Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Andreasp

Startmotor problem

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en VP 4,3 GL-97 som funkat bra hela sommaren men efter att den legat oanvänd i 3 veckor börjat strula.

När jag vrider på startnyckeln så hör jag ett skrapande ljud, det låter som om kuggarna bara nuddar kransen.

 

Någon som har några tips på vad man kan göra eller vad som hänt?

Jag vill ju gärna få igång motorn så jag kan konservera den.

 

Tack på förhand.

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har du kollat så att motorn går runt. Dra runt motorn på svänghjulet och se så den går runt utan problem.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är startbatteriet tillräckligt laddat så att startmotorn får den ström den behöver?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att batteriet är urladdat så att solenoiden inte orkar riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att batteriet stått på laddning betyder tyvärr inte att det lämnar full effekt, det kan ju vara gammalt och trött. Mät under belastning eller prova med ett annat batteri. Kan ju även bero på spänningsfall i någon anslutning på vägen, glöm inte att kolla även jordanslutningarna.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger som min lärare i produktionsteknik mässade ut, att mäta är att veta  :P

 

Mät utan belastning och under belastning (när någon vrider på nyckeln helst) vid batteriets pluspol, vid solenoiden, vid startmotor jord (-) och startmotor + till att börja med.

 

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta spänningen när du kör den på starten och drevet inte greppar i startkransen säger ingenting - du måste ha riktig belastning.

 

Det kan vara så att batteriet är kass men oftast brukar strömmen räcka till för att solenoiden ska skicka in drevet i kransen men ett resulterande TOCK när sedan startmotorn inte orkar vrida runt motorn. Du kan ha ett korrosionproblem på solenoiden så att den går trögt - testa att klappa till den ett par gånger med en hammare.

 

Det kan också vara så att du har en skada på kuggkransen. Om du vrider runt motorn manuellt några grader så att drevet får friska tänder att bita i kan det hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta spänningen när du kör den på starten och drevet inte greppar i startkransen säger ingenting - du måste ha riktig belastning.

 

Det kan vara så att batteriet är kass men oftast brukar strömmen räcka till för att solenoiden ska skicka in drevet i kransen men ett resulterande TOCK när sedan startmotorn inte orkar vrida runt motorn. Du kan ha ett korrosionproblem på solenoiden så att den går trögt - testa att klappa till den ett par gånger med en hammare.

 

Det kan också vara så att du har en skada på kuggkransen. Om du vrider runt motorn manuellt några grader så att drevet får friska tänder att bita i kan det hjälpa.

Vet inte hur det är på den här motorn, men i många fall är det inte solenoiden som får drevet att greppa startkransen, det är farten på startmotorn som kastar fram drevet. Låg fart på startmotorn ger dåligt eller inget grepp för drevet och ett elakt ljud från startkransen.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta spänningen när du kör den på starten och drevet inte greppar i startkransen säger ingenting - du måste ha riktig belastning.

 

 

Jodå, har han en sönderärgad anslutning/kabelsko vid någon av punkterna kommer han att märka det om han mäter, märk väl att jag skrev "till att börja med".

 

Men jag har ingen aning om det är detta som ger ditt problem, vet bara att jag skulle börjat där.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Som första svar till Pismo så går det att dra runt motorn med ett sprärrskaft så det skall inte vara problemet.

 

Battriet är sedan i Juli så det borde vara OK, men det är ju ingen garanti bara för att det är nytt.

 

Jag skall försöka mäta nu i helgen och se så jag har rätt spänning.

 

Dock blev jag lite orolig igår när jag kröp ner och tittade på motorn när sonen försökte starta, för det första är det ett snabbt tickande ljud och för det andra så är bultarna som hållet starmotorn  och underdelen av själva motordelen är rostiga, misstänker att tidigare ägaren "glömt" att berätta att det varit mycket vatten i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett snabbt tickande ljud... det låter som en helt normal bränslepump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att mäta spänningen när du kör den på starten och drevet inte greppar i startkransen säger ingenting - du måste ha riktig belastning.

 

Det kan vara så att batteriet är kass men oftast brukar strömmen räcka till för att solenoiden ska skicka in drevet i kransen men ett resulterande TOCK när sedan startmotorn inte orkar vrida runt motorn. Du kan ha ett korrosionproblem på solenoiden så att den går trögt - testa att klappa till den ett par gånger med en hammare.

 

Det kan också vara så att du har en skada på kuggkransen. Om du vrider runt motorn manuellt några grader så att drevet får friska tänder att bita i kan det hjälpa.

Vet inte hur det är på den här motorn, men i många fall är det inte solenoiden som får drevet att greppa startkransen, det är farten på startmotorn som kastar fram drevet. Låg fart på startmotorn ger dåligt eller inget grepp för drevet och ett elakt ljud från startkransen.

/Claes

 

Firefish: Bra tips angående kärvande solenoid och att bara som test klappa till den litet med hammare!

[Hmm... ordet "solenoid" är litet tvetydigt men för stora motorer som 4,3 GL betyder det magnetiskt styrd koppling mellan startmotorns axel och själva bensin/diesel-motorn. Samtliga varianter av 4,3 GL har därför inte oväntat sådan magnetstyrning vad jag kunnat utröna av reservdelsskisser. Det Rascal beskriver ovan är nog ett s.k. bendixdrev där startmotorns acceleration (alltså noga räknat inte dess fart) vid inkopplingsögonblicket kastar ut sitt roterande kugghjul av enbart tröghetskraft som sen kopplar mekaniskt, detta med enbart tröghet/acceleration som inkoppling är väl vanligt på främst mindre utombordare?]

Haha, vete katten. Bägge grundprinciperna "accelerationströghet" respektive "magnetisk" styrning kanske används samtidigt för att kugga ihop vid större motorer?

HÄR EN BRA FILM som jag tror är högst relevant, konsten att mekaniskt koppla ihop startmotorer med bensin/diesel-motorer på bästa sätt beskrivs detaljerat.

Ps det tickande ljudet är förmodligen ett helt normalt ljud från bensinpumpen som Eld- skriver i sitt inlägg #12 ovan.

       

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför skulle bensinpumparna bara låta när jag försöker starta?

 

Finns det något som spärrar startmotorn om inte bensinpumpen inte funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dåligt batteri/ spänningsfall till startmotorn kan det bli tickande ljud i relä.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl i och för sig helt normalt för en modern bensinmotor att bränslepumpen bara går när antingen startmotorn går eller när det finns oljetryck i motorn. En säkerhetsfunktion. Pumpen går inte om du bara slår på tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolen kan vara dåliga i synnerhet om det kommit in vatten. Hammaren eller snare en blyslägga kan hjälpa till att få igång. Men börja med att kolla spänningen på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Det kan ligga något i vad slowriders lärare sade, var nere och mätte spänningen och det låg på 11,97 V, blev lite chockad eftersom laddaren suttit på i 48 timmar.

Men när jag kollade säkringen på laddaren så förstod jag.

 

Så det kan nog stämma att tickandet är från mina relä för när jag försökte tilta upp drevet så klickade det på samma sätt.

 

Nu är det en ny säkring i och jag hoppas att allt när normalt imorgon när jag skall provköra.

 

Tack för alla tips och ideér.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Testade idag och batteriet visade 12,48V men fortfarande bara klickande, någon som vet om det fortfarande är för låg spänning och om ett barreri som suttit på laddning i 2 dygn inte skall ha mera spänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat anslutningarna på batteriet sitter ordentligt?

Skulle kunna vara dålig kontakt någonstans och att det inte sitter ordentlig fast på batterit är ganska vanligt konstigt nog.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Testade idag och batteriet visade 12,48V men fortfarande bara klickande, någon som vet om det fortfarande är för låg spänning och om ett barreri som suttit på laddning i 2 dygn inte skall ha mera spänning?

 

Mätte du direkt på batteriet kan du nog köpa nytt, om det inte är så att det glappar i anslutningen så att inte laddaren kunnat ladda ordentligt alt att du har en kass laddare.

Vilken spänning får du över batteriet med laddaren ansluten, dvs direkt på polerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte du när du försökte starta? Över 12V är mycket bra. Var det på batteriet är det alldeles för låg spänning om det är obelastat. Nyladdat ska det vara c:a 12,8V efter att det vilat några timmar efter laddning.

 

Men det är alltså viktigt att du mäter när du gör startförsöket. Det är ju den spänningen som driver startmotorn. Egentligen är det vad du mäter på startmotorn. Är det dålig kontakt nånstans på vägen visas resultatet på startmotorns polskruvar. Under startförsöket. Har man ett dåligt batteri kan det visa 12,7V i vila men nästan inget vid startförsök.

 

Jag tror att batteriet lagt av efter några veckors oladdning och tar inte laddning längre om nu var i vila det gav 12,48 V eller vad det nu var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, låter ju lättare att köpa ett nytt batteri än byta startmotor.

 

Ja det var direkt på batteriet och olastat som jag mätte upp 12,48.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt batteri på plats och tyvärr blir det att byta startmotor i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seger!!

 

Som det tidigare sagts här så mät, målade först fan på väggen och trodde att det var det stora och dyra som var problemet, men efter att ha mätt och kollat så var det kabel skorna till batteriet som var boven, köpte 2 nya och filade lite på kabelns skor och vips så startade motorn så snällt.

 

Jag vill tacka alla som kommit med förslag och tips som lätt mig till att få ordning på detta.

 

Mvh

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...