Jump to content
Thursday 23 May 2019

Togero

Medlemmar
  • Content Count

    145
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Togero

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Järfälla

Mina båtar

  • Bild

Recent Profile Visitors

256 profile views
  1. Hej, köpte nyligen en ny drevsköld (den inte helt vanliga ASQ280T). Inser att det kan vara väldigt svårt att hitta reservdelar på ett 30 år gammalt drev. Någon som vet var jag kan hitta reservdelar? Letar speciellt efter gummidamasken till powertrimen ( Nummer 5 på bilden). mvh Anders
  2. Vet inte vad jag har i utväxling riktigt. Så här står det i "boken": B 1.61:1 v8 C 1.89:1 Raka 6cyl aq170 D 2.15:1 4cyl Och bilden visar det som står på drevet. Men den satt på en AQ170 från början.
  3. Antar att du saknade vrid. Jag har bytt till en kamaxel med mycket vrid plus att jag portat för vrid också. Så förhoppningsvis har jag en bättre situation.
  4. Hej, i somras hade motorn äntligen bestämt sig för att fungera felfritt. Så kan vi ju inte ha det! Så jag rev av toppen, portade, bytte till större ventiler, ny kam, uppslipad limpa mm mm. Det jag undrar nu är om det är klokt att byta drev till ett med mindre utväxling? Det jag har nu är för den AQ151c som sitter i båten men med tanke på anpassningarna kanske en något mindre nedväxlat drev är lämpligast? Alltså AQ280 (som sitter där) för en V6:a istället för V4 som sitter där idag? Finliret borde ju gå att lösa med en propeller med mindre stigning?
  5. Kollat bränslefiltret och vattenavskiljaren? Går den igång om du "pumpar" med gasreglaget? Låter onekligen som soppan.
  6. Problemet löst! Tack för tips. Felet i det här fallet var glapp i instrumentpanelen som utlöstes av ryckande i gasreglaget och därmed lite skakande av panelen.
  7. Sitter fast på en ö, har dåligt med multimetrar.
  8. Hej, jag la i backen då jag skulle lägga till och då tvärdog motorn och vägrar starta igen. Inte ens instrumenten reagerade först men efter ett tryck på automatsäkringen på motorn så rör sig åtminstone instrumenten. Inget händer dock när jag vrider på nyckeln, för start, inte ens ett klick. Dock så går voltmätaren ner på noll vilket jag tolkar som kortis någonstans. Det handlar om en AQ151c. Hur ska jag gå till väga för att hitta felet?
  9. Hade en mekaniker som fixade ventilerna (shimsen). Jag hade för stora distanser (ett par låg på dubbla mot manualen) och nu går den precis så bra som jag tyckte den borde. Dessutom blev den bra mycket tystare.
  10. Standard för denna kombo ligger på 15x15. Jag har provat med både högre och lägre stigning, tror det var 13 och 17.
  11. Den svarar ganska rappt, upplever inte varvtalsökningen som seg. Jag har nog ingen förväntning på varken marsch eller max. Inser att båten är tung och motorn i minsta laget, dock tycker jag borde jag få ut mer än idag.
  12. Den är redan ihopsatt igen 🙂 Tar ju bara en dryg kvart att fixa detta. Ska be honom tighta till spelet, åtminstone då på 1:an och 4:an. De andra två verkar ju bra.
  13. Var ett "proffs" som fixade ventilerna, han ställde in lite för stort spel vet jag, men det var för att han visste att det skulle justera sig över tid.
  14. Har kollat för tjuvluft och idag smetade jag monteringspasta på bägge sidor av insugspackningen, ingen skillnad. Däremot såg det lite misstänkt ut i insugsportarna: 1:an och 4:ans portar var sotiga medan 2:an och 3:an såg fina ut. Kan det vara fel på tändningen för dessa? Bilder bifogade.
  15. Ja Gelis, du har förstått rätt angående tändkurvan, jag skrev nog på ett sätt som lätt gick att missförstå. Ska kolla tjuvluft! Tack för tipset.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy