig från början...

"man"... jag har... I alla fall upptäckt att jag nog har någon typ av uppfattning, förmodligen baserad på vad jag tror, har hört, upplevt, från början och den kan lätt förvridas i nästan 180 grader... fast jag tyckt det varit självklart från början..

Sånt jag "bevisat" för mej själv på ett eller annat sätt genom åren har jag dock svårare att ändra uppfattning om....

 

finns det några undantag... från dom "REGLER" som uppkommer här.

 

PS. tycker hittills inte jag varit i närhetan av tillbud när jag valt att ge väg åt någon som vill ta höjd trots att jag haft vinden i höger öra eller i nacken.. dom som hjälpt mej på liknande sätt har jag heller inte haft några problem med att tolka... fast jag e nybörjare så jag kanske inte har förstått  faran.. eller ? DS,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Shit vad ni seglare är ett invecklat släkte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
:) visste inte, 5år sedan, att jag "var" seglare... nu "vet" jag att det tydligen sitter i generna. Kommer ej från de senaste generationerna dock då dessa inte varit närmare vatten än att hästen låtits dricka... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis kan vi upplevas som et veligt   men ståndaktigt släkte. Än seglar vi hit. Än seglar vi dit. Den andra slutsatsen är jag för pryd för att gå in på närmare :)

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) visste inte, 5år sedan, att jag "var" seglare... nu "vet" jag att det tydligen sitter i generna. Kommer ej från de senaste generationerna dock då dessa inte varit närmare vatten än att hästen låtits dricka... :)

 

Grattis! Jag uppfattar detta som att redan under de fåtal år som du har hållit på med detta så har seglingen redan förstärkt din personlighet på ett positivt sätt Caribic410   :)

 

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

:) visste inte, 5år sedan, att jag "var" seglare... nu "vet" jag att det tydligen sitter i generna. Kommer ej från de senaste generationerna dock då dessa inte varit närmare vatten än att hästen låtits dricka... :)

 

Grattis! Jag uppfattar detta som att redan under de fåtal år som du har hållit på med detta så har seglingen redan förstärkt din personlighet på ett positivt sätt Caribic410   :)

 

 

 

Det är väl på gott och på ont... det har tagit sin tid att lära sig säga till folk att det är helt ok att sparka mej på benet om samtliga samtalsämnen råkar "appropå" handla om segling.

VEtefan om krylliska alfabetet räcker till min kombination men jag e liksom en "On/off" person, lagomknappen e bortmonterad.

=)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...